Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Poprosiłem znajomego by zespawał mi stelaż 100/60cm z kontowników (4/4cm skrzydła i 4mm gr. ścianki, nogi stelażu- profil zamnknięty). pod akwa 300l. Choć widać że jest to solidna robota obawiam się że brak prostopadłych wzmocnień w środku ramy zapobiegających wyginanie się płyty może stanowić problem. :? :?: Zamierzam podłożyć pod akwa płytę pilśniową 2cm + 2cm styropian. Czy moję obawy mogą być słuszne :?:, czy może jednak wszystko będzie dobrze co o tym sądzicie.

Proszę o pomoc.


Zbyszek

Opublikowano

Może nie wypowiem się w sprawie kątowników - ale mogę z pewnością powiedzieć że sama płyta pilśniowa nie wystarczy - pozatym ma ona tendencje do tego, ze lubi strasznie nasiąkać wodą i puchnąć. - Myślę, że należy wybrać inny blat jak sklejka, jakas płyta dębowa, czy blat kuchenny.

Opublikowano

Miałem stelaż zrobiony z kątowników pod akwa 130x42x50 -273l i nie miał po środku wzmocnień, ale jako blat służyły 2 deski o grubości 4 cm. To nie miało prawa uginać się :D

Opublikowano

Witam

Ja mawiałem podobny problem z szafka pod akwarium 300l o wymiarach 120x50x50.Tanie były tylko po akwa 120x40x50 i zbyt mi sie nie podobały z a znów te fajne kosztowały by fortunę, wiec postanowiłem sam sobie zrobić szafeczkę. Szukając pomysły trafiłem na stronę Waledusza http://www.dami-rz.pl/~woczko/opis_szafka.htm, spodobał mi sie jego pomysł i konstrukcja. Szkielet szafli stanowi konstrukcja z stalowych kształtowników 30x30, całość zostało obłożona płyta wiórową, a całość po paru modyfikacjach wygląda tak: http://www.zszczerba.ps.pl/szafka.jpg i

http://www.zszczerba.ps.pl/szafkaa.jpg.

Koszt:

Szkielet: materiał 80zł, spawanie i podkład 60zł

płyta wiórowa: materiał z wycięciem elementów 172zl

W sumie za szafkę zapłaciłem 342 zł plus 4 zawiasy i wkręty :) to ok 400zl.

Podobnie wizualnie szafki kosztowały ok 1000 zł

Szafka wytrzyma spokojnie ciężar 1 tony :)[/img]

Opublikowano
Może nie wypowiem się w sprawie kątowników - ale mogę z pewnością powiedzieć że sama płyta pilśniowa nie wystarczy - pozatym ma ona tendencje do tego, ze lubi strasznie nasiąkać wodą i puchnąć. - Myślę, że należy wybrać inny blat jak sklejka, jakas płyta dębowa, czy blat kuchenny.


Dokładnie tak, bardzo polecam blaty kuchenne bez problemu do dostania w marketach budowlanych [choć niechetnie tna na mniejsze kawałki] lub mozna je kupić w firmach montujących kuchnie [tam nie ma problemu z gabarytami a i czasem jakiś odpad maja i tanio wychodzi] \Taki blat jest mocny dość sztywny a co najważniejsze wodoodporny, a co by nie robić to wody z akwa zawsze się troche wychlapie

Opublikowano

Płyta pilśniowa zupełnie się nie nadaje z powodów pochłaniania wilgoci, puchnięcia, wyginania i ogólnie słabości. Polecam włożyć coś porządniejszego. Osobiście miałem wodoodporną deskę - sklejkę na takim stelarzu, pod stare akwa 120x40x50 i funkcjonowało to bez problemu. Nie poradze ci jednak skąd taką deske wziąść bo dostałem baniak razem z tą szafką a nie wiem skąd mój darczyńca to miał.

Opublikowano

byky, mam bardzo podobnie. Wszytkie stelaze zespawane z profili zamknietych 40x60 (nogi) oraz katownikow 50x50x4 (gora) 30x30x3 (dol). Jako blat pod akwa plyta wiorowa 18 mm. Sprwadza sie.

Z tym wchlanianiem wilgoci to troche przesada. Wystarczy przed ustawieniem akwa zaimpregnowac krawedzie plyt. A po prawdzie - to woda dostanie sie do plyty wtedy, gdy rozszczelni sie lub peknie akwa albo instalacja filtra zew. nawali. I nie bedziemy myslleli wtedy o plycie czy wsiakla woda czy nie, tylko o braku wody w baniaku i jak postawic nowe.

Z tym styropianem nie przesadzaj. Policz - katownik 4 cm = 2 cm plyta + 2 cm styropian - wniosek - akwarium bedzie stalo bez zabezpieczenia przed zsunieciem. Po styropianie pelne akwa slizga sie jak lyzwa po lodzie. Proponuje daj 1 cm styropianu. Wtedy zostanie 1 cm krawedzi katownika - zabezpieczenie akwa przed zsunieciem.

Poprzeczne wzmocnienie stelaza mam zrobione tylka w jednym miejscu - dolna polka malego stelaza, na ktorej stoi akwa 93x38x38 - nad gorze akwa o wymiarach 100x40x40

Opublikowano

Co do wilgoci to oczywiście nie przesada, wszystko zależy od szczelności nakrywy i "zgrabności" przy zmianie wody. Osobiście zawsze coś nachlapie i poleje dlatego w życiu bym nie wziął pilśni. Poco mam się martwić czy poleci czy nie poleci, chlapnie czy nie chlapnie. Nie mam czasu i jadę po całości ;). Przy starej pokrywie też miałem problem chociaż była Juvela to jednak w narożnikach spływały minimalne ilości wody. To oznacza natomiast puchnięcie pilśni i jej wygięcie. W każdym razie dwupiętrowa szafka mająca na górze desko-sklejkę a na dole pilśnie jednoznacznie pokazała wyższość tej pierwszej. Zresztą przemontowanej do innej szafki i funkcjonującej do dziś.

Opublikowano

Wkońcu wolałem nie ryzykować i dałem płytę mikrowiórową 4cm i 4cm styropianu (innego akurat nie miałem). :D

Kątowniki zespawane są skrzydłami do dołu. Takie ustawienie wydaje się być mocniejsze także tak czy tak nie ma znaczenia jakiej grubości będzie płyta i stropian.

Szczerze mówiąc to nie sądziłem że pełne akwa może ślizgać się po styropianie :shock: :D


Pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.