Skocz do zawartości

Zamiana 240L na Optiwhite 480L-172×47×60h


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
2 godziny temu, marcin1ja1 napisał:
Absolutnie nie MDF. Zawsze gdzieś w rogu znajdzie sobie dziurkę, a później chłonie wodę i puchnie na potęgę.

Co do 10mm szkła przy 60cm wysokości to bym się mocno zastanowił. Grubość szkła przede wszystkim definiuje nam wysokość słupa wody. Już przy 120cm szerokości zaleca się 12mm przy wysokości 60 cm.
 

MDF-u nie będzie tylko pokrywa z PCV.


Wypowie się ktoś jeszcze na ten temat?
Z erybki wspomnieli że 12mm by nie zaszkodziło. Zbiornik będzie miał wzmocnienia dłużne i poprzeczne i 2 spinki. Dno będzie 12mm.

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
 

Opublikowano (edytowane)

Prawdopodobnie nie chcieli zniechęcić ceną końcową. Różnica w cenie między 10 a 12mm nie jest 20% jak sugeruje grubość. Jest ona dość wyraźnie większa. Szczególnie przy OW :(

Edytowane przez marcin1ja1
Opublikowano
1 minutę temu, marcin1ja1 napisał:

Prawdopodobnie nie chcieli zniechęcić ceną końcową. Różnica w cenie między 10 a 12mm nie jest 20% jak sugeruje grubość. Jest ona dość wyraźnie większa. Szczególnie przy OW :(

No tak, niestety cena jest znacznie większa.

A wzmocnienia i spinki nie wystarczą? Oczywiście rozumiem napór słupa wody, ale należało by również obronić się delikatnie szerokością, która będzie wynosić 47cm - tylko :(

Opublikowano

Skądinąd mi wiadomo, że pewien znany szklarz ze Szczecina :P klei 720-ki w standardzie (200x60x60) ze szkła 10 mm. Wzmocnienia wzdłużne + dwa poprzeczne. I stoją, nie pękają ;)
Pomijając całą resztę i co by o ww. nie mówić, to na klejeniu zbiorników akurat chłop się zna. I pewnie nie ryzykowałby, gdyby taka konstrukcja nie była wystarczająco pewna.

Idąc tym tropem, moim zdaniem 10-ka by wystarczyła. Ale jakby co, to nic nie sugeruję... :)

  • Dziękuję 1
Opublikowano
2 hours ago, marcin73m said:

Skądinąd mi wiadomo, że pewien znany szklarz ze Szczecina :P klei 720-ki w standardzie (200x60x60) ze szkła 10 mm. Wzmocnienia wzdłużne + dwa poprzeczne. I stoją, nie pękają ;)
Pomijając całą resztę i co by o ww. nie mówić, to na klejeniu zbiorników akurat chłop się zna. I pewnie nie ryzykowałby, gdyby taka konstrukcja nie była wystarczająco pewna.

Idąc tym tropem, moim zdaniem 10-ka by wystarczyła. Ale jakby co, to nic nie sugeruję... :)

Wszystko jest dobrze jak wszystko jest zrobione zgodnie ze sztuką. Dwie spinki powinny załatwić sprawę. Powiem tak Przemek daje d*** jeżeli chodzi o obsługę klienta, ale jeżeli powiedziałby, że szkło wytrzyma to bym uwierzył. Ale jakby co, to nic nie sugeruje... :) O ile dobrze pamiętam norma nie przewiduje spinek. Jeżeli się mylę to proszę o poprawę.

Reasumując w tej chwili wolałbym nie ryzykować i zainwestować w grubsze szkło. Metalowy stelaż, idealne wypoziomowanie i grubość szkła i spokojny sen. Tej wielkości zbiornik jak pęknie to woda spłynie do piwnicy. Nawet jak mieszkasz na 6 piętrze :)

Opublikowano

A się Marciny wzieli za straszenie Przemka.

Jeśli dwa Mistrze jeden ze Szczecina a drugi z Marek k Wwy tak robią a robią nie od dziś - to Przemek śpij spokojnie i czekaj na baniak.  Mistrzu z Marek zapewne dodatkowo wzmocnienia wzdłużne wklei po całej długości baniaka aż do szyb bocznych także przyklejone - takie po 5cm .

Baniak zamówiony  z 10mm + reszta - więc temat baniaka uważam za skończony i tak namówiliśmy kolegę na znacznie większy niż początkowo zamierzał postawić na tej białej szafce.

Przemu jedziem dalej  - ustrojstwo buduj, piasek, podkładki pod kamienie, kamienie, filtracje - to teraz kombinuj w międzyczasie szafkę wzmacniając.:D.

