Skocz do zawartości

Filtr kasetowy do akwarium


Rekomendowane odpowiedzi

Tak wyglądała u mnie gąbką 45 PPI po 24h pracy. Wielkość gąbki, to 25x10x3 cm. Dodatkowo w kaseciaku zrobiłem skimmer w komorze z pompą. Pod wlotem wody ze skimmera jest gąbka. Niebieska gąbka włożona jest tylko po to, aby zwiększyć złoże biologiczne.

20190328_150946.thumb.jpg.9599f8c54ad7e8167c262326944f5699.jpg

20190328_170824.thumb.jpg.fdd55ece8e5a8f3e07d0978c135890d9.jpg

20190328_170809.thumb.jpg.04c3700cd8891b9b5b6a8c6ec006caf2.jpg

20190328_171010.thumb.jpg.f7871c6038dfaea435d51d3e2cf7fd7a.jpg

Edytowane przez prezesik25
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, prezesik25 napisał:

Sorki, że post pod postem.

Czy nacięcie gąbki (tak jak to mają oryginalne gąbki do filtrów wewn.) zwiększy jej powierzchnię filtracyjną?

Poczekaj aż gąbka zupełnie się zapcha to wtedy będziesz wiedział ile czasu będziesz potrzebował od czyszczenia do czyszczenia gąbki i to da Ci informację czy robić jakieś modyfikacje. Samo zabrudzenie gąbki nie powinno jeszcze Ci e niepokoić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem trochę zmienić układ wkładów w kaseciaku. Z uwagi, że nie potrzebuję grzałki, przegrodę 10x6 zapełniłem w całości złożem biologicznym, weszło ok 1.5 litra ceramiki. Dało mi to możliwość jeszcze niższego ustawienia pompy. Dodatkowo złoże biologiczne oddzielone jest od gąbki siatką ze sztywnej stali kwasoodpornej.

Kolejny mod, to zastąpienie prostokątnej rurki półokrągłą z zestawu kubełkowego HW-302 w celu zwiększenia przepustowości wody.

Po tych modach poziom wody w komorze z pompą spadł tylko ok 1cm do względem akwarium, poprzednio było to ok 3cm. Prawdopodobnie złoże biologiczne blokowało przepustowość dolnego otworu wlotu wody do pompy (mam 2cmx10cm).

20190330_164039.thumb.jpg.8afb692c7bc9895b57ee9f1ffcd53433.jpg

Wymiary kaseciaka, to 25x25x10cm, co daje pojemność ok 6,25 litra.

Ogólnie jestem bardzo "zadowolniony" z działania filtra, woda czyściutka :)

Edytowane przez prezesik25
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mam wpierdy od moderatora za pisanie posta pod postem... :)

Dzisiaj wyciąłem formatki do kolejnego, większego kaseciaka. Dorwałem spienione pcv o grubości 5mm i powstanie filtr o wymiarach wys.30cm, szer.25cm, gr.(wewn.)11cm. Jednak zmieniłem konstrukcję filtra na korzyść większej powierzchni filtracyjnej gąbki. Obecnie w kaseciaku mam gąbkę 25x10x3cm. Teraz będzie 30x12,5x3 i będzie znajdować się na szerszej ściance.

Poniżej foto elementów układanki:

20190401_213952.thumb.jpg.ee2a06b87028b522eb2b6fedd1aa3cdb.jpg

Poprzedni kaseciak był zrobiony ze sztywnego pcv (nie spienionego), wszystkie formatki ciąłem szlifierką. Ten model został wycięty tapeciakiem, otwory oczywiście z pomocą wierteł 5 i 10mm.

Będzie w nim tylko miejsce na komorę śmieciową 1x12,5cm, gąbkę 3x12,5cm, ceramikę 6x12,5cm i pompę 11,5x11cm (wymiary w podstawie x30cm wysokości).

 

Odnośnie pojemności filtracyjnej gąbki - wytrzymała 3 doby do całkowitego zapchania. Poziom wody w pompie spadł o 8 cm i pompa zaczęła ciągnąć powietrze.

20190402_070747.thumb.jpg.f30a37b0eb17675fee9706d187da894f.jpg

W celu zwiększenia powierzchni filtracyjnej powycinałem w gąbce poziome rowki co ok 1cm, równo głębokości 1cm i szerokości 0,5cm.

 

Edytowane przez prezesik25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stosowałem gąbki 45ppi zapychały się po 2 dniach, później 30ppi po 5 dniach już był mocny spadek. Teraz jadę na 20ppi i jest optimum. W końcu cały syf zbiera się na początku gąbki. Mam gąbkę 25x20x3 bez żadnej ceramiki i wszystko śmiga w końcu jak należy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zestaw 3 gąbek o róznej gęstości i woda przepływa od największych oczek, do najmniejszych, wszystko dobrze wyłapując po drodze i nie zapychając się. Starcza na 2 miesiące czyszczenie.

Nazywa się:

Zestaw 3 gąbek do optymalnej filtracji
AZOO BIO-SPONGE 3IN1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.