Jump to content

Recommended Posts

Posted

Witam wszystkich

Jestem tu nowy ale czytając posty to wiem że tu pomoc znajdę;]

 

Akwarium miałem przez kilka lat, jednak życie jest jakie jest i trzeba było zrezygnować. Aktualnie mam możliwość na postawienie dość dużego baniaka. Akwarium będzie widoczne z 3 stron 

Planuje akwarium o wym zewnętrznych 300 (dł) na 80(szer) na 75(wys), do tego komin zewnętrzny 80(dł) na 30(wys) na 17(szer) 4 otwory 45mm (na rurę calową) 2 na spływ (1 otwarta z regulacją, 2ga z durso,) 1 na pompe, 1 na rewizje)

komin prawie pełny żeby nie było wodospadu

w akwarium planuje obsadę niewielką jak na wielość akwarium, nie wiem konkretnie jakie będą ryby, ale głównie pyszczaki z malawi + zbrojniki (1-2 sztuki) , kilka kirysków. (tu jeszcze nie ma decyzji bo najpierw chce zapewnić im środowisko bo iśc do sklepu i kupić to nie problem, ale jak ktoś chce się co do obsady wypowiedzieć to ryby kolorowe, raczej nie agresywne)

na dnie piasek lub drobny żwir + troche kamieni i korzenie. Raczej bez roślin

To o co chciałem zapytać szczególnie:

Sumpa mogę zrobić max na 160 cm długości , chyba że będzie z 2 akwarii...

Zakładając dł 160, szer 50 i wys 45 będzie miało ok 350l (wym zewnętrzne)

planuję zrobić zrzut na szerokość 10cm, przelew dolny i komora z gabką 10 cm (te 2 komory będą miały dno wyżej żeby zrobić tam odpływ co ułatwi czyszczenie -  kanalizację mam zaraz obok sumpa), przelew górny na płytce z plexi z dziurami tak żeby woda kapała (lepsze napowietrzanie - nie wiem czy dobry pomysł ale widziałem u kogoś z sumpem z żółwiami) szer 20cm, przelew dolny 10cm, górny 10cm, dolny 10cm wszystkie z ceramiką lub keramzytem, i komorę pompy , przelew górny, ok 90cm 

brak technicznego ale nie ma zabardzo jak je dać, chyba że kom pompy jeszcze podzielę tylko pytanie czy jest potrzeba. Do kom. pompy chce dać grzałkę i dolewkę wody

ilośc wody po uruchomieniu sumpa która pójdzie do akwa to: spiętrzenie (myślę że będzie max 1 cm ale dla pewności założyłem 2 cm) 2cm na 80cm na 300cm (pomijam gr szkła) i komin 15 na 30 na 80 co w sumie da ok 84 litry max (rzeczywiście mniej). komora pompy ma max ok 170 L. więc po odpaleniu zostaje 86 litrów (minimum a raczej będzie więcej) co da wysokość lustra wody w sumpie ok 19cm. nie wiem ile taka pompa jebao dc 8000 (taka planuje) potrzebuje wody ale nawet jak na wysokość 10cm to mam zapasu na parowanie wody ok 40 litrów. Zakładając automatyczną dolewkę wody powinno wystarczyć

Ale sproszę o sugestie opinie itp

Dziękuje

PS. pomieszczenie w którym będzie akwarium będzie miało ok 100 mkw na wysokość 2,8 metra. Do obudowy dam 2 wiatraki, mam nadzieje że wystarczy na parowanie i że w mieszkaniu nie bedzie grzyba. Ale czy można na akwarium dać szybę? kiedyś przy małym akwarium zdawało egzamin, ale czy przy takim.....?

sump rysunek.jpg

 

Posted

Witam. Bedzie sump

Wiem ze brojnik i kirys to nie ten biotop ale chyba to nie szkodzi? Po za tym dlatego napisalem ze malawi i takie ryby

Posted

Parametry wody dla tych 3 gatunków są różne choćby PH:

Zbrojnik " Należy je trzymać w wodzie kwaśnej lub lekko-kwaśnej (5.0 – 6.5 pH) "

Kirys "PH 6"

Pyszczaki Malawi " 7,6 do 8,8. "

Dlatego nie powinny być trzymane razem.

Posted

kolego dwa twoje zdania mówią wszystko.

9 godzin temu, dero napisał:

Ale sproszę o sugestie opinie itp

Dziękuje

 

1 godzinę temu, dero napisał:

Bedzie sump

To po co pytasz ???

przecież wszystko masz do bólu ustalone - będzie sump i kiryski ze zbrojnikami i żadne dobre logiczne rady nie docierają. Nawet te rózne pH dla tych ryb.

Jeśli na prawdę prosisz o sugestie a nie potwierdzenie tylko twojej rozbuchanej wyobrażni o akwarium to posłuchaj.

