Skocz do zawartości

zapytanie o denitryfikator


byku

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!


Wykonałem denitrator na podstawie projektu Mariusza Suwalskiego. Odpaliłem go tydzień temu. Zgodnie z instrukcjami otworzyłem przepływ po trzech dniach. Efekt wysoko zadowalający. No3 zniknęło i przy przepływie ~3l/dobe nie pokazywało się przez kilka dni, więc podwyższyłem przepływ najpierw do ~8l/dobe, później chyba trochę przesadziłem, bo do 15l/dobe :D . Zrobiłem testy na no3 i no2 z wody wypływaącej z deni, pokazało się no3 (co mnie nie dziwi) jednak stężenie no2 10mg/l. Wyczytałem, że na początku z deni będą wypływały duże stężenia no2. Zastanawia mnie jednak jak doprowadzić no2 do 0. (Tak jak napisał Triamond)http://www.triamond.prv.pl/: ,,przepływ należy tak regulować, by na wylocie urządzenia zawartość azotanów i azotynów wynosiła 0 mg/l. "

A więc, tak jak podpowiada zdrowy rozsądek mały przepływ będzie redukował nie tylko no3, ale i no2??


Pzdrawiam

Zbyszek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

denitrator ma za zadanie usuniecie no3 z wody nie no2, no2 usuwaja bakterie tlenowe (nitryfikacyjne), znajdujace sie w filtrach i w zasadzie w kazdej innej czesci akwa, ktore no2 przeksztalcaja w no3; urzadzenie zwane denitryfikatorem, dzieki swej konstruckcji, pozwala na osiedlenie sie i rozwiniecie bakterii beztlenowych (denitryfikacyjnych) ktore przeksztalcaja no3 w wolny azot;

to ze na wylocie z denitro no2=0 wynika z tego ze na wlocie tez no2=0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli na wlocie do flitra no2=0 a na wylocie stezenie jego jest mierzalne to nic dziwnego - jesli denitrator jest tak zbudowany ze dziala tez jak filtr mechaniczny (nie mowie ze to jest celowe :) ), to w polaczeniu z bardzo wolnym przeplywem (brakiem tlenu), nastepuje rozklad materii organicznej i powstanie amoniaku i azotynow, ktorych bakterie tleonowe nie maja jak w nim przeksztalcic z prostego powodu ze ich tam nie ma prawa byc;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko. Nurtowało mnie to pytanie. :P Analogicznie; gdy zwiększymy przepływ azotyny jak i też amoniak, czy potencjalnie siarkowodor, oczym wspominał również triamond, będą zanikać 8) ?


Dzięki za odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóz jako autor tego projektu to wypada mi się też wypowiedzić w tym temacie.

Deni ma wiele niezaprzeczalnych zalet, ale poprawne wyregulowanie przepływu może czasami przyprawić o szaleństwo. Niestety nie ma też na to recepty/rozwiązania uniwersalnego bo każde akwa jest inne i w każdym woda oraz zachodzące w niej przemiany też są inne więc wymagane jest tu podejście indywidualne. Wielkość przepływu należy podnościc bardzo powoli, tydzień to naprawdę mało czasu. Denitrator tak jak każdy inny filtr w akwa mósi dojrzeć a może to trwać i parę tygodni. Bardzo podnosi wydajnośc deni podawanie pozywek dla bakterii ale jest to metoda mało sprawdzona przy stosowaniu przez dłuższy okres czasu. Wyregulowanie go na O i O jest dosć trudne, choć nieraz jak ktoś straci cierpliwość to regulacja na większy przepływ tak aby NO2=0 a NO3 większe od zera na wylocie ale wyraźnie mniejsze niż na wlocie też daje bdb wyniki bo co prawda NO3 nie usuwamy do 0 ale biorąc pod uwagę większy przepływ efekt końcowy też jest niezły. Ważne jest to o czym wspomniała adi a i jest to napisane w artykule o budowie deni - czyli bardzo dobre zabezpieczenie filtrów przed zanieczyszczeniem mechanicznym, zarówno deni jak i kubełek do którego jest podłączony mogą spełniac tylko funkcje filtrów bio i uzywanie tego tandemu również do filtracji mechanicznej jest wykluczone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka uwag na temat filtracji w warunkach beztlenowych ...czyli rzecz o denitrifkacji .

1.Teoretyczna , a optymalna szybkość przepływu winna wyności około 1,5 litra na godzinę .

2.Jak podpowiada nas naczelny chemik , niedoszły doktór chemi , pani Beatka - pomiar wykonany metoda kropelkową jednokrotnie nadaje sie do utylizacji

3.Also - wykonujemy np. 10 pomiarów i uśredniamy wartość albo mierzymy potencjał redox .

4.Nitrareduktor to specyficzne urządzenie -jesli juz decydujemy się na niego -lepiej zakupić dobre testy -np. JBL lub Dupla i wykonywac pomiary w sposób podany powyżej

5.Nitrareduktor,gdy działa dobrze jest ''fajny'' ,gdy działa wadliwie ,a potencjał redoks przekracza - 300 mv jest spore prawdopodobieństwo ,że zamiast nitrareduktora mamy mini fabryczke siarkowodru . Potencjał redokx na wylocie winien wynosić pomiędzy -50 ,a -250 mv .

6.Przy podawaniu pozywki np. denimar - oczywiście MUSIMY sprawdzać i wartości zw. azotu i potencjał .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
.

1.Teoretyczna , a optymalna szybkość przepływu winna wyności około 1,5 litra na godzinę .



