Skocz do zawartości

Filtr kasetowy do akwarium


Rekomendowane odpowiedzi

Obawiam się, że te 2 cm braknie przy drugim ac2000. Tutaj właśnie wychodzi zaleta wyższej kasety. U mnie przy 56 cm mógłbym włożyć jeszcze dwa cyrkulatory 2000 i poziom byłby okej. Warto wziąść to pod uwagę przy planowaniu kaseciaka.

Ciężko mi powiedzieć jak by miała się sprawa z hydor pico bo nie używałem tej pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, właśnie zakończyłem budowę filtra kasetowego wg projektu deccorativo. Przy projekcie

i montażu opierałem się również na doświadczeniach kolegów JemioloSeba i RavenPl. W trakcie pracy wykonałem trochę fotek i stwierdziłem, że podzielę się tym z Wami. Może dla kogoś będzie to pomocne, przy wykonaniu kaseciaka.


Budowę filtra rozpocząłem od zamówienia czarnego spienionego PCV grubości 3 mm (płyty 300x600 mm) oraz gąbki o gęstości 45 ppi. Zainteresowanym mogę podać źródła zakupu. Następnie wyciąłem odpowiednie formatki na boki, dno, przód i tył oraz przegrody. Na początek zająłem się obróbką przedniej ścianki filtra tj. wycięciem ząbków skimmera wysokości 2cm (fot. 1 i 2) i kratki zasysu wysokości 10 cm – w odległości 5 cm od dolnej krawędzi (fot 3 i 4). Do wycinania użyłem zwykłego nożyka do tapet.


Fot.1

Ztjg.jpg


Fot.2

Ytjg.jpg


Fot.3

Xtjg.jpg


Fot.4

Wtjg.jpg



Następnie na wycięte dno nakleiłem przednią i tylną ściankę oraz dolne części ramek prowadzących gąbkę (szer. 1 cm), a do jednego z boków przykleiłem niepełną przegrodę pomiędzy komorą grzałki i komorą pompy (prześwit u dołu – 5 cm) (fot. 5 i 6). Do klejenia użyłem polecanego kleju Dragon do PCW. Klej szybko wiąże, dobrze trzyma i wchodzi w reakcję z pcv, co wpływa pozytywnie na szczelność połączeń.


Fot.5

Vtjg.jpg


Fot.6

Ttjg.jpg



Następnie na tą samą boczną ściankę nakleiłem prowadnice gąbki i dokonałem jej wstępnej przymiarki (fot. 7 i 8 ).


Fot.7

Stjg.jpg


Fot.8

Rtjg.jpg


Analogicznie prowadnice gąbki po dokładnym odmierzeniu naklejone zostały na drugi z boków kasety (fot.9). Niestety jak się później okazało ramka została przez mnie wklejona po niewłaściwej stronie bocznej ścianki, co spowodowało konieczność docinania i doklejania kawałków ramki, ale na szczęście jakoś to poszło, bez konieczności odrywania wklejonych listewek.


Fot.9

Qtjg.jpg



Kolejnym etapem było wklejenie dwóch listewek (dług. 4 cm, wysok. 1,2 cm) na dno komory pompy, podtrzymujących i zapewniających odpowiedni prześwit pod workiem z ceramiką (fot.10)


Fot.10

Ptjg.jpg



Następnie dokonałem połączenia szkieletu filtra (dno + przód i tył) z jednym z boczków (fot. 11)..


Fot.11

Ntjg.jpg



..a następnie z drugim bokiem kasety (fot. 12 i 13)


Fot.12

Mtjg.jpg


Fot.13

Ltjg.jpg



Kaseta sklejała się, a ja w tym czasie zająłem się przygotowaniem worka do ceramiki. Polecanego worka do prania rajstop nie udało mi się dostać, a siateczki w sklepie zoologicznym były zbyt małe. Stara firanka dobrze nadała się do tego celu, kilka minut pracy z igłą i nitką i siatka gotowa (fot. 14).


Fot.14

Ktjg.jpg



Po wyschnięciu kleju na jednej z bocznych ścian zamocowałem 4 przyssawki. Następnie sprawdziłem szczelność połączeń, dopasowanie gąbki, umieściłem w środku grzałkę, dociąłem watę pomiędzy ceramikę i pompę i w zasadzie na tym zakończyłem budowę filtra (efekt końcowy na fot. 15).


Fot.15

Jtjg.jpg



Pozostało jeszcze docięcie i dopasowanie peszela, przesypanie ceramiki z kubełka do siatki

i zamocowanie filtra przy bocznej ściance zbiornika.