Sump to wspaniała i najlepsza filtracja dla morskiego bo tam odpieniacz stoi a to najlepsza filtracja  - u nas tego nie ma więc filtracja musi być jak w słodkowodnych - na ceramice i gąbce i nie usuwanie na bieżąco jak w oddpieniaczu tylko zbieranie i kumulacja tej organiki ( czytaj gówna).  Te nasze ryby dają tego tyle że chyba i odpieniacz nie dałby rady.

Do takiego 1800l baniaka wystarcza dla idealnej filtracji czyli doskonałych parametrów wody i czystego dna  tyle:

-  4,5 litra dowolnej ceramiki oprócz keramzytu, zeolitu

- gąbka ppi45 o wymiarach  12x5x45cm

- pompa Jebao DCT4000

-falownik Jebao RW15

Może żygasz gotówką ale policz ile będzie kosztował zwykły baniak z dobrego szkła a ile z tymi kominami otworami przelewami i sumpem jak nasze całe akwaria z cała tą automatyką podmian i dolewek.

U nas zastępuje to 1-2litry Purolite A520E lub 2litry TMBT  to koszt 76zł lub 200zł.

Nie odwodzę cię od sumpa bo masz to wbite w głowę na stałe ale może argumentacja koleżanki i VarllaTa i innych a szczególnie rachunek ekonomiczny coś dadzą ci do myślenia.

Zacznij od wpisania w swój profil - miejscowości bo automatyczne dolewki czy stała podmianka wymaga dobrej wody w kranie a ty nawet nie wiesz co pijesz.

A jak masz kranówę z ph 6 a NO3 = 40ppm?? to co zrobisz - tylko kiryski wytrzymają.

 

 

 

Posted (edited)

dziękuje za info

suricade - szybko wyjaśnione dlaczego nie razem:]  to co można dać żeby pasowało a było przy dnie? czy takich w malawi nie ma?

deccorativo dzięki za wyjaśnienie bo to był cel, nie napisanie przez VarllaT daj to i to (tu bez urazy ale skoro ktoś się zna lepiej, a jak widze to tak jest, to się piszę, a temat założyłem żeby się cos dowiedzieć ).  Znasz się lepiej ode mnie ale jak możesz to poświęć te pare minut i napisz co i jak.

Ja poświęciłem i sump dlatego chce (chciałem) bo gdzie nie napisałem "co do akwarium większego niż 1000L" to każdy pisze o tym żeby dać sumpa bo można tam dać wszytsko. Nawet jak byłem na stronie Grzegorza to sump do malawi dawał,  a ma duże doświadczenie. 

Akwarium nie jest jeszcze zrobione więc można zmieniać.

Może dalibyście jakiś odnośnik do budowy takich filtrów?

http://forum.klub-malawi.pl/topic/13473-jbl-e1501-czy-e1901-czy-kaseciak/

sam też poszukam bo jak rozumiem ich budowa jest ala sump? mi najbardziej chodzi żeby nie mieć w środku żadnego sprzętu, i móc jak najwięcej dać na zewnątrz. Wielkość sumpa głównie po to zeby komora pompy była duża i zebrała wodę ze spiętrzenia i komina (dalej zakładając że będzie komin - nie wiem jak jest przy innych filtrach)

Jestem z Tychów

http://rpwik.tychy.pl/biuro-obslugi-klienta/twardosc-wody/

http://rpwik.tychy.pl/biuro-obslugi-klienta/jakosc-wody/tychy/

Z wodą może nie być aż tak źle, (tzn z PH) ale czym je zwiększać?

Jaka powinna być pompa? bo sugerowano żeby był przepływ kilkukrotny na godzinę i dlatego jebao 8000, a piszesz że wystarczy 4000. Nie ma co przesadzać z wielkościami (rachunek ekonomiczny jest ważny) ale czy taka wystarczy?

Edited by dero
zapominałem dodać
Posted
52 minuty temu, dero napisał:

Z wodą może nie być aż tak źle, (tzn z PH) ale czym je zwiększać?

..właśnie. Jak uruchomisz akwa, ustabilizują się parametry wtedy będziesz czy i  ile podnieść pH. Ja od zawsze podnoszę po prostu sodą kuchenną. W "szukajce " wszystko znajdziesz na ten temat ale to zostaw sobie na końcu jak Ci parametry się 

ustabilizują.

57 minut temu, dero napisał:

to co można dać żeby pasowało a było przy dnie? czy takich w malawi nie ma?