Moim skromnym zdaniem to ciężko mówic o optymalnym przepływie, bo czy:

dla deni z wężyka fi 6 o długości 20 metrów

dla deni z wężyka fi10 o długości 50 metrów

dla deni kubełkowego o poj 3 litry z wypełnieniem z keramzytu

dla deni kubełkowego o poj 5 litrów wypełnionego Bio-maxsami hagena

optymalny bedzie ten sam jednakowy przepływ dla wszystkich w/w ????

moim zdaniem nie

Nie jestem tak uczony jak Twój naczelny chemik ale to co stwierdziłem "organoleptycznie" to to że do każdego deni/akwa trzeba raczej podejść indywidualnie bo jak sama zauważyłaś jest to dość specyficzne urządzenie i ihmo nie ma na nie jednej prostej recepty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Hej @hilux, malowałem emaliami akrylowymi Altaxu z atestem do zabawek, ale przedtem pokryłem piankę zaprawą cementową. Sama pomalowana pianka faktycznie wyglądałaby kijowo, nie mówiąc już o degradacji w wodzie.
    • Poprzednia obsada wróciła do sklepu, za takie pieniądze jakie sobie za nią policzą raczej będzie dobrze traktowana. Czas na porządki pod nową ekipę. Najpierw sterylizacja, 20 litrów wybielacza na godzinę przy działających filtrach (FX4 i JBL e901), potem dwie wymiany wody, której na szczęście w Irlandii jest pełno a dla plebsu jest darmowa.   Po odsączeniu wody i wywaleniu podłoża zostało samo tło i resztki silikonu, którymi przyklejony był styrodur. To zostawiłem żeby schło, trzeciego dnia zza tła zaczęły wyłazić robale, które przeżyły wybielacz ale szukały wody. Szóstego dnia ich już nie ma.  Następny krok to docinanie tła na dno. Mam już oryginalne juwelowskie, środek tylnej ściany ma inny kolor, bo tam się glony gnieździły. Zaleję to jeszcze raz perhydrolem dla pewności po tym jak baniak wyschnie do końca.  Samo tło Juwela jest absurdalnie drogie, ale skoro miałem je już na tylnej ścianie a dwa panele kupiłem po taniości to bez sensu było nie wykorzystać. Dociąłem do giętego frontu, brakujący kawałek z lewej załatam juwelowskim tłem na ten ich filtr - kosztuje połowę tego co cały panel, razem ma 36cm szerokości a ta dziura po lewej ma tylko 30cm.  Potem zacznie się jazda z maskowaniem łączeń, bo gwałcą przez oczy. Myślałem o silikonie posypanym piaskiem, ale tam jest zbyt dużo miejsca, więc chyba zostaje pianka montażowa i potem pomalowanie jej farbami akrylowymi. Przerabiał to może ktoś? EDIT: @TomekT Ty operowałeś pianką montażową przy tym tle ale potem pomalowałeś emalią a nie akrylem. Nie miałeś problemów z bąblami w piance po jej docięciu?   
    • Ja miałem podobnie, bo akwarium blisko drzwi do salonu i kobita narzekała, że ludzie będą sobie o nie głowy rozbijać (bo wszyscy nasi goście są niewidomi, wiadomo 🤓), udało mi się ją przekonać baniakiem z giętą przednią szybą.  Faktycznie optycznie zajmuje mniej miejsca jak się zza winkla patrzy, może to jest opcja dla Ciebie? 
    • Witaj Jest to obudowa/korpus Obudowa GW-E-L2 Tutaj masz linki do zestawu jaki kupowałem: https://sklep.osmoza.pl/obudowa-gw-e-l2-p-1390.html https://sklep.osmoza.pl/przewod-czarny-14-gw-14-bk-p-630.html https://sklep.osmoza.pl/kolanko-kp14p14-p-1595.html https://sklep.osmoza.pl/zlaczka-zp14gz14-p-1461.html https://sklep.osmoza.pl/zawor-bv-zp14p14-p-1445.html https://sklep.osmoza.pl/kolanko-kp14gz14-p-166.html 2 korpusy oraz mini hyroponikę napędza pompka Hydor PICO Evolution 250
    • Hej @Vrzechu, to zdaje się są obudowy liniowe jak tutaj, pewnie wielu z nas przez tę stronę kupowało korpusy filtrów do budowy ustrojstw do podmianek. 😉
    • Cześć Bastian! ✋ Gdzie zakupiłeś pojemniki na żywicę? Jak to się fachowo nazywa?  
    • Witam Dość dawno mnie nie było ale nie za dużo się działo, no może po za małą zmianą obsady. Placidochromis phenochilus Mdoka  8 szt. wielkość od 4-12 cm Placidochromis phenochilus 1 szt. Tanzania Lupingu 6 cm Labidochromis caeruleus 12 szt. (chyba) wielkość od 4-10 cm Lethrinops sp. GOLD Harbour Island 1+1 wielkość 9-10 cm Nimbochromis venustus 3 szt. wielkość 4-6 cm Placidochromis sp. "Johnstoni Solo" 5 szt. wielkość 4-6 cm Nimbochromis livingstonii  1 szt. wielkość  12-14 cm Jeśli chodzi o ceramikę to w zbiorniku jest: Maxspect Bio-Media Nano-Tech Bio-Sphere 2kg Maxspect Nano-Tech Clear Cube 8szt. Maxspect Bio-Media Nano-Tech Bio-Block 2szt. Uzupełniłem dwa rodzaje żywicy Purolite A520E oraz PA202 Nowe gąbki oraz włóknina oraz mała zmiana aranżacji VWZA7425.MOV  
    • Cześć. Olek  z Gliwic. Dopiero zakładam akwarium. Zbiornik 375L już kupiony...tyle i aż tyle pozdrawiam 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.