Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

w innym temacie zgodnie ustaliliśmy że diody LED to takie grzałki na 80 %.


cyt z mojego wpisu z innego tematu o oświetleniu LED.


"czyli dla przykładu Moduł 1x LED Cree XM-L2, jasność U2 - 300.0 lm/700 mA, biała zimna - C1, biała soldermaska, MCPCB star, miedź 3W/(m*K), 6 wyprowadzeń, RoHS


300lm/2,45W czyli


122lm/W

sprawność świetlna = 122/683 = 17%

dla tej diody Cree tylko 17% mocy idzie w światło a 83% w ciepło.


tak licząc możecie sami sobie odpowiedzieć na to pytanie dla dowolnego żródła światła.

Tak więc Yaro wcale nie byłem daleko od prawdy licząc wzrost temperatury radiatora LED.


diody LED to takie 80%- centowe grzałki. "


nowe taśmy RGB mają już 300 chipów na metr długości czyli 900 diod!!! W KAŻDYM METRZE i moc 14,2 W/m oraz strumień świetlny 600 do 900 lm/m

( uwaga- tak naprawdę jak się mierzy moc to są dwa ich rodzaje jedne dają 12 W/m a droższe 14,2 W/m moim zdaniem bez różnicy którą kupicie bo właściwości świetlne nie zauważalne przynajmniej dla mojego oka )


czyli porównując moce metr tej nowej taśmy RGB odpowiada 14 szt power led 1W. lub 6 szt 3W


jednocześnie zapewniając równomierność i elastyczność świetlną nie osiągalną dla power ledów (wyłączając siłe przebijania światła do dna).

ALE PROBLEM ODPROWADZENIA CIEPŁA Z TYCH TAŚM STAJE SIĘ PIERWSZOPLANOWY JAK RÓWNIEŻ MIMO ICH WODOODPORNOŚCI ( CZYTAJ JEJ BRAKU) PEŁNE ZABEZPIECZENIE OD WILGOCI.

dlatego kolego jak zrobię taką RGB świetlówkę DIY i pomierzę temperatury po godzinie pracy w baniaku pod pokrywą to na pewno wstawię opis - ciutkę cierpliwości:D


wszystkim którzy rozważają zakup świetlówek LED produkowanych ze szczelnością IP00 do oświetlenia biur a nie pod pokrywy akwarium zamieszczam zdjęcie wody wewnątrz takowej niestety padniętej i wyrzuconymi po miesiącu 160 zł.

5e7bf12799b62057m.jpg

Opublikowano

patent z rurą plex jest dobry, w celu odprowadzenia ciepła można by spróbować pasek LED przykleić do listwy aluminiowej (szerokości paska, długości belki + zaślepka + ok 1cm) przejście listwy przez boczne zaślepki rury uszczelnić silikonem wystające części listwy aluminiowej można połączyć np. z mocowaniem belki też aluminiowym w celu odprowadzania ciepła ... takie fantazje, ale może coś by to pomogło

Opublikowano

A wykorzystać rurę szklaną po świetlówce, luminofor można zmyć, końce zatkać jakoś. Tylko kwestia chłodzenia nadal otwarta. Te rgb taśmy to coraz ciekawszy temat.

Opublikowano
A wykorzystać rurę szklaną po świetlówce, luminofor można zmyć, końce zatkać jakoś. Tylko kwestia chłodzenia nadal otwarta. Te rgb taśmy to coraz ciekawszy temat.


stanowczo odradzam.

wewnątrz świetlówek jest rtęć to silna trucizna zużyte świetlówki należy wylącznie utylizować w specjalistyczny sposób, nie wolno nawet ich wyrzucać do śmieci poza tym są krótkie.

Rury z plexy mają do 2m długości i tak długa może być świetlówka RGB DIY wiele różnych średnic, grubości ścianek i są kilkakrotnie odporniejsze mechanicznie od szklanych. w/g karty technicznej nie ustępują przeżroczystością szklanym jedynie łatwiej je zarysować.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Od dawna myślałem o tym, żeby zbudować 'świetlówke' DIY z taśmy RGB, tylko nie wiedziałem z czego wziąć rurkę. Dzięki za pomysł!


Kiedyś zrobiłem taki 'neon' z przepalonej grzałki stałej mocy. Wywaliłem bebechy, zalałem zasoloną wodą aby rozpraszała światło i w szczycie zamontowałem niebieską diodę 5mm o wysokiej jasność. Efekt był niezły :)

Opublikowano
patent z rurą plex jest dobry, w celu odprowadzenia ciepła można by spróbować pasek LED przykleić do listwy aluminiowej (szerokości paska, długości belki + zaślepka + ok 1cm) przejście listwy przez boczne zaślepki rury uszczelnić silikonem wystające części listwy aluminiowej można połączyć np. z mocowaniem belki też aluminiowym w celu odprowadzania ciepła ... takie fantazje, ale może coś by to pomogło


kolego :D ty wiesz -jak pisałem u mnie paski RGB pracują od maja ubiegłego roku, oczywiście cały czas coś tam modyfikuję w miarę jak trwa ich test. najpierw były paski te 7W od września są 14,2W teraz gdybym miał robić byłoby zupełnie inaczej

ale jesteś bardzo blisko dobrego rozwiązania.


dobre oświetlenie MALAWI LED do akwarium może zrobić tylko elektronik malawista bo tylko on czuje, widzi i może uwzględnić wszystkie problemy jakie w tym biotopie występują.


a na prawdę jest ich wiele:

-chłodzenie a szczególnie odprowadzenie ciepła

-długie wąskie zbiorniki więc odpadają gotowe rozwiązania dla słonowodnych

-pełna zewnętrzna wodoodporność świetlówki

-materiały i kleje tylko akwarystyczne

-zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji ( przy tym pH gołe aluminium koroduje w oczach)

-uniwersalne mocowanie do tak przecież różnych rodzajów pokryw zapewniające możliwość przesuwania przód-tył oraz obrót chociaż o 30-45 st.



w poniedziałek zaczynam oprzyrządowanie do produkcji takich kompletnych zestawów do samodzielnego wstawienia do akwarium bez względu co tam teraz siedzi i jaka teraz jest pokrywa może być nawet zwykła szyba jako pokrywa każdy zestaw to:


- dwie świetlówki RGB 14,2W/m -o dowolnej długości zbiornika minus - 10-20 cm. z możliwością dołożenia następnych max dwu świetlówek - już zainstalowana gotowa wtyczka.

np dla baniaka 120cm = 28W 1800lm opcjonalnie podwojone osiągi

- sterownik RGB

- pilot zdalnego sterowania światłem z dowolnym własnym ustawianiem sześciu zapamiętanych świateł o temperaturze barwowej od 3000K do 15000K

- ciągłe regulowane i równomierne jednoczesne świecenie kolorów

czerwony ( wybarwia ryby i dla wzrostu roślin)

niebieski ( wybarwia ryby i dla wzrostu roślin)

zielony ( wybarwia skały i rośliny )

ktoś kto bawił się barwami w Malawi to wie o co chodzi.

- zasilacz 60W z wtyczką do kontaktu 230V.

nie spotkałem na rynku dobrej świetlówki LED do akwarystyki ta będzie pierwszą podwójną i od razu jako cały zestaw.

będzie to również rozwiązanie pod


najtańszą pokrywę z oświetleniem LED RGB i koroną na zbiornik


jak ci się to podoba artbski?? nie masz przecież jeszcze pokrywy.

Opublikowano
stanowczo odradzam.

wewnątrz świetlówek jest rtęć to silna trucizna zużyte świetlówki należy wylącznie utylizować


A byłem pewny że rtęć jest tylko w okolicy skrętek. Ok, cofam to był głupi pomysł. Gotowe rury można kupić, szklane czy tam z akrylu.Jeśli miałyby tu jakieś zastosownie oczywiście.Chodziło o wykonanie czegoś takiego jak http://polamp.com/oferta_swietlowkiledsmd.html

Ale przedstawione ww. problemy uważam za szukanie dziury w całym. Od tego jest diy żeby przeskakiwać takie rzeczy :)

Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała, piszesz o korozji aluminium w jak się domyślam alkalicznej wodzie. Akurat nasza nie jest tak silnie zasadowa żeby miało to jakieś znaczenie,bardziej martwiłbym się korozją elektrolityczną.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
A byłem pewny że rtęć jest tylko w okolicy skrętek. Ok, cofam to był głupi pomysł. Gotowe rury można kupić, szklane czy tam z akrylu.Jeśli miałyby tu jakieś zastosownie oczywiście.Chodziło o wykonanie czegoś takiego jak http://polamp.com/oferta_swietlowkiledsmd.html

Ale przedstawione ww. problemy uważam za szukanie dziury w całym. Od tego jest diy żeby przeskakiwać takie rzeczy :)



nie wiem ile razy musimy z Yaro wam pisać że nawet nie myślcie o handlowych świetlówka LED do akwarystyk i nie prześcigajcie się w umieszczaniu linków do ofert z najniższą ceną i pytaniem czy taka się nada.

ZADNA SIĘ NIE NADAJE!!!.

wszystkie one są produkowane do oświetlenia biur i mieszkań a nie pod pokrywy baniaków ile razy mam wklejać zdjęcia z wodą w środku takiej świetlówki?? i pisać że świecą tylko w jednym kierunku a nie dookólnie jak T5 czy T8 a włożone w oprawki pokryw świecą w bok a nie na wodę.

mają barwę światła jak określił Yaro do d..... i to prawda a wynika to z technologii produkcji takich diod ( to dioda niebieska pokryta luminoforem fosforowym by świeciła na biało więc ma kolory jak wskazówki starych zegarków zawsze świecą zółto-zielonym bez względu jaką sprzedawca deklaruje ich temperaturę barwową)

nie spotkałem jeszcze handlowej świetlówki LED wyprodukowanej do akwarystyki są tylko dla uprawiających marychę albo DIYLED produkowane przez firmy i tu już jest lepiej.



Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała, piszesz o korozji aluminium w jak się domyślam alkalicznej wodzie. Akurat nasza nie jest tak silnie zasadowa żeby miało to jakieś znaczenie,bardziej martwiłbym się korozją elektrolityczną.



do malowania proszkowego aluminium używam preparatów chemicznych o pH ok 9 które myją i nadtrawiają w 10-20 minut co prawda w temp 60 C . Masz rację tam są oba rodzaje korozji a chodziło mnie o to by chłopaki zapamiętali jedno że pod pokrywy to tylko aluminium albo anodowane albo malowane bo jak gołe to korozja, a której więcej to nie ważne.

Opublikowano
nie wiem ile razy musimy z Yaro wam pisać że nawet nie myślcie o handlowych świetlówka LED do akwarystyk

Ale ja nie neguję tego że są dupne do świecenia nad/pod/w akwarium, tylko pomysł na wykonanie obudowy.Szczelnej.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.