Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
4 minuty temu, Scoby napisał:

To grzałka i pompa hahah :D Aquael 500, a tak się starałem żeby choć trochę przypominało to co ma przypominać ;p

Pompa trochę słaba,dałbym taką o przepływie 1000l/h

4 minuty temu, Scoby napisał:

A tak przy okazji jeżeli nie przyklejać tej kasety do akwa to co z tą wodą co jest między kasetą a akwarium? 

Jeśli zrobisz sobie wiszącego kaseciaka nad dnem to będzie(2-3mm) luzu miedzy kaseciakiem a szybą...

Opublikowano
30 minut temu, suricade napisał:

 

33 minuty temu, Scoby napisał:

A tak przy okazji jeżeli nie przyklejać tej kasety do akwa to co z tą wodą co jest między kasetą a akwarium? 

 

To nie żadnego znaczenia.

 

ok

Opublikowano

Scoby po tych wyjaśnieniach uważam że robisz wszystko by ci się kaseciak nie udał i nie sprawdził :(.

Masz małe 112l z wklejonymi wzmocnieniami wzdłużnymi?  nie jest to typowa 112l  więc podaj wymiary o które już prosiłem - szerokość wzmocnienia , odległość końca wzmocnienia do szyby bocznej, wymiary baniaka.

To mały wąski zbiornik i stawianie kaset w poprzek baniaka na szybie bocznej tylko dlatego że kupiłeś Azoo sponge i masz narzuconą szerokość kasety to pomyłka. Kaseta będzie blisko szyby przedniej przez co wyjątkowo widoczna i rzucająca się w oczy.

Mam gdzieś te trzy gąbki w śmieciach i poza zręczna reklamą i trzema róznymi kolorami to te gąbki są gruboziarniste i daleko im do filtracji jaką mamy przez ppi45.

Jeśli już to  czerwone to pierwsza gąbka Azoo to nie masz komory śmieciowej wcale więc nie masz i filtracji przez gąbki będzie woda leciała tylko przez te wielkie szpary a 70% gąbek - nieczynne.

Za to po gąbkach narobiłeś komór bez sensu - pisałem co powinno być.

Wady tej konstrukcji:

brak komory śmieciowej

nie pracują gąbki cała powierzchnią,

gąbki piękne ale za grube wystarczy jedna 5cm ppi45

pompa 500l/h za mała jak pisali powinna być 1000l/h np Hydor Pico 1150

grzałka nie powinna być w złożu ceramiki

pompa nie na wierzchu kasety tylko najniżej jak złoże pozwala

Może  zacznij od początku:D

Opublikowano

Broniłem się trochę przed wersją wiszącą kaseciaka z kilku powodów, ostatecznie wybrałem tą wersję ale mam wątpliwości odnośnie jeszcze jednej rzeczy. Jak radzicie sobie z czyszczeniem szyby pod filtrem, szczególnie w samym rogu pod kaseciakiem ? Wiele osób ma wersje wiszącą przyklejoną do szyby. Jak w takim przypadku czyścicie szybę z glonów pod kasetą ? Planuje nie przyklejać kaseciaka tylko dać na magnesy i go wyciągać do czyszczenia, nie wiem tylko czy taka konstrukcja wytrzyma jak będzie tak często wyjmowana.

Opublikowano
7 godzin temu, deccorativo napisał:

 

Scoby po tych wyjaśnieniach uważam że robisz wszystko by ci się kaseciak nie udał i nie sprawdził :(.

 

Nie wiem dlaczego tak uważasz skoro napisałem parę postów wcześniej że:

"Ogólnie zrozumiałem swoje błędy, za szybko chciałem i za dużo błędów po drodze, ale poprawie się kolejny model będzie lepsiejszy  obiecuję ! (tylko skończe tą lekture)"

 

7 godzin temu, deccorativo napisał:

Jeśli już to  czerwone to pierwsza gąbka

No tak ... a która jest u mnie bo chyba jednak nie do końca się zrozumieliśmy ... ?

 

7 godzin temu, deccorativo napisał:

pompa nie na wierzchu kasety tylko najniżej jak złoże pozwala

To tylko poglądowo czy da się upchnąć oczywiście pompa spocznie najniżej jak się da ;)

 

Co do samego akwa to wydaje mi się że mam najnormalniejsze w świecie... ?

długość: 80 cm

wysokość: 40 cm

glębokość: 30 cm

akwarium wym.jpg

Opublikowano
20 minut temu, spiochu napisał:

Może że szkła 4mm ;)
Miłego, zazwyczaj takie baniaki nie mają wzmocnień wzdłużnych.

Wysłane z telefonu
 

Autor wątku w projekcie podaje 6mm a baniak ma 96l

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.