Jump to content

Glony zielone itp. oraz parametry wody


egon44

Recommended Posts

Witam!

Jak widać od dłuższego czasu  pojawiły się u mnie glony zielone i z ciekawości postanowiłem zbadać parametry wody testami (NO3-JBL oraz NO3 Zoolek + PO4-Zoolek). 

 

Według tabelki poniżej którą się posługuję  oraz pomiarami NO3/PO4  wszystko wskazuje na to że jest to prawda jeśli chodzi o wysyp glonów zielonych...

 

tabela.jpg.f8f67a1e31dc57f00cd3a038b582bf71.jpg

 

Mimo złej opinii krążącej w sieci oraz na tym forum na temat testów Zooleka(NO3,PO4) podaję wyniki które dzisiaj zrobiłem...

 

Zoolek PO4 - 1.5mg/l

Zoolek NO3 - 20mg/l

JBL NO3 - 20mg/l

 

Dla potwierdzenia wiarygodnych wyników testu Zooleka NO3 oraz JBL pomiary robiłem dwa razy oraz dodatkowo w krewetkarium które posiadam...

Za każdym razem testy Zooleka oraz JBL pokazywały taki sam wynik...

Do wiadomości podam też że w krewetkarium miałem wyniki z obu testów NO3 takie same czyli  5mg/l...

 

28583942_1580176345411072_1733570383_o.thumb.jpg.0894a2494773c7b17b40ee7e3e32b0d4.jpg

28694338_1582044408557599_1496687249_o.thumb.jpg.c771a2a72c6cd4c803d10351ab48e16f.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Widzę, że nowy soft co jakiś czas robi psikusy;), więc powtórzę to, co napisałem wcześniej.

Jakiś czas temu, z ciekawości sprawdziłem parametry NO3 (JBL) i PO4 (Salifert). Wyniki wyszły odpowiednio 40-50ppm i 0,5ppm. Wczoraj powtórzyłem pomiary i wyszły podobnie. Wg. tabeli siedzę w zielonych glonach dużo bardziej niż Ty, a glonów u mnie zero. Jak już pisałem wcześniej, stosunek NO3 do PO4 to tylko jeden i to nie najważniejszy parametr wpływający na rozwój glonów. Najważniejsze, moim zadaniem, jest oświetlenie, czyli temperatura barwowa, moc i czas świecenia. 

Uprzedzę twoje pytania?...świecę przez ok. 11godz. Oświetlenie mam dość słabe. W lewej połowie są 4x80cm. tuby zimnych led plus 1 tuba niebiesko-czerwona. W prawej połowie są 2x zimne tuby, 1 tuba czerwono-niebieska i dwie ciepłe jażeniówki nad trawami. Nie jestem w stanie podać bliższych szczegółów, gdyż ledy kupowałem gotowe z netu. Część z tych zimnych ledów nie świeci (wilgoć swoje zrobiła), więc światło jest słabe. Na początku, gdy oświetlenie było maksymalnie mocne, miałem zazielenione kamienie. Nie było tego tyle, co u Ciebie, ale było to wyraźne. Na jesieni, przy zmianie aranżu dla nowej obsady, zmienię też oświetlenie. Może będzie więcej glonów☺. 

Edited by pozner
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bo glony to takie dziwne dziadostwo, które nie wiadomo skąd przychodzi i jak z tym walczyć. Gdy założyłem baniak to od maja do grudnia miałem ich zero. Podmianki robiłem co tydzień. Kamienie czyste, piasek również. Szyby czyściłem od tak żeby cokolwiek przy akwarium porobić. Parametry bardzo si czyli PO=0 a azotany max 20-25. Oświetlenie retrofit 6500k 16W - 190 litrów wody czyli światła mało. Świeciłem około 12 godzin.

W listopadzie przeszedłem na inne oświetlenie JBL 15000k 39W. Nic innego nie zmieniałem. Z racji tego, że przyszła zima postanowiłem świecić troszkę dłużej i obecnie to 13 godzin. Od tego czasu kamienie zaczęły zarastać zielonymi glonami. Myślę sobie ok. Będą na kamieniach to dobrze. Urozmaicenie się przyda a i ryby też będą miały co skubać. Taka sytuacja trwała przez dobre dwa miesiące. Ostatnio to co się dzieje to mi już ręce opadają. Co dwa, trzy dni muszę czyścić spoiny, piasek ciągle robi się brązowy. Cyrkulator, tło wszystko zarasta glonami. Zrobiłem jedną solidną podmianę wody i do wewnętrznego Aquaszuta 750 wrzuciłem purolitea. Woda kryształ ale glony jak rosły tak rosną. Purolite wytrzymał dwa tygodnie i po tym czasie się zapchał czyli z azotanów na pozomie 2.5 (saliferta) i PO4=0 (saliferta) te pierwsze podskoczyły do 5. Obecnie wyciągnąłem 750 a akwa kręci się bez żywicy. Glony jak rosły tak rosną.

