Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
23 minuty temu, suricade napisał:

Możesz podać wszystkie wymiary projektu , oraz nazwę pompy ?

Jeżeli za gąbką dasz kratkę ( np. malarską) to nie ma możliwości żeby gąbka się wyginała.

Na pierwszy plan 25x15x22h no ale to narazie pierwsza wersja

Nad pompą się zastanawiam czy zostawić AC1000 czy zmienić na atmana lub hydor o podobnym przepływie. 

Planuję dać dwie gąbki 10ppi oraz 30ppi po 3 cm grubości.

Ile zostawić miejsca pod rusztem?

Zastanawiam się czy i inwestować w droga ceramikę czy dać zwykłą co pracuje w kubełku.

Opublikowano

Od końca . Ceramika jakakolwiek jeżeli masz już używaną to ją przełożysz. Warto ją wrzucić w siatkę taką do warzyw, łatwiej ją będzie wyciągać w razie potrzeby

Ruszt nie jest potrzebny . Dajesz ściankę ( 25x25 cm z tego co rozumiem) i w niej robisz nacięcia dla zasysu , dalej dajesz przerwę i gąbkę 3 cm , proponuję 45 ppi . 30 przepuszcza drobiny 10 jest niepotrzebna, a dwie zajmują niepotrzebnie miejsce. Za gąbką kratka. Za kratką wsypujesz ceramikę i na to wkładasz pompę , można ją owinąć jakąś gąbką żeby nie dotykała ścianek. Nic więcej w zasadzie nie potrzebujesz, oczywiście poza wylotem wody poza kasetę.

Opublikowano

Dzięki Suricade,zaczyna mi to wszystko się ładnie układać w głowie. 

Jeżeli wystarczy jedna gąbką to jeszcze lepiej,zmiejszę wymiary kasety.

Wlot do zasysu zrobić z samego dołu przedniej ścianki?zastanawiam się czy nie zrobić go tak z 1cm powyżej dna żeby przy wyciąganiu gąbki syfki z gąbki zostawały na dnie kasety,może już za dużo kombinuje?

Zastanawia mnie wylot z kasety czy nie zrobić go z kolanek itp bo AC1000 ma wszystkie takie kształtki,myślę też czy nie zrobić otworu w górnej części i wyprowadzić wylot zamiast tak jak inni mają poprowadzone nad kasetą.

Masz może jakieś fotki swojego kaseciaka? Ciągle największą bolączką zostaje mocowanie a nie chciałbym kleić tego turbo na stałe.

59 minut temu, MaciekMaciek napisał:

@sajlen mógłbyś podrzucić linki do stron z których zamawiasz PCV, gąbkę i klej? Przyspieszy mi to pracę ;) co do różnicy poziomów to poza otworami wpływ na to będzie miała pompa i ewentualnie gęstość/grubość gąbki.

Formatki to ze sklepu farbec.pl,zamawiałem tam wiele razy zawsze idealnie docięte,pewnie inni też potwierdzą. Gąbkę na allegro,mi pasuje 25x25 więc będę miał tylko jeden bo do przycięcia. Nad klejem się zastanawiam,pewnie ten co proponował autor turbo kasety.

Opublikowano

JA mam sporego klamota. Aktualnie bez tych gąbek na górze

DSCF3256.JPG

DSCF3259.JPG

Jak widzisz zasys nie jest przy dnie.

Wylot możesz zrobić z rurek. Jeżeli dobrze obciążysz to być może mocowanie nie będzie potrzebne.

Opublikowano

A to już wiem do kogo należy filterek,po ok 60-sieciu stronach przeglądania na tym forum. Jak spisuje się zasys z boku? bo większość ma odwrotnie.

Jak kultura pracy takiego filterka?chodzi o głośność bo różne opinie wyczytałem.

Opublikowano
53 minuty temu, sajlen napisał:

Nad klejem się zastanawiam,pewnie ten co proponował autor turbo kasety.

Aktualnie w innym wątku rozważam kaseciaka i też stoję przed dylematem wyboru kleju. Już kiedyś przechodziłem horror ze źle użytym klejem do tła, więc tu nie chcę powtórzyć błędu. 

Jakie sprawdzone kleje polecacie do skutecznego i bezpiecznego dla ryb klejenia spienionego pcv? 

Opublikowano

Dokładnie jak napisał @Bezprymklej kropelka jest bezpieczny w 100 %.

13 godzin temu, sajlen napisał:

A to już wiem do kogo należy filterek,po ok 60-sieciu stronach przeglądania na tym forum. Jak spisuje się zasys z boku? bo większość ma odwrotnie.

Jak kultura pracy takiego filterka?chodzi o głośność bo różne opinie wyczytałem.

Jeżeli chodzi czystość wody i obsługę przy czyszczeniu jestem bardzo zadowolona. Z głośnością jest różnie , czasami coś się przesunie i dotyka np. szyby nakrywowej, albo pompa zaczyna buczeć. Wystarczy poprawić i jest ok. W każdym razie nie jest to głośniejsze niż wentylator laptopa.

Opublikowano

W zasadzie ekspert ze mnie żaden jeśli chodzi o kaseciaki ale tak sobie myślę. Dlaczego większość kaseciaków tudzież wszystkie nie jest po prostu prostopadłościanem umieszczanym na dnie? Wydaje mi się, że dzięki takiemu zabiegowi mamy nie tylko eleganckie pudełko ale załatwiony problem z wszelkim podwieszaniem. Kładziemy go na dnie i nawet w jednym dwóch punktach kleimy go na fixa do tła. Takie rozwiązanie w niczym nie przeszkadza aby go w razie czego wyjąć a mamy stabilny filtr bez żadnych wieszaków. Mam na myśli coś w stylu panelu filtracyjnego. Wiem, że były głosy, że pod kaseciakiem lubią sobie ryby buszować ale czasami trzeba pomyśleć o własnej wygodzie. Ryby znajdą sobie miejsce. Tak pytam z czystej ciekawości. Tak samo wydaje mi się, że między gąbką a pompą i ceramiką można przykleić kratkę rastrową a nie dawać pełnej przegrody. Dzięki temu śmieci rozłożą się równo a nie tylko na dole gąbki.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.