Jump to content

Recommended Posts

Posted
Witam wszystkich bardzo serdecznie. 
Jest nowy na forum i jest to moj 1szy post..Niestety zaczynam go od problemu który pojawil się jakis czas temu (2/3 tyg)
 
Posiadam zbiornik 290l 120x40x60 
filtracja JBL 1500 1l ceramiki jbl + 2l micromec + 0,5 Matrix + prefiltr eheim + skimmer
akwarium ma 2 mc
woda 26-27C
PH-8
GH-13
No2 -0
No3- ~0,20
dodawalem bakterie na start stability seachem
 
pokarmy - mrozony (rozwielitka +artemia) tropical malawi + tropical spirulina 36 + swiezaki :) glownie ogorek zielony raz w tyg 
karmie dosc czesto 3-5 razy na dzien ale malymi porcjami ktore znikaja w 30sec
 
gatunki jakie posiadam 3-5cm ( bardzo mlode ryby od 2 roznych hodowcow )
acei itungi -7szt ( te rosna najszybciej i najbadziej zarloczne maja już 6cm) - nie wiem czy akwarium nie za male ale czytalem ze rosna mniejsze jak acei luwala - moze to bzdura
elongatus mpanga -8 te kupilem malenkie ok 2-3cm ale już maja niektore osobniki ok 4cm - nie rosna rownomiernie 
magunga - 8szt tez roznej wielkosci 4 od hodowcy domowego 4 ze sklepu ( bo ciezko kupić ten gatunek na Slowacji - tak tu mieszkam ) 
Cynotilapia afra (Jalo Reef) - 8szt 
 
z czsem wszystko do redukcji ( jedynie itungi zostana bo sa bardzo lagodne )
 
Ze wzgledu na mlode ryby podmiany robie co 1,5tyg w ilosci 10% ( wczesniej sprawdzam testami JBL no2 i no3 )
 
Widac bylo ze ryby mialy się fakt dobrze w akwarium - szalaly na potege - 0 stresy jedza z reki skubia reke kiedy cos robie w srodku. Zainteresowane wszystkim co się dzieje w akwarium i po za nim. Maly ruch w pokoju to już leca do miejsca gdzie je karmie 
Problem polega na tym ze od jakiegos czasu widze ze nie ktore  ryby maja dziwne nitkowate odchody ( cignace się biale / przezroczyste ) te objawy przechodza z czasem na kolejne osobniki
Kilka sztuk przestalo byc zaiteresowane pokarmem , stoja w 1 miejscu nawet caly dzien , kolory sciemnialy . raz na jakis czas ocieraja się o kamienie / piasek ( bardzo agresywnie ) ale nie czesto to robia .
4szt magungi plywaja jak oszalale za swoim odbiciem caly dzien z pradem i pod prad / gora dol ( wylot z filtra)
Posiadam lampe UV JBL 9w stosowalem na poczatku ( ~ 2tyg) ale nie widze rezultatow
Dodaje tez sol morska bez jodu w ilosci 1stolowa plaska lyzeczka na 50l wody - tak mi doradzil hodowca ( ze zapobiegawczo)
 
Dodatkowy zaobserwowalem już u drugiej ryby ( taki sam objaw) przy prawej pletwie piersiowej obrzek - jak by cos bialego wychodzilo z pod lusek. Wczesniejsza ryba ten sam gatunek magunga jakos poradzila sobie sama z tym ( myslalem ze moze się skaleczyla o kamien) ale nosi rane caly czas ale widac ze się goi - ryba wrocila do formy skubie glony plywa normalnie za pokarmem i po akwarium
 
Bojac się ze moga to byc nicienie jakies pasozyty wewnetrzne , bakterie lub NIE DAJ BOZE  BLOAT - zastosowalem kuracje ( tu nie wiem czy slusznie mi się wydawalo ze to jedyne wyjscie z sytuacji ) baktopur direct + metronidazol do wody i do pokarmu ( karmie 2x dziennne namaczam na kilka min w 1/4 tabletki 250mg tropical spirulina 36)
zgasilem swiatlo . już po 24h zaobserwowalem zmiane u "chorych ryb" dzisiaj jest 2 dzien kuracji a już ryby przyplywaja kiedy tylko wlacze swiatlo do karmienia ( woda się gotuje) 
Pytanie do Was drodzy Malawisci - jak dlugo przeprowadzic taka kuracje ? wyczytalem na forum ze min 11 dni do 14 .Dodalem 5 tabletek Sery 1na 50l wody i 7 tabletek 250mg metronidazolu  +  do pokarmu 2x dziennine. po 6 dnia podminic ok 40% wody i zastosowac jeszcze raz polowy dawek na 5 dni pozniej podmiana i wegiel . witaminy już mam Sera fishtamin ktore bede dodawal po kuracji ( czy lepiej w trakcie do pokarmu z metro ? ) 
 