Nie wiem czy dobrze kombinuję ale to właśnie przy oświetleniu 6500 powinienem mieć szybciej glony niż przy 15000. Pierwsza wartość ma więcej widma czerwonego i chyba bardziej sprzyja rozwijaniu się glonów. Akwarium stoi niedaleko okna ale przez większość czasu mam zasłonięte żaluzje.

Przyznam się Wam, że lekko jestem zirytowany tak szybko rozwijającymi się glonami w moim baniaku. Ostatnio zakupiłem glonojada i 7 ślimaków Military aby coś z tym począć. Glonojad raczej się obija. Z 7 ślimaków jeden lub dwa dobrze pracują - reszta się pochowała. Kamienie powoli mam czyszczone ale niedługo będę miał małą rewolucję w akwarium to wtedy szczotką je wyszoruje.

Link to comment
Share on other sites

41 minut temu, Jerry_jerry napisał:

Nie wiem czy dobrze kombinuję ale to właśnie przy oświetleniu 6500 powinienem mieć szybciej glony niż przy 15000. Pierwsza wartość ma więcej widma czerwonego i chyba bardziej sprzyja rozwijaniu się glonów.

Nie wiem czy nie istotniejsza jest moc. Miałeś 16W, a teraz masz 39W, prawie 2,5 razy więcej. Tak jak napisałem, gdy na początku świeciły u mnie wszystkie diody, to miałem glony na kamieniach i szybach. Teraz, gdy część wysiadła, glony zniknęły. Ledy, o ile pamiętam, to 6500K. 

Edited by pozner
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tabelę z pierwszego postu znam od czasów "paletkowych",czyli zamierzchłych:)

Uważam ją za wartościową wskazówkę.

Ostatnio, trochę z nonszalancji, w jednym że swoich ustabilizowanych zbiorników (nie głównym), zastosowałem purolite (pod hasłem, że nie zaszkodzi zmniejszyć NO3)................. i pojawiły się sinice.

No cóż - tabelka przypomniała mi o sobie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu Monday, March 05, 2018 o 12:28, pozner napisał:

Nie wiem czy nie istotniejsza jest moc. Miałeś 16W, a teraz masz 39W, prawie 2,5 razy więcej. Tak jak napisałem, gdy na początku świeciły u mnie wszystkie diody, to miałem glony na kamieniach i szybach. Teraz, gdy część wysiadła, glony zniknęły. Ledy, o ile pamiętam, to 6500K. 

No i muszę Tobie powiedzieć, że Twoja rada to był strzał w 10. Przemyślałem to co napisałeś i zdemontowałem JBL 39W. Świetlówkę tą zastąpiłem 6 modułami 4 diodowymi (najtańszymi) z Castoramy.  Całość wpiąłem to najprostszego zasilacza 15W bez żadnych sterowników zmierzchu i świtu. Wybrałem zimny kolor. Zrobiłem to wszystko na próbę aby sprawdzić czy rzeczywiście to co zmieni. No i zmieniło. :) Z 39W zjechałem do około 7. Co prawda o dziwo świecą dosyć żółto ale już mam plan na ich zamianę na coś chłodniejszego. Poniżej jedna poglądowa fotka. Glonojad coraz częściej wychodzi w dzień. Białe spoiny czyściutkie. Akwarium nabrało lekko mrocznego klimatu ale taki wygląd mnie i żonie bardzo się podoba. Granatowe tło również nabrało wyglądu i już tak po oczach nie świeci. Tak więc jeszcze raz bardzo dziękuję za radę. ;)

 

20180311_093613-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja bym powiedział iż nawet masz za jasno, u mnie przed kompletnym" remontem " wystroju akwa, miałem je oświetlone 3ma zarówkami led 3W o barwie 3200, kąt 30st. plus 2x niebieskie led 2W 60st.  Jak na 120x50x50 baniak, teoretycznie to oświetlenie jest bardzo słabe, choć wizualnie nie było takiego odczucia, bowiem skupiona wiązka bardziej się odbijała od jasnego piasku.

Na głównym kamieniu po ok 3 tyg. zaczął się robić zielony glon który coraz bardziej porastał kamień.

Więc światło jak widać nie ma aż tak dużego znaczenia przy zielonych glonach, chyba że skupiona wiązka światła zainicjowała je do wzrostu.

Obecnie mam nowy wystrój, mega wydajną filtrcja, blok purolitu, nowe kamienie, nowe oswietlenie led rgb  i.... glonów nie ma, nawet najmniejszych ognisk... 

