Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Godzinę temu, egon44 napisał:

Witaj @Dyzio!

Napiszę co Ja sądzę na ten temat,oraz jak bym postąpił na Twoim miejscu ;) 

1.Filtracja-

Do Unimaxa dałbym ceramikę(0.5-1l ) lub 500g Marixa i to wszystko...Żadnych gąbek,waty filtracyjnej itp...Przed Unimaxem zastosujesz prefiltr HW-603A,a między dwie z trzech gąbek z prefiltra możesz dodać cienką warstwę waty filtracyjnej...Stosuję taki patent u siebie w tym samym prefiltrze i naprawdę zdaje to egzamin(prefiltr czyszczę co dwa tygodnie,gdzie gąbki płuczę pod kranem,a watę wymieniam na nową)...

Falownik się przyda,bo odpowiednio ustawiony w kierunku tafli wody dostatecznie ją natleni,oraz przy okazji zmiecie syfek z podłoża wprost do zasysu filtracji... 

Gdyby opcja-Unimax/prefiltr/falownik się nie sprawdziła to potem byłby potrzebny Tobie mocniejszy filtr mechaniczny(minimum przepływ 1500l/h).Na razie nie masz się czym martwić póki ryby są małe...

Ps. tak w ogóle jakiej wielkości są ryby? Ile szt?

Drugie pytanko...Czy unimaxa masz nowego,czy też go dostałeś od kolegi z działającą biologią(ceramiką,matrixem)?

 

2.Złoża- 

Purigen i phosguard na razie nie wkładaj do filtra tylko zostaw je sobie na później...

 

3.Testy-Walizka ok,ale powiedz mi czy masz w niej test pH w zakresie skali 7.4-9.0 ?

 

4.Parametry-

Na początek zmierz testami wodę w kranie i podaj wyniki(NO2,NO3,NH4,pH)...

Bakterie które posiadasz zostaw,bo na pewno się przydadzą...

 

Jeśli o czymś zapomniałem to śmiało pytaj ;) 

Ps.Fajnie by było jakbyś odpowiadał na moje pytania w poszczególnych punktach,to lepiej się zrozumiemy :) 

Witam!

Ad1 tak też planowałem zrobić jeden kosz z matrixem reszta koszy pusta aby przepływu nie blokować później tylko dołożyć purigen i phosguard 

Też nie widzę problemu jak ta opcja się nie sprawdzi dołożyć jakiegoś mechanika 

Rybek jeszcze nie ma tak jak pisałem to są moje plany i wstępne przygotowania po przeczytaniu paru wątków tego forum tak że akwarium stoi jeszcze puste

Ad2 tak też zrobię ?

Ad3 w walizce również jest taki test ?

Ad4 dziś już raczej tego nie zrobię gdyż wrócę do domu wieczorem a z tego co tutaj wyczytałem to testy robić za dnia w świetle dziennym aby były najbardziej wiarygodne ale jutro je zrobię i wstawię wyniki 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
19 godzin temu, hilux napisał:

jeszcze lepiej zamiast kratki daj spienione czarne pvc, nie bedzie razic kiedy się pysie do niego dokopia. 

...jeżeli będzie jasny piasek to po odkryciu dna przez ryby będą widoczne czarne plamy. Czyli bardzo kontrastowe. Ja mam biało-szare i właściwie  niewiele różni się od piasku co mnie nie razi gdy zostaje odkryte.

20 godzin temu, Dyzio napisał:

oczywiście kratka z zlewozmywaka

..po odkopaniu będzie to brzydko wyglądać.

Z tego wpisu wynikało ,że masz obsadę;)

20 godzin temu, Dyzio napisał:

Jako że jestem tutaj nowy chciałbym się najpierw serdecznie przywitać?mam zamiar wystartować ze zbiornikiem jak w opisie który dostałem w prezencie od znajomego z obsadą jedno gatunkową Chindongo saulosi.