Szczeze się przyznam , ze nigdy nie leczylem ryb i jestem laikiem w tych sprawach. forum jest jedyna deska ratunku dla mnie. Wrocilem do akwarystyki po 15 latach i nie chce się zrazic na samym poczatku.
Prosze Was o porady slowa krytyki jesli zrobilem cos nie tak.
 
z gory dziekuje 
Marcin 
Posted

Z gory dziekuje za szybka interwencje w temacie .

Mroznonki przygotowuje w nastepujacy sposob:

1kostke z opakowania ( na zmiane co 3/4 dni ) wlewam do pojemnika z woda akwariowa i czekam az się rozmrozi . wylewam na sitko i jeszcze plukam lekko w biezacej wodzie kranowerj po czym podaje 

Posted

dodam jeszcze , ze przegladam wlasnie temat 

 

Dokladnie takie same objawy mam ja u obu ryb magunga .Jedna wyszla z tego a druga po 48h kuracji ktora opisalem wczesniej zaczyna dochodzic do siebie i już zeruje . Rana jest ( wzod) jest ale rana nie jest krwista tylko zrobila się biala ( nie widac plsni )  u tej pierwszej widac cialo ale już zarasta luskami chyba 

nie wiem co to doprawdy moze byc . U innych takiej rany z opuchlizna nie widzialem..tylko biale nitkowate odchody . ale te sztuki tez maja się zdecydowanie lepiej ...chyba kuracja pomaga. tylko jak dlugo stosowac

Posted

Jeśli kuracja pomaga to znaczy, że trafiłeś - u mnie niestety nie pomogła ... Stosowałem zgodnie z zaleceniami łącznie 11 dni. w 6 dniu bez podmiany dodałem połowę dawki - miałem dobre parametry wody. Gdyby parametry się pogorszyły to w 6 dniu podmień w zależności od potrzeb 20-30% i dodaj 70-80% dawki.

Zrezygnuj z mrożonek. Masz obsadę roślinożerną ...

ogórek z własnego ogródka ? jeśli nie to też bym odpuścił (nawozy, pestycydy itd)

chyba za dużo karmisz, robisz głodówkę raz w tygodniu ?

  • Like 2
Posted

Sugerowalem się informacjami na YT i ze mrozonki wlasnie takie jak podaje moga byc raz w tyg dajmy na to - karmie czesciej + mrozonki ze wzgledu ze sa to ryby mlode

Ogorek z marketu - ze niby BIO ( lidl Billa )

Glodowki nie robie bo czytalem ze przy mlodych rybach ktore potrzebuja duzo jedzenia przy wzroscie nie jest to konieczne - co innego już dojrzale osobniki - czytalem ze karmic 2x na dzien + 1 dzien glodowki w tyg

Zastosuje się do twoich rad i kuracje bede robil 11 dni sprawdze stan wody po 6 dniach

A co do biologii w baniaku - po  baktopur direct + metro pada biologia czy nie ? bo jedni twierdza ze pada drudzy ze u nich nie bylo objaw restartu filtra 

Co do sukcesow w leczeniu to jeszcze nie ma co skakac z radosci . po 48h ciezko co kolwiek stwierdzic co nie zmienia faktu ze idzie to w dobrym kierunku 

Posted

Jak kolega wyżej napisał, zrezygnuj z mrożonek i ogórka. Obecnie suche pokarmy są tak zbalansowane, że w zupełności zaspokajają potrzeby ryb. I taki mały off top, zacznij używać kropek

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Posted

U mnie nie zauważyłem skoku parametrów więc biologia nie padła. 

Moim zdaniem lepiej karmić dobrej jakości dedykowanymi pokarmami niż wynalazkami typu ogórek. Jakość mrożonek też jest wątpliwa.

Ważny jest też odpowiedni rozmiar pokarmu. Ze względu na łapczywość łatwo zapychają się jelita gdy pokarm ma zbyt dużą wielkość ...