Edited by KrisT
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, raiders said:

A ja dalej u siebie czekam na zielony glon a nic nie zapowiada aby się pojawił.

No3 - 10

Po4 - 0,25

Swiece 12h modułami Samsunga 12x11000k pełna moc i 10x rgb obecnie ustawione na barwę full spektrum z przewaga pasma czerwonego.

 

I nic to nie daje okrzemi w najlepsze rosną .

mam ten sam problem. u mnie najpewniej jest to spowodowane duza iloscia krzemianow w kranowce. Az się zdziwilem, jak test zrobilem. Skoro dokarmiam okrzemki, to dlaczego maja przemijac? wlasnie przerzucam się na wode RODI + sole Seachema I zobacze, czy cos to pomoze.  

Edited by bigbadelectriccow
literowka
Link to comment
Share on other sites

Do Ciebie, te testy tak jak JBL mogą być mało wiarygodne. Zoolek zazwyczaj przekłamuje No3, nie wiem jak Po4, natomiast JBL straszny jest do mierzenia Po4.

Niestety na niektórych wodach nie ma szans na zielony glon, u mnie przy żadnym ustawieniu światła (led 6500k) ani na świetlówkach nie pojawiły się zielone glony, a przynajmniej nie tak jak bym tego chciał,  natomiast okrzemki nigdy nie znikają.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Do sumpa zaglądamy co dwa dni, żeby skarpetę filtracyjną wymienić na czystą. Jak uzbiera się kilka wrzucam do pralki na jakiś krótki program z płukaniem. Poza tym nic więcej w sumpie nie dotykam. Troszkę słychać k1 i przelew wody przez przegrodę w filtrze. Sump jest przykryty szybami w 3/4 . Odparowaną wodę dolewam ze e zbiornika przy sumpie.
    • Ja mam narurowca w 500l więc się wypowiem 3xmechanik, 2xchemia, 3xbiologia. Obecnie na pompie 20/40 na II biegu Zużycie 18W i totalna cisza to największe zalety tej maszynerii. Dodatkowo wbudowana grzałka łazienkowa sprawdza się bez problemów. W mechanikach stosuję owatę i sprawdza się nawet do 3 tygodni przy dość dużej obsadzie mbuny. Mam wbudowany kranik którym spuszczam i dopuszczam wodę. U mnie sprawdza się to wszystko bardzo dobrze Przy nowym akwarium zrobiłbym sumpa. Dlatego, że po pierwsze łatwiej go obsłużyć jak pisał Bartek a i można upchnąć w niego więcej wkładów. Minusem chyba jest głośność i prądożerność pomp. Jednak w tym aspekcie muszą wypowiedzieć się użytkownicy.  
    • Dzięki za opinie! Właśnie chyba czytałem Twój wpis na forum, w którym napisałeś, że miałeś narurowca i po 12 latach byś drugi raz się nie zdecydował. Ale nie było tam żadnych argumentów co nie pasowało.   Wkłady mechaniczne do narurowca zrobił bym sobie z owaty, na rurkach po wkładach sznurkowych co obniżyło by koszty i pomogło szybciej zmieniać wkład (pomysł kolegi z tego forum). Jednakże mam świadomość powierzchni filtracyjnej sumpa. Najbardziej obawiam się właśnie wilgoci w szafce oraz ewentualnej awarii co przy otwartym układzie skończy się powodzią...    A co do powierzchni filtracyjnej. Przy takiej "siedemsetce" planowałem 4 korpusy mechaniczne i 8 korpusów biologii (w układzie 4 rzędy po 2 korpusy). Jakiej objętości sump byłby odpowiedni do takiego szkła? 
    • Jako użytkownik obu tych filtracji wtrącę swoje trzy grosze. Opiszę po krótce wady i zalety. Zalety narurowca: Jak wspomniałeś kompletna cisza. Wysoka wydajność oraz sprawność. Z tego co się orientuję, mamy do wyboru 3 wydajności pomp: ~2800l/h, ~3400l/h, ~4200l/h Wartości w przybliżeniu, ponieważ producenci i sprzedawcy różnie podają. To akurat można by uznać za wadę, biorąc pod uwagę całą gamę pomp stricte akwarystycznych i bogaty przekrój ich wydajności. Dostępność gotowych wkładów o różnym stopniu filtracji. Łatwość obsługi (wymiany wkładów) Wady narurowca: Wysoki koszt wykonania takiej instalacji. Ogromny nakład pracy przy budowie instalacji. Do wyboru tylko 3 wydajności pomp c. o. Częstotliwość wymiany wkładów mechanicznych (sznurkowych) co generuje koszty. Zalety sumpa: Dodam, że są to moje spostrzeżenia ze stosunkowo