Skocz do zawartości

Blok absorbera PO4 i NO3 w filtrze Aquael Multikani


Rekomendowane odpowiedzi

34 minuty temu, rafalniski napisał:

Ja z kolei od 2,5 miesiąca używam Microbe-lift Phos-Out4 i muszę przyznać, że spisuje się najlepiej z testowanych przeze mnie do tej pory absorberów P04.
Zauważyłem tez, że dzięki niemu Purolite działa dużo lepiej - po 2,5 miesiąca od uruchomienia nowego Puro i ML - NO3 mam na poziomie 5-10 (kropelki JBL), a PO4 na poziomie 0,03-0,1 (Salifert).
Obstawiam, że to przez absorpcję siarczanów przez ML, które z kolei mogą blokować Purolite.

Ile wlewałeś tego ML? Na jak długo starcza takie 118 ml? Ja mam akwa 375l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, rafalniski napisał:

Dokładnie, stosowałam granulat. 

Użyłem na jakieś 250ml. 

A ok 😁 Na jak długo to wystarcza? Rozumiem ze jak przestanie absorbować to do kosza? Czy da się to zregenerować?

Pytam bo od jakiegoś czasu stosuję Purolite a520e i boję się że będę miał teraz problem z wysokim PO4 

Edytowane przez marekmax77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

@rafalniski  postanowiłem tutaj napisać bo w sumie teraz jak już masz ten system przez dłuższy czas to w ramach podsumowania złoże purolitu masz w ilości 1 l starczy on bez regeneracji przez około 4 tyg a podmian wody nie wykonujesz jedynie przy czyszczeniu prefiltrów HW tyle ile się w nich mieści ? Co do PO4 to ten nowy preparat z tego co piszesz nie da się regenerować natomiast też w ramach podsumowania mógłbyś napisać na ile on starczy i w jakiej ilości go używasz ?

 

akurat dopytuję się ponieważ mam te same akwarium co ty :) tzn 120 glossa 

 

 

p.s 2 widziałem że masz jakieś czarne węże wymieniłeś te sylikonowe właśnie też tych wężyków szukam ale nie wiem jak się nazywają i gdzie je znaleźć podpowiedziałbyś ?

Edytowane przez Ertos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując, w połowie września wymieniłem Purolite na nowy, bo stary wymagał zbyt częstej regeneracji. 
Tym razem dałem absorber Microbe Lift PHOS-OUT 4 - na oko dałem jakieś 250 ml.
Kolejna warstwa to węgiel Aquael- też ok 250 ml. 
Reszta to litr Puro w dwóch skarpetach.

Od momentu wymiany absorberów minęły prawie 4 miesiące i parametry wody mam idealne NO3 10-20 (kropelki JBL) i PO4 0,03 (Salifert).
Okazuje się, że ML sprawdza się rewelacyjnie, bo absorbując siarczany (których w gdańskiej kranówce jest niestety dosyć sporo) pozwala na właściwą pracę Purolite.

Przy cotygodniowym czyszczeniu prefiltrów zużywam/podmieniam jakieś 40 litrów wody i dodaję jedną ampułkę bakterii: raz Prodibio BioDigest, a w kolejnym tygodniu Equo Bio-Extra.

Oprócz tego jest jeszcze kilka aspektów, które mogły pośrednio wpłynąć na poprawę parametrów wody w moim akwa:
1. Od kilku miesięcy mam dosyć sporo młodzieży (jakieś 20 szt. Afry) i podejrzewam, że częściowo maluchy czyszczą akwarium 🙂
2. Udało mi się stiuningować mojego Uniamxa 500 poprzez wymianę oryginalnych rurek przelewowych, które jak się okazało znacząco tłumiły przepływ wody (fi 12mm). Wlot mam teraz na rurkach od Ultramaxa (fi 16mm), a wylot na rurkach od Multikani (fi 14mm). Na obu wejściach Unimaxa mam prefiltry HW-602A, a mimo to udało mi się uzyskać przepływ na poziomie ok 1700l/h 🙂 czyli tyle ile daje fabryka :) 
3. Od czasu remontu mieszkania w czerwcu, razem z oświetleniem pracuje cały czas napowietrzacz.

