Skocz do zawartości

AquaBox czyli komputery w akwarium


aurban6

Rekomendowane odpowiedzi

Zgodnie z obietnicą przedstawiam bardziej szczegółowy opis projektu jak i załączam oprogramowanie.

Na wstępie proponuje zapoznanie się z podstawami kontrolerów i programowaniem oraz podjęciem decyzji czy dam radę.

W brew pozorom nie jest to skomplikowany proces (mi zajęło ogarnięcie tematu około 1 mc głównie sprzęt bo tutaj można oczopląsu dostać, przed tym znałem tylko słowo Arduino ale ja jestem developerem to miałem łatwo).

Polecane lektury:

Sprzęt: (kupujemy gdzie lubimy, przykładowe linki do sklepów)

1 .Arduino Mega (od 159 do 49)

2. Zegar RTC DS3231 (od 12 do 9,90)

3. Moduł WiFi ESP8266-01 (od 18,89 do 15,50)

4. Konwerter poziomów logicznych – do podłączenia modułu WiFi (możemy zrezygnować i podłączyć przez rezystor) (od 9,90 do 6,49)

5. Wyświetlacz FT810 (190 widzę podrożały bo ja dałem 160)

6. Sonda temperatury DS18B20 (cena w zależności od długości przewodu przyjąłem 2-3m od 27,54 do 12,25)

7. Przekaźniki koniecznie z optoizolacją (od 14,80 do 24,90)

8. Moduł do sterowania LED (taśmy, moduły) (49,50) zastosowałem poczwórny, można pojedyncze

9. Zasilacz 12 V do zasilania całego układu jak i modułów LED (każdy sobie dobierze jaki pasuje, lub wykorzysta to co ma)

10. Zasilacz 9V do Arduino i ewentualnie do zasilaczy płytek stykowych (przykłądy)

11. Dodatkowe zakupy to kabelki, rezystory (w sumie 1 do czujnika temperatury lub zamiast konwertera poziomów logicznych).

Punkty wrażliwe to: zasilanie, moduł przekaźników koniecznie z optoizolacją, długość przewodów do wyświetlacza.
Koszt (pi x drzwi) 350 zł.

Polecam dokupić sobie Arduino Mega Sensor Shield V2.0 https://kamami.pl/moduly-sensorow-dla-arduino/197016-arduino-mega-sensor-shield-v20-compatible.html?search_query=Arduino+Mega+Sensor+Shield+V2.0&results=1 ułatwi nam to podłączanie jak i efekt wizualny naszej elektroniki będzie zdecydowanie ładniejszy.

Podłączenie:

  • piny: 28, 26, 24, 22 - moduł przekaźnika
  • piny: 6,7,8 (timer 4 ze zmienioną częstotliwością) - R, G, B
  • piny: 44, 45, 46 (timer 5 ze zmienioną częstotliwością) – W, światło szafka, wiatrak
  • pin: 2 – czujnik temperatury
  • piny: 20, 21 – moduł zegara RTC
  • piny: 18 (TX do RX wifi), 19 (RX do TX wifi) – moduł wifi poprzez konwerter poziomów logicznych (można użyć 1 rezystor) to ze względu na różne napięcie logiki w mega jest to 5V, w module 3,3V
  • piny wyświetlacz: 3 (INT), 4 (PD), 9 (CS), 50 (MISO), 51 (MOSI), 52 (SCK)

Oprogramowanie:

Temat rzeka co developer to inny pomysł. Grzebać modyfikować, dawać pomysły, zadawać pytania.

Środowisko:

Ściągamy ze strony https://www.arduino.cc/en/Main/Software Arduino IDE na moment pisania jest to wersja 1.8.2 odpowiednio dla swojego systemu oraz instalujemy.
Oprogramowanie możemy również pisać (kompilować oraz wgrywać) w Visual Studio z dodatkiem Visual Micro, Atmel Studio 7 z dodatkiem Visual Micro jak komu wygodnie.
Ja używam Visual Studio 2015 ale z tego co czytałem to ludzie chwalą sobie darmowego Atmel Studio 7.
Zainteresowani sobie poszukają w necie odpowiednich wskazówek.