...pomijając ,że to nie ten biotop i nie te parametry o czym napisała Agnieszka to w naszym biotopie nie ma ryb czyszczących dno ( bo chyba o to Tobie chodziło). Dlaczego? Bo jak wiesz wszystkie resztki organiczne są wymiatane do filtrów...mamy  na dnie piasek który tworzy bardzo szczelną strukturę od wierzchu nie pozwalając tam gromadzić się resztkom tak jak jest przy żwirku. I tam przy żwirku w roślinnym jest to w pewnym sensie wskazane a nadmiar wyczyszczą ( wspomogą) ryby o których piszesz bez zagrożenia wzrostem NO3. U nas tego nie ma...nawet jak ktoś trzyma kilka roślinek. Dlatego jak już wcześniej pisałem pomijając parametry i biotop nie ma praktycznego sensu trzymania ich w naszych zbiornikach.

Posted

No teraz kolego znacznie lepiej - nie na upartego sump i kiryski.

Nieco pojaśnie ci o co biega.

54 minuty temu, dero napisał:

suricade - szybko wyjaśnione dlaczego nie razem:]  to co można dać żeby pasowało a było przy dnie? czy takich w malawi nie ma?

Przy dnie najbardziej pasują Military Helmet  ewentualnie Helenki w ostateczności Świderki:D ale nie zawsze da radę je utrzymać - ryby je zjadają:e_sad:

56 minut temu, dero napisał:

sam też poszukam bo jak rozumiem ich budowa jest ala sump? mi najbardziej chodzi żeby nie mieć w środku żadnego sprzętu, i móc jak najwięcej dać na zewnątrz.

Kaseciak to taki wąski sump wsadzony do baniaka jak pod to twoje cudo 1500l  wystarczy taki 14x32x45cm czyli zabierze 20l z tych 1500l i może być schowany w tło 3D i nic nie zajmie a nawet może być nie widoczny -ty raczej o tym tle pomyśl a nie o 4dziurach w dnie baniaka.

Może takie  https://www.aquadecor.rs/en/3d-aquarium-backgrounds-model-c.php

jak zrezygnujesz z tych dziur ,kominów i sumpa to niemal starczy na takie tło. - to tylko 627Euro

Napisałeś że akwarium będzie widoczne z 3 stron ale ważne z których trzech bo ostatnio modne jest takie - przód-tył-bok wtedy tła nie ma.

A do takiego kaseciak robisz ala wielki kamień .  Prześledz poczynania kolegi Darka - grabiec

Twoje chciejstwo by nie było w środku żadnego sprzętu to raczej mało realne przy 3m i tej ilości wody.  Raczej myśł by woda nie opuszczała baniaka a kombinuj z oświetleniem i pokrywą.

Moim zdaniem musi być falownik i to RW15 coby kręcił wodą. Do filtracji mechanicznej i biologii wystarczy ten DCT4000 bo on w kaseciaku w realu będzie lał te 4000l/h . Ty kombinuj kto ci sklei za ludzkie pieniądze i przytaska do Tychów ten baniak.

Wpisz te Tychy w profil swój bo zapomnę skąd jesteś.

Posted

Witam

Tychy wpisane, a o kaseciaku poczytam wieczorem lub jutro.

Akwa mam zamówione ale nie sklejone. Kasa wydaje mi się w miare bo na pomorzu zaproponowali więcej niż to co mam, a pytałem w kilkunastu miejscach. Generalnie cenę akwa akceptuję. Zamówione było z kominem ale można z niego zrezygnować

Tylko taki kaseciak z całości jest tańszy oczywiscie, ale zasada jego działania jest podobna jak sądzę? (ma wkłady i wode filtruje;]) tylko może to co ja wymyśliłem jest za bardzo przesadzone.

Problem tylko w tym że akwarium bedzie widoczne z 2 dłuższych boków i jeden krótszy, czyli nie mam jak wstawić go na dłuższej szybie i ogólnie żadnego tła nie robię.

Chyba że na krótszej bo z podanych przez Ciebie Deccorativo wymiarów kaseciak jest mały. Jak sądze dany w środku akwarium

Tło 627E czyli jakieś 2700 to taniej wyjdzie sump. Poczytam o kaseciaku;]

A w jaki sposób Wy filtrujecie? Deccorativo rozumiem że kaseciak, AndrzejWalb też? Może macie gdzieś opisaną budowę?