W kwestii węży to używam takich: https://allegro.pl/oferta/waz-wezyk-silikonowy-do-destyltora-chlodnicy-15-21-4776694077
Początkowo miałem 16/22 ale zbyt luźno wchodził na kroćce filtra dlatego zmieniłem je na węższe - te pasują idealnie.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super dzięki za odpowiedz :) wspominałeś gdzieś w temacie wcześniej ze zamiast multikani można by użyć hw603 i w sumie teraz tez będę kombinował podobnie tak jak ty z tym systemem absorbera natomiast miałbym jeszcze  3 małe pytania :) 

1. Silikonowe węże są bardziej elastyczne niż te oryginalne od kubełka ? 

2. Jeśli miałbyś hw603 w jaki sposób ulozylbys w nim media filtracyjne począwszy od dołu ? Pierw ML później węgiel i skarpety z purolitem ? 

3. Purolit włożyłeś do pończoch czy może jakiś ekstra woreczków ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zrobiony blok puro na HW603 i.... nie polecam go do zastosowania takiego jak u kolego @rafalniskimoim zdaniem konstrukcja tego prefiltru wprowadza bardzo duże tłumienie w przepływie wody... u mnie z Ultramaxem 2000 mam spadek w okolicy 200l/h!!!!!!
No chyba że to kwestia zastosowanego rozgałęziacza "Y" ja u siebie wykorzystałem taki trójnik 16/22
W każdym razie ja w tej chwili myślę o dokupieniu pompki i stworzenia oddzielnego toru dla puro.

Edytowane przez karolus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Ertos napisał:

1. Silikonowe węże są bardziej elastyczne niż te oryginalne od kubełka ? 

Tak, ale to jest też ich problem.

Węże silikonowe nie mogą być zbyt długie bo się łatwiej zaginają pod swoim ciężarem.

Dodatkowo nie mogą być zbyt mocno zginane bo się wtedy spłaszczają. 

9 minut temu, Ertos napisał:

2. Jeśli miałbyś hw603 w jaki sposób ulozylbys w nim media filtracyjne począwszy od dołu ? Pierw ML później węgiel i skarpety z purolitem ? 

Ja mam tak: gąbka, ML Phos-Out, węgiel, Puro, gąbka. 

Jeżeli wlot będzie na dole to tak samo możesz ułożyć złoża. Pamiętaj tylko żeby rozłożyć wszystkie absorbery równomiernie tak żeby woda nie przeciekała bokiem. Czarną gąbkę z HW możesz przeciąć na pół i jedną część dać na dół a drugą na górę. Jak zabraknie miejsca wewnątrz HW to odwróć do góry nogami górny koszyk. 

10 minut temu, Ertos napisał:

3. Purolit włożyłeś do pończoch czy może jakiś ekstra woreczków ? 

Zwinąłem żonie grube pończochy 🙂

Pończocha łatwiej się układa niż woreczek na złoża. 

4 minuty temu, karolus napisał:

Ja mam zrobiony blok puro na HW603 i.... nie polecam go do zastosowania takiego jak u kolego @rafalniskimoim zdaniem konstrukcja tego prefiltru wprowadza bardzo duże tłumienie w przepływie wody... u mnie z Ultramaxem 2000 mam spadek w okolicy 200l/h!!!!!!
No chyba że to kwestia zastosowanego rozgałęziacza "Y" ja u siebie wykorzystałem taki trójnik 16/22
W każdym razie ja w tej chwili myślę o dokupieniu pompki i stworzenia oddzielnego toru dla puro.

