Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A jeśli chodzi o parametry światła? Nie planując obsady roślinnej mam zamysł, aby zastosować taśmę led (ok. 20W mocy, wodoszczelną). Czy takie stonowane światło, szczególnie w strefie przy dnie (50 cm wysokości akwarium) będzie odpowiadać jego mieszkańcom ?

Opublikowano
Woda się nadaje dla ryb z Malawi bezpośrednio z kranu.


szczególnie jak jest czasami chlorowana albo z chloraminą.

kolego artbski nie bezpośrednio z kranu tylko po filtrze sznurkowym + węgiel aktywny - tak na wszelki wypadek.


oświetlenie wodoodpornymi taśmami led mam w 112l na wysokości 35 cm od białego piasku na dnie. Jak pisze eliot białe taśmy absolutnie się nie nadają - kolory i temperatura barwowa do d.. wszystko jest zielono-żółte ryby, wystrój wszystko choć bardzo jasno natomiast ja mam od roku założoną wodoodporną taśmę RGB 14,2W/m na diodach 5050 kupione jako komplet z zasilaczem, sterownikiem i pilotem do zdalnego sterowania z fotela ( jak przy telewizorze) taśmy jest 5m -całość 139 zł. - może teraz już taniej - od razu dokup łącznik do taśm RGB 10mm.

najważniejsze by pilot był ten większy z przyciskami DIY1 aż do DIY6 - własne dowolne ustawienie jasności i temperatury barwowej dla każdego przycisku pozwala uzyskać każde pięknie wybarwiające ryby i skały światło nie żółte ale o temperaturze barwowej 10-15000K.

czyli zimne niebieskie a jednocześnie dużo czerwonego i niebieskiego jak w biotopie Malawi. Pod kolejnymi przyciskami możesz zrobić światło ciepłe czerwone = wschód i zachód słońca aż do nocnego niebieskiego o niskiej jasności, wszystko dowolnie regulowane.

będzie pięknie pracowało długo i niezawodnie jeśli:

1/ dasz dwie taśmy jedna możliwie blisko przedniej szyby druga środek lub bliżej tyłu jeśli planujesz tło wewnętrzne.

2/ taśm nie kleimy bezpośrednio do plastikowej pokrywy ale do najpierw przyklejonej taśmy aluminiowej lub lepiej do specjalnych profili aluminiowych do led z zamykającym paskiem plexi - chodzi o odprowadzenie ciepła z pasków bo bez tego diody led szybko padają.

3/ tak naprawdę z moich obserwacji taśmy wodoodporne nie są odporne na wodę - podsiąkają między przeżroczystym silikonem a podłożem pcb więc trzeba uszczelnić brzegi z obu stron silikonem akwarystycznym od razu przy okazji dodatkowo przykleisz bo potrafi klej 3M puszczać szczególnie na końcach taśm.

4/ nie wiem jak długi masz baniak ale dla np 120 cm masz 2 x 110cm taśmy czyli 31W nie jest to szok ale spokojnie wystarczy dla 50 cm głębokości z białym piaskiem tym bardziej że daje ogromną frajdę ze zdalnej zabawy z modulacją barwy światła i jej intensywności no i każdy to może sam założyć.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Tak właśnie o takiej taśmie myślałem, montowałem to niedawno w mieszkaniu (przy zabudowie z płyt GK), sterowanie z pilota, różne kolory (przy zastosowaniu taśmy RGB). Taka standardowa taśma 5 metrów (przyjmując 2,4W na metr) daje całkiem sporo światła a mam w zamyśle poszukać o większej wydajności. Poeksperymentuję jeszcze z diodami CREE XB-D np 4 szt. dla zbiornika 120x50x50 ... myślę, że trzeba do tego tematu podejść empirycznie.

Opublikowano

masz gotowe komplety na allegro z taśmą 5m RGB o mocy 14,2 W/metr na diodach 5050 to ważne parametry taśmy bo są i słabsze a szczególnie zwróć uwagę na proponowanego pilota do tego zestawu - musi mieć funkcję własnego ustawiania koloru . Zastosuj się do zaleceń bo pod pokrywą akwarium jest zupełnie inaczej jak na ścianach w mieszkaniu. do ledów cree zawsze będziesz mógł powrócić jak ocenisz że to co dają taśmy to za mało.

powodzenia

  • Dziękuję 1
Opublikowano

ale sterujesz kolorem całego odcinka taśmy tak? bo warto byłoby np 110 cm biała, 110 cm czerwona przy założeniu, że dwie taśmy w akwarium


ps. mam nadzieję, że moderator wybaczy bo trochę ten wątek w innym kierunku poszedł niż woda

Opublikowano

myślę że nie są tacy drobiazgowi temat Ewci "Czy to wina wody?" też czasami daleko odbiega.


absolutnie nie kupuj taśmy białej tylko kup komplet z 5cioma metrami tylko RGB i o tej mocy co pisałem, od razu w komplecie masz mocniejszy zasilacz 12V.

