Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

 


Podstawą klarownej wody jest sprawnie działająca filtracja biologiczna i mechaniczna. Preparaty chemiczne lepiej odpuścić ale Akwesan wydaje się być preparatem biologicznym czyli naturalnym.

Dokładnie jest tak jak napisałeś, jednak aby proces nitryfikacji działał prawidłowo trzeba stworzyć odpowiednie warunki. Pomijam tu odpowiednie złoże, bo wiadomo im większe i bardziej chropowate tym lepiej. Proces ten można zwiększyć przez dodatkowe napowietrzenie tego co mamy zwykłym kamieniem napowietrzającym. Bo co nam da większa ilość szczepów bakterii skoro nie będzie odpowiedniej ilości tlenu. Ja mam turbinę sporej mocy skierowaną na wlot filtra kubełkowego i nie miałem z klarownością żadnego problemu. Sposób takiego napowietrzenia opisywał Kaczmarek z tym że kamień umieścił pod złożem w filtrze. Rozwiązanie takie wykorzystuje się w oczyszczalniach  ścieków , są to komory napowietrzające. Może dobrze by było, na początek spróbować pokombinować ze zwykłą kostką napowietrzającą.

Opublikowano
7 minut temu, lufa555 napisał:

Podstawą klarownej wody jest sprawnie działająca filtracja biologiczna i mechaniczna.

Też się zgadzam z kolegami że sprawna filtracja to podstawa by woda była klarowna. Jak się woda szybko przemieszcza przez gąbki i porusza taflą - jest dostatecznie natleniona i szybko oddaje zanieczyszczenia do gąbki czy żywic jonowymiennych. Napowietrzanie owszem szybciej usuwa CO2 z wody więc szybciej powraca równowaga pomiędzy Co2 a O2 .

Oczywiście cała tajemnica tkwi w tym słowie "sprawna" , bo sprawna będzie dla każdego inna wynikająca z tego że w każdym zbiorniku ta biologia i mechanika jest inna . Zależna od tak wielu czynników że nie ma dwu identycznych. Oczywiście pewne podstawowe zależności w naszych malawijskich baniakach są znane i to je polecamy każdemu kto widzi mętność.

Jak na to nałożymy oczekiwania akwarysty wobec braku mętności a raczej poziomu klarowności to też każdy ma inne wymagania.

Jednemu wystarczy jak patrzy z przodu i nie fruwają mu farfocle a że z boku widać maleńką mgiełkę to akceptuje a drugi nie akceptuje i chce by przez 1,5-2m wody ryby wyglądały jakby wisiały w próżni - ja mam u siebie takie odczucie i szczep85 też teraz takie ma, a poprzednio nie miał i dlatego pisał do mnie o pomoc.

W moim przekonaniu mogą być trzy żródła mętności wody.

1/ Biologiczne - wynik procesów nitryfikacji, denitryfikacji, gnicia i fermentacji czyli  wynik rozkładu materii organicznej i metabolizmu ryb oraz tworzenia się filmu bakteryjnego tak na powierzchni jak i w wodzie

 2/ procesy w wyniku fotosyntezy -  i tu powstawanie glonów w toni wody np zielona woda ale nie koniecznie zielona,  ale i pierwotniaki w róznych fazach rozwoju baniaka. Te procesy też są stale w wodzie więcej lub mniej widoczne.

3/ zanieczyszczenia mechaniczne i chemiczne - jak pylenie z piasku, wapiennych skał - czy jak ostatnio napisał jeden z nas pyliło mu złoże biologiczne - jak wymienił na Matrix to jak ręką odjął. Tu także związki chemiczne wytrącające się do takich nierozpuszczalnych w wodzie a nie zupełnie bezbarwnych z humusem DOC na czele który daje ten herbatkowy kolor wodzie.

33 minuty temu, lufa555 napisał:

Preparaty chemiczne lepiej odpuścić ale Akwesan wydaje się być preparatem biologicznym czyli naturalnym.

IMHO na przyczyny biologiczne Akwesan poradzi - na pozostałe absolutnie nie. Akwesan nie usunie mętności z piasku ani pylenia ze złoża. Co do zielonej wody nie mam zdania bo nie próbowałem Akwesanu ani zielonej wody nie miałem:).

Dlaczego ? na razie nie zastosuje Akwesanu -  bo mam znacznie lepszy równie tani - na pewno wyłącznie biologiczny system klarowania wody specjalnie do akwariów o nazwie Seachem Stability czy Kordon Tidy Tank Fresh Water ( są także znacznie tańsze firm Azoo, Kordona, i niemieckich firm także jak Sery z mieloną skała - też naturalny)

Seachem Stability 5ml/ 100l wody netto w dojrzałym baniaku czyli  20 zł na 20 tygodni czyli na 5 miesięcy w baniaku 112l. Wychodzi podobnie do  Akwesanu ale bez mętnej wody po wlaniu , bez tego rozpuszczania proszku - Stability czy Tidy Tank wyglądają  jak czysta woda - wlewasz i gotowe. no i bez bakterii psychrofilnych  bo po co nam bakterie które w 26C nie działają ? zimą w oczku wodnym to co innego tam są potrzebne.

