Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
17 minut temu, karolus napisał:

skoro multikani ma regulacje przepływu oraz bypass pozwalający na wymianę pojemnika z wkładem, to do czego służy zaworek na wejściu? tłumienie na samej głowicy jest za słabe?

Generalnie zaworek ma za zadanie odcięcie całej nitki filtracji i jej odłączenie.
Przy okazji służy on jako reduktor średnicy węża z 15/21 wychodzącej z Unimaxa na 12/16, który wchodzi do Multikani.
Zawór mam otwarty na full, podobnie jak głowicę w Multikani - wkłady i średnice wylotowe węży (9/13) ograniczają samoczynnie przepływ do ok 30l/h.
Obecnie dodałem kolejny blok Multikani, bo po uruchomieniu kolejnego 0,5l Purolite w środku zrobiło się na tyle ciasno, że nie mieściły się pozostałe złoża.

20180429_203019.thumb.jpg.3e0a2e085c20d0088b1a6de6e2906d27.jpg

Opublikowano

OK, redukcja średnic to wystarczająco dobry powód żeby go zastosować :)

Jeśli pamiętasz jeszcze to podaj oznaczenie tego zaworka, bo prawdę mówiąc nie mogę znaleźć takiego z różnymi średnicami podłączeń.
Powiedz jeszcze czy bardzo osłabił się przepływ na tym wyjściu z unimaxa, chciałbym zrobić podobną konstrukcję ale na ikolii 600maxx, a tam tylko jedna pompa jest, w dodatku na wejściu już dodałem prefiltr 603A z gąbkami.

Opublikowano

Zaworek kupiłem w LeroyMerlin na dziale ogród - na etykietce miał napisane: zaworek do linii nawadniających na wąż 13-16mm i kosztował ok 7zł.
Podobny do tego: https://www.leroymerlin.pl/nawadnianie/nawadnianie-kropelkowe/zlaczki-do-rur-i-tasm-kroplujacych/zaworek-geo8280-1-geolia,p422604,l275.html
W opisie produktu jest podane tylko 16mm ale w rzeczywistości pierwsze wypustki mają mniejszą średnicę, przez co grubszy wąż blokuje się dalej.

Natomiast jeżeli chodzi o wydajność filtracji, to niezależnie od tego czy ten obieg jest włączony czy nie, to sik z wylotu filtra praktycznie jest taki sam - nie zauważyłem widocznej różnicy.

Tańszą alternatywą dla tego rozwiązania jest też HW602A lub HW-603A. Pojemność to 1,5 litra w 602 lub 3 litry w 603 (trzeba tylko pamiętać, że wewnętrzne sitka dolne i górne ograniczają trochę objętość), natomiast Multikani ma w zależności od liczby modułów wielokrotność 1 litra. 
Zawory na wejściu i wyjściu HW są dopasowane do węży 16/22, ale można dokupić na wyjście zaworek na wąż 12/16mm (dostępne domyślnie w wersji B z pompą) http://allegro.pl/zawor-do-filtra-hw-602b-hw-603b-waz-12-16-mm-b-i6752641735.html i gotowe :) 

Też rozważałem taką opcję ale zdecydowałem się ostatecznie na zakup Multikani bo po kupnie akwarium miałem dosyć duży rabat do wykorzystania w sklepie Aquaela :) 

Opublikowano

oo faktycznie dobry pomysł z tym HW... dopiero co kupiłem 603 jako prefiltr, teraz mogę 602 kupić na absorber, bo chyb akolejny 603 to byłaby u mnie przesada (zbiornik 240L)

dzięki za "oświecenie" :)

Opublikowano

Też mam podobny litraż i tak jak już pisałem u mnie pracuje 1 litr Purolite. Jak będziesz chciał dodać jakiś absorber PO4 to w 602 może być za ciasno - ewentualnie będziesz musiał podciąć trochę nóżki od gornego i dolnego koszyka.  

Opublikowano

no ok, tylko że jak na chwile obecną dam 1L purolite to czy w 603 dla odmiany nie będzie za luźno? chociaż w sumie może lepiej docisnąć gąbkami a mieć zapas pojemności.... różnice w cenie to raptem 20PLN

Opublikowano

Ciężko mi się wypowiedzieć na temat 603 bo nigdy nie miałem go w ręku. Gąbki są nawet wskazane na wypadek gdyby któreś złoże się rozsypało :)

Natomiast do 602 wejdzie ok litra, max 1,25 po podcięciu sitek. 

Opublikowano

Dzięki, pomyślę jeszcze, pewnie kupie 603 (zawsze jak coś się z jednym stanie to da rade z dwóch złożyć jeden ;)), no chyba że znowu jakiś brak na rynku będzie (ostatnio czekałem ~3tyg na dostawę)

  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.