Jump to content

jak podwyższyć twardość węglanową?


PTB_PL
 Share

Recommended Posts

tww mam na poziomie 4-5 to raczej za nisko, jak można podnieść ten parametr najskuteczniej? w obsadzie mam 6 yellowów i 6 maingano w 200L baniaku, filtruje to JBL CP 250 wypełniony po brzegi ceramiką bio a w środku hula Aqua Szut 750 + mała kaskada ale to jaki skimmer.


Pozostałe parametry:

NO2- 0

NO3 - 30

TWO - 17

TWW - 4 - 5 (nie mam dokładnego testu) 5 in 1 Tetra

pH - 8

Link to comment
Share on other sites

Wapienie jako dekaracja, koralit jako wkład do filtra. Można też jako podłoże zastosować żwirek koralowy ale to drogo wychodzi.

Link to comment
Share on other sites

a ile tego żwirku wystarczy? bo bym podłoża dosypał:)

Lepiej wsadź koralit jako wkład do filtra, łatwiej wymienić. A żwirek koralowy to nic innego jak zmielony koralit.

Link to comment
Share on other sites

no ale jak wsadzę do filtra ot będe musiał zrezygnować z części biologii a tego nie chce, wsypując na dno nie będę musiał redukować biologi. Do filtra to ok 1L a na podłoże? 2 wystarczą?


i jeszcze jedno pytanie, czy trzeba wstrząsnąć mieszankę wody z testem czy po prostu dolać trochę testu i czekać i nie mieszać ani nie trząść?

Link to comment
Share on other sites

mam jeszcze jedno pytanie, właśnie zrobiłem test kropelkowy na pH i wynika z niego, że mam 7,6 i teraz moje pytanie, te pyśki które mam od narodzin były trzymane w takiej wodzie o takim pH czy takie pH może zostać czy trzeba je koniecznie podwyższyć? jeśli trzeba to w jaki skuteczny sposób aby nie dodawać chemii?

Link to comment
Share on other sites

Takie pH samo w sobie nie stanowi zagrożenia, ale KH na poziomie 4-5 to bardzo mały bufor i w razie czego możesz mieć spore obniżenie pH w krótkim czasie. Podnieś sobie KH do 10 i utrzymuj, a wtedy pH już się specjalnie nie przejmuj.


Ja stosuję i polecam sól Aquadur Malawi/Tanganika przy podmianach. Aquadur kupisz na przykład tutaj:


http://sklepmalawi.pl/sklep/index.php?d=produkt&id=1768


Ale można "przyoszczędzić" i spreparować sobie podobną sól samodzielnie, tyle, że będzie bez mikroelementów, ale to mały problem. Dokładne przepisy znajdziesz tu:


http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/salts.html


Zamieszczone tam receptury można modyfikować, pozostając na przykład tylko przy NaHCO3 i MgSO4. Dawkowanie też może być mniejsze, bo oni tam dawkują tak, żeby mieć wodę GH14 i KH14, a według mnie nie ma potrzeby widnować tak wysoko.


Niektórzy stosują samo NaHCO3 (wodorowęglan sodu, tzw. soda oczyszczona, do kupienia w aptece i w innych miejscach, byle czysty),

więcej o tym związku tutaj:


http://pl.wikipedia.org/wiki/Wodorow%C4%99glan_sodu


Kupisz to na przykład tutaj:


http://www.erybka.pl/product_info.php?products_id=1454


W każdym razie jak ktoś lubi się bawić i chce oszczędzić, może spokojnie sam zrobić takie mikstury, za tzw. psie (rybie?) pieniądze. Ja utrzymuję KH10 używając 30 gram Aquaduru na podmianę 90 litrów co tydzień - dwa, wychodzi powiedzmy 90 gram na miesiąc, czyli opakowanie 250 gram za 25,50 starcza mi na prawie trzy miesiące. W sumie koszt 110 PLN rocznie. Na samymy wodorowęglanie sodu wyjdzie ci jakieś siedem razy taniej, ale to tylko jeden składnik - co prawda najważniejszy.


Oczywiście, na początek, do podniesienia bufora, zużyjesz jednego lub drugiego więcej - stopniowo, aż dojdziesz do wymaganego KH. Potem tylko podtrzymujesz przy podmianach. U mnie właśnie tak wychodzi, jeśli przed podmianą mam minimum KH10, to daję 30 gram, jeśli mniej, daję 45 gram i przed następną już mam minimum KH10.


Owszem, można to nazwać chemią, ale nie róbmy sobie jaj :-) to jest jedyna chemia, którą stosuję. Kiedyś mam zamiar dojrzeć do hydrocarbonatu, jak mi się uda wreszcie zdobyć jakieś informacje co do jego skuteczności jako bufora.

Link to comment
Share on other sites

na razie wrzucę 2kg żwiru koralowego na dno i zobaczę co się będzie działo. Po tygodniu dam znać jakie są parametry a wtedy jak by KH stało w miejscu to zapytam o dokładne dawkowanie sody oczyszczonej.


