Skocz do zawartości

Zaczynamy przyogdę z Pyszczakami - moje pierwsze małe Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 2.02.2018 o 21:01, radecki napisał:

@egon44Dzięki wielkie za wyczerpujące rozłożenie filtracji na części pierwsze, teraz wiem o co chodzi i zdecydowanie ułatwi mi to podjęcie decyzji, jeszcze mam trochę czasu także zdążę wszystko przemyśleć 2 razy.

Cieszę się że mogłem rozwiać twoje wątpliwości :);) 

W dniu 2.02.2018 o 21:01, radecki napisał:

Dzisiaj narodził się pomysł żeby zwiększyć zbiornik, co prawda nie wiele ale zawsze to coś. Pierwotny plan przerobienia szafki uległ by zmianie i cała górna część została by usunięta, akwarium stanęło by na płycie 120x40, wyjdzie zatem 240L, wszystko pod kątem obsady 2 gatunkowej, czy ma to sens ? Filtracja raczej za wiele nie ulegnie zmianie prawda ? Dojdzie tylko koszt pokrywy zbiornika ale jakoś to przeżyję a co więcej co zastanawiam się czy nie będzie problemem wystająca płyta (podstawa akwarium) z obu stron po 5-7 cm poza obrys szafki ?

Jeśli chodzi o filtrację to moja propozycja pozostaje bez zmian nawet w zbiorniku 120x40x50...

Tak jak koledzy piszą wystająca płyta bo obu stronach zbiornika nie będzie stanowić problemu...

Opublikowano

@egon44nie chcę podwarzać twego doświadczenia i tego że filtracja jaką proponujesz będzie zła, chciałem tylko się dopytać czy nie będzie za mocny ten filtr, czytałem trochę na jego temat i podobno jest bardz mocny i już w kilkukrotnie większym akwarium powoduje bardzo intensywną cyrkulację wewanątrz zbiornika, domyślam się że prefiltr go lekko przytłumi ale czy i tak ni będzie zbyt mocny

i jeszcze pytanie jak połączyć prefiltr z filtrem ? wężami dołączonymi do filtra + jakiś kruciec do prefiltra ?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

a więc trochę zakupów popełniłem i ostatecznie zbiornik będzie miał wymiar 120x50x50 przód i boki optiwhite

akwarium się szyje w Szczecinie

filtracja ostatecznie będzie narurowa - 2 równoległe mechaniki + 2 równoległe biologi, korpusy 10" i gwint 3/4" jak i całe orurowanie na 3/4". Tutaj pytanie, czym zasypać biologi ? Matrix + ceramika do każdego korpusu 50/50, a może sama ceramika ? Mechaniki na początek pójdą sznurkowe a później sznurek zastąpi wata filtracyjna 

 

W dniu 31.01.2018 o 09:29, deccorativo napisał:

ad4  Chemia - zadnych Biotopoli , soli ibufferów.

4 testy

pH zakres 7,4-9 nie inny Zooleka lub JBLa

NH4 - JBL

NO2 - JBL

NO3 - Salifert lub JBL

koniec testów.

Ty przeczytaj i pierwsze to zbuduj ustrojstwo do nalewania wody do akwarium i kup 3 ampułki bakterii niryfikacyjnych Prodibio Biodigest i koniec zakupów chemii.

Wedle instrukcji wszystko zamówione zarówno do zrobienia "ustrojstwa" jak i testy jbl oraz Prodibio Biodigest. Kolejne pytanie, po wpuszczeniu bakterii należy zasypać pokarm aby miało co się rozkładać i pożywiać bakterie tak ? Czy co się daje aby bakterie miały pożywkę ?

 

Pozostało zrobić pokrywę (zamiar ze spienionego pcv chociaż nie wiem czy podołam i czy nie kupić gotowca) z oświetleniem, zakupić grzałkę, kamienie, piasek. Tło prawdopodobnie będzie czarne, okleina od zewnątrz lub spienione pcv do środka.

Obsada na 99% Saulosi + Hara + Maingano, 1% zostaje dla Chailosi zamiast Hary. 

