Skocz do zawartości

Przymiarki do 370L, ale .....


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Koledzy @pavlofico i @przemo-h dobrze radzą. Optymalnym rozwiązaniem jest kupienie bajecznych modułów BTN- są po prostu piękne! 

Jeśli masz trochę czasu to odlewy kamieni DIY też nie są trudne do zrobienia = pamiętasz jedynie o smarowaniu olejem spożywczym kamienia i później formy żeby przy skomplikowanych kształtach łatwo to schodziło. Do zaprawy daj włókna polipropylenowe, dla wzmocnienia. Jeśli stawiasz baniak dopiero za jakieś dwa/trzy miesiące, to służę swoimi usługami bo zamierzam otworzyć "małą produkcję", ale to już lekkie moduły bez zaprawy. Jutro zalewam zbiornik testowy i to z 2 miesiące musi pomielić żebym był pewny że wszystko oki 😉

20200203_175807.thumb.jpg.8134b938a9f9bae0029b00a0ef94f7e7.jpg

  • Lubię to 6
Opublikowano
4 godziny temu, artjur napisał:

@FalcowskiDziękuję za odpowiedź.

Odpowiem od końca,
Biurko, nie przedstawiłem dokładnie, nie sądziłem że kogoś zainteresuje 😀 Na blacie stoi monitor a pod blatem jest półka z pełnym wysuwem, więc siedzi się jakby przed szafką. W szafce zostaje półka środkowa i cokół, tam stoi drukarka, serwer i komp, to ma być tylko stanowisko, usiąść przejrzeć fotki co wartościowe zrzucić na serwer, parę druknąć i tyle, no może jeszcze kilka poleci do jakiejś obróbki. Dzisiaj większość spraw załatwia się telefonem, tabletem.

10cm od ściany nie ma szansy, to i tak już maksymalna szerokość szafki, nie pokazałem całej aranżacji. Przed tą komodą stoi stół 160x90, pomiędzy nim a komodą jest 50-60cm miejsca na przejście. Dlatego też szafka ze szpargałami jest na rogu, żeby mi żona głowy nie suszyła z dostępem do niej. Ja się pogodzę z dostępem do szafki technicznej.

Z SUMP-a już zrezygnowałem, a tym samym z komina, filtracja w sztucznych kamieniach, modułach, bardzo mi się spodobała, trzeba będzie się pobawić i coś wykombinować. Jak się nie uda to zrobię normalne wyjścia do narurowaca czy kubełków po lewej stronie. Tam będzie można troszkę poszaleć, bo będzie najmniej widoczna część.

Nie opisałem dokładnie konstrukcji biurka i może dlatego uważasz że ustawienie jest kiepskie.
Blat będzie wykonany z podwójnej płyty, 2x18mm, klejonej i prasowanej. Płyty EGGER, mam już z nich kilka mebli zrobionych, naprawdę porządna płyta, nieźle sprasowana sztywna i ciężka jak diabli. 
Nie sądzę żeby się miało coś ugiąć przez to że jest odsunięte od końca szafki na 10-15cm, żeby to nastąpiło to musiało by się ugiąć również całe akwarium - to nie półka na której stoją książki która z czasem faktycznie cała wygina się w piękny łuk. W akwarium nacisk mamy rozłożony na całą powierzchnię półki, z pewnością występuje tam jakieś ugięcie szkła, ale nie do tego stopnia żeby coś się  miało stać.
Wspomnę jeszcze, bo tego nie widać, w osi z tymi płytami które oddzielają poszczególne szafki i są punktami podparcia pod akwarium, będą zamontowane nóżki. One są pod tym cokołem (pokażę to wieczorkiem jak wrócę z pracy)
No i oczywiste jest że plecy będą wykonane również z pełnej płyty 18mm która będzie tutaj pełniła rolę żeby się szafka nie złożyła na bok, bo w sumie tego obawiałem się bardziej.
Przeglądałem kilka szafek w sklepach akwarystycznych, to kilka z nich na plecach miały normalną płytę pilśniową pospinana na zszywki tapicerskie, i np. blat podparty na czterech płytach a ścianka tylna tylko pomiędzy dwoma środkowymi, deklarowana nośność szafki pod 500-600L akwarium 😲