Czekam na odpowiedz producenta Akwesanu - zobaczymy ,ale żeby była jasność - nie jestem przeciwnikiem Akwesanu - jestem przeciwnikiem preparatów do szamba lanych do akwarium i wcześniej wyjaśniłem dlaczego.

W moim przekonaniu preparaty biologiczne nie usuną mętności typu 3 czyli mechaniczno-chemicznych , na to potrzebna jest niestety chemia.

Już podałem takie jak "atrament" chemiczny choć naturalny czy teraz ten Microbe Lift Clarifier Plus - polimer koagulujący - to już zupełna chemia.

Dla wielce przestraszonych podam tylko że większość oczyszczalni ścieków wypuszcza wodę do rzek właśnie po procesach koagulacji więc i my ludzie  i nasze ryby z tym mamy od dawna styczność - pijemy taka wodę koledzy a wasze i moje ryby od dawna w tym pływają.

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano

Dla mnie sprawna filtracja o taka, która zapewni krystaliczną wodę i wolną od mniej lub bardziej szkodliwych substancji. Od dłuższego czasu w moim akwarium nie podmieniam wody ( lekko 2 miesiące ) a dolewam jedynie odparowanej raz na blisko 2 tygodnie. Jak niektórzy wiedzą mam narurowca a w nim: FBF z piaskiem, Matrix, węgiel aktywny Seachem oraz 2x korpus z purolite 520e. Do tego pracuje osobny kubełek Unimax500 z prefiltrem narurowym. Wszystkie prefiltry narurowe na bazie owatoliny. Lenistwo moje sięga już tak daleko, że wymieniam te wkłady mechaniczne raz na 3 tygodnie lub rzadziej. Co się dzieje w moim akwarium? A no nic. Woda krystalicznie czysta nawet patrząc wzdłuż 160cm. Woda czysta chemicznie w przypadku parametrów PO4 i NO3. Totalny brak problemów z rybami. Trą się, ciągle inkubują i walczą o rewiry. Akwarium działa już ponad 3,5 roku, nic w nim nie grzebię, nie zmieniam. Powoli staję się niezależne ode mnie. Raz na tydzień lub 1,5 przetrę szyby czyścikiem, codziennie karmię 2 razy pokarmami roślinnymi. 

Dla mnie to właśnie jest sprawna filtracja dzięki, której praktycznie nic nie robię. Nie namawiam do takiego prowadzenia akwarium bo jak wspomniał Deccorativo w różnych baniakach działać to może inaczej. Mi udało się dojść do takiego stanu, że mój udział ogranicza się do podglądania ryb czego życzę i innym. 

Opublikowano
Dnia 14.01.2017 o 11:20, szczep85 napisał:

Aktualizacja tematu .

Trzeba uważać przy wyciąganiu gąbki z filtra ponieważ owy osad po płynie zatrzymuje się na gabce i w moim przypadku przy wyciągania gąbki do płukania  wleciał do akwarium.:-(

I obecnie wygląda to tak 

41c9434f31bf9c75med.jpg

Teraz zobaczymy czy filtracja sobie z tym poradzi czy będzie trzeba dolać płynu. 

Tak wyglądało przed czyszczeniem gąbki! 

b2b617b408f7bf94med.jpg

Minęła godzina od czyszczenia akwarium i woda wygląda już tak 

e499a6493a7970c2med.jpg

Niestety woda sama się nie polepszyła. Została w takim stanie jak przez cały okres wcześniej.  

Dodałem 1/2 dawki płynu i mamy taki efekt.

35576f45f6fe00e9med.jpg

5eb55e532bc5fb39med.jpg

Moje podsumowanie preparatu jest takie że zagości on u mnie na stałe. 

Opublikowano

szczep a musisz tym płukaniem gąbki robić mętność by ją potem usuwać koagulantem. W ten sposób nigdy się nie dowiemy na ile czasu pomaga ten preparat.

jaką gąbkę masz ? u mnie jest 10cm ppi45 i bez tego robi podobna wodę a jak zmącę płukaniem gąbki to po godzinie pracy ponownie jest już kryształ.