Pamiętaj, że w naturze ryby nie mają tak łatwo dostępnego pokarmu stąd głodówka jest wskazana nawet przy małych rybach. 

  • Like 1
Posted

Wyglada na to , że przedobrzyłem.

Ogladam różne kanały YT i "wiedzę" czerpalem wlasnie z ogladanych filmów/wypowiedzi.

Czyli jesli zostane przy Tropical Malawi i Spirulina 36 to wystarczy przy tej obsadzie ? Jaki dokupic jeszcze pokarm uzupelniajacy ? Witaminy Sera fishtamin już mam.

Uzupelnic diete w pokarmy zawierajace czosnek ? Czytałem , że takie pokarmy tez wplywaja na lepsza kondycje ryb i zapobiegaja chorobom np: D-ALLIO PLUS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • @TomekTmoje pierwsze demonarium miało 240L, pływało w nim około 30 osobników. Nie było z nimi najmniejszych kłopotów, ale miały dużo kryjówek.  Jeśli masz do dyspozycji 420L spokojnie możesz startować z grupą demasoni. Później postaram się znaleźć parę fotek zbiornika 240L i 670L. 670L bylo bezpiaskowe, same kamienie. Na forum jest dokładny opis tego zbiornika pod tytułem Demonarium.   @Vrzechuw zasadzie tak, masz rację. Przykładem może być Flavus, ryba która odstrasza wiele osób ze wzgledu na swoj charakter. U mnie z powodzeniem plywaly w zbiorniku o podstawie 180x60cm. Byly dwa samce które podzieliły się zbiornikiem. Nie mialem z nimi najmniejszych kłopotów poza jedną sytuacja kiedy maingano chciał przejąć grotę flavusa i nie doczekał rana. Ale na pewne rzeczy nie mamy wpływu.
    • Dzięki @Andrzej Głuszyca, @Bartek_De, @SlavekG, @Gonera1992 za takie rzeczowe i obszerne spostrzeżenia dotyczące Chindongo Demasoni  Czy zgodzicie się z moją teorią, że wobec tego każda ryba nada się dla początkującego, o ile, i to jest najważniejsze, O ILE akwarysta zapozna się z jej wymaganiami siedliskowymi oraz żywieniowymi i spełni je w znakomitej większości? Wg mnie tak właśnie jest. Później dochodzi już kwestia charakteru konkretnych osobników. Chyba, że za początkującego akwarystę uznamy po prostu leniwego akwarystę, który dysponując jakimś akwarium i jakimś pokarmem wpuści do niego nieprzemyślaną wcześniej obsadę i zastanawia się dlaczego zbiornik "nie gra". 
    • No i ten wątek zaczął mi mącić w głowie, mianowicie jestem prawie zdecydowany na zmianę obsady na jednogatunkową w postaci Chindongo Saulosi w moich 420 l, ale warunki do spełnienia wypunktowane przez @Gonera1992 sprawiły, że zacząłem zastanawiać się nad Demasoni. 😉 Mam dużo i wysoko ustawionych kamieni, w akwarium 420 l chyba mógłbym sobie pozwolić na stadko 15-20 szt. - ale jeśli ktoś z Was ma doświadczenia, że lepszy większy zbiornik, to będę wdzięczny za komentarz. 
    • Jedni i drudzy macie po części rację, nie jest dla początkujących i jest demonem - przypomnijcie sobie jakimi akwariami się zajmowaliśmy. Były to 112 l, a 240 było super, pływało w nich 5 do 8 demasonków plus i inne i było ostro. Gdy zapewnimy odpowiednią liczbę ryb w dużym zbiorniku i odpowiednim wystrojem to ryby te będziemy obserwować jakby były przeciwieństwem ryb z przykładu powyżej. 