akwa2.thumb.png.184eb7561b2cb9bc2d3bc14f0583df8c.png

Jeszcze troszkę zmieniłem szafkę, jak ma nie być sumpa ani narurowca to mogę zmniejszyć szerokość szafki pod akwarium do 80cm.
Jak widać w osi z płytami pod akwarium są nóżki.
Czy faktycznie takie ustawienie akwarium może się nie sprawdzić?
Fakt po prawej mocno wystaje poza wewnętrzną podporę, ale z drugiej strony blat jest zaraz podparty na ostatniej płycie.
 

Napiszę tak.. Zresztą kolega zaznaczył wyżej na żółto.  Jak nie chcesz żeby na szkło działały dodatkowe niepożądane naprężenia spowodowane odkształceniem konstrukcji (czyli szafki) to zawsze podpieraj w węzłach. Pierwszy węzeł to końce akwarium kończą się równo na podporach. A drugi węzeł to (masz dobrze) nóżki zawsze montuj w osiach podpór.   A tak przy okazji , jak masz tylko jedną podporę wewnętrzną i to jeszcze nie symetrycznie ustawioną to grubszy blat będziesz potrzebował.  

Opublikowano

@przemo-hmuszę potestować, potem szwagrowi robię 240l i przed wakacjami wchodzę z kilkoma modelami. Dobrych kilka stówek wydałem na próbowanie różnych materiałów więc trzeba iść za ciosem 😁 sorki za OT Artur.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Kolego @artjur jeżeli nie zdecydowałeś się jeszcze na kaseciaka lub moduł, a dalej rozważasz filtrację zewnętrzną kubeł, narurowiec, sump to odnośnie tego co wspominałeś czyli komin i widoczność sprzętu.

Popatrz sobie na akwaria firmy Eheim. Mają one wklejony komin, ale suchy, oraz dziurę w dnie. przez dziurę w dnie podłączasz zasys/spust, a przez suchy komin wracasz rurami z powrotem. W suchym kominie dodatkowo prowadzisz całą niezbędną ci elektrykę taką jak oświetlenie, grzałka, cyrkulator itp. Dzięki takiemu rozwiązaniu w moim akwarium widać 2cm rurki wylotowej która skierowana delikatnie ku powierzchni skutecznie rozbija cały film bakteryjny w połączeniu z falownikiem, a zasys mam 10cm nad dnem schowany za największą skałą. Poniżej załączam zdjęcie jeszcze przy starcie z odpowiedniej perspektywy aby uwidocznić wszystko co widać.

IMG_20191027_183048.thumb.jpg.32433e15c129a13ac8af8f0eae4a90df.jpg

 

Dodatkowo, nie ważne jaką filtrację wybierzesz, czasem i tak trzeba przy niej coś robić w niektórych wypadkach w częściej w innych rzadziej, ale trzeba. Ja korzystam z kubełka Eheim profesionel 4+ 350 i prefilt sunsun, i ten drugi czyszczę raz na 3-4 tygodnie co zajmuje 3-5 min.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

@przemo-hdziękuję, moduły są bajeczne, spróbuję swoich sił. Jak będę miał problemy będę pytał. Poczytam zalinkowane tematy i może się uda 😉

