Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Panowie

Trochę gościnnie u Was po przesiadce pół roku temu z Malawi na towarzyskie akwa z roślinnością

Po problemach z wydajnością filtracji na obecnym narurowcu (jedne z pierwszych rozwiązań jakie się tu pojawiały) postanowiłem wziąć się budowę nowej wersji.

Z racji przykrych doświadczeń oraz tego że pompa u mnie musi dźwigać na 2 m w górę idziemy na grubo, bezkompromisowo  maksymalizując wydajność. W jednym z poprzednich postów pytałem o doświadczenia z korpusami big blue ale cisza

Dlatego też wrzucam szybki szkic z prośbą o wasze sugestie i poprawki

Założenia :

- instalacja 1"

- pompa IBO 26-60 ( wg charakterystyki przy dźwiganiu na 2m powinna wydać 2700l/h)

- mechaniki  - trzy korpusy równolegle z wejsciem 1" 

- biologia - tutaj właśnie rozważam połączenie równolegle trzech korpusów BB 10" - objętościowo jest on dwa razy stadardowy korpus oraz dodatkowa zaleta śrenice przelotów

- w układ już na wyjściu wpięty zostanie jeszcze jeden korpus pracujący na pustojako reaktor CO2 - gaz podawany jest przez odpowietrznik, aby nie ograniczać przepływu bo jeden korpus to wąskie gardło wpiąłem go równolegle

- czy to prawda cze czwórniki na wejćiach na sekcje nie sprawdzająsię gdyż większoś wody płynie wtedy na wprost ?

Pytania:

- standardowe korpusy mają przeloty rzędu 16-20mm mimo przyłączy 1" - czy nie mierzyliście się z ich rozwiertaniem by poprawić przepływ

- czy dawać bypass za pompą przed biologią - zdania są podzielone

- jak zaaplikować Purigen - czy dawać go na górze biologi czy odzielny reaktor coś jak Purolite, chociaz on nie wymaga tak wolnych przepływów

Purolite u mnie nie jest wymagany NO3 znika samo - rośliny zjadają

W miejscach zaznaczonych na zielono planuje wstawić łuki dla lepszego przepływu

 

 

 

 

PSX_20200210_204023.jpg

Opublikowano
49 minut temu, buquiet napisał:

standardowe korpusy mają przeloty rzędu 16-20mm mimo przyłączy 1" - czy nie mierzyliście się z ich rozwiertaniem by poprawić przepływ

Jeśli dałbyś jeden korpus to owszem, przepływ osłabnie, ale jeśli woda wypływająca z rury 1" podzieli się na trzy korpusy z przewężeniem jak napisałeś 16-20mm to i tak sumarycznie daje większą średnicę niż 1" więc nie ma to żadnego znaczenia. Takie jest moje zdanie i nigdy nie rozwiercałem korpusów, bo nie ma to najmniejszego sensu, nigdy też nie miałem problemu ze zdławionym przepływem nawet przy dwóch korpusach równolegle.

Jeśli pompa ma podnosić na 2m i zależy Ci na dużej wydajności to rozważ zakup pompy 25-80

Opublikowano
23 minuty temu, Bartek_De napisał:

Jeśli dałbyś jeden korpus to owszem, przepływ osłabnie, ale jeśli woda wypływająca z rury 1" podzieli się na trzy korpusy z przewężeniem jak napisałeś 16-20mm to i tak sumarycznie daje większą średnicę niż 1" więc nie ma to żadnego znaczenia. Takie jest moje zdanie i nigdy nie rozwiercałem korpusów, bo nie ma to najmniejszego sensu, nigdy też nie miałem problemu ze zdławionym przepływem nawet przy dwóch korpusach równolegle.

Jeśli pompa ma podnosić na 2m i zależy Ci na dużej wydajności to rozważ zakup pompy 25-80

Dzięki za odzew

Z charakterystyki wynika że na 3 biegu przy 2 m pociśnie 4500l/h a na 2 biegu 3600l/h

Pytanie czy zasilanie 1" puszczone przez mechaniki puści taką ilość wody, nominalny przepływ dla 1" to coś koło 60l/min a maksymalny 130l/m

A co sądzisz o Big Blue na biologi ?dawać bypass za mechanikiem 

 

 

 

Przechwytywanie.JPG

Opublikowano

Zastanawiam się jeszcze czy nie głupim pomysłem byłoby rozgałęzienia zasysu z 1" (32mm) na dwa 3/4" (25mm) albo nawet 1/2" (20mm) z tym że rozgałęzienie musiało być z przyczyn technicznych przy samej krawędzi akwarium gdzie dochodzi rura 32 

Akwa ma 200 cm długości i fajnie byłoby mieć ssanie po dwóch końcach tylko czy ten oddalony bardziej od rozgałęźnika nie byłby słabszy... a może rozgałęzienia na dwie średnice

Bliżej 25mm dalej 20mm

Opublikowano
49 minut temu, buquiet napisał:

A co sądzisz o Big Blue na biologi ?dawać bypass za mechanikiem 

Z tymi korpusami nie miałem do czynienia więc cieżko mi cokolwiek powiedzieć. Bypas możesz zrobić, będziesz miał możliwość regulacji przepływu przez biologię.