Dla zainteresowanych podaję wymiary filtra (zewnętrzne): szer. 30 cm, wysok. 43,3 cm, grub. 8,7 cm.

Wymiary wewnętrzne (przy szerokości 8,1 cm): komora śmieciowa 1 cm, komora filtracji mechanicznej 10,1 cm, komora grzałki 4,4 cm, komora biologii i pompy 13 cm, ścianki i przegrody 1,5 cm.


Z uwagi na mały zbiornik (240l) nie wykonałem filtra w wersji optymalnej (szerok. 10 cm i z komorą chemii 8 cm). Kaseta i tak zajmie sporo miejsca w zbiorniku. W przypadku zmiany akwa na większe, co raczej nieprędko nastąpi, wykonam nowy większy filtr.


W kasecie pracować będzie pompa, która obecnie robi u mnie za mechanika, tj. Sunsun JP-025 o wydajności 1600l/h.


Dziękuję za uwagę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i elegancko. Brawo za dokładność.

Mam jedno pytanie odnośnie kleju. Czy zamykając już kaseciak ostatnim elementem (czyli bokiem) nie schnie on zbyt szybko aby rozprowadzić go po wszystkich krawędziach i jeszcze zdążył związać? Mój klej słabo sobie z tym radził i dlatego pytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było trochę tak, jak mówisz. Mimo, że starałem się zagęszczać ruchy, to kiedy kończyłem smarowanie ostatniej krawędzi, to na tej od której zacząłem, klej już zdążył trochę przeschnąć. Przejechałem tą krawędź klejem jeszcze raz na szybko i wtedy dopiero docisnąłem obie części.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam z tym klejem.

Mam tylko jedno zastrzeżenie - moim zdaniem te pionowe listewki na dnie komory pompy nic nie dadzą. Worek się na nich oprze a po bokach opuści i kicha z przepływem wody pod ceramiką. U siebie dałem poziome przyklejone do boków i w zasadzie cały worek leżał na dnie. Pomogło włożenie tam kratki akwarystycznej. Inna rzecz, że ja mam Matrix a on dość drobny jest no i worek dałem luźny, bo teraz myślę, że jakby go "zakręcić" to byłby sztywniejszy razem z ceramiką.


Wysłane z telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś pokombinuję:) Muszę kupić tą siatkę, chciałem też dać do komory grzałki, żeby się nie kolebała i żeby ją trochę odsunąć od gąbki.


Marcin - a tak byłeś blisko ideału.


1/ Ten ruszt na podłodze komory pompy to wklejamy 2-3 żebra niemal na całej długości komory RÓWNOLEGLE DO SIEBIE a nie jeden za drugim po środku. Dobrze ci napisali że tak jak zrobiłeś to po bokach opadnie aż do dna. Jak wtedy zwiążesz worek z ceramiką , a to trzeba zrobić bo ci ceramika może grzechotać jak dasz pompę na full. Nie wklejajcie w komorze pompy żadnych półeczek co zmniejsza jej światło bo i bez tego złoże bardzo ogranicza przepływ zdecydowanie więcej niż gąbki.

2/ Jestem niepocieszony bo byłeś bardzo blisko by pogodzić wymiary z pełnymi możliwościami jakie daje filtr kasetowy.

Odpowiedz mi na takie pytania.


Czy w baniaku 240 l np dorosła obsada 30 szt ryb mniej sra niż ta sama obsada przeniesiona do większego baniaka ( oczywiście mam na myśli produkcję NO3) bo piszesz że w większym to komorę chemii zrobisz a tu się rybom nie należy??

Dlaczego nie dałeś gąbki ppi45 5cm tylko 10cm a tak wygospodarowane 5 cm nie przeznaczyłeś tak :

3,6 cm na komorę chemii miałaby wtedy 8 cm i wchodzi blok absorbera 1 l Purolite A520E a pozostałe 1,4 na gąbkę Seby ( tapicerską)

WYMIARY KASETY BEZ ZMIAN A MASZ TRZY DODATKOWE SPRAWY ROZWIĄZANE.

1/ święty spokój z NO3 miesiącami i podmiana wody 10% raz na 1-2 miesiące ( tak zacząłem robić)

2/doczyszczanie wody znacznie większą powierzchnią niż w komorze pompy nad Matrixem.

3/ Woda kryształ do potęgi drugiej bez humusowych składników DOC - wiesz chłopie jak to wygląda -jakby ryby wisiały w próżni.

no dlaczego?

no no dlaczego??

dlaczego:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.