    • @Bartek_Dedziękuję za wywołanie do tablicy.  Podobnie jak autor tematu@Vrzechuna początku swojej przygody z Malawi przeczytałem, że Chindongo Demasoni nie są dla początkujących i odpuściłem sobie ten gatunek mimo, że był tym wymarzonym. Pół roku analizy materiałów w internecie i mój wniosek był jeden- ludzie zrobili z tej ryby "Demona" nie mając z nim styczności. Większość opini na temat tego gatunku wygląda tak "kolega kolegi miał i to bardzo ciężka ryba do utrzymania".  Jako że wtedy trafiłem na akwarium @SlavekGktóry miał ten gatunek "fizycznie" i nie narzekał, by był z nimi jakiś mega problem zdecydowałem, że będą również u mnie.  Moim zdaniem przy tym gatunku trzeba spełnić kilka podstawowych warunków: -duża grupa 15+, -sporo wysoko ułożonych kamieni (Demasoni lubią się "kleic w pionie do skał") gdzie mogą się schronić, co za tym idzie spory zbiornik, wydajna filtracja, -wsółlokatorzy to roslinorzercy żerujący na skałach np.:  metriaclima fainzilberi/zebra/estherae  oraz lebaotropheus,  -nie widziwianie z pokarmami granulowanymi (osobiscie karmie Tropical Spirulina 36, Sera Nature Forte oraz mrozony cyclops 2x w tygodniu)  Ps. Warto czasem zaryzykować!!!
    • Witaj Bartku @Bartek_De, skoro już zostałem wspomniany, napiszę parę słów. Dobrze pamiętasz że miałem je w zbiorniku jednogatunkowym, niecałe 700L. Jeśli chodzi o niepolecanie tej ryby początkującym to myślę że gdy zapewni się im odpowiednio duży zbiornik, dobrze dobrane inne gatunki no i co najważniejsze u tej ryby odpowiednio dużą grupę (15 osobników) nie powinny one sprawiać nikomu problemów. Dodam też że moje pierwsze Demasoni pochodziły z odłowu i te ryby były znacznie mniej agresywne niż hodowlane. Wpływ na to może miało to że ryby dzikie były w zbiorniku z innymi gatunkami. Na szybko znalazłem dwie fotki.
    • Witam, dziękuję za pomoc. Decyzja zapadła.  Saulosi plus perlmutt.  Będzie trochę jasno w kolorach ale na czarnym tle będzie ladnie;) Pozdrawiam;)  
    • Ja pisałem w innym temacie, że są delikatne, na podstawie własnych obserwacji. Jako początkujący (kilkanaście lat temu), dwa razy robiłem podejście do tej ryby i w obu przypadkach przy niewielkim pogorszeniu się parametrów wody te ryby padały jako pierwsze. Demasoni może także sprawiać problemy jeśli chodzi o dobór odpowiedniej diety. W wielu opisach wyczytałem, że jest to ortodoksyjny roślinożerca. Agresja, o której wspomniał Andrzej, zbyt mały zbiornik, źle dobrana reszta obsady (ryba stadna) powodują, że chyba w nie tylko mojej opinii, nie jest to ryba dla początkujących. Szkoda, że nie jest już aktywny na forum @SlavekG o ile pamięć mnie nie myli, miał piękne Demonarium coś ponad 800l. Ale są @_BM_ @Gonera1992 którzy z powodzeniem hodują ten gatunek (też w dużych baniakach) może podzielą się swoimi spostrzeżeniami.
    • Myślę , że @Bartek_DeBartkowi chodziło o ich agresję. Miałem stado Demasoni w akwa700 litrowym z dwoma czy też trzema gatunkami.  Były spokojne to znaczy nie agresywne wobec innych ryb. Jedne z piękniejszych ryb w moim akwarium. To , że były spokojne to miało na to wpływ kilka czynników: wielkość akwarium , reszta obsady , aranżacja. Pewnie o to chodziło Bartkowi , że jak będzie je miał  "mało doświadczony " akwarysta z naszym biotopem to mogą być problemy gdy nie dochowa wspomnianych warunków. Ale jeżeli będzie je miał jednogatunkowo ( to jest moje zdanie ) to da spokojnie rade. Ktoś powyżej napisał , że są delikatne. Z tym akurat się nie zgodzę ale każdy może mieć i ma swoje obserwacje. Dodam tylko , że w ówczesnym składzie była to najczęściej i bez kontroli rozmnażająca się ryba. Bartku..sorry , że wystąpiłem w charakterze Twojego mecenasa  . Pozwoliłem sobie wrzucić zdjęcie jednego z osobników Dmasoni z mojego akwarium:    
    • @ironcladKrótka odpowiedź. Nie zachwieje na tyle aby coś stało się rybom.  Biologie już masz w jednej Ikoli.  Możesz dodać ampułkę  lub dwie prodibio biodigest. Kupisz u Michała ( w Trzmielu).
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.