Skocz do zawartości

Malawi 500L - przygotowanie i rozruch


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć!

Mam w planach budowę akwarium 500 L - 150x55xh60, z kominem na środku pleców, wewnętrznym i sumpem 80L - 40x60xh35. Na razie jeszcze nic nie pozamawiałem, więc jeszcze jest czas na zmiany planów.

Woda kranowa pH 7.5, twardość ogólna - średnio twarda,  dGH12; mgCaCO3/litr = 223 (czy to jest węglanowa)?; NO3 <0.5, NO2<0.1, wapń 72.

Będę miał mnóstwo pytań, dadawanych sukcesywnie.

EDIT: TO CO JUŻ SIĘDOWIEDZIAŁEM DODAJĘ JAKO ODPOWIEDZI:

A więc:

1. Dostałem propozycję, by zrobić w SUMPie refugium na makro glonach. Czy nie mam zbyt małego sumpa? Czy refugium glonowe ma sens w malawi? Jaka moc LED jest potrzebna do tego refugium? Czy może być to zwykła LEDówka przemysłowa 18W?

    Odp. Dużo zachodu, efekt i koszty podobne do Purolite A520E zrobionego w bloku absorbera (jesli ma się sump).

2. Jaki inny najtańszy i najsprawniejszy równocześnie sposób polecacie na pozbycie się NO3 i jak cośtam doczytałem zapewne też PO4 (nie jestem pewien)?

    Odp. Dużo zachodu, efekt i koszty podobne do Purolite A520E zrobionego w bloku absorbera (jesli ma się sump).

2a. Czy da się na tyle pozbywać NO3, żeby zmieniać wodę raz na miesiąc? Jakie inne czynniki wpłyną na potrzebę zmiany wody oprócz NO3?

      Odp. Przy w miarę szczelnym akwarium (małe parowanie) można nawet w ogóle nie wymieniać, jeśli są dobre parametry, ale jak odparowuje, to warto trochę więcej spuścić i dolać nowej, żeby nie przesycić pierwiastkami lub dolewać RO.

2b. Czy ułożenie aranżacji z martwej skały rafowej pozwoliłoby stworzyć dobry filtr biologiczny w głównym zbiorniku i na jakie parametry wpłynie?

      Odp. Pełniłoby rolę jedynie zbieracza i kumulowacza syfu, w którym by się jeszcze lepiej tworzył amoniak. Od biologii jest filtr.

3. Czy do biologii wirujące plastikowe granulki/koraliki są faktycznie dużo lepsze niż klasyczna ceramika?

   Odp. Nawet jak tak, to po co dawać, skoro zwykłą ceramika jest wystarczająco dobra, a jak się da przed nią gąbki, to sięnie będzie zapychać z czasem.

4. Najlepiej, to jak byście podali w ogóle jak najlepiej pogrodzić tego sumpa i co w jakiej ilości do niego powsadzać, albo nawet jakiś schematyczny rysunek zwymiarowany.

  Odp. To już znalazłem, tylko jeśli chodzi o 1, to gabki i wata w komorze 1, czy w komorze X i czy jak jeszcze sump niegotowy, to czy mozna bez jednej z tych komór?:

                    1. Na dno gąbki ppi 30 ,a na górę watę filtracyjną aby zanieczyszczona woda wpierw została oczyszczona przez watę filtracyjną, a potem oczyszczona trafiała do innych komór... 

                    2.Ceramika (1.5l) umieszczona w siateczce filtracyjnej...  

                    3 Gąbki ppi 30,a na nich wata filtracyjna,aby oczyszczona woda trafiała do komory z pompą...

                    4.Pompa...

 

    Ja planuję coś takiego (proszę potwierdźcie, czy będzie dobrze:

   1) komora gąbki, dam od góry 25mm 40ppi, 25mm 30ppi, 25mm 15ppi, 30mm dystans od dołu (wolnej przestrzeni) i dolny przelot.
   2) ceramika na wagę, 3 litry,
   3) a) keramzyt 
       b) lub http:// forum.klub-malawi.pl/topic/18398-blok-adsorbera-azotanów-i-fosforanów-no3po4-na-żywicy-jono-wymiennej-pa202/, na PO4 jest 0,3l Draka Phosreduc
       c) lub Tropic Marin NP Bacto Tricks 2000 ml   https:// erybka.pl/product-pol-9522-Tropic-Marin-NP-Bacto-Tricks-1000-ml.html
   4) gąbka 10ppi 25mm w pionie h125mm (wąska komora)
   5) Pompa.

     Które lepsze/skuteczniejsze/bezproblemowe/mniej roboty?

Zrobiłem projekt:

image.thumb.png.842382636d946c1d9d2bfe1f362ee1df.png

5. Woda będzie podnoszona na około 120 cm, wiec wydajność spadnie o około 40%. Nie planuję dawać falownika. Hydraulika 3x32mm. Wylot pompy będzie wychodził z komina na 2 strony (rurki zaraz za kominem na lewo i prawo skierowane).
     Czy pompa Jebao12000 będzie odpowiednia i czy da się ją skręcić np na 1/4 mocy, czy tylko 9000-12000 L/h?

