Skocz do zawartości

co wybrac???


kojot

Rekomendowane odpowiedzi

(...) ja dalej obstaje przy tym, że Tetra ex 700 lub jbl cristal profi 250 da sobie radę w 240l.


Nie wyklucza to oczywiście potencjalnej możliwości zastosowania nadfiltracji (o tej jako samej była wielokrotnie mowa - tu chodzi bardziej o większy kubełek) z uwagi na to, że większe kubełki mają więcej miejsca na złoże biologiczne. Z mojego skromnego doświadczenia - przy poprzednim zbiorniku 112 l. miałem zecydowanie nadmiarowy kubełek i sprawdzało mi się to wyśmienicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy poprzednim zbiorniku 112 l. miałem zdecydowanie nadmiarowy kubełek i sprawdzało mi się to wyśmienicie.

Hmmm... tylko po co przepłacać? U mnie ex 1200 sprawdzałby się wyśmienicie - tylko po co skoro ex 700 również sprawuje się wyśmienicie?

Oczywiście jeśli chcesz, masz kasę wkładaj większy kubełek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popieram, technika tak poszła naprzód że naprawdę nie zawsze opłaca się dopłacać za "markę". Owszem nie jestem zwolennikiem barania byle czego za grosze bo to wyrzucanie pieniędzy w błoto, ale ...róbmy to z głową - najpierw porównajmy ceny !

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


dlaczego np, jak sam piszesz "W cotygodniowych podmianach musiałem zmieniać 100l wody, żeby zbić NO3 do przyzwoitego poziomu."?

przecież przeważnie poleca się 15-20% podmianę... a nie tak duże po 42%

(...)

no i nadfiltracja - jest rzeczą ważną, ponieważ jednak podmiana wody, ma być z natury czymś dodatkowym, a nie problemem, a ja widzę problem przy tak dużych podmianach


Pytanie brzmi czy rozumiesz na czym polega biologiczna filtracja? Wydaje mi się, że tego nie doczytałeś. To że NH3/NH4 i NO2 miałem na zero a NO3 było duże świadczy tylko o tym, że filtr dawał sobie radę. Nie radź komuś w wyborze filtra jak nie rozumiesz jak on działa i na czym polega istota biologicznej filtracji.

NH4+ + 1,5 O2 -> NO2- + 2H+ + H2O + 352 kJ

NO2- + 0,5 O2 -> NO3- + 73 kJ

a NO3 usuwasz przez podmianę wody, denitryfikator lub filtr hydroponiczny (który właśnie sobie zrobiłem)

więcej na: http://www.malawi.pl/artykuly/filtracja_biologiczna.htm

Robi się OT, ja dalej obstaje przy tym, że Tetra ex 700 lub jbl cristal profi 250 da sobie radę w 240l.



pociągnę ten OT, bo jednak jest na temat...

chyba jednak doskonale zapoznałem się z wiedzą, którą mi tu przedstawiłeś (przeglądnij dokładnie moje wątki - mało ich nie ma 8) ), jednak jakbyś dokładniej doczytał, to np. proponowany przeze mnie większy kubełek daje ci większe możliwości, a co za tym idzie, możesz mając większą pojemność wrzucić do jednago koszyczka np to:

http://sklepmalawi.pl/sklep/index.php?d=produkt&id=1501

i już masz mniejszy problem z NO3, bez budowy hydroponiki i denitryfikatora... nie każdy chce się w to bawić, no i bez takich gigantycznych podmian...


no tylko, że cytując moją wypowiedź ten akurat akapit wykasowałeś... :lol:


nadal twierdzę, że 250-tka zadziała, ale jak coś nie zagra, to zacznie się poszukiwanie rozwiązań i być może jednym z nich będzie większy kubełek z np. takim wkładem j/w...

bądźmy jednak ostrażniejsi w formułowaniu twierdzeń - to akurat piszę po przeczytaniu wielu postów nt kubełków, kiedy wielokrotnie moja opinia się zmieniała - i tak jeden taki wątek może - ale nie musi - spowodować dokonanie nieodpowiedniego wyboru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Problem w tym, że przy metabolizmie pyszczaków i przy regularnym ich karmieniu ww. specyfik pomoże jak martwemu kompres. No chyba, że jest go w filtrze ze 100kg.


Wtrącając do tematu to rację macie oboje.


