Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

w innym temacie zgodnie ustaliliśmy że diody LED to takie grzałki na 80 %.


cyt z mojego wpisu z innego tematu o oświetleniu LED.


"czyli dla przykładu Moduł 1x LED Cree XM-L2, jasność U2 - 300.0 lm/700 mA, biała zimna - C1, biała soldermaska, MCPCB star, miedź 3W/(m*K), 6 wyprowadzeń, RoHS


300lm/2,45W czyli


122lm/W

sprawność świetlna = 122/683 = 17%

dla tej diody Cree tylko 17% mocy idzie w światło a 83% w ciepło.


tak licząc możecie sami sobie odpowiedzieć na to pytanie dla dowolnego żródła światła.

Tak więc Yaro wcale nie byłem daleko od prawdy licząc wzrost temperatury radiatora LED.


diody LED to takie 80%- centowe grzałki. "


nowe taśmy RGB mają już 300 chipów na metr długości czyli 900 diod!!! W KAŻDYM METRZE i moc 14,2 W/m oraz strumień świetlny 600 do 900 lm/m

( uwaga- tak naprawdę jak się mierzy moc to są dwa ich rodzaje jedne dają 12 W/m a droższe 14,2 W/m moim zdaniem bez różnicy którą kupicie bo właściwości świetlne nie zauważalne przynajmniej dla mojego oka )


czyli porównując moce metr tej nowej taśmy RGB odpowiada 14 szt power led 1W. lub 6 szt 3W


jednocześnie zapewniając równomierność i elastyczność świetlną nie osiągalną dla power ledów (wyłączając siłe przebijania światła do dna).

ALE PROBLEM ODPROWADZENIA CIEPŁA Z TYCH TAŚM STAJE SIĘ PIERWSZOPLANOWY JAK RÓWNIEŻ MIMO ICH WODOODPORNOŚCI ( CZYTAJ JEJ BRAKU) PEŁNE ZABEZPIECZENIE OD WILGOCI.

dlatego kolego jak zrobię taką RGB świetlówkę DIY i pomierzę temperatury po godzinie pracy w baniaku pod pokrywą to na pewno wstawię opis - ciutkę cierpliwości:D


wszystkim którzy rozważają zakup świetlówek LED produkowanych ze szczelnością IP00 do oświetlenia biur a nie pod pokrywy akwarium zamieszczam zdjęcie wody wewnątrz takowej niestety padniętej i wyrzuconymi po miesiącu 160 zł.

5e7bf12799b62057m.jpg

Opublikowano

patent z rurą plex jest dobry, w celu odprowadzenia ciepła można by spróbować pasek LED przykleić do listwy aluminiowej (szerokości paska, długości belki + zaślepka + ok 1cm) przejście listwy przez boczne zaślepki rury uszczelnić silikonem wystające części listwy aluminiowej można połączyć np. z mocowaniem belki też aluminiowym w celu odprowadzania ciepła ... takie fantazje, ale może coś by to pomogło

Opublikowano

A wykorzystać rurę szklaną po świetlówce, luminofor można zmyć, końce zatkać jakoś. Tylko kwestia chłodzenia nadal otwarta. Te rgb taśmy to coraz ciekawszy temat.

Opublikowano
A wykorzystać rurę szklaną po świetlówce, luminofor można zmyć, końce zatkać jakoś. Tylko kwestia chłodzenia nadal otwarta. Te rgb taśmy to coraz ciekawszy temat.


stanowczo odradzam.

wewnątrz świetlówek jest rtęć to silna trucizna zużyte świetlówki należy wylącznie utylizować w specjalistyczny sposób, nie wolno nawet ich wyrzucać do śmieci poza tym są krótkie.

Rury z plexy mają do 2m długości i tak długa może być świetlówka RGB DIY wiele różnych średnic, grubości ścianek i są kilkakrotnie odporniejsze mechanicznie od szklanych. w/g karty technicznej nie ustępują przeżroczystością szklanym jedynie łatwiej je zarysować.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Od dawna myślałem o tym, żeby zbudować 'świetlówke' DIY z taśmy RGB, tylko nie wiedziałem z czego wziąć rurkę. Dzięki za pomysł!


Kiedyś zrobiłem taki 'neon' z przepalonej grzałki stałej mocy. Wywaliłem bebechy, zalałem zasoloną wodą aby rozpraszała światło i w szczycie zamontowałem niebieską diodę 5mm o wysokiej jasność. Efekt był niezły :)

Opublikowano
patent z rurą plex jest dobry, w celu odprowadzenia ciepła można by spróbować pasek LED przykleić do listwy aluminiowej (szerokości paska, długości belki + zaślepka + ok 1cm) przejście listwy przez boczne zaślepki rury uszczelnić silikonem wystające części listwy aluminiowej można połączyć np. z mocowaniem belki też aluminiowym w celu odprowadzania ciepła ... takie fantazje, ale może coś by to pomogło


kolego :D ty wiesz -jak pisałem u mnie paski RGB pracują od maja ubiegłego roku, oczywiście cały czas coś tam modyfikuję w miarę jak trwa ich test. najpierw były paski te 7W od września są 14,2W teraz gdybym miał robić byłoby zupełnie inaczej

ale jesteś bardzo blisko dobrego rozwiązania.


dobre oświetlenie MALAWI LED do akwarium może zrobić tylko elektronik malawista bo tylko on czuje, widzi i może uwzględnić wszystkie problemy jakie w tym biotopie występują.


a na prawdę jest ich wiele:

