Skocz do zawartości

Przygotowania oraz funkcjonowanie 180x60x60 + sump


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dodam na koniec, ze w pvcu.pl kupowalem w grudniu, mieli czarny tydzień czyli udało mi się jeszcze taniej i nie robili problemów. Przy zakładaniu konta wymagane jest podanie nipu, podałem swój prywatny. Trzeba było zamawiać na ksztaltki.pl tam chyba bez problemów dla indywidualnych.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Mała aktualizacja pracy jaką udało mi się wykonać.

Pomimo prób zakupu rur i kształtek w sklepie pvcu.pl firma nie chciała współpracować, z tego co się orientuję to koledze rekawiczka też nie udało się zakupić rur i kształtek w tym sklepie.

Zakupy poczyniłem na allegro u użytkownika - narafie który dał mi całkiem spore rabaty w przedziałach 5-12 %  co stanowiło dość fajne ceny.

A tak wygląda instalacja

Oraz półka - myślę że się przyda do testów :)

5aa50b8bd11b3_pka.thumb.jpg.c433b103fe09a1ab6dbc53e44a8dee46.jpg

 

5aa4ff2244167_instalacja(2).thumb.jpg.e7a2e10b785584f6b07b0b8ab8c7d3cb.jpg5aa4ff555c365_instalacja(3).thumb.jpg.c4b521d714d5f3d5073a6753b51e2c3d.jpgInstalacja.thumb.jpg.2d4eeaf85a4e9725284da2fc1c482a40.jpg

Nie zadawałem pytań co do wykonania tejże instalacji bo wszystkie odpowiedzi na pytania znalazłem na forum :)

Opiszę te moje wypociny:

- instalacja jest na rurach 32

- pompa to Grundfos UPS 25-40

- zabezpieczenie przed zalaniem czy to z sumpa czy z akwarium wykonałem około 2 cm od góry akwarium i podłączyłem bezpośrednio do kanalizacji

- na rurkach kanalizacyjnych jest zamontowany syfon by nie było smrodku, ale jest w piwnicy piętro niżej (brak zdjęcia)

- na powrocie wody z akwarium do sumpa jest zawór by wyregulować poziom wody w kominie

Powrót do akwarium

- za pompą wykonałem odejście do wypompowania wody do kanalizacji,

- następnie odejście do dwóch korpusów narurowych na dodatkowe media np: purigen, purolite i do akwarium wężykiem 6mm

- za tym wszystkim dałem jeszcze zawór odcinający.

Planuje teraz zamawiać gąbki i ceramikę Siporax Professional 15mm Sera - 4 do 5 L. Co o tej ceramice myślicie?

+ mam 1 L. Matrix Seachem. oczywiście tej ceramiki to chyba będzie za dużo ale ja planuje trochę przerybić i wolę mieć więcej i w miarę potrzeb dodawać niż potem domawiać 0,5 L.

Zastanawiałem się czy nie zamówić do razu purigen i purolite w obiegu będę miał około 800L. wody sump+akwarium doradzicie. Ile tych mediów dobrać?

Czy te dwa korpusy narurowe wystarczą?

Mam nadzieję że nie popełniłem błędu w instalacji !!!!

Jutro zaleję wstępnie wodą i sprawdzę szczelności oraz obieg i co będzie jak prądu zabraknie :o

Żona mówi że wyjeżdża z domu nie chce na to patrzeć :D

 

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
Godzinę temu, czaro998 napisał:

Zastanawiałem się czy nie zamówić do razu purigen i purolite w obiegu będę miał około 800L. wody sump+akwarium doradzicie. Ile tych mediów dobrać?

Czy te dwa korpusy narurowe wystarczą?

Oczywiście, że zamówić :) nie wkładać od razu na etapie dojrzewania baniaka, ale później to już wręcz konieczność - kryształowa woda z permanentnie niskim poziomem azotanów, to najlepsza motywacja ku temu :) Ja dałbym do obu korpusów purolite, żywica tańsza i łatwiejsza w regeneracji, a efekt zastosowania wystarczająco obłędny. ;)

W ogóle projekt pełna profeska, gratulacje.

Opublikowano (edytowane)

Obróć pompę!!! Wirnik ma być ułożonny w poziomie. 

Ja tez miałem poczynić zakupy w pvcu.pl, na pytanie czy handlują z osobami fizycznymi otrzymałem odpowiedż, że nie, natomiast nie weryfikują na jaką firmę się kupuje.