Opublikowano
Dnia ‎2017‎-‎01‎-‎15 o 10:01, deccorativo napisał:

Oczywiście cała tajemnica tkwi w tym słowie "sprawna" , bo sprawna będzie dla każdego inna wynikająca z tego że w każdym zbiorniku ta biologia i mechanika jest inna . Zależna od tak wielu czynników że nie ma dwu identycznych. Oczywiście pewne podstawowe zależności w naszych malawijskich baniakach są znane i to je polecamy każdemu kto widzi mętność.

Wiem co polecacie, ale czy to jest właściwe ? Startery umożliwiające przyspieszenie procesu nitryfikacji, ja tego nie stosuję i moje akwarium jakoś funkcjonuje. Polecane złoża wcale nie są dobre do tego procesu gdyż szybko się zapychają, znam inne opinie które polecają wkłady o większej gradacji . Jest to dla mnie logiczne gdyż po długotrwałym filtrowaniu nie zapychają się, co wiąże się z długotrwałym działaniem tego procesu. Ja kieruje się na ogół zdrowym rozsądkiem, a wy skoro polecacie powinniście przeczytać poniższy link na temat nitryfikacji.
Nie czepiam się, pozdrawiam Piotr :)

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwinmKGW2sjRAhXhJsAKHRe7CAkQFggaMAA&url=http%3A%2F%2F4szyby.blogspot.com%2F2010%2F06%2Fmity-i-fakty-na-tropie-bakterii.html&usg=AFQjCNHyIgksEopHNyY-peeGyPHkAOfEtw

  • Dziękuję 1
Opublikowano
26 minut temu, deccorativo napisał:

szczep a musisz tym płukaniem gąbki robić mętność by ją potem usuwać koagulantem. W ten sposób nigdy się nie dowiemy na ile czasu pomaga ten preparat.

jaką gąbkę masz ? u mnie jest 10cm ppi45 i bez tego robi podobna wodę a jak zmącę płukaniem gąbki to po godzinie pracy ponownie jest już kryształ.

No niechce tego robić ale tak wyszło.  Gąbke mam 5cmx60cm ppi45 . 

I zmetniala w momencie jak podniosłem gabke ponad kasetę i cała woda z tym osadem od plyny splynela z niej do baniaku. 

Teraz będę gabke wsadzal do wiadra nad baniakiem. Albo zrobię przerwę i przez tydzień nie będę jej czyścić.

Opublikowano

w tym artykule z linka, który wrzucil piotriola jest jeden akapit 

Dr Hovanec robi też kilka ciekawych uwag, jak na przykład to, że nitryfikanty nie lubią światła słonecznego (źle wpływa na nie długość fal UV), dlatego też nie znajdziemy ich na wierzchniej warstwie podłoża w akwarium.

Czyli to byłby mit, że te bakterie osidlają się na wierzchniej warstwie podłoża, szybach akwarium, dekoracji, itd......

Opublikowano
40 minut temu, wojtekr napisał:

w tym artykule z linka, który wrzucil piotriola jest jeden akapit 

Dr Hovanec robi też kilka ciekawych uwag, jak na przykład to, że nitryfikanty nie lubią światła słonecznego (źle wpływa na nie długość fal UV), dlatego też nie znajdziemy ich na wierzchniej warstwie podłoża w akwarium.

Czyli to byłby mit, że te bakterie osidlają się na wierzchniej warstwie podłoża, szybach akwarium, dekoracji, itd......

