Skocz do zawartości

Optymalna objętość złoża biologicznego


deccorativo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,


Ciekawy temat poruszyliście. Nie udzielam się na Waszym forum ale duże je czytam, ale do tej dyskusji chciałbym dołączyć gdyż także mam pewne spostrzeżenia co do ilości wkładu biologicznego i ogólnie filtracji.

Swego czasu miałem zbiornik 600 l, 160/70/55h. Pielęgnice Ameryki Południowej, duże sztuki.

Filtracja to eheim 2260 i 2217, ceramika aquaszut około 15 litrów i gąbki. Ciągle walczyłem z glonami i azotynami - niewielkie 0,1 ale były cały czas. Dekoracje to piach i kilka korzeni.

Postanowiłem, że odłączę wszystkie filtry zewnętrzne, podłoże i powierzchnia ścian akwarium jest dostatecznie duża do rozwoju bakterii nitryfikacyjnych. Uznałem, że kubły wciągają syf do środka, tam on się kumuluje, gnije i rozkłada i cały czas obciąża akwarium.

Zainstalowałem falownik 6000l/h i kaskadę aquaclear 110 o przepływie 1800l/h z samą gąbką. Kaskadę dlatego, że jest bardzo wygodna do czyszczenia. Miała pracować tylko jako filtr mechaniczny. Jako, że czyszczenie filtra była bardzo wygodne to gąbkę czyściłem codziennie, raz na trzy dni jak mi się chciało ale często. Efekt po 3 dniach azotyny 0,0, glony w odwrocie i ... azotany z 50 spadły na 30 potem do 20.

Mój wniosek - usuwać z obiegu materii w akwarium jak najwięcej mechanicznych resztek ( odchodów, resztek pokarmu itp. ) zanim rozpocznie się ich rozkład, wtedy cały system

" odetchnie " i nie będzie problemów.

Teraz mam zbiornik 1100 litrów 200/85/65h i pracuje tam tylko pompa 4500l/h z wkładem mechanicznym. 180 kg podłoża robi swoje, warunek, jak najmniej resztek organicznych.

Teraz w filtracji stawiam na łatwość czyszczenia filtra i wkładu mechanicznego.


Andrzej

  • Dziękuję 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość pemergency

ale jak 180kg podłoża? bakterie zasiedlają tylko jego górną warstwę, jeśli piasek się nie porusza - "gotuje" (jak w fbfie) czyli nie ma odpowiedniej ilości tlenu to bakterie nitryfikacyjne w dolnych partiach tego piachu nie mają prawa istnieć, czyli tak naprawdę daje nam to powierzchnię 200x85cm + oczywiście szyby i cała reszta dekoracji...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wedle swoich obserwacji woda dostaje się bez najmniejszych problemów do warstw poniżej 4 cm. U mnie w akwarium i tak nie ma grubszej warstwy piachu, max to właśnie 4 cm. Do tego pielęgnice przekopują dno zbiornika codziennie.

Nie namawiam ludzi do rezygnacji ze swoich przyzwyczajeń i doświadczeń ale nie wszystko jest " oczywistą oczywistością " :-), W moim akwarium takie podejście do filtracji zbiornika sprawdza się bardzo dobrze co nie znaczy, że jest jedyną słuszną drogą. Tu objawia się prawda stara jak świat: co zbiornik to inne warunki i każdy jest inny i moim zdaniem nigdy tak naprawdę nie będzie wzoru na ustalenie optymalnej ilości złoża biologicznego.


pozdrawiam Andrzej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://forum.klub-malawi.pl/jaka-filtracja-minimalna-biologiczna-wystarczy-t15407.html?highlight=minimalne

Zanim napiszę o swoim spostrzeżeniu, pozwolę sobie przytoczyć kilka cytatów (dla chwili:D refleksji nad tematem).


Cytat:

Zamieszczone przez sabotage

"Tak to już jest z ustabilizowanymi zbiornikami. Jeśli ktoś nie sypie żarcia garściami - to na prawdę ciężko rozregulować taki zbiornik. Pomijając już media w filtrze, jest przecież jeszcze piach/żwir/woda/gąbki/w/ - gdzie bakterii jest od cholery. Tendencja do przeładowywania biologów mediami to norma, tak samo jak za duże filtry bio."


