Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Oczywiście, u mnie na lecieć przez powrót z denitracji. Tylko może braknąć ciśnienia. A pomysł z osobną pompką miałby większy sens gdyby np. włączać ją jednocześnie z oświetleniem.


Nie widziałeś Nabe że ta pompka posiada puszkę która po napełnieniu wodą uruchamia pompkę. Oglądnij na you tube ,instal of mini orange". Ta pompka ma wysokość podnoszenia 8m da radę, denitracje zrobił bym tak;

wąż ogrodowy samoistnie zaciąga wodę z akwarium 20m, na końcu węża mocuje mały zaworek (taki jak stosuje się w brzęczykach) . I tym zaworkiem reguluje przepływ wody która wpływa do puszki i po napełnieniu uruchamia pompkę (woda trafia do akwarium). Nie znajdziesz nic lepszego do tak wolnych przepływów a przecież chodzi o przepływ 1 litr na godzinę. Nie wiem czy o tym myślałeś ?

pozdrawiam

-- dołączony post:

Poprawcie mnie jesli się mylę - nie sprawdzałem tego ale wydaje się dość rozsądne.

Jeśli pompa ma wysokość podnoszenia X metrów to dotyczy to słupa wody o jakiejś średnicy.

Teraz jeśli zaraz za pompą zastosuję redukcję (np z węża 12mm przejdę na wężyk 6mm) to czy zdolność podnoszenia znacznie wzrośnie? Waga takiego słupa wody zmniejszy się przecież wielokrotnie...



Myślę tak jak Ty. Jednak przy zmianie średnicy spada wydajność pompy ,myślę że w tym przypadku wysokość będzie mniejsza. To tylko moje zdanie trzeba poczekać na zdanie fachowców (to nie moja działka):(

Opublikowano

piotrola pokazałeś nam super pompę z małymi przepływami za co ci podziękowałem.

Zanim w temacie ledów zaczniemy dywagacje o denitratorach ( i ktoś nas upomni) spróbujcie podać cenę tej pompki bo ja nie znalazłem , tak na mojego nosa to zakończy temat tej pompki.


Wracając do chłodzenia ledów wodą z powrotu denitratora to ja widzę jeszcze dwie przeszkody.

1/ zbyt małe przepływy by bezpiecznie chłodzić ledy.

nie znam parametrów jakie ma nabe ale podam wyliczenia dla przykładowych założeń ( a może trafię)

moc power led Q - 20W jak większa to tym gorzej dla rozwiązania

przepływ 1,5 l/h = masa wody m = 1,5kg/h

temperatura wody na wyjściu z denitratora ( pamiętam że lubi ciepełko w domu) - 23 C

ciepło właściwe wody Cw - 4190


przyrost temp (deltaT) ={ Q/Cw*m} *3600


po podstawieniu do wzoru powyższych danych przyrost temp = 11,5 C a więc ledy przy końcu przepływu ok 34 C a więc bezpośrednio pod częścią chipów prognozuję znacznie ponad 60 C a to ta temperatura decyduje o trwałości power ledów.


2/ niebezpieczeństwo spalenia drogich diod.

coil denitrator produkuje duże ilości farfocli i osadu, jego podstawową wadą jest częste zapychanie się i konieczność ciągłej regulacji. Jak się zapcha a tego nie zauważysz to po ledach.!!!


moim zdaniem o wiele prostszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest propozycja kolegi piterfa - chłodzenie z powrotu biologa.


stawiam piterf taką tezę.

ponieważ nie można "przechłodzić" radiatora ledów to pełny przepływ np 600l/h bez żadnych trójników i zaworów a wylot po powierzchni wzdłuż ledów da piękne refleksy żywej wody.

czy widzicie jakieś inne słabe strony takiego rozwiązania?


oczywiście obok wylotu może być wspomagający cyrkulator z następnymi 2000l/h = spotęgowany efekt

Opublikowano

Woda w profilu musi być oczyszczona mechanicznie. Albo profil i wszystkie złączki muszą mieć sporą średnicę. Tak na oko przynajmniej 14mm. Inaczej się na pewno zapcha. Sprawdzałem juz to i to doświadczenie było bolesne...


Ja tlocze przez profil powrót w sumpa. :-)



Wysłane z mojego GT-I9070 przy użyciu Tapatalka

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Decco co do twoich obliczeń mam jedną uwagę /wątpliwość. Wydaje mi się że zakładasz, że ledy 20W robią za grzałkę 20W co jest błędem.

Znajdowałem różne wartości mówiące ile mocy w ledach idzie w ciepło. We wszystkich opisach jest to mniej niż 50%. W niektórych 10%.

Trzeba by to jakoś w obliczeniach uwzględnić. :-)


Wysłane z mojego GT-I9070 przy użyciu Tapatalka

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Yaro słuszna uwaga choć o niej dobrze wiem i pamiętałem a czekałem kto zauważy.

Też nie znalazłem wiarygodnych danych ile z energii dostarczonej do power leda idzie w ciepło a ile w światło sam przyznasz że 10 % czy 50 % to różnica nie do akceptacji, ale by to było bardzo precyzyjne obliczenie to trzeba by jeszcze oprócz tego uwzględnić :


1/ sprawność chłodnicy led dla wodnych pewno z 90%- to przybliża do moich wyliczeń

2/ prawdziwą moc ledów bo 3,5 V x 700 mA = 2,45 W a nie 3W jak się przyjmuje chyba że driverem podkręcasz diody

3/ chłodzenie radiatora również przez powietrze trudne do oszacowania bo raz może być radiator pod pokrywą a drugi raz nad nią.

