Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
  Cytat
Nie jestem pewien czy Heniek miał na myśli rozpuszczalność soli we wrzątku bo wstępne formowanie złoża możemy robić na zimnej wodzie.

Skoro kolega poniżej cytuje Henia,tak więc jednak chodziło mu o rozpuszczenie soli.A to o czym piszesz to jest tzw.wstępna regeneracja,a nie regeneracja zużytego złoża.

Opublikowano

Zadałeś pytanie:

  grzegorz77 napisał(a):
Może mi ktoś wyjaśnić dlaczego przy regeneracji decorativo pisze że potrzebny jest wrzątek?

Dostałeś odpowiedź:

  JemioloSeba napisał(a):
Do rozpuszczenia soli. Lepiej rozpuszcza się we wrzątku i tylko dlatego. Regeneracje robimy już na przestudzonym roztworze.

Dlatego stwierdzam, że nie chodzi o rozpuszczalność soli bo co za różnica czy ja tą samą sól rozpuszczam do wstępnej regeneracji czy regeneracji zużytego złoża?

Opublikowano

Wydzieliłem dalsze dywagacje o obliczeniach, możecie kontynuować w dziale OT Autor wątku podał jak robić regenerację sprawdził i działa.

-- dołączony post:

Podsumowanie dyskusji o regeneracji i obliczeniach z wydzielonego wątku.

  spiochu napisał(a):
Dobra, zadzwoniłem do Purolite Polska i miły Pan wyjaśnił mi o co chodzi z tymi stężeniami i tymi gramami :smile:

Otóż do regeneracji używamy roztworu NaCl o stężeniu 3-10%. I to pokazuje nam kolumna 3. Natomiast ostatnia kolumna mówi o ilości czystego NaCl na każdy litr żywicy A520E.

Czyli na litr Purolite A520E musimy dać 90 do 250 gram czystego NaCl i rozpuścić go w takiej ilości wody aby uzyskać stężenie 3 do 10%.

Czyli chcąc robić wszystko na maksa musimy rozpuścić 250g NaCl w 2250g wody aby uzyskać stężenie 10%. Jeśli dobrze liczę :wink:

Wszystko jasne teraz? :smile:


  grzegorz77 napisał(a):
No i wszystko jasne.

-- dołączony post:

Jeszcze taka jedna uwaga.Tez dodzwoniłem się do firmy Purolite Polska i zapytałem się w kwestii max.temp.solanki jaką można regenerować to złoże podała mi że max. to 40 stopni C.

-- dołączony post:


To że działa to dobrze.Ale ponieważ producent w jakimś celu podał max.stężenie 10% do regeneracji też z czegoś wynika.Pytanie nasuwa się jaki wpływ na złoże w perspektywie krótszego i dłuższego czasu będzie miała regeneracja 20% roztworem a nie 10% jak zaleca producent i w temp.od 40-60C a nie max.40C?Pamiętać należny że te złoże zostało stworzone dla wody pitnej a nie akwariowej i np.regeneracja w temp.powyżej 40C źle wpływa na jakość tego złoża,przynajmniej tak mówiła kobieta z firmy Purolite.

Opublikowano

Dzisiaj dołączyłem do purolitowców ;) z blokiem położonym na wzmocnieniu.

Blok planowałem z profilu 40x60, ale że nie dostałem takiego w żadnym sklepie to zrobiłem go z rury kanalizacyjnej ø50, 50cm. Niestety jak się po nockach coś oblicza to musi wyjść coś nie tak ;) Do rury o tych wymiarach wchodzi ok. 0.7l purolite. Już nie latałem po sklepach za dłuższą rurą tylko tak zostawiłem. Końcówki rury zaślepiłem gumowym korkiem do butli na wino. Wchodzi tak ciasno, że myślę, że nie trzeba by było go kleić. Ja dla czystego sumienia obsmarowałem sylikonem.


