Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
jak zamontować t5 do pokrywy t8? :-?

-- dołączony post:

t5 raczej nie , więcej prądu ;)

Nie zamontujesz świetlówki T5 jeżeli masz oprawę T8. Świetlówki T5 są krótsze, obsługują je stateczniki elektroniczne, mają inną średnicę w akwarystyce jest to ważne gdyż gniazda są wodoszczelne.

Stateczniki elektroniczne oszczędzają 10-15 % energii a świetlówki T5 przy tej samej mocy dają więcej światła.

W twoim przypadku zamontował bym rurę T8 i po problemie, myślę że masz gotową obudowę starego typu ze statecznikiem i starterem, czy dobrze myślę ?

Opublikowano
Zobacz kolego co się stało. Wyżej napisałeś że jasne światło i biały piasek powoduje płochliwość Twoich ryb, co zauważyłeś. Tylko napisałeś tyle. Dlaczego?

Dlaczego nie napisałeś że Twój zbiornik ma tylko 35cm wysokość?Bo to strasznie dużo wyjaśnia. A ty napisałeś ogólne stwierdzenie że jest źle.

W Twoim przypadku jednak było to możliwe ze względu na wysokość i dużą jasność swojego oświetlenia.

Reasumując biały piasek i jasność oświetlenia wcale nie musi wpływać na płochliwość naszych podopiecznych.


Moja wypowiedź była oparta na tym co u mnie w bańce się działo,na dodatek juz kilka razy czytałem że ktoś miał podobny problem.Kwestia imho jest strumienia,który w wypadku powerled i hqi jest bardzo skupiony,powstawały bliki na białym piasku co z pewnością w bardzo dużej mierze u mnie ta plochliwosc powodowało.Ja mam powerledy 3w nad 35 cm, ale myślę że efekt ten sam miałbyś przy 10w nad 50cm baniakiem.

Opublikowano
Kwestia imho jest strumienia,który w wypadku powerled i hqi jest bardzo skupiony,powstawały bliki na białym piasku co z pewnością w bardzo dużej mierze u mnie ta plochliwosc powodowało.Ja mam powerledy 3w nad 35 cm, ale myślę że efekt ten sam miałbyś przy 10w nad 50cm baniakiem.
Problemem nie jest to o czym piszesz ale sama zmiana oświetlenia, ryby na nowo muszą się przyzwyczaić do zmienionych warunków.
Opublikowano
Problemem nie jest to o czym piszesz ale sama zmiana oświetlenia, ryby na nowo muszą się przyzwyczaić do zmienionych warunków.


Kombinowalem wtedy duzo ze swiatlem,a ze mam kilka baniakow i co za tym idzie kilka lamp,to wiem co sie dzialo i mialem porownanie,jezeli chodzi o mnie to zamontujcie sobie nawet xenony,nie chce mi sie dluzej ciagnac tego tematu,powiedzialem co chcialem :)

Opublikowano

No to wynika z tego że jesteś jednym z nielicznych którzy mają problem z płochliwością ryb przy HQI i LED-ach, czyli wyjątek potwierdzający regułę ;)

------------------

Ktoś zdaje się pisał, że niektóre żarniki HQI emitują sporo fal UV i powinny być stosowane w odpowiedniej obudowie z filtrem, może na taki trafiłeś?

-------------

Znalazłem

Dodam coś z własnych badań nad lampami HQI.

Jeśli proponujecie/stosujecie oprawy przemysłowe, to upewnijcie się lepiej czy szyba chroniąca żarnik jest zrobiona ze szkła hartowanego, bo tylko takie szkło pochłania szkodliwe promieniowanie UV generowane przez większość żarników.

Lub stosujcie właśnie np BLV Spalite, które w/g producenta mają filtr UV.


Jestem coraz bliżej odgadnięcia zagadki, dlaczego w 2007/2008 roku miałem tak masakrycznie zestresowane ryby pod oprawą przemysłową (wtedy stosowałem jakiś tragiczny żarnik osrama).


Niestety mało jest żarników z filtrami - a już prawie wogóle nie ma 70W >10kK z filtrami. :([/url]

Opublikowano

Jest eljot coś w tym co znalazłeś. Promieniowanie UV to trzy fale A,B,C wszystkie szkodliwe. Przepuszczalność przez szybę wynosi : UVB 35 % UVA 85% przez szybę hartowaną UVB 10% UVA 70% szyba tylko redukuje promieniowanie. W naszym przypadku szkodliwe fale odbijają się od wody UVB 15% UVA 17%. Żarniki Hqi są bardziej szkodliwe od tradycyjnych świetlówek. Jeżeli chodzi o widzenie ryb to widzą inaczej , mają większy kąt widzenia i mają dodatkowo kąt w pionie 90% a my mamy powieki i nie widzimy co dzieje się nad naszymi głowami.:P

Opublikowano

Temat prawie wyczerpany ale dorzuce jeszcze swoje 3 grosze.

Co do swietlowek T5 i T8 sa to po prostu rozne srednice.

T5 to 5/8 cala, T8 8/8 cala czyli jednocalowe.

Ukladow zaplonowych mozesz uzywac tych samych, niestety oprawek w ktore montuje sie swietlowki juz nie (chociaz widzialem kiedys uniwersalne).

Zasadniczo T5 maja lepsza sprawnosc i wystepuja w wiekszej gamie barw.

Co do barw to swego czasu testowalem wiele swietlowek i co zaobserwowalem:

- ilosc swoatla nie miala zadnego wplywu na zachowanie ryb. Mialem nawet zainstalowane przeszlo 260W swietlowek nad akwarium 240 litrowym.

- kolor juz mial znaczenie. Przy barwach nizszych niz 5000K ryby stawaly sie bardziej nerwowe, po zjechaniu do 3200 siedzialy pochowane.


Pisze tylko i wylacznie jak to wygladalo u mnie. U Ciebie moze byc zupelnie inaczej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.