Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wcześniej kupowałem kilkakrotnie gąbkę ppi45 na wymiar od wodatech na allegro. Teraz już ten sprzedawca nie wystawia zadnych aukcji i na maile nie odpowiada. Gdzie mogę zakupić taką gąbkę ?

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano (edytowane)

20181130_120732.thumb.jpg.c13b92ae6061816fb596dfd55f9d854c.jpgWitajcie.

Przeczytałem temat do strony 40 i postanowiłem zrobić kaseciak do swojego zbiornika 120x40x40.

Obecnie mam filtrację: Hydor Prime 30 jako biolog z prefiltrem na zasysie oraz AC2000 z gąbką.

Kaseciak ma wymiary: wys.38,5cm, 30cm długości i 10,6cm szerokości.

Miałem "z odzysku" białe spienione pcv 3mm, z którego zrobiłem kaseciak.

Całość zostanie pomalowana na czarno.

Pierwsza komora na śmieci 1cm, druga na gąbki 10cm, trzecia na grzałkę ok 7,5cm i czwarta na ceramikę i AC2000 12cm.

Planuję gąbki: 5cm 20ppi i 5cm 45ppi.

Dolna szczelina pod AC2000 ma szerokości 2cm, czy to nie za mało?

20181216_190043.thumb.jpg.ef428f959f55866c1b966eebe3ec8448.jpg

Edytowane przez prezesik25
Opublikowano

Wyglada bardzo spoko, natomiast spokojnie mogles zrobic jeszcze mniejszy 😉 grzalke wrzucilbym do komory smieciowej, a co do gąbek wystarczy gruba na 3cm ppi45. Jak masz 5cm to już nie ma co kombinowac. Ta 20ppi jest zupelnie zbedna. Co do szczeliny ja bym dal wiecej tudziez porobil dziury po calosci tej przegrody. W sumie jak jest sklejony to mozesz go sprawdzic w wannie czy nie masz zaduzego spadku wody w komorze pompy.

Opublikowano (edytowane)

No jutro właśnie sprawdzę ten przybytek w wannie, wiesz, nawet o tym nie pomyślałem :). Na pewno z gąbkami będzie większy spadek poziomu wody w komorze pompy.

Obecnie grzałki nie używam, bo za grzałkę robi AC2000 i szyba nakrywowa położona wzdłuż wzmocnienia. Temperatura 26-27 stopni.

Edytowane przez prezesik25
Opublikowano (edytowane)
9 hours ago, MaciekMaciek said:

grzalke wrzucilbym do komory smieciowej, a co do gąbek wystarczy gruba na 3cm ppi45. 

Nie wystarczy bo nie jest odpowiednio sztywna i się zawija do góry przy wkładaniu. 

Komora śmieciowa ma 10mm głębokości, musiałbyś z naprawdę wysoka tą grzałkę wrzucać. I potem nie będzie tak dobrze grzać. ;)

 

Edytowane przez hilux
Opublikowano

@prezesik25 Masz niebrzydkie akwarium, czemu chcesz je zagracić kaseciakowym klocem? Do takiego litrażu spokojnie mógłbyś zbudować kompaktowego kaseciaka z podniesionym dnem, żeby ryby miały jaskinię pod spodem. 

10cm gąbek to za dużo. 5cm wystarczy. 

AC2000 się nie nadaje do kaseciaka. Musiałby leżeć na plecach, żeby pchać wodę w górę a wtedy najpewniej szybko szlag go trafi bo wg. instrukcji ma wisieć plecami pionowo do szyby. Jeśli go zawiesisz i założysz na wylocie kolanko to na dzień dobry stłumisz przepływ a do tego zostaniesz z wąskim wlotem, który będzie się zapychał. Myślisz, że używając AC2000 oszczędzisz ale sparzysz się i to po królewsku. A do tego jest większy niż pompy od kaseciaków, bo ma inne przeznaczenie. 

Potrzebna ci jest pompa, która ma stać na dnie, wypychać wodę do góry i mieć zasys w kształcie kratki, żeby się tak szybko nie zapychał. Atman-306 daje radę i jest niedrogi. U mnie śmiga od dziewięciu miesięcy, czyszczony raz na dwa-trzy miechy obrabia całe 240l.

Na pocieszenie: AC2000 z prefiltrami Eheima to genialny filtr zastępczy na wypadek awarii. U mnie w szafce zawsze leży z załadowaną ścierką mikrofibrą, wypłukanym węglem i pończochą z purolite. Każdy średnioogarnięty dorosły byłby w stanie go zamocować i odpalić, gdyby mi coś się stało. :) 

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Budując kaseciak myślałem nad wykorzystaniem tego, co mam, czyli białe spienione pcv oraz AC2000.

W każdej chwili mogę go przerobić na kompakt i za to dzięki Tobie za podpowiedź, bo na pewno będę go przerabiał. Widzę, że atman to ciekawy filterek i niewielki, w dodatku ma regulowany wylot :)

Budując kaseciak miałem na uwadze zejście z ilości urządzeń prądożernych. Obecnie kubeł ciągnie 30W i AC2000 kolejne 28W. Zawsze 30W mniej, to trochę oszczędności, no i "woda nie jest wyprowadzana poza akwarium".

Ogólnie, to żałuję, że nie przeczytałem tematu do końca, bo jak widać powstało wiele ciekawych sprawdzonych projektów.

Edytowane przez prezesik25

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.