Bo:

cacy ma 'cacy' wyniki jeśli chodzi o amoniak (a właśnie, podajesz w cytowanym schemacie reakcji chemicznej jony NH4+, a jest ich niewiele w wodzie o pH >> 7, a właśnie takie pH staramy się uzyskiwać w domowych zbiornikach Malawi, tu króluje amoniak) i NO2 i niech tak zostanie. Nawet gdyby miał professionela III to i tak NO3 byłby na tym samym poziomie (jeśli wyniki na poprzednie dwa związki są zgodne z rzeczywistością).


makok z kolei polecając filtr większy patrzy w przyszłość. Nie wiemy, czy cacy ma zbiornik z młodymi pyszczakami, czy już dorosłymi. Bo jeśli są młode, to będą rosły i zwiększały ilość wydalanych związków amonowych. I relatywnie mały filtr dający do tej pory doskonale radę może w pewnym momencie okazać się niewystarczający. Jeśli robisz regularne testy to pewnie to wychwycisz, choć będzie to proces powolny. Gorzej jeśli zdarzy Ci się nieoczekiwane zejście lub zwiększenie ilości pokarmu, bo samica wypuści młode. Wtedy zmiana może być gwałtowna i kłopotliwa. Choć pyszczaki to ryby odporne i pewnie nic im nie będzie. Ale jeśli ryba ma szczęście i trafi na przewidującego makoka to uniknie nawet niezagrażającego jej życiu stresu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


chyba jednak doskonale zapoznałem się z wiedzą, którą mi tu przedstawiłeś


Echhh... to ciągniemy dalej. W poprzednim poście napisałeś:

no i nadfiltracja - jest rzeczą ważną, ponieważ jednak podmiana wody, ma być z natury czymś dodatkowym, a nie problemem, a ja widzę problem przy tak dużych podmianach

Dlatego uznałem, że nie wiesz na czym polega filtracja biologiczna. Przecież nadfiltracja nie rozwiąże problemu podmiany wody. Końcowym produktem filtracji jest NO3 i skoro musiałem podmieniać tyle wody, żeby się go pozbyć tzn. że filtr dawał sobie rade (testy NH4/NH3 i NO2 potwierdzały to). Z tego co napisałeś można wnioskować (chyba, że jestem przeciętny inaczej ;-) ), że nadfiltracja rozwiąże problem dużych podmian wody, co jest oczywistą bzdurą.

Co do w/w specyfiku JBL BioNitratEX to cytując z opisu produktu:

Opakowanie 170g absorbuje do 9000mg azotanów w przeciągu kilku godzin. Według jednej ze stron wkładów nie można regenerować według innej wkład można wielokrotnie regenerować w plastikowym naczyniu - solą kamienną w proporcji 100gr na litr wody i przepłukiwać przez około 48 godzin. Teraz policz: objętość wody netto w moim akwarium to około 160l przyrost NO3 tygodniowy 50mg/l , co jaki czas musiałbym wymieniać/regenerować wkład (co wiąże się z zaglądaniem do filtra biologicznego?

i już masz mniejszy problem z NO3, bez budowy hydroponiki i denitryfikatora... nie każdy chce się w to bawić, no i bez takich gigantycznych podmian...
Miast podmian wody, częste grzebanie w filtrze i kupno lub regeneracja wkładów. Cóż jeden lubi psy drugi konie ;-) Ja zrobiłem filtr hydroponiczny, który jest wypełniony keramazytem i działa jako dodatkowy filtr biologiczny, którego objętość filtracyjna jest aktualnie większa niż objętość tetraex700 (czyli w tej chwili mam już nadfiltrację o której piszesz, ale to efekt uboczny bo filtr powstał w innym celu) + doskonale natlenia wodę + rośliny posadzone w filtrze pobierają NO3, fosforany (które przecież też pojawiają sie w akwarium skąd to chyba nie muszę tłumaczyć). Problem dużych podnian wody rozwiązany.

Powtarzam:

1. z zakończenia Twojego postu zrozumiałem, że nadfiltracja rozwiąże problem dużych podmian wody.

2. Jak napisałem wyżej jeden lubi psy drugi konie masz kasę kupuj większe kubełki i stosuj różne cuda za duże pieniądze, ja zrobiłem filtr hydroponiczny za już nie pamiętam ale góra 20 zł i mam spokój.

3. Tetraex 700 dawała sobie radę w moim akwarium przed budową filtra hydroponicznego i właśnie dzięki temu (inaczej ryby by padły lub chorwały) musiałem podmieniać duże ilości wody.

4. Jeżeli mówicie, że potrzebna jest nadfiltracja bo przecież ryb może przybywać itd. (choć moim zdaniem musiałoby to być niezłe przerybienie) to proponuje uświadamiać od razu, że nadfiltracja to nie wszystko bo jeśli do filtr da sobie radę i przyrost tygodniowy NO3 będzie duży to trzeba się jeszcze tego NO3 pozbyć i cotygodniowe podmiany NO3 na poziomie 20/30% nie wystarczą.