 

o czymś jeszcze zapomniałem ?

Opublikowano

Jeśli dasz bakterie bez pożywki wtedy będziesz musiał dać im coś do jedzenia Może być łyżeczka pokarmu,woda amoniakalna. Możesz dać też np. SERA BIO NITRIVEC który już zawiera pożywkę i czekać co tydzień kontrolując parametry.

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
2 godziny temu, Bezprym napisał:

Jeśli dasz bakterie bez pożywki wtedy będziesz musiał dać im coś do jedzenia Może być łyżeczka pokarmu,woda amoniakalna. Możesz dać też np. SERA BIO NITRIVEC który już zawiera pożywkę i czekać co tydzień kontrolując parametry.

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka
 

ok, zostanę przy biodigest bo już zamówione i najwyżej dodam wody amoniakalnej jak gdzieś dostanę 

 

pytanie jeszcze o ceramikę, obojętnie jaka będzie dobra ? np na allegro widzę po 7zł za 1l lub po 13zł AquaNova. Czy lepiej zakupić coś lepszego od JBL np ? 2 narurowce zasypać do pełna ceramiką czy podzielić z matrixem ?

Opublikowano

Mam pytanie odnośnie cyrkulacji, robię filtrację narurową i zastanawiam się czy będzie potrzebny falownik do cyrkulacji, może odpowiednie umiejscowienie zasysu i wylotu wody do akwa wytworzy wystarczającą cyrkulację w zbiorniku? Jest szansa że się uda ? Jak w takim wypadku rozmieścić zasys i wylot ?

Opublikowano

jest wielka szansa ze się nie uda, bez falownika ani rusz.

Masz akwarium 120x50x50 takie jak ja,  minimum realnego przepływu widzę 1500l/h, z jakiej pompy chcesz to uzyskać? 

Przepływ rzędu 800 do 1000l/h to nawet nie zauważysz w tym akwarium, a odchody będą zalegać,  i wymiecie je dobrze ustawiony falownik.

Jak i gdzie go zamocować to już musisz samemu opracować bowiem każde akwarium, ułożenie kamieni powoduje inne zawirowania wody. To co u jednego się sprawdzi nie koniecznie też u Ciebie. Możemy tylko nakierować. Chodzi o to aby gówienka były wydmuchiwane z miejsc zalegania najlepiej w kierunku zasysu filtra.

Jeśli wylot masz z lewej to wlot do zasysu po przeciwnej prawej stronie akwa. 

W dniu 17.02.2018 o 22:02, radecki napisał:

filtracja ostatecznie będzie narurowa - 2 równoległe mechaniki + 2 równoległe biologi, korpusy 10" i gwint 3/4" jak i całe orurowanie na 3/4". Tutaj pytanie, czym zasypać biologi ? Matrix + ceramika do każdego korpusu 50/50, a może sama ceramika ? Mechaniki na początek pójdą sznurkowe a później sznurek zastąpi wata filtracyjna 

wg mnie to zbyt przekombinowany system, a i koszta duże, jako biolog wystarczy jeden z  1.5l max 2l ceramiki .Pamiętaj iz każda rurka/kolanko/przyłącze itp hamuje przepływ. Ważniejszy jest mechanik.

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, radecki napisał:

Mam pytanie odnośnie cyrkulacji, robię filtrację narurową i zastanawiam się czy będzie potrzebny falownik do cyrkulacji, może odpowiednie umiejscowienie zasysu i wylotu wody do akwa wytworzy wystarczającą cyrkulację w zbiorniku?

..jest bardzo duża szansa,że się uda. W 120x40x50 obywam się bez niego ( falownika).  Trochę zabawy z wlotami i wylotami oraz z aranżacją i może się również udać.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
Opublikowano

Dobrze zbudowany narurowiec, pompa 24/40 i na drugim biegu przy 15W pradu na 100% ogarnia baniak bez falownika. Ja jak w 230cm wlaczalem obie pompy na 3 bieg to na upartego moglem się pozbyc falownika, ale potem zagruzowalem i już się nie dalo.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.