Skocz do zawartości

PROJEKT MALAWI 1550 litrów


Rekomendowane odpowiedzi

Różnicy poziomów nie będzie prawie żadnej, teoretycznie pompa musi pokonać przewyższenie tylko 30cm + opory przepływu , ponieważ z cały układ jest zamknięty jak np CO, więc wydajności bym się nie bał chyba że filtr będzie zapchany


Wydaje mi się , że jesteś w błędzie układ zamkniętyn czy otwarty nie ma znaczenia woda i tak musi być wtłoczona do góry siły ciążenia nie oszukamy. Co do wielkości filtracji biologicznej poczytaj o filtracji opartej na FBF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super projekt!

Uważam, że skoro chcesz oszczędzać, to w żadnym wypadku nie możesz pozwolić sobie na tandetę.

Jakoś nie mogę sobie wyobrazić takiego akwarium. Widziałeś takie na żywo? Może warto mimo wszystko poprosić o wycenę (i zdanie) Przemka. W pysk Ci nie da, a sprawdzone rozwiązania... są sprawdzone:) Trzeba pamiętać, że to będzie zakup na lata.

Kwestia szafki. Może warto rozważyć stelaż stalowy? Mnie osobiście takie stelaż wyszedł śmieszne pieniądze, ale miałem znajomego kowala:) i osobiście nie zamieniłbym się teraz na szafkę z płyty meblowej.

Ledy. Moim zdaniem od razu zaplanuj więcej. 100W moim zdaniem absolutne minimum.

Szafka i pokrywa. Jeśli chcesz używać różnej grubości płyt + ew. okleiny. Zanim wybierzesz wzór sprawdź czy znajdziesz wszystkie klocki. Bo przy nowszych wzorach może być z tym problem.


Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do cyrukulacji pompy to Damian bzdury opowiadasz bo wg. twojego myślenia żadna pompa CO nie powinna chodzić w trzykondygnacyjnym budynku jednorodzinnym ( piwnica parter piętro ) różnica przewyższeń od pieca to powiedzmy 8 metrów a tu cud chodzi :).

Poziom wody w wężu fioletowym ( zasilanie akwarium z filtra ) będzie samoczynnie równał się z poziomem wody w akwarium, naczynia połączone, zresztą możesz zrobić sobie takie doświadczenie z butelką i wężykiem, rób to w prysznicu :) albo na zewnątrz. Kwestią do rozważenia jest prędkość wyrównywania się poziomu cieczy, zależy ona od:

-różnicy poziomu

- oporów przepływu który zależy od:

- lepkości cieczy

- różnych elementów blokujących kolanek

- chropowatości rur itd

- oczywiście opór filtra

Opór bardzo zależy od prędkości przepływu cieczy, więc im większy przekrój tym mniejsza prędkość co za tym opory. Nie liczyłem jeszcze oprów ruchu na moim układzie więc być może zmienie średnice na większe tak żeby pompka nie musiała pokonywać dodatkowych oporów a układ pracował gładko i wtedy do pokonoania pozostaje tylko tak jak mówie róznica około 30cm między lustrem wody w akwarium a najwyższym punktem węża fioletowego.

Edzzio na temat szafki i stropu odpowiem wieczorem.

Co do szafki ta wystarczy za świat jeszcze można tam coś na to położyć, nie aranżuje przestrzeni pod szafką będzie użytkowana na potrzeby salonu więc taki podział daje dużą sztywność, gdyby miała być w miarę wolna przestrzen pod akwarium wiadomo stelaż to jedyna opcja.

Czyszczenie no cóż dwie ściany szyby myślę że dam radę a pozostałę dwa boki to tło strukturalne więc jak obrośnie glonami to się będę cieszył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cyrkulator jvp201 nie nadaje się do twojego akwarium nie ruszy jak trzeba wody ! O wiele lepiej pracuje i z większą siłą jvp102 lub zapodać nawet jvp202. Te 6000l to niby z dwóch dysz , a siła tak naprawdę 3000l/h i to jeszcze słabiutka. Wiem bo mam jvp101 i na bank za słaba do twojego akwarium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Argument na który to ja się powołałem o słupie wody był oparty o moje doświadczenie

Miałem bardzo podobny projekt do twojego z jedną ale istotną różnicą . Miałem filtracje pod baniakiem w piwnicy tylko że oparta była na sumpie i tu były cholerne straty na wysokości słupa wody .

W twoim przypadku MASZ ABSOLUTNĄ RACJĘ. Mój błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj. Śledzę wątek i kibicuje.

Pozwolę sobie poddać Ci kilka kwestii do przemyślenia.

Ad6. Piszesz że wentylator będzie tłoczył powietrze a wylot powietrza idzie w chłodniejsze miejsce. To spowoduje powstanie lekkiego nadciśnienia nad akwa i powietrze będzie Ci uciekać każdą nieszczelnością na salon. Poza tym opory grawitacyjne (pchanie ciepłego powietrza w dół , jeśli pralnia jest w piwnicy) mogą znacznie ograniczyć przepływ powietrza.

Jeśli dasz wentylator na wyjściu masz kilka plusów.

1- Wentylator lepiej pracuje

2-Nie musisz się martwić bardzo o nieszczelności bo ewentualnie zasysasz nimi powietrze z salonu


Może masz gdzieś w okolicy kanał wentylacyjny ? Jak byś się do niego podpoił to i wentylator był by zbędny.


Ad8. Zastanów się jak wymienisz złoże biologiczne bo po jakimś czasie trzeba będzie to zrobić.

Co do wysokości słupa wody, oczywiście masz racje . Ciśnienie spowodowane przez słup wody zasysanej i słup wody tłoczonej się prawie znoszą. Pozostaje wertykalna odległość od punktu zasysania do punktu wypływu wody- piszesz 30 cm.


Pozdrawiam trzymam kciuki Moje pierwsze Malawi się startuje (120l) ale przybudowie domu przejdę przez to co Ty :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.