Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam serdecznie.

Od dłuższego czasu zaczytuje się w forum, przyszedł czas na przedstawienie swojego projektu.

Od zawsze marzyło mi się duże akwarium we własnym domu. Jako, że udało mi się zacząć realizować marzenie o domu, nie mogło w nim zabraknąć miejsca na akwarium.Miejsce było zaplanowane i przemyślane od samego początku, czyli od projektu domu. Dzięki temu, że projekt był indywidualny, akwarium stanęło dokładnie tam gdzie chciałem. Widoczne będzie z trzech stron a całość będzie zabudowana w ścianie. Obecnie jesteśmy na etapie wykańczania domu ale akwarium już stoi i czeka na swoją kolej. A trochę to potrwa.

Do rzeczy, co już mam?

Doprowadzone media pod akwarium, czyli wodę, kanalizację. Stelaż pod akwarium wykonany z profili 60x60x3, blat to 2x18 osb, zabudowa nad akwarium z profili 30x30x3 całość zabudowana płytą osb 12mm. Dostęp do akwarium od tyłu ze spiżarki. Akwarium 200x60x60 szkło Guardian 12mm czyli standardowe 720l od Mycioka.

Wygląda to mniej więcej tak:

IMG_6482.JPGIMG_6830.JPGIMG_6854.JPGIMG_7140.JPGIMG_7151.JPGIMG_7154.JPG

 

 

Co do planów:

Całość gdzie jest osb będzie obłożona kamieniem naturalnym https://www.obi.pl/kamienie-dekoracyjne-i-klinkiery/stones-kamien-naturalny-grey/p/5614284# kamień już leży i czeka :)

Filtrację będzie narurowa 3 lub 4 wkłady mechaniczne równolegle, co do biologii muszę jeszcze doczytać co i jak. Chętnie przyjmę jakieś rady i sugestie. Pompa DAB EVOSTA 40-70. Na konkretny projekt i średnicę rur przyjdzie czas.Ostatnio moje wodociągi robiły badania wody dość dokładnie i przedstawiają się one w ten sposób: wynik 1 wynik 2 . Czy to dobra woda do malawi? Jakie wkłady powinienem zmontować do podmian wody? W planach automatyczna podmiana wody.

Oświetlenie na pewno led, myślałem o power led, ale widzę, że dużo z Was robi na modułach albo COB. Wiem jedno, będzie symulacja wschodu zachodu słońca i chciałbym uzyskać efekt refleksów na dnie.

Podłoże biały piasek. Skały, podoba mi się serpentynit. Nie wiem co z tłem, czy tylko czarna folia czy może kamienie, którymi będzie obudowane akwarium. Być może jakaś zielenina.

Co do obsady nie mam jeszcze pojęcia, ale ma być ładnie dla oka i ryby muszą żyć w zgodzie. Chętnie przyjmę jakieś propozycje.

Czekam na Wasze opinie i sugestie do projektu, mam jeszcze dużo czasu ale i dużo spraw do przemyślenia.

 

Edytowane przez patec
Opublikowano

Szczerze to na razie widzę jeden błąd - użycie płyt osb, szczególnie pod akwarium. No, chyba, że super zabezpieczone kilkoma warstwami lakieru typu jachtowy. A i tak byłbym się wilgoci, przez którą płyta może zacząć puchnąć.

Wysłane z telefonu


Opublikowano

Przychylam się do wniosku Piotra  i zadaję dodatkowe pytania:D

czy doprowadziłeś ciepła i zimną wodę.?

Jak tą osb pomalujesz od środka lakierem jachtowym i przykleisz te ciężkie okładziny kamienne - jak wpuścisz ryby do akwarium? albo przestawisz kamień na dnie?  trzeba wybić dziurę od strony tej kanciapy to przy okazji wentylację nad akwa zrobisz bo to się mocno w czopuchu zakisi.

Czy nie znalazłeś droższej pompy C.O. bo ta ok 500zł i będziesz dzwonił do producenta jak wyłączyć automatykę i przejść na tryb ręczny - taka co pompuje 3300l/h jak ta twoja i ma 3 biegi a jest energooszczędna nazywa się IBO BETA 25-60  i kosztuje coś pod 250zł.

ale twoja wola i twoja kasa.

Wodę masz super dla Malawi i wystarczy tę automatyczną podmiankę zrobić tylko na wkładzie sedymentacyjnym 5um oraz na węglu aktywnym .

Projekt ma potencjał gratulacje

Opublikowano

Witaj na forum, właściwie koledzy już wszystko powiedzieli, ja dodam tylko, że zamiast folii, świetnie jako tło spisuje się spienione pcv przyklejone od wewnątrz do tylnej szyby. Wato rozważyć także i tą opcję. Przy okazji zapytać bym się chciał o akwarium które posiadasz, czy możesz zrobić kilka zdjęć ze zbliżeniem na górne rogi, na wzmocnienia wzdłużne i poprzeczne. Planowałem niegdyś zakup u Mycioka, ale w końcu mam od Marka Reniewicza z firmy dobreakwaria.pl chciał bym porównać jakość wykonania, bo nie miałem okazji widzieć dużego baniaka od Mycioka.

Pozdrawiam

Opublikowano
12 godzin temu, patec napisał:

Nie wiem co z tłem, czy tylko czarna folia czy może kamienie, którymi będzie obudowane akwarium.

 

2 godziny temu, Pleziorro napisał:

ja dodam tylko, że zamiast folii, świetnie jako tło spisuje się spienione pcv przyklejone od wewnątrz do tylnej szyby.

Ja odniosę się tylko do tego. Stałe tło utrudni obsługę akwarium. Będziesz musiał opierać się tylko na tym, co widzisz od góry. Od przodu nic nie będziesz mógł przecież zrobić. Jakoś tego nie widzę. Tło umieszczone za akwarium pozwoli na jego demontaż w czasie prac w akwarium. No, ale może się mylę.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.