Jump to content

Recommended Posts

Posted

Od tygodnia dojrzewa moje akwarium 375l. Dużo naczytałem się na forum na temat parametrów wody, ale chciałbym zapytać przy jakich parametrach mogę wpuścić ryby. Wiem, ze azotyny mają być zbliżone do 0, PH około 8, natomiast nie znalazłem przedziału wartości twardości. Dodam, że po dokonaniu kilku pomiarów testami paskowymi, stwierdziłem że są one dość niedokładne - ciężko odróżnić te kolory. Jestem w tej szczęśliwej sytuacji, że moja mama była wiele lat kierowniczką laboratorium na koksowni (uruchamiała min biologiczną oczyszczalnie ścieków o którą ostatnio ją dużo wypytywałem,;)), więc mam dostęp do dokładnych pomiarów.


Moja woda wodociągowa ma takie parametry:

odczyn, PH - 7,0

twardość ogólna - 4,1 (stopnie niemieckie)

twardość węglanowa - 2,4 (jw)

amoniak, NHx - 0,14

azotyny, NO2 - 0,01

azotany, No3 - 3,69


Po tygodniu dojrzewania akwarium (dodałem żwirek amonowy do filtra wewnętrznego i trochę na dno, a także dolewałem środek JBL na zwiększenie twardości):

odczyn, PH - 7,4

twardość ogólna - 5,2

twardość węglanowa - 4,6

amoniak, NHx - 0,14

azotyny, NO2 - 0,18

azotany, NO3 - 4,24


Teraz te dokładne testy będe robił co tydzień, ale jak już akwarium uruchomie, to tylko przy jakiś większych problemach czy wątpliwościach. Przy jakich parametrach twardości mogę wpuścić ryby (przy równoczesnym zmniejszeniu się azotanów)? Czy moja woda nadaje się do akwarium, czy muszę szukać innej, bo ta jest zbyt miękka i przy każdej podmianie będe miał problem?

Posted

Hmmm, Ph masz za niskie, powinno być powyżej 7,6. Jeśli chodzi o twardość, to ja mam dużo wyższą i mi chłopaki nie pisali, że jest źle. Ja mam ogólną 21, a węglanową 13. No3 na akceptowalnym poziomie, natomiast No2 zdecydowanie za duże. Ale sam piszesz, że kwa dojrzewa tydzień. To malutko, jeszcze minimum 2 tygodnie :wink: jakieś ryby startowe masz? jakieś startery w płynie dolewałeś, lub dolewasz?

Posted

Starter w płynie Hagena dolewałem tydzień. Po około 10 dniach od uruchomienia (przedwczoraj) wpuściłem 2 glonojady. Narazie mają się dobrze. Najbardziej martwią mnie te niskie wartości twardości, bo PH to spokojnie wzrośnie do czasu wpuszczenia rybek skoro w ciągu tygodnia wzrosło o 0,4...

Posted

próbowałeś sodę oczyszczoną?


podaj parametry akwa: wymiary, dekoracje, podłoże, korzenie (są/brak), wkłady w filtrze


podasz parametry powyższe to spróbujemy coś zaradzić... w sumie wychodzi taniej niż preparaty akwarystyczne...

Posted

Jeszcze nie próbowałem dodawać sody oczyszczonej. PH nie wzbudza mojego niepokoju, bo jeszcze zdąże je podwyższyć, ale gorzej z twardością. Makok, odpowiadając na Twoje pytania:

- wymiary - 150x50x50

- dekoracje kamienie serpentynitowe (choć mam wątpliwości czy wszystkie to czysty serpentynit, bo chociaż wziełem je z "jednej kupki" na składzie budowlanym różnią się od siebie; częśc jest zielonkawa, część dużo ciemniejsza, a część częściowo biała); tło niestety plastikowe

- podłoże - ok. 30 kg dekoracyjnego piasku kwarcowego Kraislera, ok. 3 kg żwirku amonowego,