Przepływ przez absorber powinien być jak najwolniejszy - im mniej tym lepiej - u mnie ledwo ciurka. Na wylocie specjalnie mam wąż 9/13 żeby ten przepływ był mały. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dzięki wszystkim nie było tak źle temperatura spadła do 23-stopni ale jeszcze raz dziękuję 
    • @Piotr925  W poniższym temacie w poście nr 9 masz częściową odpowiedź naszego byłego prezesa KM.  Jeżeli jest to  obniżenie z powodu awarii , które będzie trwało krótko to myślę , że i 17- 18 C na ten czas nie zaszkodzi. Pytanie co rozumiesz pod pojęciem awaryjne? Ale myślę , że te kilka godzin nie narobi Tobie bałaganu.  Podczas moich przeprowadzek taką temperaturę utrzymywałem kilka godzin.   
    • A jaką masz obecnie? Nie ma sztywnych liczb jaki mogą spowodować szok termiczny u ryb.
    • Do jakiej minimalnej temperatury wode mogę obniżyć podczas awaryjnej podmiany połowy zbiornika 630l 
    • Pardon, zagalopowałem się. 😬
    • Od razu ucinam wszelkie dyskusje na temat wspomnianych ryb czy proponowania koledze obsady w tym temacie. Przypominam, jesteśmy w dziale DIY.
    • Też miałem 120 cm akwarium, więc baw się dobrze i poznawaj biotop, 
    • Właśnie. To nie temat, jakich wiele tu na forum, że nowicjusze opisują planowane zbiorniki z przekonaniem, że "większy nie wejdzie do salonu", po czym reszta przekonuje, że da się, delikwent stawia takowy i jest wdzięczny i zadowolony. 😉 Trudno, jest jak jest, przecież nie będziemy koledze kazać przestawiać ścian, zwalić wylanej płyty i zamurować otworu, bo zbiornik mógłby być większy. Oczywiście, aż prosiło się o taki na etapie projektowania domu. Inna sprawa, to niech rzuci kamieniem ten, kto nie zaczynał od 240-tki. 😁 Może faktycznie na piętrze (albo i na tym samym poziomie) stanie za jakiś czas 1000 litrów i jeszcze zadziwi wszystkich. 👍 Nie jest też tak, moim zdaniem, że nic nie da się wpuścić do takiego akwarium. @Lema pewnie jeszcze trochę zejdzie, zanim odpalisz zbiornik, mam np. do oddania harem niedużej i ciekawej rybki, jaką jest Labidochromis Perlmutt. Jeśli chodzi o wysokość akwarium, nie szalej, bo światło otworu w ścianie ma niecały metr, będzie Ci trudno serwisować zbiornik.  Chyba, że jako podstawę zamówić płytę ze sklejki, ale o wymiarze 130x50 cm i zrobić akwarium wystające o 10 cm od obu narożnych ścian. Pomyśl, może to jest dobry kierunek, ale nie wiem, jak z bezpieczeństwem i ciągami komunikacyjnymi przy ścianach. Zabudowa akwarium od góry też musiałaby być wysunięta o te 10 cm. Moim zdaniem mogłoby to dać ciekawy efekt bryły szkła i wody wystającej ze  ściany; serwis byłby łatwiejszy, niż gdyby szyby były zlicowane ze ścianami.
    • Co do wielkości, to strzeliłeś sobie w kolano. Taki baniak mocno ogranicza Ci możliwość doboru obsady i spotka Cię to, co w Malawi najmniej fajne. Wykastrowana obsada, problemy z agresją nawet wśród najspokojniejszych mbuna, bo łagodnych nie ma. O rybach z grupy non mbuna możesz zapomnieć przy takich wymiarach. Nie gniewaj się, brutalnie, ale takie są fakty. Ćwiczę ten biotop jakiś czas i wielkość zbiornika jest lekarstwem na wszystkie problemy, jakie się pojawiają. "Zaczynanie małymi kroczkami" w tej konkretnej sytuacji jest błędem. Złe założenie, które przynosi więcej szkody niż pożytku. I nie musisz na nas robić wrażenia wymiarami zbiornika. To nie konkurs na największe akwarium. Powinieneś stworzyć zbiornik, w którym ryby będą się czuły dobrze, bo tylko w taki sposób Ty będziesz z niego zadowolony. Inna sytuacja, jak wbijasz akwarium do ciasnego mieszkania. Tutaj kompromisy wielkościowe są uzasadnione i zrozumiałe.  