Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zgodnie z obietnicą przedstawiam bardziej szczegółowy opis projektu jak i załączam oprogramowanie.

Na wstępie proponuje zapoznanie się z podstawami kontrolerów i programowaniem oraz podjęciem decyzji czy dam radę.

W brew pozorom nie jest to skomplikowany proces (mi zajęło ogarnięcie tematu około 1 mc głównie sprzęt bo tutaj można oczopląsu dostać, przed tym znałem tylko słowo Arduino ale ja jestem developerem to miałem łatwo).

Polecane lektury:

Sprzęt: (kupujemy gdzie lubimy, przykładowe linki do sklepów)

1 .Arduino Mega (od 159 do 49)

2. Zegar RTC DS3231 (od 12 do 9,90)

3. Moduł WiFi ESP8266-01 (od 18,89 do 15,50)

4. Konwerter poziomów logicznych – do podłączenia modułu WiFi (możemy zrezygnować i podłączyć przez rezystor) (od 9,90 do 6,49)

5. Wyświetlacz FT810 (190 widzę podrożały bo ja dałem 160)

6. Sonda temperatury DS18B20 (cena w zależności od długości przewodu przyjąłem 2-3m od 27,54 do 12,25)

7. Przekaźniki koniecznie z optoizolacją (od 14,80 do 24,90)

8. Moduł do sterowania LED (taśmy, moduły) (49,50) zastosowałem poczwórny, można pojedyncze

9. Zasilacz 12 V do zasilania całego układu jak i modułów LED (każdy sobie dobierze jaki pasuje, lub wykorzysta to co ma)

10. Zasilacz 9V do Arduino i ewentualnie do zasilaczy płytek stykowych (przykłądy)

11. Dodatkowe zakupy to kabelki, rezystory (w sumie 1 do czujnika temperatury lub zamiast konwertera poziomów logicznych).

Punkty wrażliwe to: zasilanie, moduł przekaźników koniecznie z optoizolacją, długość przewodów do wyświetlacza.
Koszt (pi x drzwi) 350 zł.

Polecam dokupić sobie Arduino Mega Sensor Shield V2.0 https://kamami.pl/moduly-sensorow-dla-arduino/197016-arduino-mega-sensor-shield-v20-compatible.html?search_query=Arduino+Mega+Sensor+Shield+V2.0&results=1 ułatwi nam to podłączanie jak i efekt wizualny naszej elektroniki będzie zdecydowanie ładniejszy.

Podłączenie:

  • piny: 28, 26, 24, 22 - moduł przekaźnika
  • piny: 6,7,8 (timer 4 ze zmienioną częstotliwością) - R, G, B
  • piny: 44, 45, 46 (timer 5 ze zmienioną częstotliwością) – W, światło szafka, wiatrak
  • pin: 2 – czujnik temperatury
  • piny: 20, 21 – moduł zegara RTC
  • piny: 18 (TX do RX wifi), 19 (RX do TX wifi) – moduł wifi poprzez konwerter poziomów logicznych (można użyć 1 rezystor) to ze względu na różne napięcie logiki w mega jest to 5V, w module 3,3V
  • piny wyświetlacz: 3 (INT), 4 (PD), 9 (CS), 50 (MISO), 51 (MOSI), 52 (SCK)

Oprogramowanie:

Temat rzeka co developer to inny pomysł. Grzebać modyfikować, dawać pomysły, zadawać pytania.

Środowisko:

Ściągamy ze strony https://www.arduino.cc/en/Main/Software Arduino IDE na moment pisania jest to wersja 1.8.2 odpowiednio dla swojego systemu oraz instalujemy.
Oprogramowanie możemy również pisać (kompilować oraz wgrywać) w Visual Studio z dodatkiem Visual Micro, Atmel Studio 7 z dodatkiem Visual Micro jak komu wygodnie.
Ja używam Visual Studio 2015 ale z tego co czytałem to ludzie chwalą sobie darmowego Atmel Studio 7.
Zainteresowani sobie poszukają w necie odpowiednich wskazówek.

Działamy:

Jako, że korzystam z różnych bibliotek i żeby była spójność do projektu dołączyłem wszystkie biblioteki z których korzystam. Po rozpakowaniu AquaBox.zip w katalogu libraries znajdują się wspomniane biblioteki.

