Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam . Bardzo proszę o pomoc lub radę w sprawie padających rybek.

Od razu zaznaczę że jestem nowy w tym temacie więc proszę o wyrozumiałość

Akwarium 100x50x30, filtr zewnętrzny kubełkowy 1000l/h hw-302, wkłady : kulki , ceramika, węgiel , temp stała 25 C , napowietrzenie 1 kamień, oświetlenie led. Dekoracja to skałki piach i 2 korzenie. Zbiornik zalany jakieś 2 tygodnie temu po tygodniu wpuściłem 26 pyszczaków wszystkie z 1 hodowli( różne gatunki po 5 z każdego ) i 1 wolny strzelec, dokupiłem 5 kirysków, parę glonojadów i ślimaki helenki .

Prawie od razu zauważyliśmy z żoną że rybki zaczeły trzeć się bokiem o piasek .Po 3 dniach padły 2 rybki najmniejsze ok 2cm., na drugi dzień kolejna i wczoraj jeszcze 1 tylko większa ok 4 cm . Najpierw się robią osowiałe, a potem po prostu padają. Nie wiem co się dzieje i nie chcę stracić reszty . Nie robiłem testów, a wodę mam kranówkę (okolice Jury Krakowsko- Częstochowskiej)Bardzo proszę o pomoc

Opublikowano

Wpuściłeś rybki do nieustabilizowanego zbiornika, dlatego rybki ci padają .Powinieneś przede wszystkim zaopatrzyć się w podstawowe testy na NO2,No3,PH dobrej firmy np Jbl.

Kup czym prędzej bakterie bez pożywki Prodibio Biodigest. Zrób podmianę wody i dodaj bakterie.

Poczytaj koniecznie FAQ!


Wysłane z mojego LG-D722 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Hej!


W tydzień czasu twoje akwa niedojrzało, wpuściłeś mnóstwo ryb i NH4, NO2 wzrosło do ogromnych wartości i to ci zabija rybki.

Jak masz możliwość to daj komuś, kto ma już akwarium rybki na przechowanie, bo za chwilę wszystkie ci padną. Jak nie, to zrób o czym pisze Bezprym i przestań karmić ryby. Musisz czekać aż cykl azotowy się zamknie. Być może masz kogoś, kto ma już dojrzałe akwarium, to weź od niego trochę piasku i wsyp do swojego. Jeszcze lepiej, jak ktoś by dał ci trochę ceramiki z własnego kubełka.

Opublikowano

jak czytam takie posty, to nie wiem co mam napisać. Czy na prawdę wiedza boli? Czy na prawdę nie ma czasu na przeczytanie choćby tego forum, gdzie WSZYSTKO o początkach przygody z Malawi jest napisane? ....

Czy nie można zadać pytań PRZED zakupem?

Michał... Złamałeś kilka zasad, których nie należy łamać. A przede wszystkim: wpuściłeś ryby do niedojrzałego zbiornika, wpuściłeś ich za dużo i wpuściłeś to co miałeś pod ręką.... nie zrobiłeś testów, nie poczytałeś o hodowli ryb z jeziora Malawi.... Kiryski?????

A wystarczyło przeczytać to forum.... Dział Podstawy, FAQ....

Dlaczego ludzie tak bezmyślnie podchodzą do tematu?... Ja miałem zakładać akwarium w marcu, a nadal zgłębiam wiedzę i przesuwam zakładanie akwarium z miesiąca na miesiąc, a nawet był okres, że chciałem zrezygnować. Dlaczego ludzie najpierw robią, a potem zaczynają myśleć. Bynajmniej niektórzy...

W mojej ocenie, aby uratować te ryby, należy zrestartować akwarium, a ryby oddać do sklepu.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

26 pyszczaków kiryski i glonojady w 150l o ile dobrze licze ... Wow no to masz zupe... Sam zaczynam dopiero z tym biotopem ale już coś wiem, a napewno wiem, że to za dużo ryb ! Nawet jak jakimś cudem ustabilizujesz zbiornik to i tak kirysy zostaną zatłuczone przez agresywne ryby jakimi są pyszczaki. Sama podmiana wody różne magiczne dodatki do wody i podmiana ceramiki chyba ci nie starczą. Osobiście szybko pozbył bym sie zbrojników i kirysów a o pyszczakach doczytał i wybrał obsadę z głową, a nie kolorystycznie :P Tak czy siak trzymam kciuki że wyprowadzisz baniak na prostą :cool:


Wysłane przy użyciu Taptalk

Opublikowano

Te podmiany rób 2 x w tyg. w ilości ok.50% poj. akwa.chociaż do dnia zrobienia testów.Może masz jakiegoś znajomego który użyczyłby Ci wody z dojrzałego akwa. lub część złoża z filtra,gąbki-byłby to duży + .

Opublikowano

Dziękuje wszystkim za rady. Na razie dolałem bakterii BactoActive i preparat aqua safe, podkręciłem tempna 28 C .

Na razie żadna nie padła,a ta 1 osowiała zaczyna się ruszać . Czekamy

Opublikowano

W mojej ocenie w ogóle nie słuchasz. Popełniłeś karygodne błędy i czekasz.

A ryby się męczą. Stosujesz zasadę "a może się uda"

Czegoś tutaj nie rozumiem.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.