- korzenie - brak,

- wkłady w filtrze - 1/2 najniższego pojemnika- żwirek amonowy, reszta - bioceramika

- filtr zewnętrzny - HAGEN FLUVAL 405

- filtr wewnętrzny - HAGEN FLUVAL 4 PLUS

Posted

czyli wody masz ze 250L - jeśli nie masz jeszcze ryb, bo to wydaję mi się logiczne... to dla swojego św. spokoju możesz zastosować sodę... (w sensie możesz drastycznie podnieść)


generalnie w teorii jedna łyżeczka sody (płaska) podnosi 100-litrom wody twardość kH o 1 st.


ja stosuję 15ml sypkiej sody (odmierzam sypką) - miarka sery - na każdą podmianę - rozpuszczam to w 30L wody do podmiany - woda ta ma u mnie wtedy kH ~22-24st i jak ją wleje do akwa gdzie dopełnia do 180L to mam kH po tej operacji 11, a ph oczywiście 8,2 bo na tyle stabilizuje zawsze soda...


musisz sam wyczuć - weź jakąś miarkę, oszacuj najpierw ilość wody w akwa... i miarką dodawaj (rozcieńczoną z ciepłą - szybciej się rozpuszcza) i badaj... jak dojdziesz do pożądanych wartości to będziesz wiedział ile musiałeś dodać... potem przy podmianach znowu powoli dodawaj (pewnie będzie potrzebne mniej)...


moim zdaniem najbardziej stabilny sposób i tani, jak nie masz "odpowiedniej" dekoracji....



i na czas dojrzewania nie używaj tego żwiru amonowego? jak chcesz przejść cykl azotowy, gdy żwir Ci usunie amoniak zanim ten zostanie przetworzony?

http://www.aquaswiat.pl/download.php?id=73&sid=dbec930119630f9361937c09615fc3eb

Posted
czyli wody masz ze 250L - jeśli nie masz jeszcze ryb, bo to wydaję mi się logiczne... to dla swojego św. spokoju możesz zastosować sodę... (w sensie możesz drastycznie podnieść)




pisał ze ma już dwa glonojady, jak im podniesie Ph tym bardziej drastycznie to je odeśle do krainy wielkich jezior.


Tak czy siak Ph musisz podnieść a glonojady sprzedaj twardosć nie jest zbyt ważna ale ponieważ stabilizuje ona ph tez musisz nad nią popracować, co do reszty to tak jak chłopaki pisali NO2 musi byc niewykrywalne.

Posted
pisał ze ma już dwa glonojady, jak im podniesie Ph tym bardziej drastycznie to je odeśle do krainy wielkich jezior.


Nie powinno być tak źle... przecież te bestie są nie zniszczalne :wink: .

Posted
pisał ze ma już dwa glonojady, jak im podniesie Ph tym bardziej drastycznie to je odeśle do krainy wielkich jezior.


Nie powinno być tak źle... przecież te bestie są nie zniszczalne :wink: .


nie napisał jakie więc się możemy domyślac że pewnie niebieskie albo placostomki i te odporne są nie powiem, ale jak trafiło na otoski to juz wcale nie tak halo, a jak zaszalał i cos egzotycznego kupił to się robi coraz mniej ciekawie

a co do gwałtowych/drastycznych skoków Ph to to moze wykończyc najtwartszych twardzieli