1_zps972d0e96.jpg


3_zps6af4f3e3.jpg


2_zpsdb3b3d23.jpg



Blok napędzany jest pompką HJ-411B o przepływie 300l/h. Woda przeciskając się przez złoże na wylocie ma max. 16l/h ja skręciłem do 8l/h



4_zps0375b8e2.jpg


5_zps0fffa4e2.jpg


Jeszcze tylko drobne poprawki estetyczne.

Opublikowano

Taka informacja dla wszystkich może się przyda.Dzisiaj jeszcze raz zaciągnąłem informacji u źródła w sprawie regeneracji Purolite.Jak już wiemy max.stężenie solanki do regeneracji to 10% a to odpowiada około 111g NaCl Na litr wody,zapytałem się człowieka z firmy Purolite co by się stało gdybym przepuścił 20%(bo takie stężenie daje dodanie 250g soli do litra wody),odpowiedział w miarę logicznie że w takim przypadku trzeba by było zmniejszyć przepływ do 1l/h (pod warunkiem że ktoś ma litr Purolitu) aby dobrze zregenerować litr złoża.W karcie mamy podane że przepływ przy regeneracji ma wynosić od 2-5 OZ/h,przepływ jest uzależniony od stężenia roztworu solanki, a może bardziej od jej gęstości.Im wyższe stężenie tym mniejszy przepływ,co jest logiczne bo gęstszy roztwór potrzebuje więcej czasu aby rozszedł się dokładnie po całym złożu zwłaszcza tak drobnoziarnistym jak Purolite i nastąpiła dokładna wymiana jonowa.Trzeba nam pamiętać że roztwór nasycony soli w temp.pokojowej to niewiele ponad 25%,więc regeneracja roztworem 20% to regeneracja nie lichą solanką.A do tego wypłukanie solanki o takim stężeniu ze złoża tez nastarcza większych problemów.A co do podniesionej temp. po to aby wykończyć bakterie,to taka już zupełnie moja uwaga z tego co pamiętam ze szkoły już sama solanka działa bakteriobójczo?

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Teraz pasuje jeszcze przetestować jakąś małą i cichą pompkę, która mogłaby pracować poza akwarium. Oczywiście chodzi o osoby bez kaseciaka bo w przypadku jego posiadania problem ukrycia małej pompki znika. Chodzi mi o zwolnienie miejsca w kasecie i ułatwienia dostępu do regeneracji.


  grzegorz77 napisał(a):
A co do podniesionej temp. po to aby wykończyć bakterie,to taka już zupełnie moja uwaga z tego co pamiętam ze szkoły już sama solanka działa bakteriobójczo?


