Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
34 minuty temu, rafalniski napisał:

Ja z kolei od 2,5 miesiąca używam Microbe-lift Phos-Out4 i muszę przyznać, że spisuje się najlepiej z testowanych przeze mnie do tej pory absorberów P04.
Zauważyłem tez, że dzięki niemu Purolite działa dużo lepiej - po 2,5 miesiąca od uruchomienia nowego Puro i ML - NO3 mam na poziomie 5-10 (kropelki JBL), a PO4 na poziomie 0,03-0,1 (Salifert).
Obstawiam, że to przez absorpcję siarczanów przez ML, które z kolei mogą blokować Purolite.

Ile wlewałeś tego ML? Na jak długo starcza takie 118 ml? Ja mam akwa 375l

Opublikowano (edytowane)
30 minut temu, rafalniski napisał:

Dokładnie, stosowałam granulat. 

Użyłem na jakieś 250ml. 

A ok 😁 Na jak długo to wystarcza? Rozumiem ze jak przestanie absorbować to do kosza? Czy da się to zregenerować?

Pytam bo od jakiegoś czasu stosuję Purolite a520e i boję się że będę miał teraz problem z wysokim PO4 

Edytowane przez marekmax77
Opublikowano
45 minut temu, marekmax77 napisał:

A ok 😁 Na jak długo to wystarcza? Rozumiem ze jak przestanie absorbować to do kosza? Czy da się to zregenerować?

Tego absorbera nie da się regenerować.
Jak poziom PO4 zaczyna rosnąć to trzeba go wymienić.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano (edytowane)

@rafalniski  postanowiłem tutaj napisać bo w sumie teraz jak już masz ten system przez dłuższy czas to w ramach podsumowania złoże purolitu masz w ilości 1 l starczy on bez regeneracji przez około 4 tyg a podmian wody nie wykonujesz jedynie przy czyszczeniu prefiltrów HW tyle ile się w nich mieści ? Co do PO4 to ten nowy preparat z tego co piszesz nie da się regenerować natomiast też w ramach podsumowania mógłbyś napisać na ile on starczy i w jakiej ilości go używasz ?

 

akurat dopytuję się ponieważ mam te same akwarium co ty :) tzn 120 glossa 

 

 

p.s 2 widziałem że masz jakieś czarne węże wymieniłeś te sylikonowe właśnie też tych wężyków szukam ale nie wiem jak się nazywają i gdzie je znaleźć podpowiedziałbyś ?

Edytowane przez Ertos
Opublikowano

Podsumowując, w połowie września wymieniłem Purolite na nowy, bo stary wymagał zbyt częstej regeneracji. 
Tym razem dałem absorber Microbe Lift PHOS-OUT 4 - na oko dałem jakieś 250 ml.
Kolejna warstwa to węgiel Aquael- też ok 250 ml. 
Reszta to litr Puro w dwóch skarpetach.

Od momentu wymiany absorberów minęły prawie 4 miesiące i parametry wody mam idealne NO3 10-20 (kropelki JBL) i PO4 0,03 (Salifert).
Okazuje się, że ML sprawdza się rewelacyjnie, bo absorbując siarczany (których w gdańskiej kranówce jest niestety dosyć sporo) pozwala na właściwą pracę Purolite.

Przy cotygodniowym czyszczeniu prefiltrów zużywam/podmieniam jakieś 40 litrów wody i dodaję jedną ampułkę bakterii: raz Prodibio BioDigest, a w kolejnym tygodniu Equo Bio-Extra.

Oprócz tego jest jeszcze kilka aspektów, które mogły pośrednio wpłynąć na poprawę parametrów wody w moim akwa:
1. Od kilku miesięcy mam dosyć sporo młodzieży (jakieś 20 szt. Afry) i podejrzewam, że częściowo maluchy czyszczą akwarium 🙂
2. Udało mi się stiuningować mojego Uniamxa 500 poprzez wymianę oryginalnych rurek przelewowych, które jak się okazało znacząco tłumiły przepływ wody (fi 12mm). Wlot mam teraz na rurkach od Ultramaxa (fi 16mm), a wylot na rurkach od Multikani (fi 14mm). Na obu wejściach Unimaxa mam prefiltry HW-602A, a mimo to udało mi się uzyskać przepływ na poziomie ok 1700l/h 🙂 czyli tyle ile daje fabryka :) 
3. Od czasu remontu mieszkania w czerwcu, razem z oświetleniem pracuje cały czas napowietrzacz.