 

6 minut temu, Dyzio napisał:

Ad1 tak też planowałem zrobić jeden kosz z matrixem 

Bardzo dobry pomysł. jeżeli go masz warto wykorzystać..jeżeli nie masz to właściwie bez znaczenia co tam włożysz.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano

Rzeczywiście źle to napisałem powinno być z planowaną obsadą jedno gatunkową chindongo saulosi ?moje małe przeoczenie 

Co do porad o spienione PCV zamiast kratek jeśli gdzieś w okolicy takowe dostane cięte na wymiar to na pewno się zastosuje do waszych rad ?

 

Opublikowano (edytowane)
4 minuty temu, Dyzio napisał:

Co do porad o spienione PCV

Z tym nie będziesz miał problemów. Wysyłkowo bez problemu jak również w Castoramie.  Wystarczy  grubość 3 mm. Z wysyłką wyjdzie drożej  jak w Castoramie.

Jak mieszkałem we Wrocławiu to kupowałem w firmie do której podałem linka. Wiem ,że sprzedają wysyłkowo bo też na naszym forum byli polecani. Ale znajdziesz też tutaj jeszcze inne firmy.

https://www.facebook.com/pg/emplastcompl/about/?ref=page_internal

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano
4 godziny temu, Dyzio napisał:

Ad1 tak też planowałem zrobić jeden kosz z matrixem reszta koszy pusta aby przepływu nie blokować później tylko dołożyć purigen i phosguard 

Jednak czytanie forum nie poszło na marne ;) 

Mądra decyzja :) 

4 godziny temu, Dyzio napisał:

Też nie widzę problemu jak ta opcja się nie sprawdzi dołożyć jakiegoś mechanika 

Rybek jeszcze nie ma tak jak pisałem to są moje plany i wstępne przygotowania po przeczytaniu paru wątków tego forum tak że akwarium stoi jeszcze puste

Ad2 tak też zrobię ?

Ad3 w walizce również jest taki test ?

 

?

4 godziny temu, Dyzio napisał:

Ad4 dziś już raczej tego nie zrobię gdyż wrócę do domu wieczorem a z tego co tutaj wyczytałem to testy robić za dnia w świetle dziennym aby były najbardziej wiarygodne ale jutro je zrobię i wstawię wyniki 

Ok :) 

3 godziny temu, Dyzio napisał:

Co do porad o spienione PCV zamiast kratek jeśli gdzieś w okolicy takowe dostane cięte na wymiar to na pewno się zastosuje do waszych rad ?

 

Ja zamawiałem tutaj - http://plyty.fabertec.pl/Plyty-PCW-PCV-spienione-na-wymiar

 

Ps.Chyba nie odpowiedziałeś na jedno pytanko...

Ceramikę/Matrixa masz całkiem nowo zakupione czy działało to w filtracji u kolegi?

Opublikowano
5 minut temu, egon44 napisał:

Witaj @Dyzio

Wszystko wskazuje na to że masz parametry w kranie jak najbardziej w porządku :) 

Teraz podaj te same parametry ale z wody akwariowej...

Jak tylko zaleje baniak to zrobię te testy być może już we wtorek to nastąpi 

Odczekać coś czasu czy robić pomiary bezpośrednio po wlaniu wody przez ustrojstwo?

Opublikowano
6 godzin temu, Dyzio napisał:

Jak tylko zaleje baniak to zrobię te testy być może już we wtorek to nastąpi 

Odczekać coś czasu czy robić pomiary bezpośrednio po wlaniu wody przez ustrojstwo?

Ahh myślałem że masz już dawno zalany zbiornik ;) 

Dwa dni później po zalaniu akwarium,oraz dodaniu bakterii z pożywką zrób podglądowe pomiary(NO2,NO3,NH4) aby mieć jakiś punkt zaczepienia...Najlepiej jak będziesz sobie wyniki spisywał na kartce,wtedy będziemy mieli wgląd,oraz pewność czy cykl azotowy ruszył...

Poczytaj też o metodzie startu na wodę amoniakalną (WA)...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.