Skocz do zawartości

Filtr kasetowy do akwarium


Rekomendowane odpowiedzi

Obawiam się, że te 2 cm braknie przy drugim ac2000. Tutaj właśnie wychodzi zaleta wyższej kasety. U mnie przy 56 cm mógłbym włożyć jeszcze dwa cyrkulatory 2000 i poziom byłby okej. Warto wziąść to pod uwagę przy planowaniu kaseciaka.

Ciężko mi powiedzieć jak by miała się sprawa z hydor pico bo nie używałem tej pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, właśnie zakończyłem budowę filtra kasetowego wg projektu deccorativo. Przy projekcie

i montażu opierałem się również na doświadczeniach kolegów JemioloSeba i RavenPl. W trakcie pracy wykonałem trochę fotek i stwierdziłem, że podzielę się tym z Wami. Może dla kogoś będzie to pomocne, przy wykonaniu kaseciaka.


Budowę filtra rozpocząłem od zamówienia czarnego spienionego PCV grubości 3 mm (płyty 300x600 mm) oraz gąbki o gęstości 45 ppi. Zainteresowanym mogę podać źródła zakupu. Następnie wyciąłem odpowiednie formatki na boki, dno, przód i tył oraz przegrody. Na początek zająłem się obróbką przedniej ścianki filtra tj. wycięciem ząbków skimmera wysokości 2cm (fot. 1 i 2) i kratki zasysu wysokości 10 cm – w odległości 5 cm od dolnej krawędzi (fot 3 i 4). Do wycinania użyłem zwykłego nożyka do tapet.


Fot.1

Ztjg.jpg


Fot.2

Ytjg.jpg


Fot.3

Xtjg.jpg


Fot.4

Wtjg.jpg



Następnie na wycięte dno nakleiłem przednią i tylną ściankę oraz dolne części ramek prowadzących gąbkę (szer. 1 cm), a do jednego z boków przykleiłem niepełną przegrodę pomiędzy komorą grzałki i komorą pompy (prześwit u dołu – 5 cm) (fot. 5 i 6). Do klejenia użyłem polecanego kleju Dragon do PCW. Klej szybko wiąże, dobrze trzyma i wchodzi w reakcję z pcv, co wpływa pozytywnie na szczelność połączeń.


Fot.5

Vtjg.jpg


Fot.6

Ttjg.jpg



Następnie na tą samą boczną ściankę nakleiłem prowadnice gąbki i dokonałem jej wstępnej przymiarki (fot. 7 i 8 ).


Fot.7

Stjg.jpg


Fot.8

Rtjg.jpg


Analogicznie prowadnice gąbki po dokładnym odmierzeniu naklejone zostały na drugi z boków kasety (fot.9). Niestety jak się później okazało ramka została przez mnie wklejona po niewłaściwej stronie bocznej ścianki, co spowodowało konieczność docinania i doklejania kawałków ramki, ale na szczęście jakoś to poszło, bez konieczności odrywania wklejonych listewek.


Fot.9

Qtjg.jpg



Kolejnym etapem było wklejenie dwóch listewek (dług. 4 cm, wysok. 1,2 cm) na dno komory pompy, podtrzymujących i zapewniających odpowiedni prześwit pod workiem z ceramiką (fot.10)


Fot.10

Ptjg.jpg



Następnie dokonałem połączenia szkieletu filtra (dno + przód i tył) z jednym z boczków (fot. 11)..


Fot.11

Ntjg.jpg



..a następnie z drugim bokiem kasety (fot. 12 i 13)


Fot.12

Mtjg.jpg


Fot.13

Ltjg.jpg



Kaseta sklejała się, a ja w tym czasie zająłem się przygotowaniem worka do ceramiki. Polecanego worka do prania rajstop nie udało mi się dostać, a siateczki w sklepie zoologicznym były zbyt małe. Stara firanka dobrze nadała się do tego celu, kilka minut pracy z igłą i nitką i siatka gotowa (fot. 14).


Fot.14

Ktjg.jpg



Po wyschnięciu kleju na jednej z bocznych ścian zamocowałem 4 przyssawki. Następnie sprawdziłem szczelność połączeń, dopasowanie gąbki, umieściłem w środku grzałkę, dociąłem watę pomiędzy ceramikę i pompę i w zasadzie na tym zakończyłem budowę filtra (efekt końcowy na fot. 15).


Fot.15

Jtjg.jpg



Pozostało jeszcze docięcie i dopasowanie peszela, przesypanie ceramiki z kubełka do siatki

i zamocowanie filtra przy bocznej ściance zbiornika.