     Odp. Ta pompa ma 6-12 regulacji zależnie od egzemplarza i reguluje sięw pełnym zakresie równomiernie.

6. Czy macie propozycje na jakieś fajne tło typu "głębia oceanu"? Link grafiki i wykonawcę naklejki? Jak patrzyłem na fotolię to same takie prześwietlone słońcem są, a u niektórych na fotkach widziałem, że mają takie naprawdę głębokie głębie.

     Odp. tło na razie takie, ale wolałbym samoprzylepne: https://  allegro.pl/juwel-poster-2xl-tlo-do-akwarium-fototapeta-150x60-i6952744065.html

    Więc czekam na propozycje.

7. Czy mogę trzymać z pyszczakami dorosłe ampularie? (wiadomo że młode nie, bo zostaną zjedzone)

8. Lepiej mechanicznie filtrować gąbkami, skarpetą czy watą?

    Odp. Lepsza gąbka, różne gradacje.

9. Rurka spustowa w kominie czasem widziałem że jest prosta w górę, a czasem że zawinięta na kolanku i skierowana w dół i z odpowietrznikiem. Na co to wpływa?

    Odp. Czuję, że lepiej będzie zawinięta rurka, wtedy cały komin nam nie będzie spływał, tylko to kolanka. Czy mam rację?

10. Czy kaskada 2 cm w sumpie nie szumi?

11. Rozumiem, że zawór na powrocie dać jak najniżej, żeby było cicho?

12. Czy wodę lać prosto z kranu, czy przez filtr węglowy (bym musiał kupić), czy zestaw: filtr 5 mikronów, węgiel, 1 mikron (taki zestaw mam w domu, tylko króciec musiałbym dorobić).
       Odp. to już znalazłem, że lepiej sobie zrobić przez 3 wstępne filtry przed membraną zrobić króciec do podmian lub lać z RO same dolewki przy dobrych parametrach.

13. Czy dawać jakieś dodatki do wody, np. przy podmianach?

     Odp. Puki nie trzeba to nie dawać.

14. Czy przed wejściem do sumpa obu rur (spust i rewizja) moge je połączyć w jedną fi50? Chcę zająć jak najmniej miejsca w sumpie i wiążę to z autorskim pomysłem narożnej gąbki. Mam na myśli, czy są jakieś aspekty, dla których powinno mi zależeć na dwóch rurach do sumpa, zamiast jednej grubszej łączącej je 5 cm nad sumpem?

15. Jaka gęstość ceramiki uwzględniając podatność na zapychanie się porów? 600? 1200? 1600? Ogólnie i tak dam ze 3 litry co najmniej, więc będzie z niezłą górką, dlatego wolałbym postawić na bezobsługowość sumpa, niż na oszczędność kosztów.

     Odp. Obojętnie, może być 600, nie wpływa to szczególnie, zwłaśzcza jak się ma nadwyżkę, a cena między 600 a 1200 2x.

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano

Pewnie małe zainteresowanie tematem jest wynikiem Twoich założeń, które bardziej przypominają start akwarium morskiego niż malawi. A po co to wszystko? Refugium? Aranżacja ze skały rafowej? Proszę Cię. Czy wszystkie te plany sam wykombinowales czy rada zewnętrzna?

Chcesz 500 litrów ok. Sumpa od biedy również możesz zastosować - kilka osób na tym forum posiada sumpy i sobie chwalą. Według mnie troszkę za dużo z tym kombinowania ale jeżeli chcesz to stawiaj. 

Generalnie większość Twoich pytań krąży raczej wkoło sumpa ale wodę możesz lać przez wkład węglowy plus ewentualnie wkład 1 mikron. Soli i innych dodatków nie ma co stosować. 

W skrócie można powiedzieć, że malawi to piach, kamienie i ryby. Podstawa to wydajna filtracja i cała filozofia. 

Poczytaj może podstawy a sam zobaczysz, że może jednak warto to wszystko przemyśleć i postawić na prostotę. 

Opublikowano

Jerry_jerry dobrze sprawę podsumował ale coś tam dopiszę. 

1. To jest patent morszczaków, oni tam nie lubią glonów w akwarium. Teoretycznie mogłoby działać w każdym akwarium ale akurat w Malawi glony to element mile widziany w baniaku, nie ma potrzeby uciekać z nimi do refugium.

2. Purolite A520E. W sumpie pewnie w formie bloku adsorbera, raczej nie wymusisz przepływu inaczej. PO4 to też problem morszczyny, w Malawi to rzadko jest powód do niepokoju.

 

2a. Da się, patrz wyżej.

2b. Absolutnie NIE. Skała rafowa wpłynie przede wszystkim na to, że pyszczaki będą sobie o nią robić krzywdę. Po co ci dodatkowa filtracja biologiczna w baniaku skoro masz ją w sumpie? Zresztą na zwykłych kamieniach i piasku też się bakterie osiedlają.

3. Z tego co kojarzę to bioballe są właśnie gorsze niż ceramika... ale pewnie i jedne i drugie będą działać, byle było ich dosyć. Akurat w sumpie to nie problem, miejsca na złoże biologiczne masz dość.