Dzięki serdeczne za pomoc!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • triamond
      Idziemy offtopic... ale Jeśli porównamy 2 pompy J. : DCP 2500, 23W (DC), za 329 pln i Fa 2500, 45W (AC) za 150 pln., to różnica w cenie zwraca się przed upływem roku przez niższy rachunek za prąd (192 kWh po 1 pln). Po kolejnych 2 latach masz nową pompę. Stawiam, że trwalsze będą DC, bo mają zabezpieczenia przed pracą na sucho i zablokowaniem wirnika. AC w takich sytuacjach mogą się spalić. DC mają też płynny start - bez uderzeń wirnika i są ciche. W przypadku awarii można wymienić sam sterownik, albo nawet zrobić samemu (https://forums.reefcentral.com/threads/use-pwm-to-control-your-jebao-dct-pump-using-brushless-motor-controller-from-ebay.1913488/).
    • Nath_147
      Jak nie masz jeszcze ryb, to daj folie na tylną (i ewentualnie lewą) szybę. oracal ma spora paletę kolorów, jasnoszary mat dałby ci taki sam kolor jak masz teraz odbijającej się ściany.
    • pablomas
      Jest 👍 mam juwela od lat z różnicą poziomu. Nie powiem ile bo nie mierzyłem ,ale jak naleje wody pod ramkę z prawej strony to lewa jeszcze brakuje ,może jakieś 2-3mm. A jak stawiałem szafkę to poziomica była identyko jak u ciebie , że kuleczka lekko nie centra , nie kombinowałem.
    • piotriola
      Witaj Teraz to wygląda lepiej, poprzedni Twój wpis moim zdaniem wprowadzał zamieszanie .  Masz racje że pompą na prąd stały lepiej sterować. Ale takie rozwiązania mają wiele wad. Używam silników prądu zmiennego , prosta budowa bezobsługowość AC Silniki prądu stałego wymagają konserwacji, wymiany szczotek dla tego są mniej zawodne. DC Silniki prądu stałego bez szczotek wymagają sterowania elektronicznego BLDC, chyba o takim silniku napisałeś. Testy zawsze mnie pociągały, to coś realnego. Autor tych testów nie uwzględnia czasu pracy takiej pompy, dla mnie to czynnik najważniejszy. pozdrawiam
    • Bartek_De
      @Nath_147 to jest dział identyfikacja, a nie porady dotyczące obsady. Kolega założył osobny temat dotyczący obsady swojego akwarium i tam mozesz mu doradzić. Twój post został usunięty. 
    • Bartek_De
      A ja zrobilbym inaczej, oryginalniej😉 Z racji tego, że samice Aulonocar są brzydkie jak... zrobilbym taki w połowie all male tank, czyli same samce Aulonocar. Dokup ze 4 dorosłe lub już podrosniete,  tak aby można było z całą pewnością stwierdzić płeć, samce różnych odmian Aulonocar. Ogramiczysz w ten sposób krzyżowanie się oraz agresję, a zyskasz super kolorową obsadę. Do tego 1+4 Yellow i będzie malina. Tylko nie kupuj tych sztucznych Firefishy itp. Zdaję sobie sprawę, że nie będzie łatwo kupić dorosłe ryby, ale jest Olx, często ludzie oddają samce za darmo po redukcji, czasem w hodowlach mozna taniej kupić same samce, popytaj w Tan-Mal.
    • Rik
      Żeby jeszcze naprostować, te zdjęcia które wrzuciłem tutaj do tego posta to jest inna ryba. Pisałeś coś o:  Dlatego zadałem pytanie i dorzuciłem zdjecia. Czyli to na zdjęciach to może być samica? Ta Aulonacara(więcej zdjęć w dziale identyfikacja), która próbuje zidentyfikować to na 100% samiec bo kiedyś była samiczka i ją zapłodnił. Widziałem że nosiła małe w gębie. W sensie ta samiczka. Widziałem jak samiec przepychał wszystkie rybki i się wyginął przed samicą. Woda wydaje się okej, po prostu mam badziewny aparat w telefonie 
    • Pikczer
      Ta ryba może być mieszańcem i każdy jej kawałek to inny gatunek. Wklep w Google słowo "Aulonocara" i oglądaj, może któraś będzie podobna. Jeśli nie ma pewności, że to  "czysta" ryba to będzie to wróżenie z fusów. Spójrz na zdjęcia ryby "Protomelas" to też non-Mbuna i zobacz jak podobne czasami mogą być do ryb z grupy Aulonocara. U mnie bez najmniejszego problemu wylęgają się maluchy od samców Aulonocara z samicami Protomelas. Byle była samica:) I to  może być teoretycznie taki miks.  Jeszcze o jednym zapomniałem. Spójrz nawet na Placidochromis blue otter, może to być też z nim miks. Pasy podobne, górna płetwa etc. Mówię tylko o krzyżówkach a nie o czystej krwi rybach, bo tu różnice widać ewidentnie.  Woda taka jest zielono-żółta? 
    • Pikczer
      Wygląda odrobinę jak MAYLANDI ale bez paska na głowie, trochę jak Usisya ale wersja brzydsza Ciężko ja ocenić. A skoro walczy z szybą to może ma coś nie tak z głową? Niektóre hybrydy są nienormalne. Wiele z takich ryb oddałem bo były nieracjonalnie agresywne. Odbijało im. Ale może to być samica i stąd takie wyprane barwy. No i albo woda żółto-zielona albo coś Ci się przykleiło na obiektyw i takie kolory zakłócające odbiór:) 
    • Rik
      Chodzi Ci o tą rybkę(patrz Zdjęcia w tym poście) Zawsze mi się wydawało że to samiec. Co do samca to wobec innych ryb spokojny, ale baaaardzo ruchliwy i często walczy ze swoim odbiciem. Potrafi cały dzień zasuwać przy szybie i siebie samego atakować. Tak czasami wzburza wodę jakby ktoś wrzucił wielki kamień. Zauważyłem że ma swojego rywala po drugiej stronie akwarium. Co jakiś czas prawie dochodzi do walki, ale po kilku bliższych podpłynieciach do siebie odpuszczają. Ps: Dorzuciłem więcej zdjęć w dziale identyfikacja
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.