Dokładnie jest tak jak napisałeś, bakterie te potrzebują do egzystencji tlenu a podłoże które posiadamy w zbiornikach jest raczej pozbawione tlenu. Ja jestem przekonany że w piasku tworzą się strefy beztlenowe. Inaczej będzie w zbiorniku który posiada ruszt na którym spoczywa piasek.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Duckdub coś nie działa  
    • Witam, ja od początku krótkiej przygody z cyrkulatorami miałem Eheim stream On 6500+. Najpierw w 300l a później w500l. Regulacja jest uboga ale szczerze mówiąc w niczym mi to nie przeszkadzało. Jeśli wycelujesz nieco bardziej w górę czy w dół to już zmienisz ogólny prąd wody. Obecnie mam w 500l podobnego Eheima 9500+ i jedzie na maksa. Woda pięknie się rusza, żadnej pralki. Ryby oczywiście duże i w ogóle ich to nie rusza. Wycelowany trochę w górę mocno natlenia wodę. Także tafla wody jest u mnie brutalnie poruszona.  Miałem dwa mniejsze tunze i chyba miałem pecha. Jeden wibrował po tygodniu i go oddałem a drugi wytrzymał z pół roku i był bardzo głośny. Też się go pozbyłem.  Ogólnie woda lekko płynie, ryby mają subtelny ruch, kupy wszystkie płyną idealnie do zasysu. Eheimy używam piąty rok jakoś.  Oczywiście jak jest całkowita cisza w salonie, ryby nie chlupia a za oknem nie jedzie Harley Davidson to słychać delikatnie cyrkulator.  Kiedyś w modelu 6500 padł wirnik, tzn był głośny i tuż przed końcem 3 letniej gwarancji dostałem nowy cyrkulator. Oczywiście żeby woda się ruszała kupiłem tanio nowy 9500 i tak został. A 6500 czeka w pudełku. Ryby mówią że wolą 9500 😁  
    • @darianus dobre wieści 🙂 może w takim razie jakoś wypali ten projekt 😉 ja posiłkowałem się taką stroną internetową: https://stacjaplantacja.pl/jak-przeniesc-rosline-do-hydroponiki/
    • U mnie skrzydłokwiaty dobrze sobie radzą w hydroponice przy ph ponad 7. Możesz podać źródło z info że ph powinno być niskie?
    • Dzień dobry,    chciałbym prosić o pomoc w identyfikacji glonów. Na środku mam wapien który zarósł jakoś pierwszy. Kolejne kamienie zarośnięte w ok tydzień czasu. Rośliny mam sztuczne.    nie wiem czy to okrzemki, brunatnice czy może jakaś dziwna wersja sinic? 
    • Ja w 375l używam dwóch jvp-132 - jeden do napędu kaseciaka, drugi do zamiatania. Poza kolorem bez uwag
    • Mała aktualizacja Udało się zainstalować hydroponikę. To znaczy samą instalację. Pod kątem roślin jeszcze sprawa nie jest zamknięta. Zapał przy tym projekcie nieco mi opadł odkąd przeczytałem, że woda w hydroponice powinna mieć pH na poziomie 5,5-6,5. Liczę mimo wszystko, że rośliny jako tako będą sobie radziły. Kupiłem skrzydłokwiata, philodendrona i jakąś peperomię  Mam jeszcze zielistkę i epipremnum. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Chwilowo próbuję w hydroponice ukorzenić odcięte pędy epipremnum.  - wlot do doniczek  - wylot z doniczek - całość umieszczona w pokrywie - doniczki zalane wodą i wypełnione gąbkami - tak się prezentuje całość obecnie (nie zdążyłem jeszcze wsadzić roślin do doniczek)   Kilka zdjęć obywateli mojego baniaczka   - Dominujący samiec Stigmatochromis Tolae. Chwilowo największy "byk" w akwarium. Ma około 15cm. - Nimbochromis Polystigma - jeden z dwóch ujawnionych samców. Już ładnie zaczyna "łapać" niebieski kolorek   - Nimbochromis Polystigma - jedna z samiczek - Exochochromis Anagenys - jeszcze nie znam płci osobników. - Dimidiochromis Strigatus - jedna z dwóch samic - Protomelas Mbenji Thick Lips - płeć jeszcze nie znana   A na koniec najmłodszy mieszkaniec czyli malutki Dimidiochromis Strigatus  Zaobserwowałem dwie sztuki  Wątpię żeby przeżyły, ale kto wie. Na razie bardzo dobrze kryją się w tej niewielkiej ilości szczelin jakie mają do dyspozycji.    
    • Mam od paru lat Tunze 6085 Tunze Turbelle Nanostream 6085 (4025167608506) • Cena, Opinie • Pompy cyrkulacyjne 17291245623 • Allegro Dla mnie jest idealny w 200cm. Dla Ciebie się nie nadaje bo nie ma regulacji mocy. Dlaczego piszę - wcześniej miałem kilka chińskich - ich trwałość wynosiła średnio pół roku. Może teraz jest inaczej, ale jakbym miał zmieniać to na pewno kupiłbym Tunze. Nawet jeśli teraz jest chiński (bo tego nie wiem)
    • Ja używam od lat taki Tunze https://allegro.pl/oferta/tunze-turbelle-nanostream-6055-10787582038 i dla mnie nie ma lepszego. Mam go w 576l. Jest cichy, wydajny i ma regulację. Ale żeby nie było kolorowo, to ma jedną wadę. Pokrętła w sterowniku są podświetlane od spodu niebieskimi diodami, nawet fajnie to wygląda. Diody emitują oprócz światła również ciepło i pod wpływem tego ciepła po jakimś czasie, plastik z którego są wykonane pokrętła kruszeje i pękają mocowania do potencjometrów i masz po regulacji😂 Oczywiście nie do końca. Nadal można regulować za pomocą małego, płaskiego śrubokręta. Na szczęście producent dziwnym trafem przewidział taką sytuację i w sprzedaży są dostępne oryginalne pokrętła https://allegro.pl/oferta/tunze-rotary-cnobs-7090-102-pokretla-do-kontrolera-11838292596 być może już z innego plastiku (nie wiem, nie sprawdzałem). Czy kupiłbym go drugi raz pomimo tej wady? Obiema ręcami i nogyma ...TAK.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.