Cytat:

Zamieszczone przez [Przemo

"im większy filtr/ilość ceramiki tym mniej bakterii w akwarium (podłożu i dekoracjach) i tym samym na filtrze spoczywa większa odpowiedzialność - jak padnie to mamy przechlapane. I w drugą stronę, że jak mały filtr to większa odpowiedzialność spoczywa na akwarium, jak zmienimy podłoże czy dekoracje to biologia padnie. Czyli, że wielkością filtra regulujemy stosunek ilości bakterii filtr/akwarium a co lepsze? Hmm akwarium nie padnie a filtr może paść, np. awaria prądu czy zatkanie przepływu."


Cytat:

Zamieszczone przez nabe

"Ruch wody wewnątrz akwarium znaczenie ma, podtrzymuje przecież dystrybucję tlenu/paliwa dla bakterii osiadłych na każdej możliwej powierzchni wewnątrz, na podłożu skałach, dekoracjach itd.Pytanie na ile istotna jest ta powierzchnia filtracyjna, można sprawdzić wyciągając złoże i ciągnąc tylko na akwarium z wewn. ruchem wody, bez żadnych gąbek itp. mierząc dokładnie przyrost azotanów.

Nurosław zauważył, że najlepiej nie dopuszczać w ogóle do powstawania NH4 zbierając zanieczyszcznia mechaniczne, ale to nie wszystko bo ryby wydalają też amoniak przez normalną pracę nerek, więc nawet usuwanie (i nie dopuszczenie do rozkładu) kupsk nie rozwiązuje sprawy do końca."


Cytat:

Zamieszczone przez Drak

"nawet jeśli teoretycznie cały syf zostanie wyciągnięty z akwarium to wędruje on do...filtra, nie gdzies tam sobie poza akwarium dajmy na to do kibelka.

A więc nie zostaje trwale usunięty z obiegu wody, co oznacza że dalej będzie podlegął procesowi rozkłądu, z ta tylko różnica że w ...filtrze,in plus jedynie iż w mocnym przepływie wody + tlen.

Czyli pozbywamy się go wizualnie z akwarium, nie ma zmętnienia wody, nic nam sie nie tłucze szarokosmatego i to tyle.

I tylko tyle."


Cytat:

Zamieszczone przez Nuroslaw

"właśnie przewymiarowane ( a nie minimalne czy optymalne) złoża produkują czasem dodatkowe NO3 bo obumierające bakterie nitryfikacyjne są wtórnym źródłem. Oczywiście przyrost biomasy bakterii powoduje że mierzalny wzrost NO3 w akwarium jest bez zmian. Aż do dnia, kiedy złoże się trochę przytka, część bakterii obumarło, ale filtr ciągle spełnia swoją funkcję bo likwiduje NHx i NO2, ale z niewiadomych ? powodów ilość NO3 w akwarium rośnie pomimo, że nawet przestaliśmy karmić ryby."


"Tak więc usuwając źródła NH4, NO2 nie należy poprzestać na czyszczeniu filtrów mechanicznych ale również od czasu do czasu sprawdzić część bio, czy aby nie ma tu tego też za dużo. W końcu jeśli karmimy bakterie, to One rosna i rozmnażają się tak długo jak mają pokarmu, a nie do granicy ilości pokarmu produkowanego przez ryby."


Cytat:

Zamieszczone przez arbitro

"nierzadko pojawiały się wypowiedzi i przykłady, gdy ktoś zasypywał cały kubeł wysokiej jakość ceramiką i w poczuciu dobrze wypełnionego zadania to samo polecał innym. Jeżeli ktoś ma tyle samozaparcia proponuję przegrzebać nawet nasze forum i dyskusje sprzed 2-4 lat, by się przekonać ile bezmyślnych rad i wskazówek udzielano…"