Działamy:

Jako, że korzystam z różnych bibliotek i żeby była spójność do projektu dołączyłem wszystkie biblioteki z których korzystam. Po rozpakowaniu AquaBox.zip w katalogu libraries znajdują się wspomniane biblioteki.

Uruchamiamy Arduino IDE.

Pierwszym krokiem jaki musimy zrobić to wskazać miejsce do zewnętrznych bibliotek Plik -> Preferencje -> Lokalizacja szkicownika

Jak na rysunku projekt rozpakowany na dysku c: w folderze Project lokalizacja będzie wskazywać C:\Project\AquaBox

58f74ee871cf4_arduinopreferencje.jpg.b9b4d1434074c840d4bb1b7b60aebabe.jpg

Jeżeli to ustawienie pozostawimy w pierwotnej postaci (jak się nie mylę to jest to wskazanie na folder z dokumentami użytkownika\Arduino\ libraries wtedy nasze biblioteki musimy skopiować do tego miejsca.

W zasadzie to wszystko co nam potrzebne możemy kompilować i wgrywać.

Efekt po kompilacji

58f74f24a8374_efektpokompilacji.thumb.jpg.31886517a58ffb17f811c57e4126221e.jpg

Jeżeli o czymś zapomniałem (a pewnie tak) to na pewno wyjdzie w „praniu” i spodziewam się pytań.

Tak wygląda serce sterownika. Jako że jest to prototyp to zrobione na gumkę i klej :) Działa wyśmienicie i sprawdza się zasada co na drut to działa najdłużej to i pewnie tak by pozostało gdyby nie pomysł o wersji 2 (kiedy powstanie nie mam pojęcia dltego nie sugerować się poczekam na wersję 2, będą to i tak prawie te same podzespoły ale napewno inaczej zorganizowane).

Polecam zastosowanie wcześniej wymienionego Arduino Mega Sensor Shield V2.0 gdybym wcześniej trafił na tego shielda to napewno bym go zastosował zamiast płytki stykowej.

20170419_083533.thumb.jpg.5a100e029e39b621d0ab6acd1bd9aaea.jpg

Oprogramowanie AquaBox.zip

Miłej zabawy ?

 


 

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaję sobie sprawę, że za 1 razem będą problemy, ale zadawajcie pytania w wątku tak żeby inni też mogli skorzystać. Nie mam nic przeciwko temu żeby robić modyfikacje kodu, jak i wykorzystać tylko część do innego projektu np. sama funkcja feed. Myślę, że mogły by powstać odzielne moduły np. sterowanie pompami - timery, feed, sterowanie ogrzewaniem i chłodzeniem.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no kolego :) szacun.. od Twojego posta zainteresowalem się arduino..i mimo ze 17 lat temu skonczylem studia gdzie programowalismy w C+ i nawet w Assemblerze i mnie to nie pociagalo, to teraz czuje ze musze zrobic swojego aquaboxa :) dzieki za mobilizacje i podzielenie się wiedza

Wysłane z mojego SM-N915FY przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super jak programowales w c+ to super dasz rade. Z uno moze byc problem wielkosc eeprom i bodajze 3 zegary. Ale jak zrezygnujesz z obslugi led to uno spokojnie da rade. Dzialaj z arduino jak raz posmakujesz to bedziesz musial się na terapie pozniej zapisac tak wciaga W razie czego smialo pytaj.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli ktos nie chce takiego kombajna to pomyslalem, ze opracuje sterowanie samymi pompami. Wiem, ze wielu z Was posiada sterownik Romana bardzo dobry i nie potrzebuje sterowania ledami, lecz chcialo by miec np funkcje feed oraz timery w jednym. Opracuje kontroler i oprogramowanie do tego, bez zadnych wyswietlaczy, konfiguracja przez komore plus klawiaturka (przyciski) do wlaczania/wylaczamia co by z komora nie trza bylo latac. Mysle ze calosc mozna by zamknac w 60 zł max 100 zł. Troche sprzetu posiadam tak wiec bede mogl ruszyc z kopyta i zaprezentowac. Czas realizacj okolo 1 mc, bylo by i szybciej ale delegacja, praca oraz żona spowolnia proces .

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.