Skocz do zawartości

Moje Malawi nr 2 - 120x40x50 - 240 litrów


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja kupowałem w tym LM w Oliwie przy Grunwaldzkiej.
Dziś akurat będę w Auchan i na Matarni więc zajadę do OBI, nie będę Cię fatygował ( nie mniej bardzo dziękuję za chęć pomocy :)).


Opublikowano

Nie ma sprawy. Gdybyś jednak w OBI tudzież w LM takowej nie dostał (już nie pamiętam ale chyba kupiłem ostatnią butelkę - chyba, że mieli świeżą dostawę) to napisz PW a podam Tobie swój numer. Ustawimy się gdzieś na mieście (mieszkam na Chełmie a Ty z tego co pamiętam na Morenie więc mamy rzut beretem od siebie) i Tobie mogę WA odstąpić.

Pozdrawiam :cool:

Opublikowano

Rozsądnym wydaje się poczekać jeszcze chwilę i zobaczyć jak będą wyglądały pomiary w nadchodzących dniach.
Z WA wstrzymam się, nie będę mieszał metod startu.
Jeśli jednak będę ją stosował, rybka zostanie odłowiona.

Opublikowano

Zauważyłem, że mam zaburzoną cyrkulację w zbiorniku.
Na zdjęciu, niebieska linia to mniej więcej nurt wody napędzany cyrkulatorem. Wylot biologia ustawiony standardowo mniej więcej na środek przedniej szyby. Strumień cyrkulatora wycelowany w środek tylnej ściany.
Mimo to, część odchodów i resztki pokarmu lądują w zatoczce po prawej stronie zbiornika (niebieska pętla). Ten duży głaz zatrzymuje cześć syfków.
Zdaje się, że po zakończeniu cyklu będę musiał przestawić aranżacje w tej strefie zbiornika :)22c2a1e3245bb23b1c9467114b7cc8f2.jpg


Opublikowano (edytowane)

Mi się wydaje, że lepiej gdyby wylot biologia był skierowany na lewą stronę baniaka aby wspomóc cyrkulator. Nie wiem czy obecnie woda z obydwu wylotów nie zderza się pośrodku i wylot biologa wyhamowuje pęd cyrkulatora.

Chyba, że zrobisz tak jak ja to zrobiłem u siebie (chociaż czy mam odpowiednią cyrkulację zobaczę jak zasiedle akwarium). Wylot biologa przedluzylem i mam skierowany równolegle do przedniej szyby.

 

20170516_213110-1.jpg

20170516_213158-1.jpg

Edytowane przez Gość
Opublikowano (edytowane)
12 godzin temu, Jerry_jerry napisał:

 

Mi się wydaje, że lepiej gdyby wylot biologia był skierowany na lewą stronę baniaka aby wspomóc cyrkulator. Nie wiem czy obecnie woda z obydwu wylotów nie zderza się pośrodku i wylot biologa wyhamowuje pęd cyrkulatora.

 

Ustawiłem wylot biologa zgodnie z propozycją, wygląda na to, że sytuacja uległa znacznej poprawie. Syfki co prawda wpłyną do zatoczki, ale po chwili poddane są ruchom wody i wypływają dalej do wlotu biologa. 
 

Czy ja dobrze widzę, kolego @Jerry_jerry, że wylot z biologa masz nad cyrkulatorem? 

Edytowane przez luck83
Opublikowano

Dobrze widzisz. W zasadzie nie nad samym cyrkulatorem ale trochę z boku. Myślałem, kombinowałem i na dzień dzisiejszy ustawienie obiegu wody mam następujące (pragnę zaznaczyć, że nie wiem czy jest ono prawidłowe ponieważ nie posiadam jeszcze ryb i może się okazać, że jeszcze z cyrkulacją będę walczył)

1. Mechanik czyli Aquael Circulator 1500 umieszczony jest z lewej strony akwarium i jego wylot jest skierowany równolegle do tylnej szyby.

2. Zasys biologa jest maksymalnie u góry z prawej strony akwarium i woda wraca tak jak na zdjęciach gdzie wylot jest równolegle do przedniej szyby. W tym filtrze nie nastawiłem się aby robił za cyrkulator (no może lekki) ale bardziej aby klarował taflę.

3. Na bocznej, prawej szybie mam umieszczony cyrkulator Tunze 6015. Jest on mniej więcej w połowie wysokości i głębokości i dmucha pod kątem na piasek przy przedniej szybie.

Taka moja uwaga. Chyba zbyt wiele oczekiwałem ale zarówno Aguael jak i Tunze w moim baniaku pralki nie robią a tego przy 100cm akwarium się bałem. Co prawda gdy Tunze skieruję prawie pionowo na piach to go przestawia ale tak jak pisałem huraganu nie ma. Liczę tylko, że wszystkie syfy z dna będą znikać.

Opublikowano (edytowane)

Aktualizując:

12.05. zalanie baniaka + 17 ml BactoActive (5  ml na każde 75 ml świeżej uzdatnionej wody) + rybka.

13.05.
NH4 - poniżej 0,05
NO2 - 0,05
NO3 - pomiędzy 1 a 5, blizej 5

14.05. 
NH4 - poniżej 0,05
NO2 - pomiędzy 0,05 a 0,025
NO3 - pomiędzy 1 a 5, bliżej 1

15.05. 
NH4 - poniżej 0,05
NO2 - 0,025
NO3 - pomiędzy 1 a 0,5

17.05.
NH4 - poniżej 0,05
NO2 - pomiędzy 0,25 a 0,05
NO3 - 1

18.05. 
Wlanie kolejnej porcji 17ml BactoActiv, zgodnie z zaleceniami producenta.

19.05.
NH4 - poniżej 0,05
NO2 - 0,05
NO3 - 1
Ph - 8
KH - 8
GH - 10
PO4 - 0
Temp. 29 st. 
Woda -  pełna klarowność (zdjęcie tego nie oddaje, ale patrząc na przestrzał zbiornika jest idealnie krystalicznie), zero zmętnień, zabrudzeń (załączam foto). 
Rybka pływa żwawo, jest zdrowa, pobiera pokarm i go przetwarza :)
Filtracja mechaniczna ładnie pracuje, brak filmu bakteryjnego, zniknął problem odkładania się odchodów po zmianie kierunku wylotu biologa i podniesieniu obrotów falownika RW-4 w trybie pracy H z 5 na 6 w skali 1-8 natężenia obrotów łopatek.

 

DSC_2000.JPG

Edytowane przez luck83

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.