"Oczywiście sam jako świeży i zielony właściciel nowego kubła, mimo, że spisywał się bez zarzutu (co wówczas nie było dla mnie takie oczywiste jeszcze), wyrzuciłem firmowe wkłady i dokupiłem duże ilości cenionej, porowatej ceramiki. Dopiero jednak po jakimś czasie, gdy coraz bardziej zapoznawałem się z zagadnieniem filtracji biologicznej, nitryfikacji, denitryfikacji etc., spostrzegłem bezsens swojego postępowania. Wydałem kupę kasy a N02 jak wcześniej miałem na poziomie 0, to nadal było 0. Natomiast wcześniejsze relatywnie wysokie stężenia N03 nie uległy oczywiście żadnym zmianom. Co gorsza, nowa bardzo porowata ceramiki (w przeciwieństwie do wcześniejszej gładkiej oraz sporej wielkości bimbali), szybciej się zapycha i brudzi, co wymusza częstsze otwieranie kubła i jej czyszczenie. Efekt, jaki jest przez nie osiągany (czyli N02 = 0), można równie dobrze uzyskać niepomiernie skromniejszym nakładem. Bo w istocie pokarmu dla bakterii nitryfikacyjnych w naszych akwariach, wbrew pozorom nie jest wcale tak dużo i naprawdę niewydolność kubełka (przejawiająca się N02 > 0), która byłaby spowodowana zbył małą pojemnością filtracyjną jest skrajnym ewenementem (ja np. o takim przypadku jeszcze nie słyszałem). O wiele powszechniejszym problemem jest trudny do zwalczenia nadmiar N03, ale do tego mega ilości super ceramiki na nic się zdadzą (o czym mam wrażenie, wielu akwarystów nie zdaje sobie sprawy). Ot, to wszystko…."



A teraz moja mała obserwacja. Zawsze byłem zwolennikiem solidnej filtracji biologicznej. Na przykład: akwa 160x60x60, filtracja biologiczna „armata” - kubeł Eheim 2080 (13,5 litra mediów- oczywiście najbardziej porowata ceramika) + panel filtracyjny za tłem strukturalnym. Półtora roku temu po jednodniowej awarii w dostawie prądu nie odpaliłem już filtra. O dziwo po chwilowym wzroście NO2, wszystko wróciło do normy (NO2 niewykrywalne testem JBL). Ryb - kilkanaście sztuk. Akwarium działa od tamtej pory bez kubełka i panelu j.w. Dwa filtry wewnętrzne - myślę, że pełnią raczej funkcję biologicznych (gąbki płuczę na zmianę co tydzień, dwa). Kluczową rolę w biologii akwarium pełnią jak sądzę podłoże i urozmaicone tło 3D. Rośliny pomagają likwidować nadmiar NO3. Podmiany wody (połączone z odmulaniem) – 10 litrów co kilka dni (są też formą filtracji mechanicznej). Zapomniałbym o rzeczy bardzo istotnej – karmię umiarkowanie. Jeśli w przyszłości zwiększyłbym obsadę to na wszelki wypadek uruchomię kubełek (w sumie już stoi sobie grzecznie w szafce pod akwarium). Ale zasypię go najtańszą ceramiką lub biobalami. Chciałem się tylko podzielić swoją obserwacją. Stwierdziłem fakt i wyciągnąłem wnioski – nie twierdzę, że na pewno obiektywnie mam rację, ale na swój prywatny użytek mam . Ewentualne zastanawianie się nad uzasadnieniem teoretycznym zostawiam bardziej dociekliwym w tym temacie. Oczywiście cały wywód dotyczy zbiorników dojrzałych.


Cytat:

Zamieszczone przez [Przemo

"Inna sytuacja, kiedy nitryfikacja startuje, czyli jak odpalamy akwarium, wtedy wszystkie te parametry mają znaczenie ale to dlatego, że kiedy nie ma bakterii oraz azotynów czy związków amoniaku jest powyżej 2mg, wtedy są spore problemy z nitryfikacją i pobiera ona bardzo duże ilości tlenu, CO2 i w ogóle wtedy wszystko przeszkadza, do tego stopnia, że przy niesprzyjających okolicznościach może w ogóle zostać zatrzymana."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem z ciekawości i mam następujące przemyślenia:

- Nie da się odpowiedzieć na pytania autora, choćby dlatego że każdy zbiornik jest inny. Inaczej zasiedlony, inaczej karmiony, inaczej udekorowany, inaczej pielęgnowany, zastosowano inne złoża w różnych przepływach.

- następie każdy inaczej startuje te zbiorniki oraz zasiedla innymi szczepami bakterii i na różnych etapach dodaje różne kultury bakterii...

Weźmy np. prodibio biodigest. Średnia fiolka tego specyfiku sprzedawana w Polsce to wersja dla zbiorników 120-1000l, której producent zaleca jedną fiolkę co 15 dni. Zapewne szczepy są tak "zaprogramowane", żeby trzeba je było stosować regularnie, bo po kolejnym "nie zastosowaniu" przewagę w akwa zyskują szczepy dzikie i już mamy odchyły. Logicznie myśląc, firmie biotechnologicznej takie szczepy byłyby bardzo na rękę. Więc lejemy. Gdy tylko coś rozgrzebiemy, gdy ryby krzywo spojrzą, gdy sypnie nam się za dużo żarcia itd.

