Skocz do zawartości

Malawi 200L - czy się uda?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przepraszam za post pod postem.

Castorama i LM u mnie w mieście nie ma takich rzeczy, nawet o plexi jest ciężko. Znalazłem na allegro coś takiego - https://allegro.pl/oferta/pcw-pcv-spienione-kolor-3mm-500x1000mm-6911936013

Myślę, że będzie dobre ew. podskoczę w jedno miejsce gdzie mogą mieć skrawki plexi lub PCV.

 

Na wcześniejsze pytanie, co do umiejscowienia obudowy odpowiedziałem sobie sam :) Musiałem otworzyć zdjęcia na kompie, bo na telefonie słabo było to widać :)

Wracając do tematu hamburga. Skoro ten turbofilter 1000 nie pociągnie, to jaki cyrkulator, lub pompę zastosować?  

Gąbka ma mieć 20-25 PPI - https://allegro.pl/oferta/wklad-filtracyjny-gąbka-35x30x5-20ppi-czarna-9634339928 czy lepiej 30-35 PPI? Z tego co czytałem lepiej dać 20 PPI, aby był lepszy przepływ wody, a do środka 30-35 PPI w kawałkach. Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

Hydroponika jeszcze nie wystartowała, bo w dalszym ciągu czekam na rośliny :)

Opublikowano (edytowane)
31 minut temu, Bartek_De napisał:

Tu sobie zamów http://plyty.fabertec.pl/ rozrysuj sobie jak to ma wyglądać, pomierz i zamów formatki. Elegancko Ci to wytną, tylko sobie skleisz.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

Problem w tym, że sam nie wiem jaka powinna być wielkość HMF'a do mojego akwa :D 

Skoro bok akwarium ma 40cm, to najlepiej by było zrobić boki o długość 15/20 cm, aby wszystko pomieścić. Temu chciałem kupić większy arkusz, aby w razie pomyłki móc coś poprawić.

 

Jeżeli chodzi o falownik, to taki byłby dobry? https://allegro.pl/oferta/pompa-falownik-jvp-102-pompa-cyrkulacyjna-5000l-h-7380911304

Edytowane przez nsp
Opublikowano
12 godzin temu, Tom74 napisał:

 Falownik 2000 l/h. 

Przeglądam allegro i mam mętlik w głowie. Falowniki o tej wydajności kosztują po 50zł. Z doświadczenia wiem, że cena z jakością ma niewiele wspólnego. Np. takie coś https://allegro.pl/oferta/falownik-jvp-110-2000l-h-pompa-cyrkulacyjna-8122886812 to ma prawo działać za takie pieniądze? I kolejna rzecz, jak do takiego czegoś zrobić wylot? 

Opublikowano

Ten który podałeś wczesniej jest tej samej firmy .  Możesz kupić tunze 6018 lub 6020 150 - 200 zł. Jest jeszcze klon tunze  np  sunsun jvp 130. 

Mocowanie - nacinasz gąbkę i go wciskasz.  Z tylu falownika możesz dać, gąbkę,  żeby sztywniej siedział.  

 

Opublikowano

Wezmę póki co tego klona SunSun jvp-130. Jakby było coś z nim nie tak, to filtr Aquaela chce puścić dalej w ludzi, póki jest mało używany, wtedy dołożę i kupię coś konkretnego.

Opublikowano

Już widzę jaki błąd zrobiłem z HMF. Zamówiłem formatki na szybko i bez pomyślunku. Boki mają rozmiar 15x15, gąbka ma 5cm grubości, czyli zostaje mi 10x10cm miejsca operacyjnego. Grzałka i falownik się zmieszczą, nie wiem czy zmieści się Pat Mini, który ma zasilać hydroponikę. Ew. zamontuje tak jak jest, a między czasie zamówię formatki o szerokości 20x20cm, lub 20x15cm. HMF umiejscowiony będzie po prawej stronie akwarium. Do falownika dorobiłem przedłużkę z rury pvc fi 32, ale nie wiem na jakiej wysokości, umiejscowić falownik i w którym kierunku ma dmuchać. Na chwilę obecną wygląda to tak...

20200907_202841.thumb.jpg.396e543be2e6fc4e79b81f90887f7200.jpg

20200907_210302.thumb.jpg.a2bf7823f9a63a1c042770a66937e310.jpg

Pomijając kwestie sprzętu. W akwarium chyba dobiega końca cykl azotowy. Pojawił się brązowy nalot na piasku, kamieniach, filtrze tymczasowym i szybach. Testy kropelkowe pokazują taki stan. Przy pierwszych pomiarach, nie zrobiłem wszystkich testów, bo musiałem wyjść z domu, a jak wróciłem było już ciemno. Sprawa wygląda tak:

19.08.2020 - start akwarium, brak przeprowadzonych testów

26.08.2020 - podmianka 20% wody, w sumie nie wiem po co, chyba głupie przyzwyczajenie, że tydzień mija, brak przeprowadzonych testów

01.09.2020 - zrobione pierwsze testy, które wyglądają tak:

pH JBL 3.0--10 = 8.5--9 (ciężko mi było wstrzelić się w jakikolwiek kolor)

NO2 JBL = 0.2

NH4 JBL = <0.05

07.09.2020 - drugie testy wody, dokupiony bardziej szczegółowy test do pH z Zoolek (nie pomyślałem aby dokupić w necie test 7.4-10):

pH JBL 3.0--10 = 8--8.5 (teraz kolor był lepiej widoczny)

pH Zoolek 6--8 = 8<

pH Zoolek 4.5--9 = 8.5

KH JBL = 10--11 (ręka drgnęła i poleciały dwie krople, więc nie wiem kiedy test zrobił się żółty)

NO2 JBL = 0.05

NO3 JBL = <0.5

NH4 JBL = <0.05

Opublikowano

Falownik  bez mocowania magnetycznego ma z  5cm? , czyli miejsca jest ok. Tą drugą pompę mozesz dac  niżej. Po co Tobie taka armata?   Wciśnięcie go w gąbkę powinno go utrzymać. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
11 minut temu, Tom74 napisał:

Falownik  bez mocowania magnetycznego ma z  5cm? , czyli miejsca jest ok. Tą drugą pompę mozesz dac  niżej. Po co Tobie taka armata?   Wciśnięcie go w gąbkę powinno go utrzymać. 

Sam falownik bez uchwytu ma 7.5cm

20200907_222232.thumb.jpg.6eb26f468eeeb8f52b2716a81856983f.jpg

Z uchwytem 11.5cm

20200907_222127.thumb.jpg.565f576196501c81643c1cdf886664e3.jpg

 

Ta armata będzie do przycięcia :D Uchwyt chciałbym zostawić, bo dzięki niemu cały korpus HMF byłby trzymany magnesem do szyby, i nie-musiałbym bawić się w przyssawki. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.