Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

cześć


właśnie zacząłem fotobudowę kubełka DIY z beczki 30l...


EDIT 18.02.2008 1:55

postanowiłem już teraz zbudować kubełek z beczki, ponieważ praktycznie wszystkie elementy potrzebne do budowy tego filtra mam, zostały mi po budowie sumpa...

filtr potrzebuję, ponieważ za miesiąc do dwóch stawiam większy baniak i chciałbym, żeby do tego czasu filtr był już stabilny i dojrzały...

dla tych którzy znają moją historię dodam tylko, że nie mogę oprzeć filtracji wyłącznie w oparciu o hydroponikę, ponieważ eksperyment z filtrem tym potwierdził obawy o niestabilność takiego rozwiązania - więcej napiszę w wątku u teorii hydroponiki - skrótowo: ekstra redukuje NO3, ale jest zbyt niestabilny dla utrzymania całego cyklu azotowego...


dodaję opisy do zdjęć, które opublikowałem "wczoraj" wcześniej


1. śrubunek nibco 3/4" z zewnątrz - widać dwie różne uszczelki - akurat miałem - od wewnątrz za to jest stopiony plastik beczki - dziury robiłem lutownicą - w gorące wsadzałem śrubunek i szybko skręcałem kluczami, zanim zastygnie - jak okaże się nieszczelne pójdzie w ruch klej nibco - ale wierzę że się nie przyda :P

IMG_4561.JPG


2. zbliżenie

IMG_4560.JPG


3. widać że wewnątrz są te dłuższe części śrubunku - chciałbym zeby z zewnątrz wszystko maksymalnie przylegało do beczki - mniejsze wymiary całości i większa estetyka

IMG_4562.JPG


ja macie już jakieś pytania, pomysły, to zapraszam - po to to partiami wklejam... :mrgreen:

Opublikowano

kolejna partia zdjęć...


niestety utknąłem, bo się okazało że mój klej do systemu nibco zwyczajnie od ostatniej budowy zasechł... narazie więc przymiarka bez wklejania...


4. od lewej: wlot do filtra / zawór do dolewania przy podmianie (ten "od góry") / wylot do pompy (zewnętrzna do CO - będzie pionowo w dół)

IMG_4564.JPG


5. wnętrze od lewej: wlot do filtra woda wpada na dno beczki / woda jest zbierana spod wieka (widzę problem z odpowietrzaniem)

IMG_4565.JPG


6. zdjęcie z zewnątrz - ogólne

IMG_4563.JPG

Opublikowano

Może głupio myśle ale ja bym odpowietrzanie załatwił tak jak w chłodnicach samochodowych. Mianowicie korek na samej górze i lejemy wody az sie z korka zaczyna wylewać i wtedy zatykamy. Są jeszcze takie zaworki odpowietrzające ale musze poszukac jak sie to nazywa.

Opublikowano

myślałem o tym, ale podstawowymi założeniami tego filtra jest:


- minimalna ilość otworów w beczce - otwory bezpieczne (dlatego są w najtwardszej i idealnie płaskiej części - rączce)

- łatwość dostępu do złoża - otwierasz wieko i masz - żadnych pomp i innych po drodze

- filtr ma pomagać w podmianie wody - dodatkowe zawory - jeden żeby wylać wodę - drugi do wlewania świerzej



i chyba da się obejść powietrze w taki sposób, że skrócę trochę rurkę pod wiekiem żeby nie pobierała z samej góry (tak 1-2cm poniżej) i będę na zakręconych zaworach dolewał wodę przez wieko do samej góry i zamykał beczkę - takie nalewanie napełni mi układ włącznie z pompą (zawór dopiero za pompą) - bo wszystko będzie niżej niż wieko...

potem przytacham z łazienki podłączę węże, odkręcę zawory i odpalę pompę - powinno być git...


przy podmianie nie będzie tego problemu - tylko przy czyszczeniu 2x do roku...