Dlatego cały czas twierdzę, że chodzi o łatwość rozpuszczania soli we wrzątku i o nic innego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Trochę czasu od startu już minęło, trochę z nowym zbiornikiem się oswoiłem, trochę jego rozmiar w moich oczach się zmniejszył  W końcu mam chwilę żeby co nieco napisać. Zacznę od spraw niezbyt miłych. Z obsady którą zadomowiłem na samym początku straciłem samicę Stigmatochromis Tolae. Niestety dołączył do niej jeden z trzech Exochochromis Anagenys. Najmniejszy z trzech. Na początku winiłem za to pokarm Hikari Vibra Bites i to że go nie namoczyłem. Zachęcony jednak przez kolegów z forum poczytałem co nieco tu i tam o pokarmach granulowanych i po czasie uważam jednak, że namaczenie ich nie ma najmniejszego sensu. Trzeba się po prostu pilnować żeby nie sypnąć go za dużo, o co nie trudno. Profilaktycznie jednak dla spokoju ducha pokarm Hikari wylądował w koszu. Strata niewielka bo była to mała paczka kupiona na próbę a spokój akwarysty nieoceniony  Po dłuższych przemyśleniach sytuacji, która miała miejsce doszedłem do wniosku, że dwa osobniki, które pożegnały się z żywotem musiały gorzej znieść aklimatyzację. Stres związany z transportem i lądowaniem w zbiorniku, a w przypadku najmniejszego Exo stres związany z tym że jest najmniejszy w zbiorniku (duuuużo mniejszy od pozostałych) mógł osłabić układ odpornościowy ryb a na to tylko czekały jakieś pasożyty, które zrobiły swoje. Po tym jak padł Tolae i objawy zauważyłem u Exo zakupiłem dwa preparaty Zooleka. Protosol i Capisol. Niestety zanim do mnie dotarły młody Exo już był na wykończeniu. Mimo wszystko przeprowadziłem tygodniową kurację Protosolem (do słupa wody i do pokarmu) oraz tygodniową kurację Capisolem (do słupa wody). Capisolu do pokarmu już nie podawałem bo ryby w ogóle nie chciały jeść karmy nasączonej lekiem. Nie wiem czy to tylko moje imaginacje czy faktyczny efekt obydwu kuracji ale mam wrażenie, że ryby które i tak wydawały mi się w bardzo dobrej kondycji nabrały jeszcze większego wigoru i od tamtej pory nie zaobserwowałem już nic niepokojącego w życiu zbiornika.  Co do pokarmu to zakupiłem (po kilku pochlebnych opiniach) pokarm Aller Futura. Do tej pory żaden pokarm tak pozytywnie mnie nie zaskoczył. Ryby pożerają go z niesamowitą ochotą. Wody jakoś szczególnie nie brudzi. Cena jest powalająca. Więcej argumentów nie potrzebuję. Następnym razem może tylko wezmę większy rozmiar bo obecnie mam bodajże 0,9-1,6mm. Doszło do tego, że ryby niezbyt chętnie jedzą pokarmy Naturefood Cichlid Premium czy Artemię w płatkach od HS Aqua a jak tylko sypnę Aller Futura to mam wrażenie, że zaraz moje ryby powyskakują ze zbiornika w szaleńczej pogoni za pokarmem   W temacie filtracji. Obecnie filtracja opiera się na kaseciaku i module filtracyjnym. Pompę ustawiłem jednak na 1 bieg ponieważ na biegu 2 po tym jak liście Vallisnerii przyklejały się do wlotu to poziom wody w module wyraźnie spadał. Przy obecnym ustawieniu tego nie obserwuję a pompa "sika" i tak bardzo mocno. Mój kaseciak zaskoczył mnie niesamowicie. Przy jego tworzeniu słyszałem sporo opinii, że przy dwóch 5cm warstwach gąbki PPI30 filtr zapcha się po tygodniu. Przy pierwszej podmianie wody, dwa tygodnie po wprowadzeniu ryb, trochę spanikowałem ponieważ poziom wody w komorze pompy spadł w sposób bardzo wyraźny. Jakieś 8cm w stosunku do komory wlotowej. Otworzyłem przesłonę wlotu na maksa ale nic się nie zmieniło. Pomyślałem, że trzeba będzie gąbki jednak czyścić często i już zacząłem kombinować co zmienić żeby filtr był bardziej "długodystansowy". Ku mojemu zaskoczeniu następnego dnia, pomimo braku jakiejkolwiek interwencji, poziom wody w obydwu komorach się wyrównał. Okazało się, że po podmianie wody gdy poziom wody spada, gąbki w filtrze potrzebują chyba trochę czasu żeby ponownie napełnić się wodą i tym samym nie ograniczać przepływu. Musiałem chyba mieć sporo szczęścia przy doborze gąbek i rozmiaru wlotu ponieważ od początku działania filtra, gąbek w końcu nie czyściłem i do dzisiaj różnica poziomu wody pomiędzy komorą pompy a komorą wlotową to jakieś 0,5cm. Może 1cm.  