Skocz do zawartości

Zycie w Holandii - 1069l (230x62x75) mbuna by mlody.czub


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 miesiące temu...
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)

 

Długo nie było żadnego update a trochę rzeczy się pozmieniało. Od dawna przymierzałęm się do przeprowadzenia korekty ponieważ w akwarium zrobiło się zbyt tłoczno. Męczyło mnie to ponieważ nie wiedziałem gdzie mam zacząć. Na perwszy strzał poszła cała grupa Acei. Po tygodzniach szukania znalazłem dla niech nowy dom. Nie chciałem oddawać rybek w ręce amatorów wiec za każdym razem przeprowadzałem rozmowy wkalifikacyjne 🤣. Po odsprzedaniu Acei przyszedł czas na redukcje nadplanowych samców i tak na chwilę obecno zostało: Super Red 2+6, Saulosi 1+5, Yellow 1+1, Nkhata bay 2+4, Socolofi 2+5, Williamsi jak na moje mam uład 3+5, Maison 2+4 (plus klika maluchow które się chowają miedzy skałami), Synodontisów w sumie nie to nie wiem ile mam bo ciężko jest je zliczyć.

Kolejna sprawa to oświetlenie. Druga konstrukcja belki i kolejne niezadowolenie z efektu. Treaz postanowiłem iść w innym kierunki i zacząłem szukać gotowych podzespołów. Znalazłem lampy led RGB naświetlające które dają 900 lumenow z 10W i po zamówieniu pierwszej sztuki zacząłem testowanie. Lampy są sterowane poprzez sieć wifi i możliwe jest ustawienie oświetlenia weług życzenia. Po tygodniu testowania wiedziałęm już że to będzie trzecia generacja oświetlenia baniaka.

064.thumb.jpg.046d7855233e33de28e102f4bb0ddf0f.jpg

Skonstruowałęm prosta aluminiową ramę, zrobiłem możliwość dowolnego przesówania i nachylania świateł i oświetlenie gotowe

089.thumb.jpg.899715ea42fe088a7f03bc3826135318.jpg

073.thumb.jpg.0f2f7a3e2ae5d19d5eeac6b50113ce0c.jpg

 

161.jpg.38d0ea1631c0323b7d64710a5fd4d44a.jpg

Po niecalych 4 tygodniach świecenia zaczęły na skalę masową pojawiać się zielone glony. Po prawie trzech latach zaczęło się w końcu zielenic.

243.thumb.jpg.7c7171d0eda3fe84ee9ed5577bc1b4b5.jpg

Co do obsady to najwdzięczniejszą rybkom na chwilę obecną są Williamsi. Samiec około 12cm czasem potrawi być tak agresywny i walki z Maisonem są naprawde ostre.

 

059.thumb.jpg.408bd983da917bf467c148c450813865.jpg

073.thumb.jpg.b59f9a8942c5e6263f87cafa201163c7.jpg

082.thumb.jpg.f156a690e374e8f135a5fc15d7589cb5.jpg

090.thumb.jpg.9e2662bb15c56bbde7a3ae6bdde80b86.jpg

092.thumb.jpg.20fef0ad864ef60df512ac71032732ab.jpg

Jedyny samiec saulosi który został ze względu na dość wyraźne ubarwienie:

080.thumb.jpg.c0e073a6f01c96a594bf16f25f549cd5.jpg

078.thumb.jpg.a4676bf1d96cf2b26eeb51551f4c346c.jpg

No i oczywiście redy które trą się na potęgę:

052.thumb.jpg.b79b3b1583d871a539b86bc6d9678f47.jpg

045.thumb.jpg.63b79604ff29d3e2256e0cba402d2c0c.jpg

054.thumb.jpg.403246399356b291498340a0c31eaffc.jpg

085.thumb.jpg.d1826054a1160638844375b6a77a4836.jpg

 

087.thumb.jpg.fb3bd2b1139cd51bab39dacb34a2e929.jpg

No i młody maison około 4cm, plus kilka mniejszych zachowały się w zbiorniu i mają się bardzo dobrze:

068.thumb.jpg.35a500221e0bad9600f96ab521527e08.jpg

063.thumb.jpg.e4e61f0f4869e1c1f8d9d313c2c1e598.jpg

 

065.thumb.jpg.36ecdaf2aaaac43e12f7adb852dc411e.jpg

A tak wygląda wieczorami

 

 

032.jpg

Edytowane przez mlody.czub
  • Lubię to 4
Opublikowano
29 minut temu, iquitos68 napisał:

Ciągle pamiętam temat z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w Twoim zbiorniku. Tak podsumowując jak ta sprawa wygląda na dzień dzisiejszy ?

 

Nie za bardzo rozumiem o co chodzi. Temperaturę zawszę utrzymywałem taką samą.

Opublikowano
14 minut temu, iquitos68 napisał:

Opisywałeś to w tym temacie :

 

 

Aaaaa, o to chodzi.

System ten działa od samego początku i to nawet sprawnie. Najgorsze są okresy grzewcze przejściowe to znaczy jeseń i wiosna. W zimę, gdy piec włącza się regularnie koszty ogrzewania baniaka są naprawde znikome. Jeszcze gdy obserwowałem zużycie kilowatów z tego co pamiętam to potrafiło się ono zmiejszyć o więcej niż połowę. temperatura wody oscyluje zawsze w granicach 24 stopnie, czesem jest to stopień więcej, czasem poł stopnia mniej ale fakt faktem jest że system dogrzewania baniaka z ogrzewania CO działa dość sprawnie. Działa do tego stopnia sprawnie że czasem przez 3-4 dni grzałki potrafią się w ogóle nie włączać.

W międzyczasie przeprowadziłem kilka modernizacji w systemie, założyłem extra pompe cyrkulacyjna w systemie CO ale to było bardziej z braku zajęcia niż z konieczności.

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.