Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ładna plątanina, iście węzeł gordyjski :D . Co do syfku to w środku w gąbkach jest go w .... ale na bieżąco jest rozkładany więc się nie zapycha . Aktualnie mam mniej czasu więc swojego narurowego mechanika czyszczę co 3 tygodnie i gąbeczki wyglądają podobnie jak twoje ale jak je wycisnę to czarne wody ;) .

  • Lubię to 2
Opublikowano
14 minut temu, eljot napisał:

Ładna plątanina, iście węzeł gordyjski :D . Co do syfku to w środku w gąbkach jest go w .... ale na bieżąco jest rozkładany więc się nie zapycha . 

Muszę to trochę przerzedzić. Skrzydłokwiaty to straszne chwasty. Część przesadzę do drugiego modułu i przy okazji przytnę korzenie, bo moduł rozsadzi kiedyś😁

Dosłownie jak w artykule, rozkłada się i nie wygląda to nawet jak syfek na prefiltrach, a bardziej przypomina żurek, ale na pewno była by niezła zadyma, gdyby te gąbki wycisnąć😁

  • Lubię to 5
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

@SlavekG, wreszcie uporałem się z klejeniem podobnej, a nawet identycznej obudowy do HMF. Mam dwa pytanka. Czy ten "środkowy" pasek to dodatkowe wzmocnienie, czy u Ciebie nie pozwala wyskoczyć gąbce na wierzch? Mam docięty, ale nie wiem czy dokleić, bo u mnie gąbka grubości 5cm i tak dość ciasno wchodzi. Po prostu boję się, że po wklejeniu tego paska, będę miał problemy z włożeniem gąbki na miejsce. 

I drugie pytanie dot., wylotu z filtra. Na jakiej wysokości powinno być, jeśli falownik będzie napędzał HMF'a i nie będzie innego urządzenia do cyrkulacji wody (jedyne dodatkowe źródło wody spadające na taflę, lub pod to powrót z hydroponiki).

 

Przepraszam, że tak męczę du**ę, ale im mniej błędów przy starcie akwa, tym później milej patrzy się na szkło :)

Opublikowano
12 godzin temu, SlavekG napisał:

Ja ten pasek wkleiłem zeby trzymał ścianki i gabkę. Jeśli jesteś pewny ze wszystko będzie się trzymać to nie musisz go wklejać.

W sumie, może dla spokojności wkleję go. 

Czy umieszczenie falownika 5cm od góry i w tym miejscu co widać na zdjęciu będzie dobrym rozwiązaniem? Do falownika dojdzie jeszcze rurka przedłużająca, aby przebić się przez gąbkę.

20200908_210406.thumb.jpg.6214f506cebefd189ef49bb7ccb7b919.jpg

20200908_210415.thumb.jpg.1b85830cd1bca8e71d5666393d00bf55.jpg

Opublikowano
Ile cm masz od falownika do krawędzi gąbki?
Jeszcze nie zamocowałem. Zdjęcie bardziej poglądowe ile mi miejsca zostaje, na grzałkę i głowice od pat mini

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Chodzi o to, że nad falownikiem musi być odpowiednia ilość wody. Inaczej będzie tworzył wir i zasysał powietrze. Ja mam falownik w połowie wysokości akwarium, ustawiony skośnie do góry.

  • Lubię to 2
Opublikowano
Chodzi o to, że nad falownikiem musi być odpowiednia ilość wody. Inaczej będzie tworzył wir i zasysał powietrze. Ja mam falownik w połowie wysokości akwarium, ustawiony skośnie do góry.
Dzięki za podpowiedź. Tak też zrobię, tym bardziej że zostawiam uchwyt od falownika, to mogę ustawić kąt.

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Filtr już testowo w akwarium. Nagrałem "film" jak to dmucha. Przepraszam za uwalone szyby, ale nie chciało mi się ich czyścić z okrzemków :D Zaraz będę ciął gąbki i kombinował jak pat mini tam umiejscowić. Link do filmu -



Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.