EDIT 18.02.2008 2:10

dodam, że szczytem marzeń na etapie projektowym było zwyczajne skopiowanie fluvala FX-5...

ma kilka ciekawych rozwiązań, jak np zawór do całkowitego spuszczania wody... automatyczne napełnianie (zalewsz kubeł w 1/3 a pompa napełni, odpowietrza i uruchamia go samodzielnie) itd...

niestety z uwagi na to, że buduję w oparciu o to co mam i nie chcę nic dokupować musiałem nieco uprościć konstrukcję - szczególnie że nie chcę aby moja pompa do CO była zlokalizowana mniej więcej tak jak ta z FXa - trochę by to źle wyglądało...


na koniec pytanie do tych, którzy mają kubełki (ja żadnego na oczy nie widziałem :lol: ):

- w którą strone płynie u Was woda w kubełku? w górę czy w dół?

jest to o tyle ważne, że zakładam, że w górę - inaczej nie widzę możliwości odpowietrzenia a samo złoże staje się zraszanym/zalewanym - i tego właśnie nie wiem o tym FX'ie

Opublikowano
we fluvalu leci góra-dół-góra. Spada grawitacyjnie a pompa zasysa ją z dna kubła przez złoże


znaczy w FXie? przelatuje z góry na dół przez te gąbki, a potem jest wypychana przez złoże bio? bo jak pompa ma zasysać z dołu przez złoże jak sama jest na dole?

Opublikowano

w tetra 1200 jest podobnie. woda z akwa dostaje się przez taką zbiorczą rurkę w koszyczkach na dno i pompą usadowioną w pokrywie zaciągana jest przez wszystkie koszyczki do góry


powodzenia z tą beczką. bardzo ciekawy pomysł. gdzieś już widziałem fotorelację z czegoś takiego. poszukaj w necie może podpatrzysz coś co ci się przyda


pozdro

Opublikowano

Przyznam, ze ja kiedys kombinowalem z szykowaniem czegos takiego i dzieki szperaniu na Allegro znalazlem beczke z umiejscowionym na srodku pokrywy otworem, w ktory idealnie wchodzi srubunek 3/4 cala. :) Mialem wykorzystywac taki filterek do okresowego czyszczenia zbiornika....

Opublikowano

już odpowiadam...


Marku, dzięki za info z tetrą, co do tych linków to widziałem wszystkie... szczególnie na akwarystyka.com.pl było dużo, ale jak z nowym rokiem przenieśli wszystko do archiwum, to w wątkach nie ma już zdjęć... a tam było przynajmniej kilka inspiracji... (niestety - dlatego nie lubię takich forów, gdzie archiwizują co roku) nie tylko ta którą wskazałeś...

natomiast ta beczka wielbiciela regae, którą pokazałeś może być wzorem, jak najbardziej... jest to jednak najprostrza konstrukcja i na niej próbowałem wyszukać ewentualne błędy (IMHO oczywiście) i ich nie popełnić...


pfpp, ja specjalnie nie szukałem beczek - kupiłem kiedyś dwie takie do podmian i nic tu nie inwestowałem więcej... :wink: choć przyznam, że takiej beczki jak mówisz nie widziałem nigdzie...

btw i co? stosowałeś/jesz ten filterek? czy zarzuciłeś projekt?


nowe foty z opisem - już sklejone rurki:


7. tutaj widać koszyczek wlotowy trzymający wkład (keramzyt) poza komorą mieszania - na oko jakieś 6L (z linijką 22cm wys i promień 9cm = 6,22L) - sklejony tym samym klejem co rurki nibco, z tego powodu, że jak podobne ustrojstwo szyłem do sumpa to trafił mnie szlag i tym razem poszedłem "na łatwiznę" (klej jest wodoodporny i niezniszczalny, a na rurach od sumpa gdzie go mam nie pachnie, nie smakuje - dzisiaj testowany :lol: - więc uznałem że te kilka kropel rybom nie zaszkodzą, nie przesadzajmy)

IMG_4608.JPG


8. tutaj z drugiej strony - widać sklejoną warstwową kopułkę - półkula jest najwytrzymalsza pod względem nacisku "na strop" - a na koszyczku będzie mnóstwo keramzytu - jak wiadomo mogłem zastosować doniczki lub inne, jednak taką siatkę mam i łatwo się ją obrabia, więc po co miałem kupować cokolwiek :wink:

IMG_4609.JPG


9. tutaj widać już w beczce - w boku 5cm nad dnem koszyk ma otwór idealnie na rurę wlotową, którą w nim widać - sorry za ostrość na krawędź beczki a nie na interesujący nas obiekt :P

IMG_4611.JPG



aha beczka ma 30L - 52cm wysokości - więc kawał beczki :twisted:

będę dalej relacjonował - może komuś się przyda :mrgreen:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.