Kolega @aurban6 ma dwa niezależne narurowce w swoim 720L i dwa zasysy właśnie, może coś zasugeruje, podpowie...?

Opublikowano (edytowane)

 Grubasy już sa. Fajna sprawa do jednego wchodzi ok 2l Matrixa. Mają pełnowymiarowy przelot 1"

W rządku mieszczą się na szerokości ok 60cm 

PSX_20200212_161619.jpg

Druga fajna sprawa z czym nie spotkałem się na forum to rura flex ktora można giąć na dowolny sposób a jeszcze fajniejsza że poprosi się ją wkleja jak resztę elementów

PSX_20200212_161643.jpg

PSX_20200212_161631.jpg

Edytowane przez buquiet
Opublikowano
W dniu 10.02.2020 o 22:36, Bartek_De napisał:

Jeśli pompa ma podnosić na 2m i zależy Ci na dużej wydajności to rozważ zakup pompy 25-80

Zastanawiam się czy w takim układzie przy pompie 25-80 nie dać 4 korpusów równolegle na mechanice

Co myślicie?

Opublikowano (edytowane)
W dniu 12.02.2020 o 16:25, buquiet napisał:

Zastanawiam się czy w takim układzie przy pompie 25-80 nie dać 4 korpusów równolegle na mechanice

Co myślicie?

Coś myślicie  ? :)

Ale postanowiłem dać cztery

Porównanie przelotów BB i zwykłego korpusu. BB maja pełny 1" przelot

Idealnie pasuje w niego rurka 32 mm

PSX_20200215_211333 (1).jpg

PSX_20200215_211308.jpg

Edytowane przez buquiet
Opublikowano
W dniu 10.02.2020 o 21:37, buquiet napisał:

pompa u mnie musi dźwigać na 2 m w górę idziemy na grubo, bezkompromisowo  maksymalizując wydajność.

Mój filtr wygląda właśnie tak jak twoim schemacie - jest na ścianie, nie jak większość ma w układzie poziomym. Wykorzystuję pompę IBO 25-60/180. Cała instalacja na rurach 32mm. Korpusów też jest 6 (gwint 1", zwężka w środku). Narurowiec jest piętro niżej niż akwarium. Różnica poziomów między pompą a lustrem wody to ok 3m. Wydajność układu na drugim biegu ok 45 l/min (2700 l/h) - mierzone przepływomierzami. Pompa wyświetla pobieraną moc na poziomie 35-36W. Zabrudzenie filtrów w zasadzie nie wpływa na wydajność układu.

Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, wędrowycz napisał:

Mój filtr wygląda właśnie tak jak twoim schemacie - jest na ścianie, nie jak większość ma w układzie poziomym. Wykorzystuję pompę IBO 25-60/180. Cała instalacja na rurach 32mm. Korpusów też jest 6 (gwint 1", zwężka w środku). Narurowiec jest piętro niżej niż akwarium. Różnica poziomów między pompą a lustrem wody to ok 3m. Wydajność układu na drugim biegu ok 45 l/min (2700 l/h) - mierzone przepływomierzami. Pompa wyświetla pobieraną moc na poziomie 35-36W. Zabrudzenie filtrów w zasadzie nie wpływa na wydajność układu.

Dzięki że się odezwałeś. 

Zdecydowałem się dać 4 mechaniki, jak pewnie doczytałeś na biologi 3 BB

Pierwotnie u mnie też miał być na ścianie, jednak by zminimalizować wysokość podnoszenia zdecydowałem się podwiesić go pod sufitem w piwnicy i tak pracował przez parę lat, ale teraz dałeś mi powód do myślenia. wiadomo że na ścianie dostęp i serwis znacznie prostszy. Pompę mam dokładnie ta samą. BTW po paru latach otwarłem ją, ilość osadu na żeliwnym korpusie przerażająca, również wirnik nie kręcił się już tak lekko, ale nocne moczenie w chemi przywróciło pierwotny stan 

Jakich przepływomierzy używasz ? mierzyłeś na II biegu ?

Edytowane przez buquiet

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.