W kwestii węży to używam takich: https://allegro.pl/oferta/waz-wezyk-silikonowy-do-destyltora-chlodnicy-15-21-4776694077
Początkowo miałem 16/22 ale zbyt luźno wchodził na kroćce filtra dlatego zmieniłem je na węższe - te pasują idealnie.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Super dzięki za odpowiedz :) wspominałeś gdzieś w temacie wcześniej ze zamiast multikani można by użyć hw603 i w sumie teraz tez będę kombinował podobnie tak jak ty z tym systemem absorbera natomiast miałbym jeszcze  3 małe pytania :) 

1. Silikonowe węże są bardziej elastyczne niż te oryginalne od kubełka ? 

2. Jeśli miałbyś hw603 w jaki sposób ulozylbys w nim media filtracyjne począwszy od dołu ? Pierw ML później węgiel i skarpety z purolitem ? 

3. Purolit włożyłeś do pończoch czy może jakiś ekstra woreczków ? 

Opublikowano (edytowane)

Ja mam zrobiony blok puro na HW603 i.... nie polecam go do zastosowania takiego jak u kolego @rafalniskimoim zdaniem konstrukcja tego prefiltru wprowadza bardzo duże tłumienie w przepływie wody... u mnie z Ultramaxem 2000 mam spadek w okolicy 200l/h!!!!!!
No chyba że to kwestia zastosowanego rozgałęziacza "Y" ja u siebie wykorzystałem taki trójnik 16/22
W każdym razie ja w tej chwili myślę o dokupieniu pompki i stworzenia oddzielnego toru dla puro.

Edytowane przez karolus
Opublikowano
3 minuty temu, Ertos napisał:

1. Silikonowe węże są bardziej elastyczne niż te oryginalne od kubełka ? 

Tak, ale to jest też ich problem.

Węże silikonowe nie mogą być zbyt długie bo się łatwiej zaginają pod swoim ciężarem.

Dodatkowo nie mogą być zbyt mocno zginane bo się wtedy spłaszczają. 

9 minut temu, Ertos napisał:

2. Jeśli miałbyś hw603 w jaki sposób ulozylbys w nim media filtracyjne począwszy od dołu ? Pierw ML później węgiel i skarpety z purolitem ? 

Ja mam tak: gąbka, ML Phos-Out, węgiel, Puro, gąbka. 

Jeżeli wlot będzie na dole to tak samo możesz ułożyć złoża. Pamiętaj tylko żeby rozłożyć wszystkie absorbery równomiernie tak żeby woda nie przeciekała bokiem. Czarną gąbkę z HW możesz przeciąć na pół i jedną część dać na dół a drugą na górę. Jak zabraknie miejsca wewnątrz HW to odwróć do góry nogami górny koszyk. 

10 minut temu, Ertos napisał:

3. Purolit włożyłeś do pończoch czy może jakiś ekstra woreczków ? 

Zwinąłem żonie grube pończochy 🙂

Pończocha łatwiej się układa niż woreczek na złoża. 

4 minuty temu, karolus napisał:

Ja mam zrobiony blok puro na HW603 i.... nie polecam go do zastosowania takiego jak u kolego @rafalniskimoim zdaniem konstrukcja tego prefiltru wprowadza bardzo duże tłumienie w przepływie wody... u mnie z Ultramaxem 2000 mam spadek w okolicy 200l/h!!!!!!
No chyba że to kwestia zastosowanego rozgałęziacza "Y" ja u siebie wykorzystałem taki trójnik 16/22
W każdym razie ja w tej chwili myślę o dokupieniu pompki i stworzenia oddzielnego toru dla puro.

Przepływ przez absorber powinien być jak najwolniejszy - im mniej tym lepiej - u mnie ledwo ciurka. Na wylocie specjalnie mam wąż 9/13 żeby ten przepływ był mały. 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.