Jednak zakupiłem rury i kształtki w lokalnym sklepie z całkiem niezłymi rabatami.

Edytowane przez patec
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 12.03.2018 o 07:52, patec napisał:

Obróć pompę!!! Wirnik ma być ułożonny w poziomie. 

Słuszna uwaga :o sprawdziłem w instrukcji i faktycznie :) Dzięki

W dniu 12.03.2018 o 07:58, lukas1987 napisał:

Hej. Ze zbiornika do 1 komory sumpa powinny iść obie rury (spływ i rewizja). 

Tak myślałem ale przyznam że zakupiłem za mało rury:) i zrobiłem jak najkrótsza drogę w razie przelania.

Postaram się to jakoś ogarnąć w najbliższym czasie.

Dziś wstępnie zalałem zbiornik i sumpa i wyszło mi całej wody w układzie 760 L.

Akwarium 560 L. - bez spiętrzenia nad grzebień

sump 200 L. - pełny, oczywiście przy pracującym pełny nie będzie

pomiar był dość dokładny bo mierzony wodomierzem

5aa6acff3c113_wstepnezalanie(1).thumb.jpg.b7061ee8c56232ed906789f3a327e157.jpg

Z wniosków jakie wyszły to:

1. za nisko wkleiłem grzebień przelewowy

2. miałem jeden przeciek na szczęście na śrubunku pompy.

3. rewizja przelewu sumpa jest na rurce 25 i jak wyłączałem prąd to woda  z komina spływała rurą 32 a rura 25 w sumpie nie dała rady odebrać nadmiaru wody i sump był prawie pełny co prawda trwało to chwilę potem wszystko się wyrównywało. Jak pobawiłem się zaworem na spływie wody z komina do sumpa to udało mi się wszystko wyregulować.

5ab2c5227d710_wstepnezalanie(2).thumb.jpg.4f1b3b2faa8a42fb9f388c9da77ce68f.jpg

A tak na marginesie to mam wrażenie że woda z sieci jest tragiczna (jakaś żółta):(

Co prawda jest przepuszczona przez filtr sznurkowy 25 mik.

Na żywo wygląda jeszcze gorzej, zdjęcie nie oddaje jej właściwego koloru żółci

Edytowane przez czaro998
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Dziś odebrałem pokrywę z malarni więc wrzucę parę fotek i opis z jej przygotowania.

Pokrywa ma wymiary 180,7cm x 60,7cm x 15cm wysokości i grubości 2mm

zachodzi na akwarium 4 cm oraz ma luzu 1 mm z każdej strony aby swobodnie wejść na akwarium

Jest wykonana ze specjalnego aluminium odpornego na wodę morską wykorzystywanego do budowy statków.

O parametrach Pa 11 (5754) - zobaczymy jaki będzie efekt czernienia aluminium.

Kleiłem klejem Sikaflex-11FC+ biały    - który jest odporny na działanie wody morskiej

 

Podam koszty wykonania

1. Arkusz blachy aluminium 125 cm x 250 cm gr. 2mm PA-11 + profile do wzmocnień - 411 zł

     (Wzrost ceny względem zwykłego aluminium to + 25%)

2. Cięcie laserem                                - 86 zł

3. Klej                                                    - 33 zł

4. Malowanie                                      - 300 zł

5. uszczelki                                         - 20 zł

  Razem z kominem do wentylacji  -  850 zł

Swojej pracy + paliwo nie liczę

5abe4e6181ea0_pokrywa1.thumb.jpg.757b7a4b705fcaa4093c60dc9d086d32.jpg

5abe4ea0bb8d4_pokrywa2.thumb.jpg.68e4a8688eaca4c2ba321bdf781d1f85.jpg

Tył jeszcze będzie zabudowany

5abe4ed5db56d_pokrywa3.thumb.jpg.dfe3cb7a08bccca20a4977ed38f02341.jpg

5abe4f154061f_pokrywa4.thumb.jpg.2d20c89d5a9d6b42f62a2902ced2e1df.jpg

Biały element z tyłu to komin do odprowadzenia wilgoci z akwarium do wentylacji

5abe4f5596159_pokrywa5.thumb.jpg.b8bd8496850ddbd54918ec417a4f40fc.jpg

 

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.