Dla niektórych to jasne ale początkujący, często dziwią się czemu mam taki duży poziom NO3 przecież mam nadfiltrację. To tak by przyszły malawista nie przesadzał z obsadą uspokojony tym, że ma błogosławioną nadfiltrację ;-)

5. Nie mówię, że tertra jest najlepsza, ja mam tetrę i mój egzemplarz działa doskonale

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cacy, w porządku zakopię toporek, bo rzeczywiście chodziło mi "na przyszłość" lub "w razie nieprzewidzianych wypadków" - czyli dokładnie to co napisał snocho (dzięki), tylko wczoraj wieczorem nie potrafiłem tego należycie ubrać w słowa... :roll:


oczywiście że nadfiltracja nie rozwiązuje problemu NO3 i dużych podmian i jeżeli kogokolwiek wprowadził w błąd mój post to prostuję...


cacy pomijając, że jestem wysoce zainteresowany Twoim filtrem hydroponicznym, bo w moim "zbiorczym" wątku nikt nie chciał zabrać głosu w tej sprawie, to jednak w momencie posiadania już filtra hydroponicznego tak naprawdę nie jesteś w stanie stwierdzić czy Twoja tetra jeszcze daję radę czy może już nie... bo masz gigantyczne złoże keramzytu pełniące wiele funkcji... ale to teraz, wcześniej było oczywiście inaczej - jak mówiłem zakopałem toporek 8)


jakbyś chciał ludziom ułatwić i dać wskazówki nt. budowy hydroponiki, to zajmij prosze stanowisko w tym wątku: http://forum.klub-malawi.pl/viewtopic.php?t=1605

