Skocz do zawartości

Zakładanie pierwszego Malawi 720l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

I jeszcze mam pytanie odnośnie fluvala fx6 w który koszyk najlepiej umiescic purigen i biopolimery TMBT?Górny czy dolny? Mogą być w tym samym koszyku?

Opublikowano

Siema kolejne testy:

27.08.2015------------2.09.2015-------------9.09.2015-------------13.09.2015

PH 7,5-------------PH 7,5----------------------7,6--------------------7,6

No2 0,025----------No2 0,2-------------------0,2--------------------0,1

No3 10------------N03 pomiędzy 15/30------pomiędzy 30/50------15/30

Testy na NO2 od podmianki 50% robiłem każdego dnia i cały czas jest 0,1.Narazie jak widać topornie to idzie.I jeszcze raz chcę się zapytać o PURIGEN I TMBT czy mogą być w jednym koszyku?(oczywiscie jak już cykl się zakończy).

Opublikowano
I jeszcze raz chcę się zapytać o PURIGEN I TMBT czy mogą być w jednym koszyku?(oczywiscie jak już cykl się zakończy).

Nie wiem czy ktokolwiek używał purigenu razem z TMBT. Obawiam się ,że purigen może się zapchać resztkami kostek i przestanie działać.

Opublikowano

Musiałem sobie przypomnieć od początku twoje zakładanie Malawi.

Zrobisz jak będziesz uważał za stosowne ale ja sugeruję tak.

Widzę że podmieniłeś te 50% wody ale dalej jest za dużo pożywki i NO2 teraz stoi na 0,1 mg/l.

Potrzebna następna podmianka 50% wody i bakterie nie Nitrivec ale Prodibio Biodigest - ważne by były same bakterie bez pożywki.

Wszystko z tego przedawkowania WA na starcie.


Co do zestawu Purigen+TMBT to nikt nie odpowiada bo chyba jeszcze nikt takiego kwiatka do kożucha nie przypinał.:D


Purolite z NGBC to mam ale to nie to samo co ty kombinujesz, bo u mnie Purolite siedzi w bloku absorbera a NGBC luzem w kaseciaku.

Jeśli już się uparłeś na te dwa grzyby w barszcz w tym jedne to najdroższe trufle to pakuj je tak- i możesz to robić już.

Ostanie to TMBT luzem wsypane w najwyższy koszyk tuż przed wylotem wody do baniaka a poniżej Purigen by się od biomasy nie przytkał. Ponieważ TMBT rusza miesiąc to powinien już tam być od dawna bo kranówę masz z NO3 =10 mg/l. Pisałem że na podmiankach daleko nie zajedziesz i już widać że podmianka nawet bez ryb i 50% wody zniża NO3 z 50 do 30 mg/l

Opublikowano

Podmiankę mogę zrobić,tylko bakterii więcej nie mam,dopiero jutro musiałbym jechać do sklepu ale tam mają tylko JBL.Jak sądzisz Dccorativo ile dni by to trwało jeśli bym zrobił podmiankę 50 % ale już bez nowych bakterii?Tutaj mają bardzo mały wybór.Purigen moge dodać a TMBT dopiero zamówiłem z Polski jak wspomniałeś mi o biopolimerach i z waszych opinii TMBT są lepsze od NGBC.We FLUVAL FX 6 przepływ jest chyba od góry do dołu więc pewnie do środkowego koszyka dam PURIGEN a na sam dół dam TMBT jak już dostarczą.Ostatecznie mogę zrezygnować z jednego albo z drugiego,tylko który lepszy?

Co do podmianek prosto z kranu to sprawdzałem na stronie internetowej moich wodociągów i tutaj w Danii do oczyszczania nie staosują żadnej chemii .Woda jest oczyszczana sprężonym powietrzem a nastepnie przechodzi przez ileś tam filtrów piaskowych.Podobno tę technologię wykorzystują już inne kraje np. Węgry.Mimo wszystko kupiłem test na chlor i sprawdziłem kranówke i było 0 .Obawiałem się ze może po tej ostatniej podmiance świeża woda wybiła mi wszystkie bakterie nitrifikacyjne i dlatego NO2 bez zmian,ale woda w kranie jest ok.

NO3 mam między 15/30 ale bliżej 15 .

Opublikowano

Po 17 dniach miałbyś ten sam efekt, bez bakterii cudów, wianków i ze szklanką sików. A tak zrobiłeś doktorat z chemii i na końcu dowiedziałeś się, że wodę masz lepszą w wodociągu niż w akwarium :)

Powodzenia w prowadzeniu akwarium, bo ma potencjał :)

  • Dziękuję 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.