Skocz do zawartości

Pomocy glony brazowe i zielone!!!


PrezesQ

Rekomendowane odpowiedzi

55 minut temu, PrezesQ napisał:

Testy Kropelkowe

Tropical NO3 - miedzy 0 a 10mg/l

Tropical NO2 -   <0.3mg/l

Tropical pH - 8

Zoolek GH - 15,   KH - 5

innych testów nie mam

Nie znam tych testów i nie mam do ich wskazań zaufania , a brak zaufania to podstawa do ich zastąpienia pewnymi testami.

Poza Zoolekiem GHiKH które na pewno wskazuje dobrze i porównywalnie do odpowiednich testów JBLa także ten Tropical pH -8 może być OK bo wodociąg w kranie mówi 7,6-7,8 więc by się zgadzało że w baniaku z biologią jest trochę wicej .

Problem w tym że my potrzebujemy wiarygodnych wyników NO2, NO3, PO4 i SiO2

a tego nie masz test tropical NO2 który pierwszy kolor ma<0,3ppm może służyć tylko do wychwycenia startu biologii w dojrzałym baniaku nigdy nie mamy 0,3ppm chyba że wytrujemy biologię albo wyrzucimy złoża.  Do oceny biologii w dojrzałym stabilnym baniaku po 3 miesiącach potrzebny jest test NO2 który pokazuje od 0,01ppm  więc tylko Salifert lub JBL

Dokładnie to samo dotyczy testu na NO3 - powinien w obecnych czasach gdy używamy żywic, biopolimerów i nano złóz  dokłądności od 1ppm. bo wynik  między 0 a 10 to teraz kilka dokładnych wyników pośrednich.

Rozważ to sobie i jeśłi cię stać razem z tymi PO4 Saliferta i SiO2 JBLa kup NO2 i NO3 JBLa

Godzinę temu, PrezesQ napisał:

4. Powiedz mi "ustrojstwo" co masz na myśli?

może Andrzej się zlituje i da pineski dla obu tematów dotyczących budowy ustrojstwa  bo mój jest w miarę widoczny ale jego gdzieś w odmętach zapomnienia - a szkoda. Ciągle ludzie pytają co to jest ustrojstwo:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, deccorativo napisał:

może Andrzej się zlituje i da pineski dla obu tematów dotyczących budowy ustrojstwa  bo mój jest w miarę widoczny

Henryk..pineskę dałem do Twojego tematu. W Twoim temacie jest mój  post ze zdjęciem. A  w  galerii jest zdjęcie z opisem:

 

 

Edytowane przez AndrzejWalb
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, krystiann napisał:

Witam mam pytanie do deccorativo o pokarm ,czytam wasze tematy sam stosuje hikari i mam podniesione PO4 Jakie jedzenie byś polecił.. co to oznacza zwykłe dalio ,bym sobie coś zamówił na alegro

Pokarmy dobieramy pod obsadę  a nie pod firmy. Jeśli wiesz jakie masz ryby czy roślinożerne czy wszystkożerne czy miechożerne tak dobierasz karmy. Ja dodatkowo kieruję się zasadą by dawać karmy klasy premium a nie najtańsze standardowe mixy czyli dla wszystkich ryb bo wiesz do czego jest to co jest do wszystkiego.

Hikari to doskonałe pokarmy ale mulą wodę i bardzo puchną więc powinny być zawsze namaczane by nie puchły w trzewiach ryb.

d- alio to pokarm Tropicala z 30% lub 6% ( zależy jak liczyć) zawartością czosnku do odkażania przewodu pokarmowego ryb by się pasożyty i  patogeny tam nie lęgły

https://www.akwarystyczny24.pl/tropical-d-allio-plus-185g1l-wieloskladnikowy-pokarm-platkowany-z-czosnkiem-p-546.html

dajesz tylko raz w tygodniu

ale to OT w tym temacie - masz pytania -podklej się do tematu w dziale Żywienie lub napisz swój

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, pozner napisał:

Ja zwrócę uwagę na to, co jest w akwarium. Masz jeden filtr biologiczny wypełniony całkowicie, co powoduje że przepływ jest znacznie zmniejszony. Do tego masz jeszcze przed nim prefiltr HW (nie napisałeś, co w nim jest), co jeszcze bardziej spowalnia ten przepływ. Efektem może być słaba filtracja mechaniczna. Napisałeś, że masz cyrkulator 5000l/h, ale jakoś tej cyrkulacji nie widać. Lustro wody prawie stoi, bąbelki powietrza spokojnie sobie bąblują. Nie podałeś też jaką masz temperaturę w akwarium. Parametry masz dobre może dlatego, że masz w filtrze ten Zeolit i Phosguard, ale przez to możesz mieć przekłamany obraz sytuacji w akwarium. Przede wszystkim tym bym się zajął. 