PS. pomysł z sumpem wzięty między innymi z tąd

http://forum.klub-malawi.pl/topic/8855-jaki-litraż-sumpa-i-ile-przegród-do-1080l/

a podobało mi się w nim to że filtracja była w nim taka że o parametry wody chyba nie trzeba się bardzo martwić (tzn o NO3), można zrobić dolewkę wody automatyczną (zakładając że woda jest ok), a zamiast falowinia chciałem tak ustawić i zwężyć wylot wody z sumpa do akwa  żeby był ruch wody (ewentualnie dać rurkę do akwa) zawsze to mniej rzeczy w akwarium, brak filtra, grzałki bo wszytsko w sumpie

Dlatego też na początku w zasadzie jedynym dla mnie dobrym był sump (o kaseciaku nawet nie słyszałem;] )

Poczytam zatem o kaseciaku

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Witajcie moi drodzy za 2 miesiące przychodzi moje nowe akwarium 200x80x70 wiec pora na dobór obsady. Mam nadzieje ze znajdą się jacyś specjalisci ktorzy cos podpowiedzą w tym temacie. Wybór padł jak w temacie na non mbuna a konkretnie na : Placidochromis sp. "blue otter"   (wyjadacz) Lethrinops albus ( grzebacz ) Copadichromis borleyi „Mbenji” ( lub ewentualnie Copadichromis sp. „virginalis gold”)  (toniowiec) Labidochromis caeruleus („yellow”) (skalniak)   Otopharynx tetrastigma * podoba mi się również Otopharynox Lithobates Black Orange Dorsal tylko nie pasuje mi za bardzo do obsady, duzo w internecie sprzecznych informacji choćby dotyczących temperamentu czy terytorializmu. Załozenie bylo takie zeby zbiornik był maksymalnie reprezentatywny z jak najwieksza iloscia wybarwionych samców. Tu pojawia się wazne pytanie w przypadku zaproponowanej obsady na ile samców i samic moge sabie pozwolić ??  Starałem się dobrać obsadę spokojną o podobnych upodobaniach pokarmowych i różnych upodobaniach terytorialnych ( jak na akwarium oczywiscie ) i róznym zachowaniem.  Czy powyzsza obsada ma sens czy moje załozenia nie są błędne  ???
    • U mnie lek na płochliwość to przerybienie lub dodanie non-mbuny która u mnie nigdy nie była płochliwa. W momencie kiedy mbuna ciągle przestraszona siedziała pochowana to non-mbuna jak gdyby nigdy nic ciągle pływała po całym akwa, pod lustrem wody i przy miejscu karmienia zwłaszcza jak ktos podchodził do akwa to od razu kotłowanina przy przedniej szybie w miejscu karmienia. W ten sposób mbuna uczy się od non-mbuny takiego zachowania i płochliwość ustępuje.
    • I oczywiście data ważności testów zachowana
    • Zmierzyłam powtórnie, test na azotany wytrząsałam przez 1min, wyniki takie same, NO3 nadal pomiędzy 1 a 5.
    • Jeśli możesz to zrób też pomiar na wodzie z innych źródeł - kranica, mineralna, z innego akwarium, etc. i porównaj, jeśli wszystkie wyjdą podobnie, to albo źle testujesz albo test wadliwy.  Sprawdź też datę ważności na dnie pudełka. Nie wiem jak z innymi, ale u JBL przeterminowane testy są tylko do wyrzucenia. 
    • @Tomasz78 może tak jak mówisz była to trefna partia. Na forum więcej osób się skarżyło na ten test więc zdecydowałem się zakupić po prostu Zooleka.
    • Trafiłeś na jakąś wadliwą partię. U mnie test NO3 spisuje się bardzo dobrze pod warunkiem że stosuję się do starej instrukcji, czyli wstrząsanie 1 minuta. Pomiar wody w akwa przed podmianką 30, woda z kranu 1-3, także logika tu jest, dodatkowo wspomagam się testem salifert i wyniki są takie same. Można się tylko domyślać co JBL odpie...lił z ta nową instrukcją, może starzy pracownicy co ten test wymyślili odeszli/zostali zwolnieni... nowi pracownicy pojęcia niemają co robią... trudno stwierdzić co tu się stało. Nie może Ci się wydawać, żeby pomiar był dokładny musi być dokładnie 1 minuta silnego wstrząsania, nastepnie czekasz 10 minut do całkowitego rozwinięcia koloru.
    • Czyli kucie i wylewka sprawa jasna w takim razie  a stelaż z suporexu  8 czy 12 i na to blat ma sens ? Bo widziałem w necie kilka takich zdjęć ale nie znam nikogo osobiście żeby podejrzeć i zobaczyć jak to wygląda w praktyce z otwarciami na kable, rury od filtra itd
    • Ja miałem trzy razy taką sytuację, która za każdym razem trwała od tygodnia do dwóch. - pierwsza - przyczyną tak jak u @hilux był wyjazd wakacyjny, - druga - przyczyną było polowanie siatką na kilka określonych ryb, - trzecia (najśmieszniejsza) - zwykle ubieram się w jakieś stonowane kolory, założyłem pomarańczową koszulkę do biegania i poszedłem nakarmić ryby  Myślałem, że się pozabijają o skały! Przez tydzień tak reagowały na podejście do zbiornika.  @Maciek 1205 Nie podałeś nigdzie informacji jak długo ryby pływają u Ciebie?
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.