7. Raczej tak.

8. Zależy jak sobie skonfigurujesz filtrację. Wata akwarystyczna to jedno z najlepszych mediów filtracyjnych, dobra gąbka 45 ppi też niewiele od niej odstaje. Skarpeta... to nie lata osiemdziesiąte.:P

13. Nic nie dawaj, chyba że będzie potrzeba ale to już ci pokażą testy.

15. Jeśli dobrze oczyścisz wodę przed złożem to nic ci się nie będzie zapychać. Wrzuć zwykłą ceramikę (kulki, rurki, cokolwiek) albo lawę i będzie pan zadowolony. 3 litry to odpowiednia ilość na tówj zbiornik.

Opublikowano

1. Nie mam pojęcia, ale skoro gdzieś indziej się sprawdza, to w malawi pewnie też da radę.

2. Blok przepływowy z purolite a520e dla pozbycia się NO3 i ewentualnie jakim adsorberem fosforanów.

2a. Ja nie podmieniam wcale, więc co miesiąc tymbardziej się da. Kumuluje się również PO4 za sprawą pokarmu, ale w dużo mniejszym stopniu, i nie jest to takie szkodliwe (o ile w ogóle jest) jak nadmiar azotanów. Gdy woda odparowuje w znacznym stopniu i tylko ją dolewasz łatwo o "beton", czyli nagromadzenie związków mineralnych, siarczanów, krzemianów, metali, bo odparowuje czyste H2O, a reszta zostaje.

2b. Pewnie nie miałoby to żadnych negatywnych skutków- może nawet z punktu widzenia rozwoju biologii lepsze niż mniej porowate skały, aczkolwiek nie polecam ze względów estetycznych. Malawi to nie morszczak.

3. Pierwsze słyszę, żeby były lepsze.... Cokolwiek byś nie dał będzie dobre, ciężko stwierdzić, co lepsze a co nie, skoro wszystko się sprawdza.

4,5. Na sumpach się nie znam, nigdy nie miałem.

6. Niebieskie tło to również nie moja bajka, preferuję czarne, lub strukturalne.

7. Jeśli masz taką potrzebę to nikt Ci nie zabroni.

Dalej są chyba tylko pytania o sump.

 

 

 

Opublikowano

Rozszerzę pkt. 3 - te koraliki to nie biobale, tylko takie:

s-l300.jpg

i one cały czas wirują w wodzie, ale już mi odpowiedzieliście - prostota i taniość, czylli ceramika 600 i będzie luz.

Pkt.1 - Ja pójdę w non-mbunę, wiec glonów nie chcę.

 

I tak, chciałbym, żeby moja malawka choć trochę przypominała morszczaka, przynajmniej w oczach laików totalnie się na tym nieznających.

Oczywiście nie planuję ładować tam sztucznych korali i wapienia filipińskiego :D

Najchętniej to bym w ogóle morsa założył, ale koszty miesięcznego utrzymania powalają.

pkt. 7 - chodzi bardziej, czy non-mbuna nie zjedzą dorosłych ampularii?

Dzięki za Wasze dotychczasowe odpowiedzi.

Prosiłbym jeszcze odpowiedzieć na: 6, 7, 9, 11,14.

Pozdrawiam

Opublikowano
24 minuty temu, Falcowski napisał:

I tak, chciałbym, żeby moja malawka choć trochę przypominała morszczaka, przynajmniej w oczach laików totalnie się na tym nieznających.

Oczywiście nie planuję ładować tam sztucznych korali i wapienia filipińskiego :D

Najchętniej to bym w ogóle morsa założył, ale koszty miesięcznego utrzymania powalają.

 

Większość moich znajomych, czy laików, którzy zobaczą mój zbiornik, myśli, że to akwarium morskie, więc chyba o to nie tak trudno- w końcu to imitacja malawijskiej "rafy" :P Ludzie kojarzą akwaria słodkowodne z roślinami, gupikami, skalarami, neonkami i... "glonojadami".

  • Haha 1
Opublikowano (edytowane)

Apropo, to się zastanawiałem, czy jednego lamparciego nie wpuścić. Pewnie non-mbuny by mu nie przeszkadzały co?

I jakbyś mógł jeszzce powiedziec, jaki masz gatunek kamienia? Wygląda okazale.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano

No własnie z tym, że ktoś rozpozna, to się zastanawiałem, czy warto lamparciego i trochę ciemny jest. Jka by bardziej żółt ybył, by było fajnie. Mam 2 zółte i te by się nadawały, ale dość małe są, po 5 cm.

Czy biotopowo, czy nie, to aż tak mocno mi na tym nie zależy. Byle rybom było dobrze i fajnie wyglądało.

Z tymi ampulariami się ciągle zastanawiam, czy nie zostaną zjedzone. Wiem, że hełmy się trzyma spokojnie. Ampułki też mają zaślepki, więc może się obronią, a pieknie wyglądają te żółciutkie. Mam już ich małą farmę w roślinniaku.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.