Sprawdź przepływ na wylocie. Jeśli jest za niski, to usuń część wkładu. Może warto pozbyć się tego Zeolitu i Phosguarda. Może trzeba zwiększyć cyrkulację i inaczej ją ustawić. Bardziej powinna być poruszana tafla wody. W tym miejscu woda jest najbardziej natleniana, poprzez ruch tafli wody. Te bąbelki przede wszystkim ładnie wyglądają. Może masz do tego za wysoką temperaturę?

Przeczytaj sobie ten artykuł:

https://reefhub.pl/cyjano-w-akwarium-plaga-prawie-doskonala/

 

pozner sprawdziłem i wylot z filtracji w akwarium jest wyczuwalny i potrafi ruszac taflą wody... no wiec moja filtracja miała za zadanie nie miec ultra duzego przepływu poniewaz wolny przeplyw wody w biologu jest lepszy niz tornado. Filtracja nie ma za zadanie byc cyrkulatorem wiec skoro cyrkulator robi mi wir w akwarium i kupska lecą do wlotu i jest czysto na piasku to nie widze zaleznosci w zwiekszeniu przepływu wrecz przeciwnie są akwarysci ktorzy upychają waty miedzy koszami aby jak najbardziej spowolnic przepływ aby biologia była jak najbardziej wydajna. W moim prefiltrze są 3 gąbki gradacji gruba->srednia->mikro->wata i miedzy tym całym wkładem u góry i na dole jest pusta przestrzen aby nie zamulało. Odnośnie napowietrzania to cyrkulator bardzo mocno rusza taflą wody do tego bardzo duza ilosc bąbli z napowietrzacza choc bąble miały za zadanie byc efektem wizualnym. Cyrkulacja jest na tyle duza ze ładnie miota pyszczakami. pozner temperature podałem w poście nad Twoim jest to 27stopni mierzone dwoma roznymi termometrami. Nie chciałbym pozbywac się phosgardu z filtra bo 150g nie zajmuje duzo miejsca a slyszalem ze dobrze działa. Oczywiscie nie neguje tego co napisales i dziekuje za poświecenie czasu dla mojego problemu a tylko opisuje co dlaczego zrobilem i co ja uwazam/uwazalem za dobre/lepsze/wydajniejsze...

2 godziny temu, pozner napisał:

Widzę, że opisałeś dokładniej co robiłeś z akwarium, więc jeśli dopiero od tygodnia masz mocniejszy cyrkulator, to potrzeba trochę czasu, żeby wszystko zaczęło lepiej funkcjonować. Ale obieg wody w filtrach możesz mieć za mały przez za bardzo przytkaną filtrację. Moim zdaniem jeśli poprawisz warunki w akwarium, to przestaniesz mieć problem z okrzemkami i sinicami. Tych drugich będziesz musiał się jednak pozbyć mechanicznie, albo chemicznie. Potem już nie powinny wrócić. Polecam przeczytać ten artykuł, który podlinkowałem. Skierowany jest do właścicieli morszczaków, ale dotyczy wszystkich akwariów.

Parametry podałeś, ale po pierwsze nie są najlepsze (NO2), a po drugie mierzone mało wiarygodnymi testami.

pozner powiem Ci szczerze ze byłem zdziwiony, ze tak mi to wszystko się zrobiło bo nie uwazam się za super speca ale na start tego baniaka naprawde poświęciłem ogrom godzin edukacji, przeczytałem cały internet, rozmowy z hodowcami, opinie spostrzezenia ludzi, którzy dziesiatki lat siedzą w akwarystyce, zloty akwarystów i zdemotywowało mnie to, że mam problem taki jak bym miał akwarium 30l  w nim 50 gupików i plastikowa roślina na środku z filtrem wyłączanym na noc...

 

Godzinę temu, deccorativo napisał:

Nie znam tych testów i nie mam do ich wskazań zaufania , a brak zaufania to podstawa do ich zastąpienia pewnymi testami.

