Skocz do zawartości

Małe Malawi 80x35x45 - 126 litrów


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
13 minut temu, luck83 napisał:

Aktualnie filtracja pracuje, jutro pomierzę parametry.

...i to mnie interesuje.

13 minut temu, luck83 napisał:

było lekkie zawahanie ale kordon amquel

Ja dawałem bez "Kordonu". I te wyniki mnie interesują najbardziej czyli przed podaniem specyfiku. Ostatnio kolega ratował ryby z odłowu (?) właśnie  tym specyfikiem bo przyszły zbyt wcześnie zanim akwa dojrzało i był moment ,że doszliśmy do wniosku ,że można chyba przedawkować AK+. Ale to inny temat i nie będę zaśmiecać. Czekam na Twoje spostrzeżenia.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano (edytowane)

Tym czasem załączam fotki z uruchomionego zbiornika.. 

IMG_20181127_165349.thumb.jpg.8c3d8b9dd302a2edc236848e35346470.jpg

IMG_20181127_165544.thumb.jpg.4de6a9d273c5b54fcd6f2084454d0173.jpg

IMG_20181127_165457.thumb.jpg.524c03162116b8f843d980d2461f7eff.jpg

Jeszcze widać zmętnienie, ale na tych zdjęciach pompa pracuje dopiero 4-5 godzin. Spodziewam się diametralnej poprawy jutro rano, no ale .. zobaczymy .
Mam tylko cichą nadzieję, że przychodząc do pracy nie zastanę całej wody wypompowanej z akwarium na podłogę.. :) (osadzenie rurki w gnieździe pompy Atman At306 mimo iż wydaje się bezpieczne i mocne, to jednak coś mi nie daje spokoju w tym rozwiązaniu). 

Kryjówek może faktycznie nieco za mało, ale nie miałem więcej czarnego łupka, a kamieni ogrodowych nie chciałem dawać (mimo, że mam ich od groma, to jednak nie zasłoniły by tak kasety). Można by pokusić się o zabudowanie kasety płaskimi czarnymi łupkami poprzez oklejenie jej, ale nie ufam klejom w zbiorniku (i tak postęp spory że zdecydowałem się wsadzić do wody kasetę klejoną CosmoPlast500). Może z czasem dorzucę łupka w bryłkach, jeśli takowe znajdę na okolicznych składach kamieni. Póki co zostaje jak jest i czeka na maluszki ...  (już za dwa dni ... :) ). 

3 godziny temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Czekam na Twoje spostrzeżenia.

Andrzeju, jutro przedstawię pomiary (pH, NO2, NO3) wody pracującej już w obiegu akwarium. 
Parametry kranówki w miejscu instalacji akwarium są dobre, tj. pH - 7,6, NO3 - pomiędzy 1 a 5. 

Edytowane przez luck83
  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, luck83 napisał:

oświetlenie to świetlówka LED, moge ją co najwyżej obrócić tak w uchwycie,

Skoro to jednak świetlówka ( chodzi mi o to ,że jednak rura) to można zrobić tak jak ja kiedyś miałem a co widać ( efekt ) w stopce. Kupić odpowiedniej długości odbłyśnik , dwa klipsy . Zmatowić odbłyśnik papierem ściernym,pomalować czarnym akrylem i nałożyć na rurę. Obracając odbłyśnikiem kierujesz światło bardziej lub mniej na przednią szybę lub w stronę tyłu. Ja tak robiłem  i zobacz ,że nie widać mojego tła..a jest czarne ,  są "kamienie" ze styropianu styropian pokryte  CX5 i pomalowane czarnym akrylem . Odbłyśnikiem regulujesz jak chcesz kąt padania światła. Prosty ale skuteczny trik.

..dodam tylko ,że warto kupić asymetryczny. Z dłuższą blaszką do szyby tylnej a z krótszą do przedniej.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

@AndrzejGłuszyca kontu

19 godzin temu, AndrzejGłuszyca napisał:
19 godzin temu, luck83 napisał:

Aktualnie filtracja pracuje, jutro pomierzę parametry.

...i to mnie interesuje.

Andrzeju, pomierzyłem parametry i tak: 
1. Kranówka, jak wspominałem wczoraj, dziś przy świetle dziennym wskazania wyszły identyczne, tj. pH - 7,6, NO3 - pomiędzy 1 a 5, bliżej 1.
2. Akwarium: pH - pomiędzy 7,6 a 8; NO2 - 0,025 ; NO3 - pomiędzy 1 a 5, bliżej 1.
Dziś dodałem też dwie ampułki probidio biodigest. 

Edytowane przez luck83
Opublikowano

Zdjęcie ukazujące przestrzał przez zbiornik po 24godzinach pracy filtracji, szkło float (szyba 6mm x 2), długość 80cm.. , jak widać jeszcze mgiełka się utrzymuje.  
Piasek wypłukałem dobrze, pompa siurka 1000 litrów na godzinę. 
Nie wiem czy to kwestia tego, że to float a nie opti, czy po prostu trzeba dać więcej czasu .. ? 

IMG_20181128_120302.thumb.jpg.2d4f49fd098a46a956994c72ffdcf515.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Kontynuując kwestię parametrów wody, pomiar z dziś: 
NO2 = 0,025. Dodałem jedną ampułkę probidio.

Maluchy Saulosi dojechały przed godziną, aklimatyzują się... :)
IMG_20181129_095832.thumb.jpg.2a335073d0612c869a47352f623448d5.jpg

IMG_20181129_095857.thumb.jpg.d46058a1e9aa3411a9d61d231091b5e7.jpg

Ryby dobrze zniosły podróż, za wyjątkiem jednej, która jakby trzymała się dna woreczka, przez chwilę leżała na boku. Po otworzeniu worka dolaniu nieco wody z akwarium odżyła. 
Aby złagodzić ich stres i pomóc w aklimatyzacji dodałem do wody Kordon Fish Protector w ilości zalecanej w instrukcji. 

Za jakiś czas będę powoli wyrównywał parametry wody z woreczka z tą z akwarium. 

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.