Przy ostatniej podmianie zdecydowałem się podać profilaktycznie, zgodnie z instrukcją sól akwarystyczną Tropical Sanital. Wydaje mi się, że rybą taki zabieg odpowiadał dlatego chyba co jakiś czas go przeprowadzę. Na pewno nie przy każdej podmianie bo jednak zabarwia wodę dosyć widocznie ale może raz na kwartał... Podjąłem również kroki w celu poniesienia pH wody w zbiorniku. Do tej pory miałem je na poziomie 7,5. Chciałbym osiągnąć jakieś 7,8-8,0. Zacząłem codziennie dodawać sodę oczyszczoną uprzednio rozpuszczoną w wodzie z akwarium. Do tej pory dodałem łącznie 10 łyżek i udało mi się podnieść chyba do 7,6  Piszę "chyba" ponieważ na testach kropelkowych odczyt nie jest aż tak precyzyjny.  Na koniec co nieco odnośnie samych mieszkańców. Chwilowo stan obsady prezentuje się następująco: Stigmatochromis Tolae 2+1, Exochochromis Anagenys 2szt., Protomelas Mbenji Thic Lips 3szt., Nimbochromis Polystigma 6szt. (prawdopodobnie 3+3) oraz Dimidiochromis Strigatus 1+2. Ryby prezentują się doskonale. Na pewno dobrym wyborem był zakup podrośniętych już osobników. Obecnie za króla zbiornika uważam dominującego samca S. Tolae, ale wydaje mi się, że dosyć szybko zostanie zdetronizowany przez któregoś samca N. Polystigma. Obecnie różnica wielkości pomiędzy nimi jest znaczna ale Nimbochromisy rosną jak na drożdżach i już zdarza im się przegonić Tolae jak ten za bardzo się rządzi. Jeden z Protomelasów miał ostatnio białe, spuchnięte oko. Obawiałem się, że to jakaś infekcja ale chyba doznał uszczerbku w jakiejś potyczce. W jego zachowaniu nie zaobserwowałem nic dziwnego a oko szybko zaczęło wracać do normalnego stanu. Udało mi się nawet doczekać młodych D. Strigatus  Wiadomo, że szanse na odchowanie w zbiorniku ogólnym mam mikre ale ciągle obserwuję jednego, dzielnego "komandosa"  Ostatnio nawet zasuwał dzielnie przy samej powierzchni przez cały zbiornik  Będąc przy D. Strigatus. Samiec tego gatunku to największa pierdoła w całym akwarium. Mam wrażenie że boi się własnego cienia. W czasie karmienia buszuje jak szalony a większość czasu spędza w lekkim zacienieniu i udaje, że go nie ma. Mam wrażenie, że nawet ślimak byłby w stanie go zastraszyć. Odmiennie natomiast zachowują się samice tego gatunku. Ciągle się zaczepiają i nie dają sobie w kaszę dmuchać jeśli chodzi o relacje z innymi gatunkami. Exochochromisy ewidentnie potrzebują powiększenia stadka bo jeden jest dominujący i ciągle doskwiera temu drugiemu. Po świętach Wielkanocnych planuję powiększyć obsadę o: 2x Exochochromis Anagenys, 1 samicę Dimidiochromis Strigatus, 1 lub 2 samice Stigmatochromis Tolae i .... chyba zdecyduję się na zakup tylko samca z gatunku Aritochromis Chrystyi  Strasznie chciałem mieć ten gatunek. W zestawie z samicami obawiam się, że byłby zgubny dla obsady w okresie tarła. Liczę, że sam samiec nie będzie zanadto uciążliwy. Miał być koniec ale jeszcze mi się przypomniała jedna sprawa. Otóż planuję zrobić nad zbiornikiem małą hydroponikę. Zakupiłem i przerobiłem do tego celu dwie doniczki balkonowe. Zamierzam je wypełnić gąbkami i zasilać skimmerem Eheim. Na razie mam takie dwa zdjęcia. Jak sprawa się rozwinie to zaktualizuję temat  Nieco się rozpisałem. Ciekawe czy ktoś dotrwa do końca   PS. W najbliższym czasie postaram się wrzucić jakieś fotki lokatorów  