Uruchamiamy Arduino IDE.

Pierwszym krokiem jaki musimy zrobić to wskazać miejsce do zewnętrznych bibliotek Plik -> Preferencje -> Lokalizacja szkicownika

Jak na rysunku projekt rozpakowany na dysku c: w folderze Project lokalizacja będzie wskazywać C:\Project\AquaBox

58f74ee871cf4_arduinopreferencje.jpg.b9b4d1434074c840d4bb1b7b60aebabe.jpg

Jeżeli to ustawienie pozostawimy w pierwotnej postaci (jak się nie mylę to jest to wskazanie na folder z dokumentami użytkownika\Arduino\ libraries wtedy nasze biblioteki musimy skopiować do tego miejsca.

W zasadzie to wszystko co nam potrzebne możemy kompilować i wgrywać.

Efekt po kompilacji

58f74f24a8374_efektpokompilacji.thumb.jpg.31886517a58ffb17f811c57e4126221e.jpg

Jeżeli o czymś zapomniałem (a pewnie tak) to na pewno wyjdzie w „praniu” i spodziewam się pytań.

Tak wygląda serce sterownika. Jako że jest to prototyp to zrobione na gumkę i klej :) Działa wyśmienicie i sprawdza się zasada co na drut to działa najdłużej to i pewnie tak by pozostało gdyby nie pomysł o wersji 2 (kiedy powstanie nie mam pojęcia dltego nie sugerować się poczekam na wersję 2, będą to i tak prawie te same podzespoły ale napewno inaczej zorganizowane).

Polecam zastosowanie wcześniej wymienionego Arduino Mega Sensor Shield V2.0 gdybym wcześniej trafił na tego shielda to napewno bym go zastosował zamiast płytki stykowej.

20170419_083533.thumb.jpg.5a100e029e39b621d0ab6acd1bd9aaea.jpg

Oprogramowanie AquaBox.zip

Miłej zabawy ?

 


 

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 7
Opublikowano

Wielki Szacun !!!!! 

PS. Gdybym nie był taki stary to bym zrobił maturę na podstawie tego posta !!! :e_biggrin::e_biggrin:. a na jesień spróbuję podejść do tematu i pewnie coś zepsuje :cry:

Opublikowano

Zdaję sobie sprawę, że za 1 razem będą problemy, ale zadawajcie pytania w wątku tak żeby inni też mogli skorzystać. Nie mam nic przeciwko temu żeby robić modyfikacje kodu, jak i wykorzystać tylko część do innego projektu np. sama funkcja feed. Myślę, że mogły by powstać odzielne moduły np. sterowanie pompami - timery, feed, sterowanie ogrzewaniem i chłodzeniem.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

no kolego :) szacun.. od Twojego posta zainteresowalem się arduino..i mimo ze 17 lat temu skonczylem studia gdzie programowalismy w C+ i nawet w Assemblerze i mnie to nie pociagalo, to teraz czuje ze musze zrobic swojego aquaboxa :) dzieki za mobilizacje i podzielenie się wiedza

Wysłane z mojego SM-N915FY przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Super jak programowales w c+ to super dasz rade. Z uno moze byc problem wielkosc eeprom i bodajze 3 zegary. Ale jak zrezygnujesz z obslugi led to uno spokojnie da rade. Dzialaj z arduino jak raz posmakujesz to bedziesz musial się na terapie pozniej zapisac tak wciaga W razie czego smialo pytaj.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Jezeli ktos nie chce takiego kombajna to pomyslalem, ze opracuje sterowanie samymi pompami. Wiem, ze wielu z Was posiada sterownik Romana bardzo dobry i nie potrzebuje sterowania ledami, lecz chcialo by miec np funkcje feed oraz timery w jednym. Opracuje kontroler i oprogramowanie do tego, bez zadnych wyswietlaczy, konfiguracja przez komore plus klawiaturka (przyciski) do wlaczania/wylaczamia co by z komora nie trza bylo latac. Mysle ze calosc mozna by zamknac w 60 zł max 100 zł. Troche sprzetu posiadam tak wiec bede mogl ruszyc z kopyta i zaprezentowac. Czas realizacj okolo 1 mc, bylo by i szybciej ale delegacja, praca oraz żona spowolnia proces .

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.