Dla zainteresowanych podaję wymiary filtra (zewnętrzne): szer. 30 cm, wysok. 43,3 cm, grub. 8,7 cm.

Wymiary wewnętrzne (przy szerokości 8,1 cm): komora śmieciowa 1 cm, komora filtracji mechanicznej 10,1 cm, komora grzałki 4,4 cm, komora biologii i pompy 13 cm, ścianki i przegrody 1,5 cm.


Z uwagi na mały zbiornik (240l) nie wykonałem filtra w wersji optymalnej (szerok. 10 cm i z komorą chemii 8 cm). Kaseta i tak zajmie sporo miejsca w zbiorniku. W przypadku zmiany akwa na większe, co raczej nieprędko nastąpi, wykonam nowy większy filtr.


W kasecie pracować będzie pompa, która obecnie robi u mnie za mechanika, tj. Sunsun JP-025 o wydajności 1600l/h.


Dziękuję za uwagę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i elegancko. Brawo za dokładność.

Mam jedno pytanie odnośnie kleju. Czy zamykając już kaseciak ostatnim elementem (czyli bokiem) nie schnie on zbyt szybko aby rozprowadzić go po wszystkich krawędziach i jeszcze zdążył związać? Mój klej słabo sobie z tym radził i dlatego pytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było trochę tak, jak mówisz. Mimo, że starałem się zagęszczać ruchy, to kiedy kończyłem smarowanie ostatniej krawędzi, to na tej od której zacząłem, klej już zdążył trochę przeschnąć. Przejechałem tą krawędź klejem jeszcze raz na szybko i wtedy dopiero docisnąłem obie części.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam z tym klejem.

Mam tylko jedno zastrzeżenie - moim zdaniem te pionowe listewki na dnie komory pompy nic nie dadzą. Worek się na nich oprze a po bokach opuści i kicha z przepływem wody pod ceramiką. U siebie dałem poziome przyklejone do boków i w zasadzie cały worek leżał na dnie. Pomogło włożenie tam kratki akwarystycznej. Inna rzecz, że ja mam Matrix a on dość drobny jest no i worek dałem luźny, bo teraz myślę, że jakby go "zakręcić" to byłby sztywniejszy razem z ceramiką.


Wysłane z telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś pokombinuję:) Muszę kupić tą siatkę, chciałem też dać do komory grzałki, żeby się nie kolebała i żeby ją trochę odsunąć od gąbki.


Marcin - a tak byłeś blisko ideału.


1/ Ten ruszt na podłodze komory pompy to wklejamy 2-3 żebra niemal na całej długości komory RÓWNOLEGLE DO SIEBIE a nie jeden za drugim po środku. Dobrze ci napisali że tak jak zrobiłeś to po bokach opadnie aż do dna. Jak wtedy zwiążesz worek z ceramiką , a to trzeba zrobić bo ci ceramika może grzechotać jak dasz pompę na full. Nie wklejajcie w komorze pompy żadnych półeczek co zmniejsza jej światło bo i bez tego złoże bardzo ogranicza przepływ zdecydowanie więcej niż gąbki.

2/ Jestem niepocieszony bo byłeś bardzo blisko by pogodzić wymiary z pełnymi możliwościami jakie daje filtr kasetowy.

Odpowiedz mi na takie pytania.


Czy w baniaku 240 l np dorosła obsada 30 szt ryb mniej sra niż ta sama obsada przeniesiona do większego baniaka ( oczywiście mam na myśli produkcję NO3) bo piszesz że w większym to komorę chemii zrobisz a tu się rybom nie należy??

Dlaczego nie dałeś gąbki ppi45 5cm tylko 10cm a tak wygospodarowane 5 cm nie przeznaczyłeś tak :

3,6 cm na komorę chemii miałaby wtedy 8 cm i wchodzi blok absorbera 1 l Purolite A520E a pozostałe 1,4 na gąbkę Seby ( tapicerską)

WYMIARY KASETY BEZ ZMIAN A MASZ TRZY DODATKOWE SPRAWY ROZWIĄZANE.

1/ święty spokój z NO3 miesiącami i podmiana wody 10% raz na 1-2 miesiące ( tak zacząłem robić)

2/doczyszczanie wody znacznie większą powierzchnią niż w komorze pompy nad Matrixem.

3/ Woda kryształ do potęgi drugiej bez humusowych składników DOC - wiesz chłopie jak to wygląda -jakby ryby wisiały w próżni.

no dlaczego?

no no dlaczego??

dlaczego:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.