Ale jak komponujesz akwarium  z nowo budowanym domem, to taki mały zbiornik jest błędem i tyle. Tak myślę, czysto subiektywnie😉 Szukanie litrażu w podnoszeniu wysokości nie ma sensu. Dla ryb niewielka korzyść, a Ty będziesz miał znacznie utrudnioną pielęgnację zbiornika. Jeżeli ma to mieć sens to zwiększaj powierzchnię dna.
    • Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i zainteresowanie się tematem. Odpowiadając na pytania odnośnie czy będzie to malawi, to tak, taki jest właśnie plan. Z tego co wiem, to w tym biotopie chodzi o jak największą powierzchnię dna. Niestety, ale nie mogę zwiększyć powierzchni podstawy. Na prawo od akwarium jest ściana nośna, które wolałbym nie naruszać, a za akwarium jest wąska ścianka z gazobetonu, podtrzymująca wylane nadproże nad akwarium. Wewnątrz tego wąskiego murka zatopiłem pręty, żeby całość wzmocnić. Jedyny kierunek w jaki mogę iść to do góry, ale też nie ma co przesadzać bo później zacznie widać środek spiżarni oraz będzie utrudniony dostęp do dna. Wy to widzicie z innej perspektywy - ograniczenia jednak są, muszę rzeźbić w tym co mam na tą chwilę. Co do wielkości i tego, że na początku popełniłem błąd to może i macie racje, ale wolę zaczynać małymi kroczkami. Nie wiem jak to się finalnie skończy. Oby bakcyl pozostał. Planuję z czasem urządzić swoje biuro na drugiej kondygnacji i tam będę miał pole do popisu. Akwarium 120x40x60 na Was pewnie wrażenia nie robi, ale na mnie już tak. Widziałem podobne kiedyś u znajomych i strasznie mi się to spodobało. Akwarium zacznie się na około 122cm, do tego wysokość 60cm to już się robi 182cm, a to dosyć wysoko według mnie. Czy może jednak warto iść do góry? Co do tematu sumpa, przelewu itp. to macie racje - lepiej zrobić na zewnątrz i nie zabierać przestrzeni już z tak małego akwarium. Rozumiem, że przez to jestem skazany na akwarium na zamówienie. Jesteście w stanie polecić firmę/osobę, która się specjalizuje w takich tematach? Wolałbym coś sprawdzonego. Najważniejsza informacja, która została wyjaśniona na tak wczesnym etapie, czego się bardzo cieszę, to właśnie te otwory w płycie betonowej. Całe szczęście nie będę musiał ich robić. Dziękuję za porady.   @yaro Płyta granitowa to takie trochę na szybko wybrane rozwiązanie. Muszę się rozeznać cenowo jak to wygląda. Rozważę płytę meblową albo coś podobnego, a pod akwarium gąbeczka, to wiem   @TomekT Widzę, że kolega z Torunia, także rzut beretem. 😛 Dzięki za pomysł z żywicą, jest spoko, ale wymaga szalowania itd. Wolałbym mimo wszystko kupić coś twardego i sztywnego, co mogę jedynie przykleić na klej i wypoziomować delikatnie młoteczkiem. Sklejka wodoodporna brzmi bardzo spoko. Już miałem z takimi do czynienia i są naprawdę bardzo solidne.  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.