Poza Zoolekiem GHiKH które na pewno wskazuje dobrze i porównywalnie do odpowiednich testów JBLa także ten Tropical pH -8 może być OK bo wodociąg w kranie mówi 7,6-7,8 więc by się zgadzało że w baniaku z biologią jest trochę wicej .

Problem w tym że my potrzebujemy wiarygodnych wyników NO2, NO3, PO4 i SiO2

a tego nie masz test tropical NO2 który pierwszy kolor ma<0,3ppm może służyć tylko do wychwycenia startu biologii w dojrzałym baniaku nigdy nie mamy 0,3ppm chyba że wytrujemy biologię albo wyrzucimy złoża.  Do oceny biologii w dojrzałym stabilnym baniaku po 3 miesiącach potrzebny jest test NO2 który pokazuje od 0,01ppm  więc tylko Salifert lub JBL

Dokładnie to samo dotyczy testu na NO3 - powinien w obecnych czasach gdy używamy żywic, biopolimerów i nano złóz  dokłądności od 1ppm. bo wynik  między 0 a 10 to teraz kilka dokładnych wyników pośrednich.

Rozważ to sobie i jeśłi cię stać razem z tymi PO4 Saliferta i SiO2 JBLa kup NO2 i NO3 JBLa

może Andrzej się zlituje i da pineski dla obu tematów dotyczących budowy ustrojstwa  bo mój jest w miarę widoczny ale jego gdzieś w odmętach zapomnienia - a szkoda. Ciągle ludzie pytają co to jest ustrojstwo:D

wydałem miliony monet, wiele kłótni z Żoną więc kupie te testy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy samej filtracji biologicznej przepływ nie jest tak istotny, chociaż zbyt mały może za mało dotleniać bakterie nitryfikacyjne. Im do prawidłowego namnażanie potrzeba dużo tlenu. Ty masz to dodatkowo połączone z filtracją mechaniczną, a tu przepływ jest istotny, tym bardzie, że powierzchnia wlotu jest mała. Jakaś woda Ci wypływa, tylko czy wystarczająca. Napisałeś, że;

2 godziny temu, PrezesQ napisał:

Teraz to w sumie mocniejszy falownik nic nie daje kupy dalej są

Stąd moje wnioski. Oprócz tego patrzyłem na zdjęcia, a tam tego ruchu nie widać. Dobra cyrkulacja powinna też poruszać piaskiem, więc nie powinno być na niej okrzemek. Co innego sinice, ale je powinieneś cały czas usuwać z piasku ręcznie. Usuń je z piasku i poczekaj, czy zadziała ten Phosguard. Mi w jeden dzień temat okrzemek załatwiły Zbrojniki;)

Edytowane przez pozner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, deccorativo napisał:

Awantura o powody okrzemek i sinic wybucha u nas tak 2x na tydzień i by nie wdawać się w miałką dyskusję o kolejny raz wygłoszonych mitach uprzejmie proszę  @Deadi wymień w punktach co ma zrobić  autor by się ich obu pozbyć - tylko nie zaczynaj że ma czekać następne 3 miesiące bo stracimy kolegę .

On ma rozum i samodzielnie podejmie decyzję którą drogą pójdzie.

Jak zwodnicze wygłaszasz teorie wystarczy zmierzyć testem JBL SiO2 każdą wodę z RO by się przekonać że w zależności od jakości i wyeksploatowania membrany nigdy nie wskaże wyniku 0 a zdziwisz się jak dużo membrany RO puszczają i nie tylko SiO2.

Powie ci to każdy morszczak z wodą RO którą by pozbyć się PO4,SiO2 i wielu innych związków niszczących korale dwukrotnie przepuszcza wodę RO przez chemiczne złoże jonowymienne do pełnej demineralizacji czyli używa wody RO/DI/DI  bo po RO/DI  ja mierzę nadal SiO2 na poziomie 0,2-0,4ppm .

Ja to mierzyłem wielokrotnie i moja węgrowska kranówa zawiera ok 60ppm SiO2 a po mojej RO już tylko 0,8- 1,2 ppm  więc daleko jej do zalecanego w akwarystyce słodkowodnej SiO2 0,2-0,4ppm .

Każdy z nas ma swoje doświadczenia ja miałem akwarium nie jakieś rośłinne tylko startowałem na RO/DI i nigdy nie miałem okrzemka ani sinic w naszych baniakach - dokładnie w Tanganice a jak startowałem Malawi na kranówie to były i jak sypnę garść nowego piasku to znowu mam okrzemka mimo że baniak ma 5 lat.