krótkiego czasu użytkowania. Bezobsługowość. Raz na 2 tygodnie wymieniam o-watę, która leży na gąbkach w komorze zrzutu, co zajmuje mi jakieś 30 sekund. Bardzo duża powierzchnia biologiczna. Brak ograniczeń jeśli chodzi o zastosowanie złoża biologicznego. Duży wybór pomp akwarystycznych i ich wydajności. Cisza. Tak, sump też może być cichy. Wszystko zależy jak sobie go zaprojektujesz. Łatwy dostęp do złóż filtracyjnych. W każdej chwili można coś dodać lub zabrać. Stały poziom wody w akwarium. Woda odparowuje tylko z sumpa. To skrót myślowy, oczywiście z akwarium również paruje, ale pompa cały czas utrzymuje równy poziom wody w akwarium dlatego woda znika tylko z sumpa. Wady sumpa: Jak do tej pory, nie zauważyłem. No może poza zajętym miejscem w szafce. Ale pewnie jako wadę trzeba uznać parującą wodę i wilgoć w szafce. Można to ograniczyć przykryciem sumpa. Na pewno trzeba zadbać o dobrą wentylację szafki. Ja nie mam tylnej zabudowy stelaża więc nie mam z tym problemu.
    • Dziękuję za informacje. Wkłady narazie płukać bez wymiany czy częściowo podmieniać? Czy wodę do podmiany mam uzdatniać Esklarin Tropicala + łyżeczka sody oczyszczonej?  
    • Super! Dzięki za pomoc z tematem. Tam napisałem gdyż temat był najbliższy temu co początkowo chciałem zrobić.    Mam nadzieję, że ktoś się odezwie. Czasu jeszcze duuuuużooo
    • @Marcin P. Twój post wydzieliłem jako nowy temat. Tamten rzeczywiście dotyczył tylko filtracji narurowej. W ten sposób będzie można swobodnie wypowiadać się na temat obu filtracji. Mam nadzieję, że nie masz mi za złe tytułu? Jeśli masz własną propozycję to oczywiście go zmienię, tymczasem uznajmy go za roboczy.
    • Uważam, iż temat skał został wyczerpany. W związku z tym i aby ograniczyć kolejne, emocjonalne komentarze, zamykam.
    • Cześć! Powoli planuje elementy swojego nowego akwarium, które będzie startowane w nowym domu. Będzie to szkło 240x60x50h cm. O ile stelaż, obicie szafki, pokrywa czy oświetlenie nie stanowi dla mnie problemu o tyle kwestia filtracji już tak. Do tej pory miałem akwaria roślinne, towarzyskie, krótka przygoda z malawi, a od dłuższego czasu pielegnice amerykańskie. Od samego początku w głównym zbiorniku używany był kubełek Aquael Ultramax 2000 i w 100% wystarczał. W środku standardowe gąbki i jedno piętro ceramiki pozwalały utrzymać klarowną wodę i zdrowe ryby. Planując dużo większy i dość długi zbiornik nie będę już chciał korzystać z kubełka. Filtr kasetowy również mnie nie interesuje, gdyż nie będę zajmował miejsca w akwarium filtrem "wewnętrznym". Pod uwagę biorę jedynie sump i filtrację narurową. I tu pojawia się dylemat... Byłem zdecydowany na filtr narurowy, ze względu na ciszę, mniej zajętego miejsca, znacznie mniejszą ilość wody w obiegu (filtr+akwarium) i brak wilgoci ze względu na zamkniecie układu. Jednakże przeglądając grupy, fora i rozmawiając z akwarystami okazuje się, że zdecydowana większość z nich mając duże akwaria korzysta z sumpa. W argumentacji słyszę, że jest to zwyczajnie tańsze, bardziej efektywne, łatwiejsze w obsłudze i montażu rozwiązanie. Powierzchnia filtracyjna owszem, jest znacznie większa ale co ma więcej plusów? Czy hałas i wilgoć da się jakoś weliminować? Prośba do osób mających doświadczenie z jednym i drugim rodzajem filtracji. Dajcie znać jakie są wasze realne odczucia. Z czego przesiedliście się na co? Wiem, że piszę w temacie narurowców i wypowiedzi większości będą nieobiektywne, dlatego bardzo zależy mi na jak największej ilości informacji od użytkowników sumpów! Liczę ma Waszą pomoc.
    • Chłopak nie wiedział, że Bartek jest moderatorem. Zaczyna i nie do końca widzi różnicę między Tanganiką i Malawi. Ja też wiem tylko, ze Tanganika to muszle:D Zaraz Mikołaj, święta....piękna pogoda za oknem, bądźmy w dobrych humorach 😘 
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.