Poproś moderatora o przeniesienie do Podstaw bo od dawna same OT idą i piszemy dalej.:D

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Godzinę temu, deccorativo napisał:

A się Marciny wzieli za straszenie Przemka.

Jeśli dwa Mistrze jeden ze Szczecina a drugi z Marek k Wwy tak robią a robią nie od dziś - to Przemek śpij spokojnie i czekaj na baniak.  Mistrzu z Marek zapewne dodatkowo wzmocnienia wzdłużne wklei po całej długości baniaka aż do szyb bocznych także przyklejone - takie po 5cm .

W ofercie mam wyraźnie napisane:  wzmocnienia dłużne, wzmocnienia poprzeczne, 2 spinki przez akwarium.

Mam tylko nadzieję że powyższe wzmocnienia nie utrudnią mi bardzo aranżacje zbiornika.

Godzinę temu, deccorativo napisał:

Przemu jedziem dalej  - ustrojstwo buduj, piasek, podkładki pod kamienie, kamienie, filtracje - to teraz kombinuj w międzyczasie szafkę wzmacniając.:D.

Kamienie mam, będzie Serpentynit a pod niego styro 1cm.

Filtracja to pompa DCS-4000 w kaseciaku. Poproszę o porady którą wersje przyjąć. Matrix-a mam 1 litr w pracującym kubełku i trochę oryginalnej ceramiki Fluval-a, planuje dokupić jeszcze 1l Matrixa. Mam zakupione jeszcze 1L TMBT. Oprócz tego piasek koralowy koralowy 30kg. Wszystkie testy, oczywiście są.

Falownik planuje RW15 albo RW8.

Szafka wymierzona, formatki zamówione.

Godzinę temu, deccorativo napisał:

Poproś moderatora o przeniesienie do Podstaw bo od dawna same OT idą i piszemy dalej.:D

Szanowny Moderatorze ;) przenieście te moje nudziarstwa tam gdzie trzeba i może tytuł również zmienić na: Zamiana 240L na Optiwhite 480L-172×47×60h.

Opublikowano (edytowane)

Przemu tytuł chyba teraz sam możesz zmienić  - spróbuj to zobaczymy.

na dno nie styropian 1cm tylko zamów razem z formatkami do kaseciaka formatkę na dno spienione białe pcv 4mm - styropian ryby wydłubują a jak podniesiesz kamień to może wypłynąć mimo warstwy piasku  a może razem i formatkę tła z czarnego spienionego pcv 3mm .

Zawsze spinki utrudniają wszystko -:( ale za to  zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo obniżając koszt baniaka.

Sam mi podałeś jaką cenę podali w erybce z 10mm a jaką z 12mm  jak kolega napisał sam widzisz że nie jest to 20% wyżej.

Spinki utrudniają włożenie podkładek, tła, dużych kamieni, robią tęczę z diod led RGB a i z białych też tylko nie pełna tęcza:( Domów może w erybce dzielone szyby nakrywowe 4mm pomiędzy te spinki ? - pokrywy nie będziesz musiał robić bo belkę położysz bez hermetyzacji na tych spinkach, ale to twoja wola - podpowiadam co najprostsze i najtańsze w wykonaniu.

Kolego z ceramiką robisz bez kombinowania.

Przenosisz tylko ten 1l Matrixa z chodzącego baniaka włożone w siatkę po włoszczyżnie z warzywniaka na ruszt dna kasety i na to w drugiej takiej siatce 1l TMBT i to wszystko dajesz na start od razu a na tym stawiasz pompę i kończymy z filtracją.  Po 2-3 dniach możesz zarybiać bo to nie będzie start tylko przeniesienie doskonałej biologii z innego baniaka.

Nie dając Purolite do klarowania wody po dojrzeniu wody i wpuszczeniu ryb pod pompę włożysz matę węglową z okapu kuchennego by ci węgiel aktywny klarował wodę i to będziesz wymieniał co 40 dni.

Kończymy temat filtracji i tych kg innych złóż bo i tak nie wejdą ci do kasety - pompa musi być bardzo głęboko i stale musi mieć 20-30cm wody nad sobą mimo spadku tam lustra by co chwila nie siorbać a to ogranicza ilość złóż do max 2 litrów - jasne?

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 2
Opublikowano
24 minuty temu, eazeo83 napisał:

Kamienie mam, będzie Serpentynit a pod niego styro 1cm.

Z swojej strony nie polecam tobie jako podkład pod kamienie styropianu,z uwagi na to że będzie on podskubywany przez ryby,no i w efekcie będziesz prędzej czy później wyławiał pływające kuleczki na tafli wody...

Zastanów się nad spienionym PCV jako podkład...

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.