U mnie w 112l pracuje obecnie jeden pasek długości 60 cm bo drugi odłączyłem - było za jasno czyli pracuję mocą max 8,5 W. Pasek zapewnia bardzo równomierny rozkład światła w całym akwa jak dojdziesz do wniosku że dwa paski za mało to łącznikiem dołożysz trzeci ale jestem pewien że nie będzie takiej potrzeby. Oświetlenie robione diodami RGB pozwala ustawić ( pamiętaj o DIY w pilocie) dowolną temperaturę barwową światła białego mimo że świecą tylko trzy podstawowe kolory subtelne ich zmiany my widzimy jak zmianę światła białego od ciepłego 3000K do reef 20000K płynnie i o różnym natężeniu. Ponieważ stale świecą tak na prawdę diody czerwone, niebieskie i zielone to każde wybarwienie ryb jest naturalnie podkreślone to samo dla roślin i skał np, zielony wapień filipiński na prawdę staje się zielony z czerwonymi przebarwieniami a P.saulosi red coral są w kolorze jak prawdziwe korale natomiast silne światło świetlówek led białe 6500K robi je blado-rdzawymi. Z mojej pokrywy Wromaka do 112 wywaliłem już wszystko łącznie z uchwytami na świetlówki i okablowaniem i oświetlam tylko paskiem RGB. Może to wywoła ostrą reakcję zwolenników power ledów ale jak tu wielokrotnie pisano nasze pysie nie wymagają tysięcy lumenów na baniak to my tego chcemy. Mnie i moim rybom wystarcza jasność najnowszych taśm RGB.


teraz widzę że nie skojarzyłeś co to jest taśma RGB - to taka w której każda dioda led jednocześnie może świecić w trzech kolorach podstawowych - czerwonym, zielonym i niebieskim lub w dowolnej ich kombinacji więc nie ma potrzeby kupowania taśm białych i oddzielnie czerwonych masz wszystko w jednej.

Opublikowano
Może to wywoła ostrą reakcję zwolenników power ledów ale jak tu wielokrotnie pisano nasze pysie nie wymagają tysięcy lumenów na baniak

Bardziej chodzi o poziom zabezpieczenia tych diodek przed wilgocią,który przy zamkniętej pokrywie jest żaden i był już wątek o szybkim psuciu się takich ledów.

Opublikowano

kolego artbski ja ci polecam nowe taśmy led RGB o podwójnej ilości diod ale też dwa razy większej mocy czyli 14,2W/m dlatego oprócz problemu z ich wodoodpornością co już opisałem wcześniej


3/ tak naprawdę z moich obserwacji taśmy wodoodporne nie są odporne na wodę - podsiąkają między przeżroczystym silikonem a podłożem pcb więc trzeba uszczelnić brzegi z obu stron silikonem akwarystycznym od razu przy okazji dodatkowo przykleisz bo potrafi klej 3M puszczać szczególnie na końcach taśm.



problem odprowadzenia ciepła z taśmy też staje się istotny w starych taśmach 7,1W/m tez pokrywa w miejscu chipa była bardzo ciepła


możesz zrobić jeszcze lepiej ale ciut drożej no i trzeba wypić.


kup dwie rury plexa fi20mm 2mm długości o 10cm krótsze od baniaka kosztują 18,4 zl za metr

kup taśma samoklejąca aluminiowa szer 3cm i przyklej z wierzchu na rurach zdejmij papier woskowany z taśm i w pionie wpuść do rury tak by po przechyleniu przykleiła się wewnątrz rury w miejscu gdzie na zewnątrz masz taśmę alu.

Teraz musimy wypić dwa szampany :D a korkami zatkać rury :twisted: - to żart.

dowolne zatyczki ze szczelnym wyprowadzeniem przewodów

tylko po dwa uchwyty metalowe do T8 przyklejone lub przykręcone do pokrywy i masz gotowe szczelne własnej produkcji świetlówki RGB ze zdalnym sterowaniem za śmieszne pieniążki na dodatek dowolnie obracane tak by mało świecić na podłogę przed akwa a więcej na ryby kamienie i tło. koszt 139 zl kompletRGB + ok 40 zl rury + taśma alu = ok 180zl

przypomnę że jedna świetlówka led 10000K 120cm zupełnie nie wodoszczelna kosztuje od 160 zl do 240 zl. ( niedowiarkom mogę wysłać zdjęcia jak wygląda woda wewnątrz takich padniętych świetlówek - to też testowałem )


ja mam wklejone silikonem taśmy ale jak będę znowu przerabiał swoją pokrywę plastikową od Wromaka to zrobię takie właśnie DIY świetlówki RGB bo wszystko mi już pozostało z kompletu RGB tylko dokupić rury plexi i uchwyty T8

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.