4/ sprawność termiczną chipa do pcb i dalej z pcb do metalu radiatora ( dlatego pod chipem masz 60 C a radiator ledwo ciepły.)

5/ trzeba by założyć jeszcze jakiś współczynnik bezpieczeństwa


Uznałem więc że obliczenie uwzględniające wszystkie czynniki są nie realne a ten poziom dokładności jest wystarczający do oszacowania efektu końcowego.

Jeśli ktoś nie zgadza się z tymi wyliczeniami zawsze może puścić 1,5 litra na godzinę wody i zmierzyć temperaturę na wylocie ale moim zdaniem szkoda czasu.


to Sir Yaro z Sir Nabe się nie konsultują i dopiero dziś czytamy

"Woda w profilu musi być oczyszczona mechanicznie. Albo profil i wszystkie złączki muszą mieć sporą średnicę. Tak na oko przynajmniej 14mm. Inaczej się na pewno zapcha. Sprawdzałem juz to i to doświadczenie było bolesne... "

czyżby to jak koklusz - każdy musi sam przejść?.

Yaro to doprecyzuje nawet jak dasz wąż 1" i tą pompkę 15l/h to gdzieś i tak musisz dać dławienie by płynęło powiedzmy te 1,5 l/h jak dasz na wylocie węża to się zaworek zatka w tydzień jak na wlocie do węża to zarośnie w miesiąc chyba że co tydzień jak w zegarku czyszczenie denitratora.

Opublikowano

POMPKA SKROPLIN ASPEN MINI ORANGE (3905511422) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img20.allegroimg.pl/photos/400x300/39/05/51/14/3905511422@@AMEPARAM@@20@@AMEPARAM@@39/05/51/14@@AMEPARAM@@3905511422



Cały zestaw 300 zł, na allegro taniej:|
  • Dziękuję 1
Opublikowano
Yaro to doprecyzuje nawet jak dasz wąż 1" i tą pompkę 15l/h to gdzieś i tak musisz dać dławienie by płynęło powiedzmy te 1,5 l/h jak dasz na wylocie węża to się zaworek zatka w tydzień jak na wlocie do węża to zarośnie w miesiąc chyba że co tydzień jak w zegarku czyszczenie denitratora.


Akurat w tym kontekście zupełnie nie chodziło mi o tą pompkę i tak małe przepływy. :P Chodziło mi o przepływy 50-200l/h (lub więcej) które osiągnie się, ze zwykłych małych pompek akwariowych. No i żadnego dławienia. Co do reszty masz całkowitą rację. CHyba się w złym miejscu się wciąłem w dyskusję :D

Opublikowano
Decco co do twoich obliczeń mam jedną uwagę /wątpliwość. Wydaje mi się że zakładasz, że ledy 20W robią za grzałkę 20W co jest błędem.

Znajdowałem różne wartości mówiące ile mocy w ledach idzie w ciepło. We wszystkich opisach jest to mniej niż 50%. W niektórych 10%.

Trzeba by to jakoś w obliczeniach uwzględnić. :-)


Wysłane z mojego GT-I9070 przy użyciu Tapatalka



zmobilizowałeś mnie do poszukiwań mimo że dobrze wiedziałem że LED to nie grzałka.


Odpowiadam na pytanie ile z mocy LEDa idzie w światło a ile w ciepło.


żródło -Wikipedia cytuję

Skuteczność świetlna (wydajność świetlna) określa stosunek strumienia świetlnego emitowanego przez określone źródło światła do pobieranej przez nie energii w jednostce czasu. Skuteczność świetlna może być podawana także procentowo, w porównaniu do wartości 683 lm/W, tj. przypadku źródła idealnego, które całą dostarczoną energię oddaje w zakresie widzialnym światła.

.......

.......

biała dioda LED: 26-100 lm/W (276 lm/W osiągnięto w lutym 2013 roku, firma Cree)

koniec cytatu


czyli dla przykładu Moduł 1x LED Cree XM-L2, jasność U2 - 300.0 lm/700 mA, biała zimna - C1, biała soldermaska, MCPCB star, miedź 3W/(m*K), 6 wyprowadzeń, RoHS


300lm/2,45W czyli


122lm/W

sprawność świetlna = 122/683 = 17%

dla tej diody Cree tylko 17% mocy idzie w światło a 83% w ciepło.


tak licząc możecie sami sobie odpowiedzieć na to pytanie dla dowolnego żródła światła.

Tak więc Yaro wcale nie byłem daleko od prawdy licząc wzrost temperatury radiatora LED.


diody LED to takie 80%- centowe grzałki.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Najpierw byłem bardzo zaskoczony i myślałem ze cos pokreciłeś. Ale też zaczałem szukac i czytać. No i wg wzorów ktore znalazłem masz rację. Dopiero zbliżamy sie do marnej 20% sprawności, a do tych 50 czy 80 to jeszcze het, het... (Choć przy sprawności zarówek żarowych to i tak mega postęp).


Wiesz może skąd się wzięła wartość 683 lm/W jako 100% sprawność ? Bo tego nie moge znaleść.

Opublikowano
Wiesz może skąd się wzięła wartość 683 lm/W jako 100% sprawność ? Bo tego nie moge znaleść.


też dokładnie nie wiem i nie zamierzam robić doktoratu z optyki ale na pewno wynika to z definicji jednostki lumen.

Lumen przecież to też jednostka mocy tylko światła i trzeba by znależć jej zależność z Watem czyli jednostką mocy - mądrzy ludzie zrobili to za nas i wystarczy.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.