Skocz do zawartości

Przymiarki do 370L, ale .....


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witaj! 

Przydał by się kawałek prostej rurki i kolanko 90°, aby wylot skierować na przednią szybę. Cyrkulacja będzie w tym przypadku bardziej wydajna i nie będzie wymiatać piachu. 

Zasys jest po środku akwarium, a wylot pompy w lewym rogu. Trochę się to rozjerzdża, ale powinno być dobrze. Jeśli planujesz dodatkowy cyrkulator w lewym rogu, to syfek będzie się zbierał pod nim. Czyli zmierzam do tego, że syfek zbiera się pod najmocniejszym źródłem cyrkulacji i w tym właśnie miejscu dobrze mieć zasys.

 

Edytowane przez przemo-h
  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, przemo-h napisał:

Witaj! 

Przydał by się kawałek prostej rurki i kolanko 90°, aby wylot skierować na przednią szybę. Cyrkulacja będzie w tym przypadku bardziej wydajna i nie będzie wymiatać piachu. 

Zasys jest po środku akwarium, a wylot pompy w lewym rogu. Trochę się to rozjerzdża, ale powinno być dobrze. Jeśli planujesz dodatkowy cyrkulator w lewym rogu, to syfek będzie się zbierał pod nim. Czyli zmierzam do tego, że syfek zbiera się pod najmocniejszym źródłem cyrkulacji i w tym właśnie miejscu dobrze mieć zasys.

 

Dziękuję za szybką odpowiedź.

Tak, ten zasys na środku to problem zdaję sobie z tego sprawę, ale większego kamienia na model nie znalazłem, choć pewnie z większym już bym sobie nie poradził.
Chyba że źle to zaplanowałem i zasys powinien być w kamieniu po tej samej stronie co wylot?

117817124_660078707939117_7928352596191580205_n.thumb.jpg.a121523c130a9ee6d0b763660b9f91f1.jpg

Nie wiem czemu ale uważałem że wylot po jednej stronie a zasys po przeciwnej :(

Jeszcze nie wspomniałem ale na akwarium będzie hydroponika, to czerwone na zdjęciu. Zasys z tego małego kamienia, a wylot obok tego dużego, może dać rurkę tak do połowy wysokości niech miesza, ruszy, tą wodę pod głównym wylotem. Co prawda to tylko mała pompka jakieś 150-200L/h, ale zawsze coś.

bitmap.png.2ab40adcacce344904d7bcdb29e64c31.png

 

Albo inna opcja, to mam jeszcze jeden ten mniejszy kamień, tylko taki troszkę gorsze wykonanie, przy malowaniu służył jako próbnik. Może do niego wsadzić jakis malutki cyrkulator i go postawić tam na dole po lewej a cały duży kamień przesunąć w prawo.

117817124_660078707939117_7928352596191580205_n.thumb.jpg.37570886a779c8ad6488544da05055a2.jpg


Pompka, a raczej cyrkulator, w tym kamieniu ma być Tunze Turbelle Nanostream 6020, już kupiona i czeka. Ona ma jeszcze taki swój oryginalny wylot kierunkowy. Musiałbym go przykleić do rurki wylotowej.

  Tunze-NanoStream-6020.jpg.62eacbd0bad262c9fbdf237ab8ccefcc.jpg

 

Edytowane przez artjur
Opublikowano

Ten falownik jest bardzo ceniony przez akwarystów. Jeśli uda się go zainstalować prostopadle do ściany modułu, to zrobisz tylko przedłużkę z rurki i na to oryginalna końcówka. Wtedy będzie dmuchać pod kątem 45° na przednią szybę, a do tego masz jeszcze regulację na taflę, lub na dno. Sprytne i proste👍. W ten sposób powinno to chulać jak trzeba. Tym zasysem się nie przejmuj. Można by jeszcze ewentualnie zamienić moduły stronami, ale wtedy trzeba by od nowa pomyśleć nad cyrkulacją. 

Opublikowano (edytowane)

W moim zbiorniku jest to rozwiązane podobnie, z tym, że ten zasys jest trochę bliżej względem wylotu pompy. Widać ten zasys nawet na fotce, jak się przyjrzysz. Jest przy wiszącym kablu od pompy. Drugi moduł jest na grzebieniu i wylot zrobiłem w tym samym kierunku. Wszystko dmucha pod kątem, w kierunku dna. To rozwiązania jest żywcem wyjęte z poprzedniego, mniejszego zbiornika, gdzie miałem tylko ten duży moduł po lewej. W lewym rogu był jeszcze falownik, który dmuchał w tym samym kierunku. Wtedy pod falownikiem delikatnie zbierało się syfku, ale raz na ruski rok zebrałem wężykiem przy podmiance i było dobrze. Tetaz falownika w lewym rogu nie mam, więc powinno być lepiej. Poniżej fotka do wglądu:

 

IMG_20200807_201342.jpg

Edytowane przez przemo-h
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Pompka już ma swoje mocowanie i rurkę przedłużająca.

IMG_20200816_192937.thumb.jpg.9b6229c2933aa1706bf8061b8afcf86e.jpg

Na zdjęciu poniżej widać nałożoną końcówkę, jeżeli faktycznie woda zakręci na niej o 90°, to będzie skierowana prawie na środek przedniej szyby.

IMG_20200816_193055.thumb.jpg.0eb10425a0b7d8974b073d16a898016f.jpg

Rurka jeszcze nie docięta na długość i będę chciał ją dociąć tak żeby końcówka była przy samym module, żeby się tak nie rzucała w oczy.