- W takim przypadku uważam że wielkość złoża jest kompletnie bez znaczenia. I tak większość z nas na którymś etapie uzależnia swój zbiornik od jakiejś formy bio-, technologii... Bakterie, purigeny, żywice, węgle, zapychające się mechaniki wymuszające czyszczenie itd.

- A gdy wreszcie kiedyś uda nam się zrobić test no3 i akurat przytrafiło nam się "efekt szoku", bo np którąś czynność zaniedbaliśmy, natychmiast walimy mega podmianę wody i świat wygląda różowiej we fiolce, ale i tak sru znowu biodigest...

- Moim zdaniem tzw "na wszelki wypadek" jest poważną chorobą zdecydowanej większości bardziej zaawansowanych akwarystów.


Żeby nie być gołosłownym kilka przykładów z wyłącznie mojej własnej autopsji (niektórym tylko dla przypomnienia bo mnie znają) - miałem:

- stado pysków w 240 z sumpem i 20l keramzytu - nitryfikacja bomba, deni brak, test no3 powodował ból śródskroniowy, wtedy nie było prodibio

- to samo 240 tylko ze starszymi rybami, na filtrze hydroponicznym - rośliny marniały bo to samo no3 co wcześniej im nie wystarczało pod hqi pod którym rosły

- 432l na pończosze keramzytu - działało kilka miesięcy

- 432l tym razem z 5 pawiookimi, prowadzone na skrzynce z gąbkami 32l, jak podrosły no3 poza skalą bo żarły 100g wołowiny dziennie, podmiany 200l co 3 dni

- te same tylko dorosłe pawiookie na 4 korpusach narurowych - sytuacja j.w. ale nitryfikacji wystarczało

- to samo akwa tym razem z 8 Paletkami - z warstwą plenum/DSB 17cm, z kratką pod spodem, na 1/3 dna - jak zaskoczyło po 5 miesiącach to było to NAJBARDZIEJ BEZOBSŁUGOWE akwa jakie miałem, następne pół roku ani jednej podmiany wody i mimo karmienia 80g wołowiny dziennie, no3 nigdy nie wyszło >5mg na testach... Ale woda tak kwaśna i miękka że w dotyku była jak rzadki kisiel... Ph5.5 kh0 gh0 tylko dolewałem odparowanej osmozy... Z parki zbrojników, przy likwidacji wyłowiłem 47 sztuk... To akwa nie widziało nawet filtra mechanicznego, na dnie 3cm warstwa detrytusu - szok

- 720l malawi na 150l sumpie, na początku 20l grysu koralowego, ale z czasem go ubywało bo oddawałem ludziom w potrzebie... Nitryfikacja działała...

- i wreszcie 378l z odpieniaczem do 1500l, żywą skałą, reaktorem z wirującymi biopelletami (polimery), chrzczone prodibio, płynami od metody Zeo, w którym jak co wakacje zaniedbałem z powodu pracy podmiany to potem przez 5 miesięcy musiałem "prostować zaglonienie"


Obecnie malawi 378l wystartowane na bakteriach w żelu, z raptem 200 biobalami w reaktorach zraszanych oraz dużą gąbką... Ale ma 70litrów piachu... W tylnej części pod 16cm wysokości.... I wiecie co? Z automatyczną ciągłą podmianą wody... Bo tego nie zastąpi żadna ceramika...

Biobale? Bo nie trzeba ich płukać.

Gąbka rzadka, żebym nie musiał jej dotykać wsadzona tak że woda w sumpie przeleci nad nią jak się zapcha.


Wiecie dlaczego tak wybrałem? Bo nie chce mi się już dłużej myśleć o tym czy i kiedy robiłem jakiś test wody. Ot dlaczego.


Na koniec przy długiego nudnawego postu dodam przestrogę dla młodych akwarystów, chcących posypać sobie taką warstwę piachu w twardej wodzie. Będą gnijące strefy beztlenowe i czarne złoża toksycznego nh3 i siarkowodoru... Ja mogę bo wiem że będę utrzymywał pH w granicach 7-7.2 za pomocą komputera z sondą i co2. W kwaśniejszej wodzie, stale wymienianej ryzyko maleje.


Uff sorry za przydługawy post, ale może komuś się przyda "nie popełnianie" już popełnionych błędów.


Pozdro

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.