pomijając konstrukcję samego filtra bio (bo i tak stanęło na sumpie) podpowiedz co i jak - właśnie zbudowałem szafkę i to są ostatnie chwile na korekty zanim nie stanie akwa w niedzielę... będę wdzięczny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jednak zbyt dużo jest pięknych ryb, by wybór był prosty, dlatego myślę o opcjach, jak poniżej. 🤔 Wydaje mi się, że takie drapieżniki wagi średniej byłyby odpowiednie do akwarium o długości ca 220 cm.  Dimidiochromis strigatus / Exochochromis anagenys / Lichnochromis acuticeps Stigmatochromis tolae Lethrinops lethrinus / Trematocranus placodon / Cheilochromis euchilus Placidochromis milomo Nie ukrywam, że chciałbym obsadę nietuzinkową. Nie mam zamiaru silić się na sztuczną oryginalność i wymyślać jakieś cuda - ale nie powiem, zależałoby mi na szkle, w którym będzie pływać coś rzadziej spotykanego. Stąd szczególnie interesuje mnie np. Trematocranus placodon. Ładna, ciekawa i majestatyczna ryba. Raczej mniej popularna, w forumowym dziale Grafika wyszukań mało, w zasadzie prawie tylko autorstwa Kolegi @stan. Rośnie spora, do 25 cm, ale w necie różnie można wyczytać co do agresywności. Widzę, że jest dostępna w Tan-Mal. Może ktoś miał/ma i podzieli się obserwacjami.
    • Dzięki. Faktycznie, we wspomnianej książce proponowane do M. mchuse gatunki zarówno nie przekraczają go wielkością, jaki i nie są też określane jako agresywne. Słusznie, w związku z delikatnością M. mchuse zacznę w takim razie od 4 gatunków i zobaczymy, jak się sytuacja rozwinie; doświadczenie z obserwacji też coś podpowie. Trzymam kciuki za nowy zbiornik, Patryka oczywiście też. 👍😉
    • U mnie w module jako wloty robią: szczelina wycięta "fabrycznie" na etapie budowy modułu (mniej więcej w połowie wysokości modułu, niewidoczna patrząc od przodu), nawiercony przeze mnie wlot w dolnej części modułu zakończony kratką wentylacyjną o średnicy 45 mm oraz dwa nacięcia w górnej części modułu, przez które przelewa się woda - działa jednocześnie jako skimmer. Na późniejszym etapie kratkę nieco zmodyfikowałem, wycinając z niej trochę plastiku, przez co zwiększyła się powierzchnia zasysu.
    • Możesz śmiało podłączyć do p415 https://allegro.pl/oferta/driver-p4115adj-led-200ma-700ma-pwm-lin-adj-7411714739 Prąd ustawisz na 700mA rezystorami jak fabrycznie nie jest i wydaje mi się że śmiało ten led będzie świecił. Nie będzie świecił pełną mocą ale moze wystarczy. Jedna uwaga, sygnał PWM do 5,5V a sterownik chyba potrzebuje większym napięciem być zasilony, stąd musisz sobie wyprowadzić te sygnały ze sterownika, ponieważ jak podłączysz PWM wprost to spalisz driver. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Ja mam u siebie zasys poziomy przodem. Raczej mało jest widoczny, ale jak ktoś się uprze, to go zobaczy i będzie mu przeszkadzał. Wymiary zasysu sprawdzone pod moją pompę 3000l - 0.5x20cm. U mnie się to sprawdza. Piotr, jeżeli chcesz zrobić podobny zasys do mojego, to warto szczelinę wyciąć wyższą i od środka zamontować na wklejonych szynach ruchomą przesłonę. Bo dobrze dobrać wielkość zasysu, to podstawa przy tego rodzaju filtracji - no ale ja mam typową kasetę, zabudowaną w tle 
    • @pablomas dzięki. Tak sobie właśnie myślałem, że mocna filtracja biologiczne likwiduje błonę. Ja właśnie "tworzę" taką hybrydę. Narożną kasetę w kształcie hmf ale w sposobie działania modułu Czyli przód będzie cały z pvc. U góry nacięcie jako skimmer. Zastanawiam się tylko nad wlotem @jaras @marcin73m jak macie zrobione wloty do modułu? Myślałem nad wpuszczeniem poziomo nawierconej rury z zewnątrz zabezpieczonej czymś takim. Myślę, że spowodowało by to równiejszy przepływ wody przez gabkę Tylko czy ta rura jest potrzebna? Może wystarczy tylko ponawiercać dziurki jako wlot?  
    • Powinno działać daj tylko czas u mnie po ok 6tyg zniknął, brak biofilmu od dwóch lat. Zobacz mój wątek Hmf w filtrze Juwel.
    • Moja wpłata nie dotarła? @yaro sprawdź proszę
    • Myślę, że na dobry początek 4 gatunki to będzie dobry wybór. Obsada też dość oryginalna, także będzie na co patrzeć. Po jakims czasie sam oceniasz czy ilość ryb jest wystarczająca. Przy świeżym zbiorniku też nie ma co szarżować z ilością ryb wpuszczonych na początek, bo zalążki biologii łatwiej to zniosą. Oczywiście ustalanie ilość gatunków bez wspomnieniu, a liczebności osobników poszczególnych gatunkow jest mocno umowna bo można próbować z więcej niż jednym samcem i większą ilością samic, a można docelowo celować w jednego samca i np 2 samice. Ja zdecydowanie wolę jak moje ryby mają przestrzeń życiową i w zamian częściej mogę obserwować ich naturalne zachowania. Mocno przerybione zbiorniki to jakoś nie moja bajka (oczywiście w Twoim przypadku przy racjonalnej ilości ryb w obrębie gatunku nie ma mowy o przerybieniu). Tysiąc litrów to już kawał szkła i super możliwości, choć wiadomo litrów zawsze będzie za mało i to myślenie, że jakbym tu dorzucił 50cm, a tam 20 oooo wtedy to by dopiero było Sam jestem na etapie wybierania obsady (można powiedzieć, że ta się już nawet wyklarowała), z tą różnicą, że zbiornik o 400l większy, od Twojego, a w planach pierwsze podejście do drapieżników. Zobaczymy jak ta przygoda się potoczy. Tobie też życzę powodzenia
    • Jak to mówią "nie znam się, ale się wypowiem"  @TomekT jak wiesz sam jestem na podobnym etapie rozmyślań. Przeczytałem cały wątek Iquitosa o jego akwarium i doszedłem do wniosku, że Mylochromisa trzeba byłoby hodować z naprawdę spokojnymi gatunkami. Sam nad nim mocno się zastanawiałem, ale doszedłem do wniosku, że jakikolwiek typowy, średniej wielkości drapieżnik to już będzie dla tego gatunku zbyt wielkie obciążenie. W. Sierakowski w książce również wspomina o wyjątkowej delikatności tego gatunku. Jeśli chodzi o dodawanie L. Caeruleus to odpuściłbym po prostu ze względu na to, że wg mnie szkoda pakować tak rozpowszechnionej ryby do obsady, która składa się z tak nieczęsto spotykanych okazów. Ja bym stawiał na zestaw: D. Strigatus, S. Tolae, L. Lethrinus oraz P. Milomo  P. Milomo wygląda super  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.