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Witajcie moi drodzy za 2 miesiące przychodzi moje nowe akwarium 200x80x70 wiec pora na dobór obsady. Mam nadzieje ze znajdą się jacyś specjalisci ktorzy cos podpowiedzą w tym temacie. Wybór padł jak w temacie na non mbuna a konkretnie na : Placidochromis sp. "blue otter"   (wyjadacz) Lethrinops albus ( grzebacz ) Copadichromis borleyi „Mbenji” ( lub ewentualnie Copadichromis sp. „virginalis gold”)  (toniowiec) Labidochromis caeruleus („yellow”) (skalniak)   Otopharynx tetrastigma * podoba mi się również Otopharynox Lithobates Black Orange Dorsal tylko nie pasuje mi za bardzo do obsady, duzo w internecie sprzecznych informacji choćby dotyczących temperamentu czy terytorializmu. Załozenie bylo takie zeby zbiornik był maksymalnie reprezentatywny z jak najwieksza iloscia wybarwionych samców. Tu pojawia się wazne pytanie w przypadku zaproponowanej obsady na ile samców i samic moge sabie pozwolić ??  Starałem się dobrać obsadę spokojną o podobnych upodobaniach pokarmowych i różnych upodobaniach terytorialnych ( jak na akwarium oczywiscie ) i róznym zachowaniem.  Czy powyzsza obsada ma sens czy moje załozenia nie są błędne  ???
    • U mnie lek na płochliwość to przerybienie lub dodanie non-mbuny która u mnie nigdy nie była płochliwa. W momencie kiedy mbuna ciągle przestraszona siedziała pochowana to non-mbuna jak gdyby nigdy nic ciągle pływała po całym akwa, pod lustrem wody i przy miejscu karmienia zwłaszcza jak ktos podchodził do akwa to od razu kotłowanina przy przedniej szybie w miejscu karmienia. W ten sposób mbuna uczy się od non-mbuny takiego zachowania i płochliwość ustępuje.
    • I oczywiście data ważności testów zachowana
    • Zmierzyłam powtórnie, test na azotany wytrząsałam przez 1min, wyniki takie same, NO3 nadal pomiędzy 1 a 5.
    • Jeśli możesz to zrób też pomiar na wodzie z innych źródeł - kranica, mineralna, z innego akwarium, etc. i porównaj, jeśli wszystkie wyjdą podobnie, to albo źle testujesz albo test wadliwy.  Sprawdź też datę ważności na dnie pudełka. Nie wiem jak z innymi, ale u JBL przeterminowane testy są tylko do wyrzucenia. 
    • @Tomasz78 może tak jak mówisz była to trefna partia. Na forum więcej osób się skarżyło na ten test więc zdecydowałem się zakupić po prostu Zooleka.
    • Trafiłeś na jakąś wadliwą partię. U mnie test NO3 spisuje się bardzo dobrze pod warunkiem że stosuję się do starej instrukcji, czyli wstrząsanie 1 minuta. Pomiar wody w akwa przed podmianką 30, woda z kranu 1-3, także logika tu jest, dodatkowo wspomagam się testem salifert i wyniki są takie same. Można się tylko domyślać co JBL odpie...lił z ta nową instrukcją, może starzy pracownicy co ten test wymyślili odeszli/zostali zwolnieni... nowi pracownicy pojęcia niemają co robią... trudno stwierdzić co tu się stało. Nie może Ci się wydawać, żeby pomiar był dokładny musi być dokładnie 1 minuta silnego wstrząsania, nastepnie czekasz 10 minut do całkowitego rozwinięcia koloru.
    • Czyli kucie i wylewka sprawa jasna w takim razie  a stelaż z suporexu  8 czy 12 i na to blat ma sens ? Bo widziałem w necie kilka takich zdjęć ale nie znam nikogo osobiście żeby podejrzeć i zobaczyć jak to wygląda w praktyce z otwarciami na kable, rury od filtra itd
    • Ja miałem trzy razy taką sytuację, która za każdym razem trwała od tygodnia do dwóch. - pierwsza - przyczyną tak jak u @hilux był wyjazd wakacyjny, - druga - przyczyną było polowanie siatką na kilka określonych ryb, - trzecia (najśmieszniejsza) - zwykle ubieram się w jakieś stonowane kolory, założyłem pomarańczową koszulkę do biegania i poszedłem nakarmić ryby  Myślałem, że się pozabijają o skały! Przez tydzień tak reagowały na podejście do zbiornika.  @Maciek 1205 Nie podałeś nigdzie informacji jak długo ryby pływają u Ciebie?
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.