Podałem koledze co ja wiem ty podałeś co ty wiesz i nie chcę dyskusji między nami - chcę  by kolega autor nie miał sinic i okrzemka a które i czy w ogóle nasze rady wykorzysta dla mnie nie jest ważne.

Zrobi co zechce.

 

 

Absolutnie nie zamierzam wywoływać awantury, tym bardziej, że aboslutnie nigdzie nie napisałem, że teorie podane przez Ciebie nie mają racji bytu, tym bardziej, że bardzo cenię sobie Twoją wiedzę i fachowość w bardzo wielu dziedzinach.

Co ma zrobić autor?

1. Być roztropnym i uważnym. Nie chodzi o to by wmawiać sobie, że to co robię jest na pewno właściwe i najlepsze.

2. Nie wydawać bez sensu kasy na testy i inne specyfiki, zwłaszcza w sytuacji gdy masz jej mało. Po co Ci test na krzem z skoro na pewno jest go za dużo i mierzenie go nie ma sensu. Lepiej za tą kasę kupić coś co ten krzem zniweluje. Ja na start baniaka kupiłem JBL silicatex, a okrzemki i tak dalej są, choć nie jest to plaga.

3. Na pewno kup ustrojstwo do nalewania wody, to naprawdę mądrze wydane 100zl.

4. Zbierz 1-2 cm piachu i dobrze wyplucz pod prysznicem. Ja taki zabieg robie raz na 10-15-20 dni, zbieram zwykle z najbardziej zasranej i zabrudzonej części baniaka. Ogólnie piachu mam mało przez co łatwo jest mi utrzymać czystość. 

5. Udrożnij kubełek - zostaw litr ceramiki i minimalną liczbę gąbek, a na rurkę zamontuj prefiltr najlepiej Eheima, do którego najlepiej włożyć watę.

6. Cyrkulacja wody - temat rzeka, musisz dużo kombinować i sprawić, że nie będziesz miał obszarów stojącej wody. Sam ruch tafli wody to jedno, ale ruch wody w dolnych partiach to drugie. Ja odkąd doszedłem do w miarę dobrego rozwiązania zauważyłem ograniczoną ilość srak i bielszy piasek (mniej osiedlających się na nim okrzemek)

7. Bądź cierpliwy ?

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, PrezesQ napisał:

 to co potrafi gdzies zalegać jest zabieram przy podmianie wody zasysem lub wkładam ręczną pompkę na baterie która zbiera kupska. Karmię ryby w taki sposób aby nic nie opadło na dno, wiadomo, że nie zawsze się to udaje .... no ale z drugiej strony całkowicie zabierac te odchody to czym bedą zywiły się bakterie na ceramice? 

Moim zdaniem musisz popracować jeszcze nad filtracją i od tego bym zaczoł. Prawidłowo funkcjonującego zbiornika nie trzeba niczym odmulać. Ten zbiornik trochę przypomina sadzawkę z tym oświetleniem, ale to sobie już ogarniasz. Od tygodnia jest mocniejszy falownik, więc też na plus. Jeśli jednak wprawia on tylko zanieczyszczenia  w ruch, to znak tego, że potrzebujesz mocniejszej filtracji. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz świeże akwarium, a problem z okrzemkami i sinicami dotyka głównie świeżych akwariów. Głównie, bo jeśli zostaną stworzone odpowiednie warunki dla wykwitu sinic, to i w dojrzałym akwarium mogą się pokazać. Moje uwagi dotyczą przyszłości. Jeśli nie popracujesz nad filtracją i cyrkulacją, to sinice i okrzemki będą wracać. Większość akwarystów dotknęła ta plaga w świeżym, niedojrzałym akwarium, ale przy prawidłowo funkcjonującym akwarium odeszła i nie wróciła. Ja też na początku miałem i okrzemki i sinice, mimo dobrej filtracji i cyrkulacji. Sinic pozbyłem się chemicznie, a okrzemki załatwiły mi Zbrojniki. Od tamtej pory, a to już kilka lat, nie mam ani jednego, ani drugiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, przemo-h napisał:

Moim zdaniem musisz popracować jeszcze nad filtracją i od tego bym zaczoł. Prawidłowo funkcjonującego zbiornika nie trzeba niczym odmulać. Ten zbiornik trochę przypomina sadzawkę z tym oświetleniem, ale to sobie już ogarniasz. Od tygodnia jest mocniejszy falownik, więc też na plus. Jeśli jednak wprawia on tylko zanieczyszczenia  w ruch, to znak tego, że potrzebujesz mocniejszej filtracji. 

przemo co masz na myśli, że wprawia on tylko zanieczyszczenia w ruch? a co ma innego robić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
    • Wracając jednak do tematu - co Moderator, myślę, pochwali 😜 - @Bojar Piotrze, czy p. Darek przerzuca się w sporej mierze na skalary już-zaraz, czy to dłuższy plan? Kupowałem u niego ryby tylko raz do swojego pierwszego akwarium, nie miałem z nim też wcześniej kontaktu; nie wiem też, czy na przestrzeni ostatniego czasu podnosił ceny. Porównałem pobieżnie 4 oferty Tan-Mal: 2/2020, 4/2023, 1/2024 i 2/2024. W pierwszej ceny są ze zrozumiałych powodów wyższe (covid, wstrzymane transporty z Afryki, itd.), ale w kolejnych nieco niższe (jak na Tan-Mal, hłe hłe), a przede wszystkim stabilne. Gdy podpytywałem p. Monikę o najświeższą ofertę, wspomniała tylko o tym, że jeśli nic nie wydarzy się z kursem € (leciał wtedy na pysk i obawiali się mocnego odbicia), to ceny powinny zostać bez zmian. No, ale zastrzegam, że nigdy nie robiłem tam zakupów, nie znam tych ludzi mniej lub bardziej osobiście - a dobrze byłoby też wiedzieć, na ile opisywana sytuacja kryzysu hodowli Malawi dotyczy również tej firmy. Może ma ktoś z Was takie informacje? W takim razie zastanawiam się nad tym, co opisywał @pulpet, skoro w jego regionie rynek akwarystyczny w ogólności ma się dobrze, a nawet bardzo dobrze, to może nasz biotop ze względu na większą wrażliwość dalej odczuwa zawirowania związane z ostatnim kryzysem, zawirowaniami geopolitycznymi, covidem, wzrostem cen, itp.? Podaż owych skalarów na pewno nie odczuła tak bardzo restrykcji ostatnich kilku lat, jak ryb z Afryki, wydaje mi się. Z innej branży, ceny surowców jak stal, czy drewno i płyty wiórowe dopiero niedawno nieco spadły po rajdach ostatnich lat. A może rzecz w bardziej restrykcyjnym podejściu państw afrykańskich do odłowu ryb z jeziora Malawi?
    • @Bartek_De a gdzie ten dreszczyk emocji? Słyszałeś o randce w ciemno? To był oczywiście żart, żeby zwrócić uwagę, żeby błysnąć, żeby w końcu wprosić się do kogoś na piwo. Z tego forum to w ciągu tych prawie 20 lat poznałem osobiście tylko jedną osobę @PiotrQ, ale nie wiem czy on coś pamięta z tego spotkania  Przyjechał się uduchowiać na Jasną Górę, ale podróż go bardzo zmęczyła, a potem jeszcze zanim razem dotarliśmy... Jednak większość z Was traktuję tak jakbym się z Wami znał od lat. To też pokazuje, że fajni goście tutaj zaglądają. Przepraszam zapomniałem jeszcze o @timi-akwaria.pro, ale on był służbowo u mnie. Można powiedzieć, że przejazdem do @crav i @CoolPhone, a potem ślad po nim zaginął na parę dni 😂
    • @Andrzej Głuszyca Andrzeju, koledze chodziło o "drobne spotkania klubowiczów". Oczywiście, że również się z tym nie zgadzam. Jeśli umawiamy się na piwo w wąskim gronie przyjaciół to mamy to ogłaszać wszem i wobec i zapraszać osoby, których w życiu na oczy nie widziałem? Żaden temat czy forum nie zastąpi relacji nawiązanej na żywo, także kolego @ziemniak zapraszam do Pokrzywnej.
    • Ogólnie  trafiłeś tyle , że nie zgadzam się z tym co zacytowałem z Twojej wypowiedzi.  Na wspomniane spotkanie faktycznie nie ma personalnych zaproszeń ale zawsze w ogłoszeniach jest zaznaczone to , że dotyczą wszystkich chętnych bez względu na posiadany status . Nie jest ważne czy to klubowicz czy użytkownik. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.