Skocz do zawartości

Małe Malawi 80x35x45 - 126 litrów


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Córka dostała (w niekonsultowanym prezencie) akwarium 80x35x45 cm, 126 litrów, szyba 6mm, bez wzmocnień, float. 

Akwarium miałoby stać w pokoju córki, więc w grę wchodzi możliwie najcichsza filtracja. - Myślałem o kubełku Midi-Kani 800 , albo HW-302 ? 
Szafka jest głęboka na 35cm brutto, minus 4cm plecy i drzwiczki, to zostaje w środku 30-31cm i muszę w to zmieścić kubełek. Narurowca pod tak maciupeńki litraż budował nie będę ;), a na kaseciak szkoda miejsca w baniaczku? 

Podpowiedzcie proszę jakąś sensowną filtrację, zarówno pod kątem wydajności jak i obsługi. 

Co do pozostałych kwestii realizacji zbiornika sobie poradzę.

Gorzej w pewnym sensie z obsadą, bo tu nie poszalejemy i jeden gatunek jak rozumiem to wszytko, co może pływać w takim litrażu i to raczej gatunek nieosiągający ani zbyt wielkich rozmiarów, ani nie mocno terytorialny. 
Z drugiej strony muszę uzyskać kompromis, aby akwarium nie tylko uczyło, ale i cieszyło więc pewnie wybór padnie na Saulosi.., no bo co innego? :)

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano (edytowane)

Według mnie to bardzo rozsądną opcją jest Unipump plus Midikani 800 ewentualnie multikani z 3 pojemnikami. Do tego na zasysie prefiltr Eheima. W zasadzie uważam, że można nawet zrezygnować z prefiltra a do środka takiego multikani na samym dnie dać gąbkę. Jeżeli bez prefiltra to według mnie multikani odpada. O ile w midikani otwierasz 4 klamry i koniec to już w multikani zabawa z kluczykami aby to wszystko rozkręcić.

W przypadku wyboru midikani możesz pokusić się również o wrzucenie gąbki tudzież waty w pierwszym koszyku u góry. Dzięki temu otworzysz kubeł raz na dwa tygodnie i wymieniasz watę albo płuczesz gąbkę bez wyjmowania pozostałych mediów. Chwila zabawy a jeden kubeł załatwi i mechanikę i biologię.

Co do obsady to albo saulosi albo poczekaj aż z Twojej dorosłej obsady coś się urodzi i te 120 litrów potraktuj jako ozdobny kotnik. Dopóki rybki nie osiągną dorosłości takie akwarium powinno być w sam raz.

Edytowane przez Gość
Opublikowano
29 minut temu, Jerry_jerry napisał:

W przypadku wyboru midikani możesz pokusić się również o wrzucenie gąbki tudzież waty w pierwszym koszyku u góry. Dzięki temu otworzysz kubeł raz na dwa tygodnie i wymieniasz watę albo płuczesz gąbkę bez wyjmowania pozostałych mediów. Chwila zabawy a jeden kubeł załatwi i mechanikę i biologię.

Czyli jak rozumiem, jednak bez Unipumpa? 
A jak z jakością wykonania i szczelnością tego Midikani800? Czy Twoim zdaniem - (bo chyba dobrze pamietam, że miałeś/masz ten filtr) - istnieje poważniejsze ryzyko że filtr się rozszczelni? Uszczelka dobrze jest dociskana przez pokrywę? 

Opublikowano

Z unipumpem. Bez niego to pompka jaka jest standardowo dostarczana niestety będzie za słaba na mechanika. Biologię opędzi ale mechaniki już nie. Dlatego też zamiast standardowej to możesz zastosować unipumpa.

Ja nie mam tego filtra. Aby uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania trzeba by przywołać do tablicy prekursora czyli @AndrzejGłuszycaoraz osobę, która posiada dwa takie filtry czyli @agentj23

Opublikowano

Do Unipumpa mam uraz, miałem w 240stce Unipump 1500 + HW-302 i burczał/brzęczał niemiłosiernie. Kombinowałem na wszelkie sposoby, aby zniwelować te dziwne drgania, ale bez efektu. Poza tym Midikani800 + Unipump1500 to wydatek około 370 zł, a w tej cenie to już można znaleźć np. eheim classic 2215.
Zastanawiam się, czy sam kubełek HW-302 + niewielki cyrkulator nie dałby rady? 

 

Opublikowano

No a ja mam uraz do HW. ;)  Miałem 304 i chodził jak traktor.

Jak rozumiem nic wewnętrznego w stylu AC nie wchodzi w grę?

To może po prostu w miarę mocny kubeł powiedzmy ikola lub nowy model HW 3000 i prefiltr na zasysie. Jako prefiltr albo Eheim albo HW 602/603 albo narurowiec.

Ewentualnie możesz pomyśleć nad Ultramaxem. Podejrzewam, że w dużych internetowych sklepach już powinny być modele v2. Ultramaxy mają w sobie prefiltr więc to też jest jakieś rozwiązanie.

Opublikowano

Ultramax ma wymiar podstawy 28x28cm i obawiam się, że nie zmieszczę w szafkę głęboką na 35cm brutto. 
Ale chyba zrobię tak, że mając już to akwarium jakie mam, zamówię pod nie szafkę na 35cm głęboką i po pomiarze z natury faktycznej głębokości szafki netto dobiorę filtr. Może uda zmieścić się tego Ultramaxa. 

O HW 3000 czytałem na grupie fb szybką recenzję, że jednak ten filtr nie powala na kolana.  Ikoli nie znam - poczytam, pooglądam. 

Generalnie, szukam rozwiązania, które oprócz dobrej wydajności, pozwoli też na taką obsługę, że nie zachlapię wodą pół pokoju (te tanie szafki wiadomo jak chłoną wodę, a dodatkowo mam panele podłogowe więc ostrożności nigdy za wiele :) ). 
 

Opublikowano

Może jednak warto pójść w stronę kaseciaka ? Zabieraniem miejsca bym się nie przejmowała.

Druga sprawa jakie filtry masz obecnie w zapasie ?

Multikani sobie odpuść to są filtry do małych kostek.

 

Opublikowano

Ikola 600 ma według danych wymiary podstawy 23cm x 23cm. Uważam, że jeżeli ikola to tylko z prefiltrem HW lub Eheimem. Ikolę i HW ma swoich 200 litrach @egon44i z tego co pisał jest bardzo zadowolony.

2 minuty temu, suricade napisał:

Multikani sobie odpuść to są filtry do małych kostek.

Tutaj się zgodzę jednak poleciłem ten wynalazek tylko w przypadku zastosowania unipupma. Łukasz ma jednak awersję do tej pompy dlatego też nie drążę dalej tematu z takim zestawem.

Opublikowano (edytowane)
26 minut temu, suricade napisał:

Może jednak warto pójść w stronę kaseciaka ? Zabieraniem miejsca bym się nie przejmowała.

Druga sprawa jakie filtry masz obecnie w zapasie ?

Zwykły kaseciak, czy turbo kaseciak? - nie ukrywam, że jeśli chodzi o budowanie kaseciaka to zielony jestem, ale poszukam na forum instrukcji budowy i damy radę. No i woda w obiegu nie wydostaje się poza baniak, co jest bardzo wazne w tym konkretnym przypadku. 
Szkło ma wymiar 80x35x45cm wysokości - ile z tego zabierze mi kaseciak z obudową? 

Zapasowych filtrów nie mam nic sensownego na ten moment, za wyjątkiem Aquael Pat Mini. 

Edytowane przez luck83

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.