Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

a więc pytanko jak w temacie, może ktoś poradzi, mam blisko miesięczny narybek saulosi w osobnym kotniku 7 szt. tylko jedna z nich ma wykształcony cały ogon, pozostałe nie mają płetwy ogonowej, najpierw myślałem, że po prostu poobgryzały sobie płetwy i z czasem im odrosną, ale teraz zastanawiam się czy to nie jakaś anomalia...? dlaczego jedna ma cały ogon i czy do tej pory nie powinien on już im wyraźnie odrastać..? może ktoś spotkał się z podobnym przypadkiem i coś poradzi, dodam jeszcze, że jest to pierwszy narybek młodej samicy..

Opublikowano

obstawiam chów wsobny, właśnie takie rzeczy się dzieją, karłowacenia, garby itd... Jeśli były by to uszkodzenia mechaniczne płetwy po miesiącu już powinny odrastać...

Podaj parametry wody.

Opublikowano

parametry wody:

azotyny - 0

azotany - ok. 25mg/l

ph - 7,8

z tym karłowaceniem też jest coś na rzeczy, w ogólnym mam 2 tygodniowy narybek i jest nie wiele mniejszy..

Opublikowano

Weź jeszcze jedno pod uwagę. W każdym gatunku nieraz trafi się chore potomstwo. Po prostu wada genetyczna. Może chów wsobny. Jeżeli to tylko jedna sztuka to nie ma co się martwić. Tak się może zdarzyć. Osobiście bym humanitarnie usmiercił tego osobnika.

Opublikowano

Nie. Oczywiście że nie. Malucha mam na myśli. Nie masz pewności czy to wina samca czy samicy. Poza tym później dowiesz się czy ryby się ładnie wybarwiaja i czy dorosłe osobniki są w miarę dobrej jakości.

Opublikowano

ok. zaszło małe nieporozumienie bo własnie ten jeden wygląda na zdrowego a pozostałe 6 szt. jest "bez ogona".. ;-) postanowiłem tego jednego z ogonem przenieść do ogólnego, a te pozostałe poobserwuje w ostateczności będę musiał je...

samica, która wypuściła te potomstwo znowu nosi młode, nie przenoszę jej już do kotnika, więc natura sama wyreguluję tę kwestię, jeśli będą chore to wiadomo, a jeśli zgoła będzie inaczej jakiś % przetrwa.. selekcja naturalna, tak będzie chyba najlepiej... dzięki za odzew!

Opublikowano

No ta jeszcze się odezwę choć spóźniony. Jednym z wad genetycznych dość często pojawiającą się w związku z chowem wsobnym jest właśnie brak ogona. nieraz przybiera to postać braku samej płetwy, nieraz płetwa ogonowa jest wykształcona tylko w połowie a nieraz brak jest zupełnie całej części ogonowej i ryba jest krótka bojka. W naturze zapewne takie wady tez sporadycznie występują podobnie jak w ludzkiej populacji ale jest to sporadyczne i osobniki takie nigdy się nie rozmnazaja bo są zjadane przez drapieżniki. Osobiście doswiadczyłem tego w stopniu zatrważającym u jednego gatunku który pielęgnowałem . Były to Iodotropheus sprengerae. Średni 1/3 młodych miała jakieś dziwne wady. Pojedyncze wady tego typu pojawiały się u popularnych yellow i innych ryb. U ciebie jest to bardzo prawdopodobne bo niestety saulosi w dużym stopniu dotknięte zostało chowem wsobnym. Nie musi jednak tak być dlatego warto się zastanowić czy nie ma tu innej przyczyny i obserwować rybki, gdyż objaw utraty płetwy ogonowej jest czasem związany z martwica płetw. Przyczyny leżą w niewłasciwym stanem sanitarnym zbiornika. Ma to podłoże bakteryjne i płetwa ogonowa jest tą która znika najczęściej. Przyczyną martwicy może być też wpuszczanie młodych ryb do nieodstanej, świeżej wody.

Opublikowano

harisimi raczej skłaniał bym się do opisanej przez Ciebie sytuacji związanej z chowem wsobnym, co prawda samica ma być pokoleniem F2, ale mam ją z handlu, więc jak to jest z nią naprawdę..dodatkowo sprzedawca zapewniał, że rybki pochodzą z jednego źródła, brałem 10 szt. młodych, więc są to bracia i siostry.. co do wody to zostały w puszczone w kotnik 30l po przejściu cyklu azotowego, zanieczyszczenia bakteriologiczne raczej tez bym wykluczył..

To był mój eksperyment z osobnym kotnikiem, wcześniejsze mioty poszły w ogólny i tam mi się wyselekcjonowały ładne sztuki, choć nie liczne, ale może własnie natura tu zadziałała i chore zostały zjedzone... dodam jeszcze, że małe ok. <1 cm zdrowe osobniki wypuszczają się czasem z kryjówek i ryby ich nie chwytają tak jakby uznały, że te mają żyć, nie wiem czy to jest potwierdzone naukowo, mi się tak wydaje z obserwacji.. ;-)

Dzięki za głos watek stał się bardziej merytoryczny i może komuś się również przyda.. ;-)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.