@MrózStartuję pewnie gdzieś za dwa miesiące, muszę przygotować miejsce, obecnie są stare meble w pokoju i muszę się ich pozbyć. Same szafki, bo zamawiam u znajomego dwie sztuki, to pewnie też zejdzie do 1,5 miesiąca bo obłożony pracą i zamówieniami.  Wpadł jeszcze pomysł żeby wymienić panele podłogowe bo też się proszą o wymianę - uff, nazbierało się tego 😣
Z wykonaniem, mam nadzieję, sobie poradzę, najgorzej to zdobyć kamień i go dostarczyć do garażu. Z tym może być najciężej, muszę pojeździć po okolicach Krakowa po składach budowlanych, kamieniołomach.
W sumie dobre byłoby, gdybyś np. miał w ofercie wykonanie samej formy sylikonowej. Resztę klient robi sobie sam i odpada transport ciężkiego gotowego modułu i nie ma problemu że w transporcie coś się uszkodzi - sam bym wtedy skorzystał z takiej oferty.  Bo posiadając formę można już sobie poradzić z wykonaniem modułu nawet na balkonie, to zdobycie kamienia i transport go do domu, a jeszcze jak ktoś mieszka w bloku na 4+ piętrze, to już wyzwanie.

@WalkerMasz rację, nie dyskutuję już na ten temat. Zmieniam szafkę na 210cm szerokości, podzielę ją na trzy części po 70cm i zamówię zbiornik 140x50x50

@SprinciuŁadnie wygląda, faktycznie da się komin tak schować żeby nie rzucał się w oczy. Jednak na chwilę obecną zrezygnuję. W razie problemów wywiercenie otworów i wklejenie szkła można wykonać na sklejonym zbiorniku.
Odnośnie czyszczenia filtra, to masz rację, nie chodziło mi o to że nie chcę nic robić przy akwarium a tylko je oglądać, ale jak piszą że przy modułach można sobie spokojnie pozwolić na dwu/trzytygodniowy wyjazd na wakacje to jednak duuuuży plus. Karmienie ryb załatwi sąsiad, lub może jakiś automat.

Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i cenne rady. Z postępu prac będę informował. 

PS.
A jeszcze sprawa samego akwarium, czy ktoś może polecić gdzie zamówić wykonanie zbiornika w okolicach Krakowa.
Obecnie czekam na wycenę 135x50x55 razem z kominem, tak jak wcześniej myślałem. Robią ładnie z normalnego szkła z trapezowym szlifem, sylikonem bezbarwnym bez takiego wałka w narożnikach- w pierwszej chwili jak oglądałem to myślałem że to jest ze szkła OW.

 

Edytowane przez artjur
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

 

 

1 godzinę temu, artjur napisał:
[mention=2744]przemo-h[/mention]

PS.

A jeszcze sprawa samego akwarium, czy ktoś może polecić gdzie zamówić wykonanie zbiornika w okolicach Krakowa.

Obecnie czekam na wycenę 135x50x55 razem z kominem, tak jak wcześniej myślałem. Robią ładnie z normalnego szkła z trapezowym szlifem, sylikonem bezbarwnym bez takiego wałka w narożnikach- w pierwszej chwili jak oglądałem to myślałem że to jest ze szkła OW.

 

 

 

Nie musisz szukać w okolicach miejsca zamieszkania. Napisz do @przemek wieczoreki @timirobią świetne zbiorniki i kurier bezpiecznie przywiezie Ci pod sam dom

 

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano
My dostarczamy busem bez przeładunku.Wysyłka kurierem to loteria. 
Tak w uproszczeniu Przemku napisałem, ale masz rację, słowo kurier źle się kojarzy

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

A jeszcze taki, może głupi pomysł. Czas na tworzenie sztucznego kamienia troszkę kiepski, garaż co prawda mam ale nie ogrzewany i może się okazać że będzie ciężko w najbliższym czasie coś tam podłubać. Zastanawiam się czy w takim razie nie zrobić kaseciaka ale na zasadzie jak w modułach. Zamiast robić przegrody i jeden kawałek gąbki, wrzucić tak jak w modułach pocięte kawałki gąbki, wlot zrobić na dole a pompę umieścić na górze. Jednym słowem skleić taki niby moduł ale w formie kaseciaka. Może bardziej jako zawieszony przy tylnej szybie, długi na 2/3 długości i sięgający na 2/3 wysokości akwarium.

Czy takie coś się sprawdzi?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.