    • Dzięki za poradę  W moim przypadku obsada:  Cynotilapia sp. Jalo Reef  labidochromis caeruleus Kakusa  tzw. yellow Pseudotropheus cyaneorhabdos "maingano" była sprawdzona i poza maingano było OK  wezmę po uwagę ewentualnie Chindongo socolofi  za Twoją poradą choć te "moje 3 gatunki są jakby to powiedzieć inne pod względem i koloru i budowy ciała więc są wg, mnie tworzą bardzo ciekawy układ.  Jeszcze tak myślę o saulosi ale myślę że podobne do yellow samiczki które są żółte i to zły pomysł.
    • Cześć, Szukam 2–3 samic Pseudotropheus crabro, najlepiej z linii F0 lub F1. Mam dorosłego, dominującego samca i chcę zbudować czysty zbiornik jednogatunkowy. Interesują mnie wyłącznie ryby z pewnego źródła, nie sklepowe. Odbiór osobisty (Dolny Śląsk) lub wysyłka.   Z góry dzięki za kontakt! Paweł
    • 1) Istnieje taka możliwość, do krzyżowania dochodzi jeżeli samica niema samca ze swojego gatunku lub samiec jest zbyt słaby aby zająć terytorium na którym dochodzi do tarła. 2) Np; Labidochromis joanjohnsonae  https://www.malawi.si/Malawi/Mbuna/Labidochromis/Labidochromis joanjohnsonae/index.html        lub Labidochromis sp. 'perlmutt' Higga Reef  https://www.malawi.si/Malawi/Mbuna/Labidochromis/Labidochromis sp. 'perlmutt'/slides/Labidochromis sp. 'perlmutt' Higga Reef.html lub Chindongo socolofi albo Iodotropheus sprengerae. 3) Ryby młode gdzie płec jest nieznana trzeba brać po 8-10 sztuk, niektórzy po 12 i więcej sztuk biorą żeby utrafić jak najwięcej samic. Docelowo zostaw po 1 haremie.  
    • Witam  Po prawie 10 latach i zabawy w roślinne, jestem na etapie powrotu do "malawi" Zbiornik jest nie duży bo 240 L brutto. Planuję taką obsadę: Yellow / Mainagano / Afra jalo czyli dokładnie: Cynotilapia sp. Jalo Reef lub Cynotilapia Red Top Lipoma labidochromis caeruleus Kakusa  tzw. yellow Pseudotropheus cyaneorhabdos "maingano"   Kilka pytań  1.  czy nie będą się krzyżować aby nie było bastardów 2. Czy zamiast maingano coś innego bo z nimi miałem najwięcej kłopotów (agresja wewnątrzgatunkowa) 3 Po ile sztuk, po 1 haremie ?  Ewentualnie jakieś sugestie  Pozdrawiam  
    • Po ponad tygodniu wyciągałem filtr wewnętrzny z owinięta ścierką z mikrofibry. Nie było go za bardzo widać (znajdował się w zacienionym rogu bez dostępu do słońca oraz lamp). Co ciekawe, był cały pokryty gruba warstwą ciemno-zielonego szlamu. Długo płukałem ścierką aż przestała farbować na zielono. Może mam gigantyczny zakwit glonów w akwarium?! Tylko jest to zastanawiające bo P04, NO3 zero. Skały co prawdą pięknie się zielenią i coś tam też na szybie rośnie... Można spróbować nie świecić kilka dni i zobaczyć co się stanie... Zamontowałem przed chwilą pompę obiegową 2500 l/h z korpusem z wkładem 1 mikron. Czekam na efekty...
    • Nikt  Ci tego nie zabroni, po prostu będzie Ci tutaj trudno znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, bo wątpię by ktoś coś podobnego robił.
    • Na pozór trąci kiczem, ale po 20 latach zabawy akwarystyką przymierzam się powrócić do Malawi i wpadł mi taki pomysł aby poza naturalną kamienną dekoracją wykonać coś extra szalonego. Na razie tworzę mapę w głowie i szukam inspiracji oraz klucza do realizacji.
    • Ciężko Ci będzie znaleźć zwolenników takich "dekoracji", tym bardziej kogokolwiek kto coś takiego robił.
    • Trochę poczytałem i chyba najbardziej odpowiedni materiał to glina specjalna i po zrobieniu wypalić w piecu w ok 1000 c Chyba że ma ktoś inny pomysł
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.