Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czyli jest sens ponacinać kawałek PCV w ząbki/grzebień tak jak to czasami jest zrobione w kominach, lub kaseciakach, wygiąć go w łuk i wkładać miedzy obudowę a gąbkę, jak zaistnieje taka potrzeba.

Opublikowano
4 godziny temu, nsp napisał:

Czyli jest sens ponacinać kawałek PCV w ząbki/grzebień tak jak to czasami jest zrobione w kominach, lub kaseciakach, wygiąć go w łuk i wkładać miedzy obudowę a gąbkę, jak zaistnieje taka potrzeba.

Gdzie tu  widzisz sens?   Po co skimer? W hmf woda przepływa przez całą gąbkę. Może masz źle ustawiony wylot z pompy i  za słaby ruch tafli  wody. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
Gdzie tu  widzisz sens?   Po co skimer? W hmf woda przepływa przez całą gąbkę. Może masz źle ustawiony wylot z pompy i  za słaby ruch tafli  wody. 
Chyba na 8 lub 9 stronie udostępniłem film, jak to u mnie działa. Mógłbyś zerknąć i ew. Powiedzieć co jest nie tak?

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
44 minuty temu, nsp napisał:

Powiedzieć co jest nie tak?

Wg mnie  pompa jest za słaba.  Na jakiej wysokości jest wylot pompy? Może wystarczy podnieść pompę, żeby wylot był bliżej powierzchni. 

Opublikowano

Cześć.

Przedwczoraj zmieniłem filtrację w moim zbiorniku 540l z FX6+prefiltry na HMF wykonany na wzór tego, który zrobił kolega SlavekG. Wymiary 25x25x50, gąbka 20ppi. W środku ceramika dotychczas używana w FX6 + gąbki z tegoż filtra. Napędzany Jebao RW8, który do tej pory robił za falownik. Ustawiony na 3 bieg, czyli dmucha pewnie około 2500-3000 l/h. Cyrkulacja bardzo fajna. Zachowałem filtr zrobiony z trzech modułów Multikani - w środku litr Purolite i Phos-Out 4in1. Woda - na załączonym zdjęciu.

Różnica w głośności - kolosalna 😄

Zobaczymy, jak będą się trzymały parametry. Jedyna wada, to sporo zajętego miejsca w zbiorniku.

 

123607348_280900929839243_3960234035470105555_n.jpg

  • Lubię to 6
Opublikowano

@Wiszjak u Ciebie wygląda tafla wody w realu? Na zdjęciu widać, że jest lustro. Pytam ze względu na problem kolegi @nsp.

Ja również uważam, że HMF nie potrzebuje przeróbek typu skimer. W moim pierwszym Hamburgu pompa była na wysokości ok. 3/4 zbiornika i wtedy trochę filmu bakteryjnego można było uświadczyć. Po ustawieniu pompy w połowie wysokości zapomniałem o całej sprawie. U Ciebie zdaje się być podobnie... 

Opublikowano

@przemo-h - ja mam zainstalowany skimer Eheim. Niestety, film tworzył się na połowie lustra. Co prawda będę jeszcze kombinował z ustawieniami - HMF został wstawiony trochę na szybko, na zasadzie eksperymentu. Jestem w trakcie wymiany obsady i zmiany wystroju akwarium i dopiero pewnie za dwa-trzy tygodnie nabierze to ostatecznego kształtu.

Wracając do filmu - byłem przekonany, że sam HMF wystarczy, w końcu goła gąbka powinna działać na zasadzie skimera. Niestety - nie do końca. Może faktycznie potrzebny byłby większy przepływ wody... Hmmm... idę podkręcić pompę i wieczorem napiszę, jakie były efekty 😁

 

Opublikowano
15 godzin temu, Tom74 napisał:

Wg mnie  pompa jest za słaba.  Na jakiej wysokości jest wylot pompy? Może wystarczy podnieść pompę, żeby wylot był bliżej powierzchni. 

Dziś pomierzę wszystko, bo bij zabij nie pamiętam dokładnych wymiarów, kiedy tworzyłem tego HMFa. Zastanawiam się nad zakupem mocniejszego cyrkulatora, tej samej firmy bo bardzo pasuje mi wylot, aby móc nałożyć kawałek rury pcv/pp fi32, tak jak mam teraz. 

https://allegro.pl/oferta/jvp-132-pompa-cyrkulator-4000-8000-lh-7860699446

2 minuty temu, przemo-h napisał:

@Wiszjak u Ciebie wygląda tafla wody w realu? Na zdjęciu widać, że jest lustro. Pytam ze względu na problem kolegi @nsp.

Ja również uważam, że HMF nie potrzebuje przeróbek typu skimer. W moim pierwszym Hamburgu pompa była na wysokości ok. 3/4 zbiornika i wtedy trochę filmu bakteryjnego można było uświadczyć. Po ustawieniu pompy w połowie wysokości zapomniałem o całej sprawie. U Ciebie zdaje się być podobnie... 

U mnie niby rusza tą taflą, ale chyba za słabo. Jak ustawię to tę białą rurkę pod ostrzejszym kątem, to mocniej rusza taflą wody, ale przez to nie ma pełnego obiegu wody przez zbiornik. Tak jak mam teraz ustawione, czyli rurka celuje w połowę tylnej ścianki akwa, mam całkiem dobrą cyrkulację, bez potrzeby dodatkowych sprzetów.

Opublikowano

Warto na pewno pokombinować trochę z ustawieniami. Czasem niewielka zmiana (góra, dół, lewo, prawo), robi różnicę. 

Przyszła mi na myśl jeszcze jedna rzecz odnośnie medii typu Phos-Out. Wydaje mi się, że poprzez używanie tego typu absorberów ograniczamy rozwój baktetii, które odpowiedzialne są za usuwanie, czy utrzymywanie fosforanów na odpowiednim poziomie. Czyli pisząc wprost- HMF powinien poradzić sobie z nimi. Oczywiście każdy z nas kieruje się czymś innym w akwarystyce i jedni polubili glony, a inni niekoniecznie. Jeśli jednak chcemy mieć ładne glony w zbiornikach, to dobrze jest pozostawić ten parametr tej filtracji i glonom, które odżywiają się właśnie fosforanami tak, jak rośliny. 

Opublikowano

Obserwacja na szybko - gąbka 20 ppi stawia za mały opór (woda szybko przez nią przepływa) i różnica poziomów wewnątrz HMF i w akwarium prawie nie występuje. Podejrzewam, że właśnie dlatego wystająca nad wodę gąbka nie wchłania zanieczyszczeń z powierzchni.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.