Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
21 godzin temu, patec napisał:

A wyjaśnij mi jeszcze proszę czym różni się to co napisałeś powyżej z układem który zaproponowałeś.

Nie mam zielonego pojecia czym to się rozni. Mialem na poczatku podobne rozwiazanie (nie takie samo) i nie moglem dobrze wyregulowac przeplywu przez ten korpus (wtedy jeszcze nie bylo tam purolite), teraz mam oba narurowce zrobiony w podany przeze mnie sposob i dziala elegancko. Nie wiem gdzie tkwil blad ale nie bylem zadowolony i dlatego nadmienilem ze mozna by to przeniesc. Moze tu bedzie dzialac to bezproblemo, nie mam zielonego pojecia. po prostu podzielilem się swoim doswiadczeniem.

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)

No i odpaliłem mojego narurowca i powiem, chyba coś poszło nie tak :(

Dla przypomnienia, zdecydowałem się na konstrukcję jak na poniższym zdjęciu.

IMG_0549.thumb.jpg.3608ec1f16a31e9329ddea1b47dc19ed.jpg

Wczoraj testowo zalałem zbiornik, cały układ filtrujący i duszą na ramieniu włączyłem pompę. Poburczało, pochuczało i ruszyło. Fotka poniżej prezentuje strumień wody wylewający się po przejściu wody przez cały układ. Układ filtrujący w chwili obecnej nie zawiera żadnych złóż, pompa idzie na 3 biegu pokazując pobór mocy na poziomie 11W i przepływ na poziomie 0.1m3/h.

IMG_1204.thumb.JPG.d8cda3eb2fc2e39b07bb268e404fb446.JPG

Układ jest odpowietrzony, natomiast całość chuczy jak w czołgu i mam wrażenie, że pompa cały czas łapie powietrze. Jednakże, jak spuszczam wodę kranikami spustowymi nic nie wskazuje aby było powietrze w układzie. 

Kilka efektów ubocznych - jak otwarty jest zawór na wyjściu z całego układu to przez dwa korpusy przeznaczone na purolite nie leci ani kropla wody. W momencie jak zamknę zawór, woda idzie przez korpusy z purolite, pompa pokazuje pobór mocy na poziomie 16W.

Pompa to Grundfos Alpha 2 25-40 180, rury 32mm, wysokość na którą pompa musi podnieść wodę to jakieś 80cm.

Poniżej jeszcze zdjęcie jak wygląda w chwili obecnej miejsce zasysu (rurki są tymczasowo uszczelnione silikonem akwarystycznym).IMG_1205.thumb.JPG.268a839d054c69490f7a8f1f5548bea3.JPG.

Macie może jakieś pomysły co może być nie tak? 

 

Edytowane przez rekawiczka
Opublikowano

Zalałeś dobrze cały układ przed włączeniem pompy ? Miałerm podobne problemy i była spora gimnastyka żeby ruszyło ale się udało. Z tego co opisujesz wygląda na mocno zapowietrzony układ.

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Zapowietrzony układ- pompy elektroniczne są na to wrażliwe. Podłącz wąż pod kranik i wpuść wody pod ciśnieniem podczas pracy.

Edytowane przez bakus_44
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Też miałem podobny problem na poczatku. Pomogło tak jak @bakus_44 pisze, lanie wody  przez kranik do narurowca na zakręconym zaworze powrotu. Woda przelewa się wtedy zasysem, potem włączenie pompy i otwarcie zaworu na powrocie do akwarium. 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

No właśnie w taki sposób zalewałem - ale nie pod ciśnieniem. Najpierw zalałem sekcję mechaniczną przy zakręconych zaworach, potem jak mechanika była pełna odkręciłem zawory na sekcji biologicznej i czekałem aż się zapełni. Następnie odkręciłem bypass zalewając korpusy na purolite i dopiero jak całość była zalana odkręciłem zawór końcowy.

Spróbuję zrobić tak jak sugerujecie, spróbuję z wodą pod ciśnieniem - i dam znać. Pomysły, które między czasie przyszły mi do głowy to tak:

  1. wymienić pompę na taką bez elektroniki i zobaczyć czy jest jakaś zmiana, może zbyt inteligentna pompa sobie nie radzi
  2. przebudować układ zasysający tak aby miał dwa zasysy które wpadają na mechanikę

 

Opublikowano

Mieliście rację - układ był masakrycznie zapowietrzony. Jak podłączyłem węża z zewnętrzną wodą i przepchnąłem powietrze to siknęło jak trzeba :). Delikatnie zmodyfikowałem sposób podany przez  @bakus_44 , a mianowicie nie zakręciłem zaworu na wylocie tylko pusciłem pompę i lałem wodę. 

Pomiary wskazują następujące parametry:

  • bieg 1 ~ 1200L/h, 5W
  • bieg 2 ~ 2000L/h, 15W
  • bieg 3 ~ 2250L/h, 18W

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
19 minut temu, rekawiczka napisał:

Delikatnie zmodyfikowałem sposób podany przez  @bakus_44 

 

To nie ja pisałem o zakręcaniu zaworów. Wystarczy żeby pompa zalapala więcej wody. Sama sila grawitacji nie miala na tyle mocy zeby wypchnąć cale powietrze z pompy. Cieszę się, że się udało ;)

Edytowane przez bakus_44
  • 9 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.