Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Planuje zbudować flitracje do mojego nowego akwarium 265x70x70. 

 

Robie pierwszy raz to wieć nie zasmiecając innych wątków tworzę swój.

Wstępnie zapoznałem się z postami  filtracji tego typu i próboje coś sam sklecić korzystając z wiedzy zawartej na forum. 

Chce ograniczyć opory przepływu i zastosować połączenia pod kątem 45°i trójniki takie same zgodnie z kierunkiem przepływu wody. Pompe ibo beta 25/60 tak jak koledzy doradzali na innych postach.

Pytania:

1. Średnica 25 czy 32? Czy potrzeba 32?

2. Ile zaworów i gdzie? 

3. Kran przed pompą czy za. Zalety i wady. 

IMG_20180605_140210.thumb.jpg.675458800e38f26260f328a3012fdbb8.jpg

Opublikowano

Do Twojego litrażu - prawie 1300 litrów brutto, to ja bym dał dwa takie narurowce na osobnych pompach. Sekcję biologiczną dałbym 3 korpusy równolegle, tak jak mechaniki.

Robiłbym na rurach 1", zawory tak, jak masz - przed i za sekcją mechaniczną, przed purolite i ja mam jeszcze jeden za biologią.

Kranik zrobiłem przed pompą i uważam, że to dobre rozwiązanie. W sumie służy tylko do spuszczania wody (grawitacyjnie leci wystarczająco szybko) i do odpowietrzania korpusów.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Chce w akwarum mieć  również gąbki w modułach btn i pompki tak jak mam to w pozostałych  akwariach. 

Za biologią zawor po co? Tylko zleci nadmiar wody z rurki. 

Przed biologią się nad zaworem zastanawialem. 

Opublikowano

No to już jak wolisz, ja bym się nie rozdrabniał na jakieś pompki i gąbki. Ja po to robiłem filtrację narurową, żeby dzięki niej jak najmniej wkładać ręce do akwarium.

Ja mam wylot zanurzony w wodzie, raz zapomniałem tego zaworu zakręcić i po odkręceniu korpusu z biologią, woda została jakoś samoczynnie zassana ze zbiornika. Poza tym jak woda jest w całym układzie, to łatwiej ponownie uruchomić pompę. Jeden zawór więcej majątku nie kosztuje, wolałem dać dla spokojności.

  • Lubię to 1
Opublikowano
35 minut temu, Junior8 napisał:

 

Chce w akwarum mieć  również gąbki w modułach btn i pompki tak jak mam to w pozostałych  akwariach. 

 

To na tym oprzyj biologię a na narurowcu zrób tylko mechanikę, odpadną ci 4 korpusy (lepsza wydajność układu). Za pompą  zostaw tylko dodatkowy korpus na bypasie na ekstra wkłady. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Moze faktycznie 3 korpusy na biologu tak jak na mechaniku by bylo ok. Chociaż rezygnacja z jednego korpusu przy jednej pompie to trochę kiepsko. Przepływ był by lepszy tylko złoża mniej. Przepływ  przez ceramike duzych oporów nie zrobi.. 

Czyli za pompą tez zawór dać i za biologiem tez? 

Opublikowano

Ja radze Ci tak jak @marcin73mi tak jak mam sam u siebie czyli dwa osobne systemy na dwoch pompach. Jedyna uwaga to w miejsce 25/60 dal bym dwie pompy 25/40. Mialem najpierw dwie IBO 25/60 u siebie i pobor pradu jest nieadekwatny do siku wody. Zmienilem na dwie 25/40 i jedna dziala na drugim a jedna na pierszym biegu. Nie mam nigdzie zalegajacych odchodow a cyrkulator dmucha na 1/3 wydajnosci.  Caly uklad mam na rurach 32mm i w dziale testownia przeprowadzalalem testy pomp, korpusow i wlotow i jest tam dosc dokladnie opisane jaki uklad dziala najlepiej.

Teraz jak patrze z perspektywy czasu to mysle ze pokusilbym się na zrobienie jednego systemu z dwoma pompami i piecioma mechanikami. Calosc koniecznie musi byc na rurach 32mm, -najmniej oporow.

Zamiast kolanek 45 stopni uzyj specjalne wyprofilowane kolanka 90 stopni z lagonym wygieciem. W ten sposub schodzisz jeszcze bardziej z oporami.

Co do zaworow to wczoraj plukalem biologie w obu systemach i przez to ze mam zawory i przed i za biologia to nawet na chwile nie wylaczaelm swoch pomp. Nie wylaczam do czyszczenia mechanikow i nei wylaczam do czyszczenia biologii. Czy to konieczne nie wiem, ale wydaje mi się ze skoro już mam taka filtracje to wole jak by dzialala caly czas. Wydaje  mi się ze to zalezy od Twojego portfela. Ja swoj uklad tak rozbudowalem finansowo ze klekajcie narody ?

Opublikowano
13 godzin temu, mlody.czub napisał:

Zamiast kolanek 45 stopni uzyj specjalne wyprofilowane kolanka 90 stopni z lagonym wygieciem. W ten sposub schodzisz jeszcze bardziej z oporami

Gdzie takie można kupić i jak wyglądają bo nie bardzo wiem o co chodzi.

Chce kleic instalacje i jak to się łączy z korpusami filtrów bo wszędzie  są śrubowe połączenia. Jakie najlepiej użyć  żebym  miał  najmniej problemów z połączeniem. 

Opublikowano
24 minuty temu, Junior8 napisał:

Chce kleic instalacje i jak to się łączy z korpusami filtrów bo wszędzie  są śrubowe połączenia.

Potrzebne są takie złączki. Wkręcasz w głowice korpusów, a z drugiej strony do środka wklejasz rury.

1781763642_zlaczka-kw-3-4-gz-3-4-ustmlarge.jpg.27fd545f11fbde53677dd5fd6a5d7c71.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.