IMG_20200816_194305.thumb.jpg.a822aedb31d669afca2e1c85fbcdc60f.jpg

Moduł wkleję chyba maksymalnie po prawej (dotyczy zdjęcia powyżej, bo patrząc poniżej to moduł max. w lewo) zostawiając dosłownie 2-3cm od bocznej szyby.

Wylot skieruję lekko do góry w stronę tafli wody i może będzie taki efekt.

pomysl.thumb.jpg.1b4c570324bc66325872c052bf493350.jpg

Główny strumień - czerwony, pójdzie w przednią szybę i lekko do góry, odbijając się od niej. Jak dotrze w okolice wlotu to część wody pójdzie w zasys a część zostanie przepchnięta po dnie w stronę wylotu. Pociągnie ją strumień z wylotu :)
Trochę naciągana teoria ale może coś z tego wyjdzie. Wyjścia chyba nie mam, trzeba wkleić moduły, przygotować kamienie ułożyć, zalać woda i się przekonać.

W każdym razie dzięki za uwagi i zainteresowanie tematem.

Edytowane przez artjur
Opublikowano

Kamienie wklejone, tak jak na ostatnim zdjęciu/rysunku. Zobaczymy jak to się sprawdzi, jak będzie problem to dojdzie jeszcze jeden cyrkulator wspomagający mieszanie wody :D

A jeszcze mam pytanie bo czytam, czytam i im więcej to się bardziej gubię.
Czas zalania wodą się zbliża i chciałbym zamówić testy i wszystko co potrzebne do startu akwarium.

1. Z testów chcę zamówić NH4, NO3, NO2, KH i PH 7.4-9.0. Przewija się jeszcze w opisach NH3, albo zapis NH3/4, trochę już tego nie łapię - co tak naprawdę potrzebuję?

2. Kolejna sprawa to bakterie, raz są SEACHEM STABILITY, lub PRODIBIO BIODIGEST - czy to jest to samo, czy potrzebuję jedne i drugie?

3. NO i sprawa WA, czy wystarczy mi TETRA AQUA SAFE uzdatniacz, czy w tą wodę amoniakalną też muszę się zaopatrzyć?

Jeszcze muszę doczytać o pokarmie, co lubią i co jest najlepsze dla tych przyszłych domowników, bo z tego co doczytałem to też jest dobrze na starcie dosypać troszkę pokarmu.

Opublikowano

Dobra odpowiem sobie sam,

1. Testy NH3, NH3/4 nie znalazłem, JBL ma tylko NH4 i taki kupuję, a dokładniej zestaw:
NH4, NO3, NO2, KH i PH 7.4-9.0

2. Wiem że można i bez tego, ale żeby było szybciej bezpieczniej to najlepiej właśnie te dwa. Kupię więc 5 fiolek PRODIBIO BIODIGEST oraz SEACHEM STABILITY 100ml - powinno wystarczyć na 300L wody

3. Powinien wystarczyć uzdatniacz TETRA AQUA SAFE i tylko w niego się zaopatrzę.

Pokarm jeszcze do rozpoznania, będzie zależny co dokładnie będzie pływać. Niby wstępnie wybrana obsada, jednak napiszę jeszcze do p. Dariusza z Żor, bo tam chcę zakupić całą obsadę i pewnie jeszcze namiesza mi w głowie - podobno wspaniały człowiek i chętnie służy poradą i pomocą.

A na teraz to sąsiad ma jakieś akwarium słodkowodne, takie z mieczykami skalarami itp. więc jak coś to łyżeczkę pokarmu mi udostępni i wystarczy na wystartowanie.

i nie ma co ukrywać, najgorsza robota przede mną - mycie kamieni, wyparzenie ich i płukanie żwiru (w bloku to lekkie wyzwanie, żona mnie powiesi jak będę jej to do wanny znosił)

Opublikowano
10 godzin temu, artjur napisał:

3. NO i sprawa WA, czy wystarczy mi TETRA AQUA SAFE uzdatniacz, czy w tą wodę amoniakalną też muszę się zaopatrzyć?

W tym jednym zdaniu piszesz o dwóch różnych sprawach. Woda amoniakalna jest Ci potrzebna do startu akwa aby zacząć cykl azotowy. jest to jeden ze sposobów na start. W poniższym linku bardzo dobrze opisał to Sławek @SlavekG:

Natomiast  Aqua Safe  - Tetra,  to jest tylko uzdatniacz wody. Wiąże chlor ( i ponoć metale ciężkie). Ale takie coś stosujesz wtedy kiedy masz ryby  i robisz podmianę wody lejąc ją prosto z kranu. Chodzi o pozbycie się chloru i jemu pochodnych. Przy starcie akwa nie ma znaczenia czy użyjesz tego specyfiku czy nie  bo ryb nie masz a sam chlor i tak ulotni się z wody. Na przyszłość możesz sobie zrobić coś takiego do nalewania wody prosto z kranu jak w linku poniżej. Wtedy jak będziesz miał ryby i robił podmiany wody to obędzie się bez uzdatniaczy :

 

Poczytaj sobie dokładnie to co napisał Sławek .

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Dzięki za wyjaśnienie, to teraz już łapię o co biega.

To testy kupuję tak jak podałem wyżej, do tego z 5 ampułek PRODIBIO BIODIGEST i wodę amoniakalną.

 

Edytowane przez artjur

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.