-chłodzenie a szczególnie odprowadzenie ciepła

-długie wąskie zbiorniki więc odpadają gotowe rozwiązania dla słonowodnych

-pełna zewnętrzna wodoodporność świetlówki

-materiały i kleje tylko akwarystyczne

-zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji ( przy tym pH gołe aluminium koroduje w oczach)

-uniwersalne mocowanie do tak przecież różnych rodzajów pokryw zapewniające możliwość przesuwania przód-tył oraz obrót chociaż o 30-45 st.



w poniedziałek zaczynam oprzyrządowanie do produkcji takich kompletnych zestawów do samodzielnego wstawienia do akwarium bez względu co tam teraz siedzi i jaka teraz jest pokrywa może być nawet zwykła szyba jako pokrywa każdy zestaw to:


- dwie świetlówki RGB 14,2W/m -o dowolnej długości zbiornika minus - 10-20 cm. z możliwością dołożenia następnych max dwu świetlówek - już zainstalowana gotowa wtyczka.

np dla baniaka 120cm = 28W 1800lm opcjonalnie podwojone osiągi

- sterownik RGB

- pilot zdalnego sterowania światłem z dowolnym własnym ustawianiem sześciu zapamiętanych świateł o temperaturze barwowej od 3000K do 15000K

- ciągłe regulowane i równomierne jednoczesne świecenie kolorów

czerwony ( wybarwia ryby i dla wzrostu roślin)

niebieski ( wybarwia ryby i dla wzrostu roślin)

zielony ( wybarwia skały i rośliny )

ktoś kto bawił się barwami w Malawi to wie o co chodzi.

- zasilacz 60W z wtyczką do kontaktu 230V.

nie spotkałem na rynku dobrej świetlówki LED do akwarystyki ta będzie pierwszą podwójną i od razu jako cały zestaw.

będzie to również rozwiązanie pod


najtańszą pokrywę z oświetleniem LED RGB i koroną na zbiornik


jak ci się to podoba artbski?? nie masz przecież jeszcze pokrywy.

Opublikowano
stanowczo odradzam.

wewnątrz świetlówek jest rtęć to silna trucizna zużyte świetlówki należy wylącznie utylizować


A byłem pewny że rtęć jest tylko w okolicy skrętek. Ok, cofam to był głupi pomysł. Gotowe rury można kupić, szklane czy tam z akrylu.Jeśli miałyby tu jakieś zastosownie oczywiście.Chodziło o wykonanie czegoś takiego jak http://polamp.com/oferta_swietlowkiledsmd.html

Ale przedstawione ww. problemy uważam za szukanie dziury w całym. Od tego jest diy żeby przeskakiwać takie rzeczy :)

Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała, piszesz o korozji aluminium w jak się domyślam alkalicznej wodzie. Akurat nasza nie jest tak silnie zasadowa żeby miało to jakieś znaczenie,bardziej martwiłbym się korozją elektrolityczną.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
A byłem pewny że rtęć jest tylko w okolicy skrętek. Ok, cofam to był głupi pomysł. Gotowe rury można kupić, szklane czy tam z akrylu.Jeśli miałyby tu jakieś zastosownie oczywiście.Chodziło o wykonanie czegoś takiego jak http://polamp.com/oferta_swietlowkiledsmd.html

Ale przedstawione ww. problemy uważam za szukanie dziury w całym. Od tego jest diy żeby przeskakiwać takie rzeczy :)



nie wiem ile razy musimy z Yaro wam pisać że nawet nie myślcie o handlowych świetlówka LED do akwarystyk i nie prześcigajcie się w umieszczaniu linków do ofert z najniższą ceną i pytaniem czy taka się nada.

ZADNA SIĘ NIE NADAJE!!!.

wszystkie one są produkowane do oświetlenia biur i mieszkań a nie pod pokrywy baniaków ile razy mam wklejać zdjęcia z wodą w środku takiej świetlówki?? i pisać że świecą tylko w jednym kierunku a nie dookólnie jak T5 czy T8 a włożone w oprawki pokryw świecą w bok a nie na wodę.

mają barwę światła jak określił Yaro do d..... i to prawda a wynika to z technologii produkcji takich diod ( to dioda niebieska pokryta luminoforem fosforowym by świeciła na biało więc ma kolory jak wskazówki starych zegarków zawsze świecą zółto-zielonym bez względu jaką sprzedawca deklaruje ich temperaturę barwową)

nie spotkałem jeszcze handlowej świetlówki LED wyprodukowanej do akwarystyki są tylko dla uprawiających marychę albo DIYLED produkowane przez firmy i tu już jest lepiej.



Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała, piszesz o korozji aluminium w jak się domyślam alkalicznej wodzie. Akurat nasza nie jest tak silnie zasadowa żeby miało to jakieś znaczenie,bardziej martwiłbym się korozją elektrolityczną.



do malowania proszkowego aluminium używam preparatów chemicznych o pH ok 9 które myją i nadtrawiają w 10-20 minut co prawda w temp 60 C . Masz rację tam są oba rodzaje korozji a chodziło mnie o to by chłopaki zapamiętali jedno że pod pokrywy to tylko aluminium albo anodowane albo malowane bo jak gołe to korozja, a której więcej to nie ważne.

Opublikowano
nie wiem ile razy musimy z Yaro wam pisać że nawet nie myślcie o handlowych świetlówka LED do akwarystyk

Ale ja nie neguję tego że są dupne do świecenia nad/pod/w akwarium, tylko pomysł na wykonanie obudowy.Szczelnej.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.